Flere tandproblemer hos racekatte end hos huskatte?

I dag har jeg været med mine forældres 2 persere hos dyrlægen til alm. sundhedstjek + vaccine.

Det viser sig så, at O’Malley, deres smukke colourpoint perser, har voldsom tandkødsbetændelse i hele munden, og det ender med at han kommer på penicillin og smertestillende, og skal så opereres på næste torsdag.:ked:

Dyrlægen, der er tilknyttet Inges Kattehjem og derfor behandler mange katte, fortæller så, at dette er et langt større problem hos racekatte, og at det er et langt sjældnere syn hos huskatte. Derudover fik hun lige luftet sine tanker omkring, at persere altid har problemer med øjnene, hvilket jeg ihvertfald ved ikke passer :wink:

Så kan det virkelig være rigtigt at tandproblemer er et større problem ved racekatte? :?

Det vil jeg mene er en temmelig grov generalisering din dyrlæge kommer med der.

Jeg tror der er to ting i det:

  1. Visse racer har helt sikkert større problemer end andre.
  2. Mange huskatteejere ofrer slet ikke dyrlægebesøg til deres katte - og dermed findes der sandsynligvis mange flere huskatte med tandproblemer end dem dyrlægerne ser.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;919450]
2. Mange huskatteejere ofrer slet ikke dyrlægebesøg til deres katte - og dermed findes der sandsynligvis mange flere huskatte med tandproblemer end dem dyrlægerne ser.[/QUOTE]

Og så tror jeg også, at det er fordi at rigtig mange huskatte går ude, og får lov at tage mus og fugle, og dermed får renset deres tænder meget bedre end de katte, der kun er inde, hvor de får tørkost og evt. vådkost :slight_smile:
Jeg tror at en del af de tandproblemer vi ser skyldes kosten - ikke alle selvfølgelig. FORL f.eks. ikke

Jeg tror helt klart i har ret, især det med at der ikke bliver ofret ligeså mange penge på dyrlæge til huskatte.
Mine forældres anden perser er uden tavle, og vi er overbeviste om at hun ikke er en "rigtig’’ perser. Hendes tænder var dog meget fine, og fik utroligt meget ros. Så min mor gik jo ud derfra med tanken om, at det fremover ville være bedre at købe blandingskatte. Jeg synes det er smadder ærgerligt at dyrlæger udtaler sig om sådanne ting, for det er jo klart, at folk tænker, at de der racekatte er fyldt med sygdomme :thumbdown:

[QUOTE=Line S;919461]Jeg tror helt klart i har ret, især det med at der ikke bliver ofret ligeså mange penge på dyrlæge til huskatte.
Mine forældres anden perser er uden tavle, og vi er overbeviste om at hun ikke er en "rigtig’’ perser. Hendes tænder var dog meget fine, og fik utroligt meget ros. Så min mor gik jo ud derfra med tanken om, at det fremover ville være bedre at købe blandingskatte. Jeg synes det er smadder ærgerligt at dyrlæger udtaler sig om sådanne ting, for det er jo klart, at folk tænker, at de der racekatte er fyldt med sygdomme :thumbdown:[/QUOTE]

Herhjemme er det så omvendt. Racekattene har ingen tandproblemer haft. Det har mine huskatte/blandinger…
Men ja, jeg synes det er ærgeligt at dyrlægerne siger sådan noget… (Især også fordi at en del af de katte de ser som en race formodentligt er blandinger)

[QUOTE=Eife;919462]Herhjemme er det så omvendt. Racekattene har ingen tandproblemer haft. Det har mine huskatte/blandinger…
Men ja, jeg synes det er ærgeligt at dyrlægerne siger sådan noget… (Især også fordi at en del af de katte de ser som en race formodentligt er blandinger)[/QUOTE]

Lige nøjagtigt det med blandingerne tænker jeg også. Mine forældres hunkat, er jo også oprettet som perser hos dyrlægen, for hun er flad i hovedet, men det er vist også det eneste perser-agtige ved hende. At hun er sund og rask er jo skønt og dejligt, men det er jo ikke fordi hun er uden tavle, nok nærmere på trods af det, hvis man endelig skulle stille det lidt firkantet op. Nu er hun så testet for PKD, der jo er noget af det man har fokus på hos persere, men bortset fra det, er der jo ikke som sådan tænkt over sygdomme eller fejl og mangler, da hun blev lavet.

[QUOTE=Eife;919453]Og så tror jeg også, at det er fordi at rigtig mange huskatte går ude, og får lov at tage mus og fugle, og dermed får renset deres tænder meget bedre end de katte, der kun er inde, hvor de får tørkost og evt. vådkost :slight_smile:
Jeg tror at en del af de tandproblemer vi ser skyldes kosten - ikke alle selvfølgelig. FORL f.eks. ikke[/QUOTE]
1000 % enig.

