Flemming/Bamse Jørgensen død!

Har lige hørt på News at Flemming Bamse Jørgensen er død, kun 63 år :frowning:

Med ham er Danmark nu blevet et stykke musikalsk kultur fattigere !

Jeg har også lige set det i News… alt for tidligt han har forladt os :frowning: Han var en god musiker :slight_smile:

Alt alt for tidlig :-/. Jeg må tilstå at det faktisk berører mig, da jeg synes at han var noget af det mest folkelige som fandtes - Tror ikke der findes mange mennesker i DK som ikke har skrålet med på hans sange ?

Men igen et wake up call til at man skal passe på sig selv og sit liv og helbred …

Det var trist for dansk musik-kultur

men jeg har lidt på fornemmelsen at han ikke vi have vi skal sørge - vi skal synge ham på vej til Regnbuebroen hvor han sikkert har nogen der venter på ham…

:rip: Bamse…

Det berører også mig dybt
mon vi skal synge denne for ham…
[ame]- YouTube!

Har også set det.
Jeg tænker tilbage på bamse som ham der vandt AllStars og donerede pengene til børn og unge med diabetes, og hvor jeg var så heldig at være med til at bruge de penge, og se hvor meget det betød for de unge at få en tur til Italien.

[quote=Alice;524302]Alt alt for tidlig :-/. Jeg må tilstå at det faktisk berører mig, da jeg synes at han var noget af det mest folkelige som fandtes - Tror ikke der findes mange mennesker i DK som ikke har skrålet med på hans sange ?

Men igen et wake up call til at man skal passe på sig selv og sit liv og helbred …[/quote]

Jeg er helt enig Alice :slight_smile: Der er ingen tvivl om, at det ikke mindst har slidt på hans hjerte at han har båret rundt på den store overvægt i mange år :frowning:

Ja, vi er nok mange der har sunget med på hans mange sange, som også har berørt os i forskellige stadier i vores liv :slight_smile:

En bid af min barndom er væk :brist:
Puh og han blev ikke særligt gammel.
:rip:

Åhhr, tænkte endda på ham så sent som igår, da der blev vist klip fra Afrika-sangen i tv.
Det var godt nok for tidligt, han skulle herfra.!

Jeg har nu aldrig været fan af ham, og kender vist kun ganske få af hans sange. Men derfor var det da en trist nyhed at stå op til alligevel…

:rip:

[quote=Mie;524314]Jeg er helt enig Alice :slight_smile: Der er ingen tvivl om, at det ikke mindst har slidt på hans hjerte at han har båret rundt på den store overvægt i mange år :frowning:

Ja, vi er nok mange der har sunget med på hans mange sange, som også har berørt os i forskellige stadier i vores liv :)[/quote]

Han tabte sig MANGE kilo, men kunne desværre ikke holde dem nede, og sammenholdt med at han havde diabetes, så måtte hjertet åbenbart give op. Hvor har det givet mig noget at tænke over …

Tak for at have gjort mig opmærksom på mandens gode sider.

Hans “Wimmersvej” gjorde helvede hedt for mig og de andre piger i skolen, fordi drengene skånselsløst skrålede et par bestemte linier, så snart en pige viste sig.
Det var en af måderne, hvorpå de udbredte grimme rygter om bestemte piger (og det var nok netop de artige, det gik ud over). Alle vidste vel, at det var løgn, men hvor det sved at få råbt ud over hele skolen “hvad hun er for en, hende dér, hun …” skråle, skråle har, har, har

Det kan man jo strengt taget ikke laste sangeren for.
Men både hans, Shubiduas, og Kim Larsen/Gasolins tekster blev brugt af - og som - den laveste fællesnævner til at trække alt ned i mudderet.

I dag ved jeg jo, at alle 3 bands/sangere mener/mente det så godt.
Men deres sange gjorde ikke et pigeliv lettere, tværtimod.

Hatten af for, at han gjorde meget for at “rette op” og gøre børn og unge godt med det, der kom ud af det.

Den herostratisk berømte sang har forresten et rigtig flot engelsk forlæg, klinger storslået med big-band.

Sikken afgrund mellem intention og effekt af "Bamse"s sange.

:brist:

Sov godt, Bamse - du gjorde mange af os glade med dine let tilgængelige sange.

:hjerte:

(som andre er inde på, så kan det ikke have været sundt for ham at slæbe rundt på sådan en stor overvægt)

:brist:

Det var en rigtig rigtig trist nyhed at få.

Bamse har altid kunne få mig i godt humør. Hans sange er tankevækkende og det er tit at der blvier skruet lidt mere op, når en af de gode gamle blvier afspillet. Jeg tør slet ikke tænke på hvor mange gange vi har skrålet med på " en lille båd der gynger"

Jeg er sikker på at hans sange vil leve videre i mange år, lige så vel John Mogensen.

RIP Bamse :ked:

Det gør mig ondt at høre…
Jeg har i hele mit liv opfattet manden som danskpopsanger… en genre, som ikke interesserede mig synderligt og derfor har jeg ikke et særligt forhold til hans sange, selv om jeg naturligvis ikke har kunne undgå at kende netop Vimmersvej og I En Lille Båd…
For nogle år siden udkom så et personligt album fra hans side… Jeg er stolt af og glad for at det står på CDhylden idag… Manden viste en helt anden side af sit talent! Og jeg nyder gerne at genhøre cd’en og skråle med på sangene…

At Bamse så åbenbart også var et menneske med et stort socialt engagement, tja - det gør nyheden om hans bortgang endnu sørgeligere…

The Lion Sleeps Tonight? Bigband?? Okay, det kan jeg ikke liiige høre for mig :gruble:
For mig er det en klassisk rocksang, som jeg ærligt aldrig har kunnet lide fordanskningen af.
Til gengæld har jeg altid syntes Bamse havde en hammergod stemme. Jeg kunne bare ikke li’ det han brugte den til :wink:

Ja… jeg har ikke pladen, men jeg fattede også på et tidspunkt at manden var blues-rock sanger i hjertet - og rigtig, rigtig god til det :ok: :ok: Synd han ikke fik lavet mere i den retning.
:lys:

Bamse sang This is my life med Kim Larsen for år tilbage. Deres stemmer gjorde det godt sammen :ok:

“This is my time
Show me the light
and I go there”

Bamse, jeg håber du har fundet lyset og er på vej :slight_smile:

[ame]- YouTube

Det er så den eneste anden version, jeg har hørt, vistnok i DR :? Og da er den med så meget schwung og hele udtrækket, at jeg godt kan høre, at den er flot. Stadig svært at abstrahere fra "Bamse"s version…

Har lige søgt på YouTube, og selv i skønne gudinde Miriam Makebas version kan jeg ikke klare mere end få takter. Det var i sandhed år i helvede til den sang.

[quote=MiSi;524455]Det er så den eneste anden version, jeg har hørt, vistnok i DR :? Og da er den med så meget schwung og hele udtrækket, at jeg godt kan høre, at den er flot. Stadig svært at abstrahere fra "Bamse"s version…

Har lige søgt på YouTube, og selv i skønne gudinde Miriam Makebas version kan jeg ikke klare mere end få takter. Det var i sandhed år i helvede til den sang.[/quote]
Mjah. Den er faktisk oprindelig skrevet af en afrikaner der hedder Solomon Linda. Så bigband er noget af et spring for mig at se. Bigband er så også en af mine yndlingsaversioner :wink: Jeg kan ikke ha’ alle de trompeter og messingblæsere… :stuck_out_tongue:

jeg er jo vokset op med bamses musik omkring mig, især min far spillede plader med bamses venner flere gange om dagen. jeg har altid syntes det var utrolig livsglad musik uanset om det var sørgelige og triste sange.
jeg har selv haft den store ære af at ha været i bamses hus et par gange da han blev 50 år, for jeg leverede en hel del varer til ham dengang.
han var en utrolig flink og rar mand og der var altid tid til en sludder, osse når man tilfældigt mødte ham inde i byen.
danmark har mistet en af de største musikalske talenter, der er ikke mange tilbage med sådan et talent.
bamse efterlader sin hjemby århus/risskov med et kæmpe tomrum.

hvil i fred flemming"bamse" jørgensen