Flytte med kattene - mange spørgsmål melder sig!

Hej!
Jeg er i den heldige situation, at jeg har fået en lejlighed sammen med min kæreste - vi skal flytte til maj :slight_smile: min kæreste har en chiauau på to år, jeg har to katte på hhv halvandet og to et halvt.
Vi er begge klar på at gøre en ekstra indsats for, at få samføringen af de tre til at køre :slight_smile:

Men, der er jo lige nogle praktiske ting og spørgsmål og tanker, som jeg tænker, at I måske kunne hjælpe med?

Lejligheden har denne indretning :

Spørgsmålene er:

• hvordan får vi bedst dyrene introduceret for hinanden?

• er det utopisk at tro, at det kan lade sig gøre?

Tanken er, at kattene får værelset ovenpå som deres, indrettet som 2. stue/kontor og så ikke skal have adgang til stuen nedenunder. Hunden skal som udgangspunkt kun være i stuen, når vi er hjemme, ellers er han i gangen (det er sådan han bor nu også, og det fungerer upåklageligt). Min kæreste gider ikke alle hårene i stue/køkken, derfor skal kattene ikke være der.
Det ved vi begge, kræver, at vi bruger tid på kontoret samme med kattene, og det skal vi også nok komme til. På sigt ville det være perfekt, hvis hunden også kunne være med til at hygge på kontoret :slight_smile:

Tanken er også, at kattene skal kunne komme ud og ind af hoveddøren.
De er pt. Indekatte, så vi skal også på bedst mulig måde, have dem introduceret til at være udekatte. Vi kommer til at bo Aller yderst i en boligblok der ligger lige op til marker, så de får lov at løbe frit (jeg ved godt, der er mange meninger om det, men kan vi holde den diskussion væk fra denne? Det er ikke muligt at lave indhegning til dem lige nu, og med de arealer der er omkring boligen, er det efter vores mening, ikke nødvendigt)

Hvordan gøres det bedst? Vi flytter 15.maj (håber at kunne overtage nøglen et par dage før) og har sagt vores lejligheder op pr 1.juni begge to.

Hvad tænker i?

Jeg tænker, det er seriøst uholdbart at spærre kattene inde i et værelse ovenpå. Ikke som udgangspunkt på grund af pladsen, men fordi de vil kunne høre jer i resten af huset, uden at de må have lov at være sammen med jer. Få en støvsuger til kattehårene - eller en mindre sart kæreste :slight_smile:

Jeg tænker, at jeg ikke rigtig kan råde dig, da den skitserede måde at holde dyr på, ligger temmelig langt fra hvad jeg selv ville ha’ valgt - men held og lykke med projektet… :slight_smile:

De kommer som udgangspunkt til at være udekatte, og så tænker jeg at de sover en del af den tid de er i inde :wink: som det er nu, har de f. Eks ikke adgang til soveværelset, og kan sagtens leve med, at kunne høre os når vi er derinde :slight_smile: det har de været vant til længe :slight_smile:

Som sagt, vil vi også komme til at bruge tid med dem deroppe. Rummet bliver indrettet som en nr to stue, så vi netop kan se tv/film deroppe, hvis de er inde når vi lige vil det :slight_smile:

Jeg arbejder deltid og den tid jeg er alene hjemme uden hende, bliver også som udgangspunkt oppe ved dem, hvis de er hjemme

Mht at de skal være i stuen, er det bare ikke en mulighed som lejligheden er indrettet.

DortheH - det er også helt fair.

Stod det 100% til mig, ville de nok også have adgang til hele lejligheden, men jeg kan godt følge min kæreste i, at vi altså ikke kan holde dem fra køkkenet og det altså ikke er særligt lækkert - uanset hvor ofte man tørrer af osv.

[QUOTE=Yess2000;1276145]Hej!

Spørgsmålene er:

• hvordan får vi bedst dyrene introduceret for hinanden?

Med jeres tanker omkring måden at holde hun og kat i hver deres areal af lejligheden vil jeg ikke forvente de kommer til at elske hinanden. Min datter har chihuahuablandinger, og de kan godt gå sammen med mine katte. MEN… de blev introduceret under opsyn igennem børnegitter OG de har efterfølgende frit spil ift hvor de vil opholde sig.
Desuden er der ingen tvivl om, hvem der dingler lavest i fødekæden af de parter :høhø:

• er det utopisk at tro, at det kan lade sig gøre?

Det bliver ikke let, hvis de ikke har mulighed for at være sammen i hverdagen på deres egne præmisser.

Tanken er, at kattene får værelset ovenpå som deres, indrettet som 2. stue/kontor og så ikke skal have adgang til stuen nedenunder. Hunden skal som udgangspunkt kun være i stuen, når vi er hjemme, ellers er han i gangen (det er sådan han bor nu også, og det fungerer upåklageligt). Min kæreste gider ikke alle hårene i stue/køkken, derfor skal kattene ikke være der.
Det ved vi begge, kræver, at vi bruger tid på kontoret samme med kattene, og det skal vi også nok komme til. På sigt ville det være perfekt, hvis hunden også kunne være med til at hygge på kontoret :slight_smile:

Jeg er bare ikke tilhænger af den opdeling, men der er jo jeres private sag.

Tanken er også, at kattene skal kunne komme ud og ind af hoveddøren.
De er pt. Indekatte, så vi skal også på bedst mulig måde, have dem introduceret til at være udekatte. Vi kommer til at bo Aller yderst i en boligblok der ligger lige op til marker, så de får lov at løbe frit (jeg ved godt, der er mange meninger om det, men kan vi holde den diskussion væk fra denne? Det er ikke muligt at lave indhegning til dem lige nu, og med de arealer der er omkring boligen, er det efter vores mening, ikke nødvendigt)

Den problematik undlader jeg så at kommentere på :wink:

Hvad tænker i?[/QUOTE]

Der er stor forskel på om de ikke må være i soveværelset, hvor i trods alt ikke opholder jer så mange timer, som at forbyde dem at være i rum, hvor i er størstedelen af tiden i er hjemme.
Ja, der er kattehår og hundehår når man har dyr, men hvis det er bordene der er det største problem, så luk døren til stuen når i ikke er hjemme. IMO er det andet lige til at “jage” kattene hjemmefra på, specielt når de skal være fritløbere :slight_smile:

Her bor hunde og katte problemløst sammen.

Jeg har så næsten altid dyr i køkkenet - men jeg har ikke set det som uhygiejnisk før du nævner din kærestes indstilling. Ingen gæster har vist haft den tanke heller.

Personligt ville jeg slet ikke kunne indrette mig som du beskriver.

Jeg kan godt følge jer - måske bliver lukkede døre også en løsning…

Planen er, at de på længere sigt gerne skulle kunne bevæge sig frit sammen alle tre. Det første lange stykke tid, vil vi dog ikke turde lade dem være alene, da det altså hurtigt kan gå galt… Når vi er hjemme ved dem, vil der selvsagt blive arbejdet på, at de skal kunne være i samme rum alle tre :slight_smile:

Et af mine spørgsmål går netop på hvordan vi får dem introduceret ordentligt til hinanden.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at kattene føler sig trygge på værelset og har mulighed for at komme op i højden, hvor hunden ikke kan komme op… Og så at de er under opsyn…

Ville det være bedst, at introducere dem for hinanden i min lejlighed nu? Eller vil det stresse for meget, når det nu ikke er der, de skal leve sammen? Min lejlighed er ikke specielt god i forhold til at kunne adskille dem hvis det bliver for meget…

I skal ikke sammenføre før i er flyttet.
Nye steder nye rutiner. Kattene er trygge nu, lad dem blive ved med det.
Køb et brændeovnsgitter eller børnegitter og sæt det i en dør. Lad så hunden gå på den ene side og kattene på den anden. De skal nok lade være med at komme ind til hunden, hvis de er bange for den, men har mulighed for at tage flugten hvis de bliver bange.
Af samme årsag er opdelingen som i planlægger ikke optimal.
Naturligvis skal alt foregå under opsyn.

Vi er faktisk nok mest bekymrede for, om kattene skader hunden… Han er jo ikke så stor…

sæt dog et børnegitter fast nederst på trappen. Så kan hunden ikke gå op og kattene kan hoppe over når de får lyst. De er ikke afspærret fra jer og alting vil nok forløbe noget nemmere end ved indespærring.

Men det genere måske også din kæreste?

Internater modtager både hunde og katte til videreformidling, det kunne også være en løsning - så må kæreste blive glad… men tænk over hvad det næste så er der er noget i vejen med…

Min kæreste er glad for kattene, det er jeg ikke et sekund i tvivl om, og hun vil ikke have, at de skal væk.

Et børnegitter var faktisk en rigtig god idé!

[QUOTE=Yess2000;1276149]Som sagt, vil vi også komme til at bruge tid med dem deroppe. Rummet bliver indrettet som en nr to stue, så vi netop kan se tv/film deroppe, hvis de er inde når vi lige vil det :slight_smile:
[/QUOTE] Og det vil sige, at når I er oppe hos kattene på 1. salen, skal hunden være alene i stueetagen, hvor den så kan høre jer, men ikke være med ? :brist: den måde, du skitserer, at I vil holde dyrene på, er så langt fra min virkelighed, at jeg desværre ikke kan råde dig. Hvordan vil I få kattene ud og ind uden at de løber ud i køkkenet/stuen, inden de når 1. salen ? Bære dem ind eller…? Tro mig, det bliver I trætte af. Og det er ikke utopi, at sammenføre hund og kat, jeg har prøvet begge dele rundt og det er gået fint. Med tålmodighed kommer man langt men hvis de hele tiden kun skal mødes i gangen (når kattene kommer ind og skal op på 1. sal og hunden er i stueetagen) så tager det rigtig lang tid for dem at vænne sig til hinanden…

Som skrevet, er det netop planen at hunden skal kunne være med oppe i nummer to stue :slight_smile: i starten vil det nok blive mig og kæresten der skal dele os op, hvis de tre små ikke kan være så længe i rum sammen - sådan må det jo så være, indtil de har lært det :slight_smile:

Det er da helt sikkert meningen at dyrene skal kunne sammen - opdelingen vil primært være når vi ikke er hjemme til at holde øje med dem og så i starten :slight_smile:
Men stadig sådan, at de ikke er i den store stue nedenunder, som udgangspunkt
MVH Yessika

for mig giver det virkeligt god mening at det er svært at få det projekt til at lykkes. Mennesker kan have mange intentioner men de er sjældent realistiske. Jo flere begrænsninger og forbud der opsættes for dyr des flere problemer får de.

I vil introducere katte og hund men de må ikke kunne gå i stuen hvor der er god plads hvor de kan komme væk fra hinanden. I vil tvinge dem til at få en masse konflikter med jeres opdeling.

Jeg mener seriøst der er meget større mulighed for succes om dyrene kommer på internat.

Hvis man vil bo med dyr indbefatter det i min optik at man deler sit hjem med dem. Hele sit hjem. Man giver dem mulighed for at færdres frit og uden forbehold i den begrænsning det nu er at bo

Men måske i er klar til katte der kradser i tapet og møbler, en hund der skraber på døre og gør og gør og gør?

Det er hvad man kan risikere at se af adfærd om man ikke har forståelse for de dyr man bor sammen med

Rikke - jeg kan godt se, hvad du mener, men nu er forholdene som de er, jeg tænker, vi må give det en chance :slight_smile:

Hunden gør og gør ikke - han er vant til, at han f. Eks kun kommer i stuen, når han får lov til det - og fungerer rigtig godt med det :slight_smile: han er enormt velopdragen og let at have med at gøre :slight_smile:

Mine katte kommer jo til at få langt mere plads at boltre sig på, når vi flytter, da de kommer til at kunne være ude :slight_smile: og som sagt, er målet da, at dyrene kan leve sammen uden problemer - men ja, der kommer nok en overgangsfase med udfordringer og hvor de bliver mere begrænsede end hvad intentionen på længere sigt er.

Planen er på ingen måde internat, men self kender jeg den mulighed, har selv arbejdet på et internat, og det kan da i yderste og værst tænkelige tilfælde blive nødvendigt… Men det håber ingen af os da

Er der ikke stor risiko for kattene vælger at flytte, hvis de ikke er fuldt integreret med hunden inden de bliver lukket ud? :gruble:

Jo, og de kommer heller ikke ud, uden at være i enten snor eller uden at blive taget med ind igen set første stykke tid - netop for at gøre dem fortrolige med deres nye hjem, men hvad det nu indebærer
Det kommer til at kræve en del af os, og at vi også er indstillet på, at vi må bruge tid hver for sig med vores dyr i starten - sådan en lille det nu engang :slight_smile:

Jo, og de kommer heller ikke ud, uden at være i enten snor eller uden at blive taget med ind igen set første stykke tid - netop for at gøre dem fortrolige med deres nye hjem, men hvad det nu indebærer
Det kommer til at kræve en del af os, og at vi også er indstillet på, at vi må bruge tid hver for sig med vores dyr i starten - sådan en lille det nu engang :slight_smile:

Jeg forstår ikke helt. Er det meningen at hunden skal kunne være med jer, når I er hjemme? Dvs skal kunne være i hele hjemmet? Og så kun være lukket ud i gangen, når I ikke er hjemme? Og kattene skal være lukket inde på værelset eller være ude resten af tiden - også i fremtiden? Det er i mine øjne et projekt, der kommer til at mislykkes. Dyr, der kan mærke, de ikke er velkomne, vil reagere enten med at ødelægge ting, begynde at tisse overalt osv - eller de vil finde et andet hjem. Det er selvfølgelig nemt for kattene at finde et nyt hjem, når de bliver lukket ud. Enten skal I igang med a) rengøringen og støvsugning, b) give kattene væk eller også skal du c) ikke bo sammen med din kæreste - der tydeligvis ikke kan acceptere alt ved dig.