Min huskat, Artemis, har fået fjernet sine hjørnetænder i overmunden (pga. slem paradentose) for knapt et år siden. Resten af bisserne ser ok ud i betragtning af hendes alder.
Hun har ellers haft mange ‘musetandbørster’ i sit liv. I sine unge dage levede hun som herreløs mis på landet, men så besluttede hun sig for at flytte ind på min gård, hvor hun - selvfølgelig - var fritgående i mange år. De sidste knapt 3 år har hun så boet i indhegnet have i København, så musefangerdagene er ovre…

Tito, som var orientaler (og som desværre kun blev 5 år) havde halvdårlige bisser/tandkød, der krævede, at han fik renset bisser i ny og næ.

Alban og Bailey (seychellois/siameser m. hvidt og orientaler) kan have tendens til lidt rødt tandkød begge to, synes jeg - men ifølge dyrlægen ser de okay ud indtil videre.

Jeg har hørt, at siatalerne har en øget tendens til tandproblemer, men om der er hold i det rygte, ved jeg ikke med sikkerhed…

Jeg tror så ikke rigtig på det med musefangsterne - er ret sikker på, at mine katte får lige så meget råt kød som de hus og have katte, der fanger mus.
Måske endda mine får mere :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;919476]Jeg tror så ikke rigtig på det med musefangsterne - er ret sikker på, at mine katte får lige så meget råt kød som de hus og have katte, der fanger mus.
Måske endda mine får mere :-)[/QUOTE]

Har dine katte tandproblemer? :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;919476]Jeg tror så ikke rigtig på det med musefangsterne - er ret sikker på, at mine katte får lige så meget råt kød som de hus og have katte, der fanger mus.
Måske endda mine får mere :-)[/QUOTE]

Mine forælder fodrer så ikke med råt overhovedet. Men det kan jo være jeg kan få dem overtalt til det nu, for O’Malley vil jo nok altid have nogle tænder, der skal holdes lidt øje med :frowning: stakkels lille misser.

[QUOTE=Eife;919453]Og så tror jeg også, at det er fordi at rigtig mange huskatte går ude, og får lov at tage mus og fugle, og dermed får renset deres tænder meget bedre end de katte, der kun er inde, hvor de får tørkost og evt. vådkost :slight_smile:
Jeg tror at en del af de tandproblemer vi ser skyldes kosten - ikke alle selvfølgelig. FORL f.eks. ikke[/QUOTE]
Min gamle dyrlæge som nu er gået på pension, havde et diagram hvor han havde tegnet ind hvordan tand og tandkødsproblemer var steget i takt med tørfoderet blev så moderne.

Det er klart linjebestemt - jeg har haft katte både med og uden problemer - og jeg ser ingen forbindelse til foderet.

Ok, hvilke problemer er det så at de påvirkede linier har haft? :slight_smile:

Både rødt tandkød og FORL har jeg haft - og begge dele vurderer jeg som værende en genetisk disposition.

Nok sammenholdt med andre opdrættere jeg har talt med - også med andre racer - for mine egne er vist alt for få til at lave nogen statistik på.

Her havde vi sidst vi var ved dyrlæge, en kat med tandkødsbetændelse, tre katte med “rødt” tandkød og en der havde helt perfekte bisser. De får jo i sagens natur det samme at spise.

Så jeg tror også det er mere gener end kost, selvom kosten garanteret OGSÅ spiller ind.

De to med dårligst tandkød var forresten Kat III katte. Det var også hunkatte. Så man kan lave mange sjove statistikker på dét :wink:

Stevie, siameser, havde det perfekte tandkød. Ozzy og Ib havde begge to lettere rødt tandkød.

Dyrlæger jeg har talt med siger helt klart at visse racer har relativt store problemer med tænderne, og jeg har også hørt uafhængige dyrlæger nævne de samme racer som har problemer med tænderne, men naturligvis kan der være linje bestemte problemer og undtagelser.

Der er både tandproblemer a la FORL (eller hvad det nu end hedder i dag), og så det faktum at vi ændrer lidt på kattes anatomi ved at fokusere på visse typer. Briter har eksempelvis mindre plads til sine tænder end en typiske huskat, og tager man de typede Exotic og Perser ja så er det klart at det kan betyde noget. Her skal man eksempelvis være ekstra opmærksom på at undgå underbid.

TAK for kaffe siger jeg bare … :besvimer:

Hvorfor så chokeret? Det er jo rigtigt. Hvis du ser på antallet af huskatte i Danmark sat i forhold til antallet af huskatte, der kommer til dyrlægen, så er der altså mange, der aldrig kommer der efter neutraliseringstidspunktet (hvis de altså overhovedet bliver neutraliseret).

Det er sørgeligt men sandt :frowning: