Flemming/Bamse Jørgensen død!

Enig. For mig er han i kategori med Allan Mortensen og Peter Belli: Sangere med fantastiske stemmer, der desværre aldrig er blevet brugt i de genrer, de havde fortjent.

uanset om bamse har brugt sin stemme til den rigtige musik el ej ved jeg 100% at han lavede den musik som han brændte for

Og det samme gør/gjorde Peter Belli…
Det er bare alle os andre, som så gerne ville have set disse kunstnere bruge deres talent på en anden måde… fordi de har formået at bevæge os ved at træde udenfor deres normale rammer. :slight_smile:

[quote=Ann R;524418]The Lion Sleeps Tonight? Bigband?? Okay, det kan jeg ikke liiige høre for mig :gruble:
For mig er det en klassisk rocksang, som jeg ærligt aldrig har kunnet lide fordanskningen af.
:lys:[/quote]

Rocksang, det er nu noget af det sidste den er, det har den hverken rytmen eller flowet til at være.

Jeg har faktisk også selv spillet den i bigbandarrangement.

Men oprindeligt er den i den stil der nærmest er en blanding af Swing og Rhytm&Blues, kaldet “Do-wop”, …hvor orkesterbesætningen er en blanding af blæsere (eks. saxofon), klaver, elguitar, bas, trommer og flerstemmig vokal…

Men trist var det, at Bamse døde så tidligt.

:rip: Bamse

Denne sang er en af dem jeg bedst kan huske fra de allertidligste Bamses Venner-plader

[ame]- YouTube

Trist for dansk pop-folkekær musik.
Ja jeg kunne jo rigtig godt lide ham, hans musik fik folk til at smile og være i godt humør.
Jeg har lige fundet en egelsk sproget CD frem af hans og støvet af: “stand by me”, den er rigtig hyggelig og fyldt med klassikere, og jeg tror egentlig jeg vil sætte den på :).

Mine tanker går til hans efterladte, det er en trist start på det nye år.

[quote=Ann K;524616]Og det samme gør/gjorde Peter Belli…
Det er bare alle os andre, som så gerne ville have set disse kunstnere bruge deres talent på en anden måde… fordi de har formået at bevæge os ved at træde udenfor deres normale rammer. :)[/quote]

Min gode ven og amatør-akkompagnatør Thomas gik til sang hos en af MI’s ældre undervisere. Denne fortalte, at hans far (?) havde undervist Poul Reichardt i sang, og at PR efter lidt arbejde med stemmen havde alle tiders flotte opera-røst - men at det var for svært for ham at bibeholde den (så vidt jeg husker).
Kurt Ravn har gået/går også til klassisk sangundervisning (har haft samme sanglærer) - og som sidste eksempel skulle Tom Jones også have en klangfuld baryton, han har bare luftkapacitetsproblemer (det kan ofte trænes op).
Så Bamse var ikke alene i den sag.
Synd, at sådan en kapacitet skal huskes af så mange for den måske platteste sang i dansk pophistorie :frowning: