Fnuggi vil ikke hygge/putte med Cæsar

Jeg har længe haft ondt af Fnuggi, fordi Cæsar kan være lidt voldsom.
Der er helt sikkert intet ondt i Cæsar - han er bestemt den mest tålmodige og kærlige kat. :slight_smile:
Men han er lidt voldsom i sin leg. Han er trods alt også en 10 kilos MCO
(uden papirer, men jaja :p), men så er det altså svært at være fin og forsigtig. :slight_smile:

Jeg har dog også observeret at Fnuggi kan være lige så slem.
F.eks. ligger Fnuggi på sengen og Cæsar går forbi - Fnuggi slår kløerne i ham,
og bider ham i nakken. “Stakkels” Cæsar bliver helt forvirret og smutter under sengen.

Så nok har jeg haft ondt af Fnuggi, og “Cæsar er den voldsomme”
-meeen, de er vist lige gode om det. :slight_smile:
De kan sagtens ligge tæt, være sammen om leg hvis jeg vifter med legetøj, eller jagte godbidder sammen, når jeg kaster dem rundt i stuen.
Altså er der ingen konflikt/krise som sådan. :slight_smile:

Cæsar er kærlig på den måde at han gerne slikker/vasker når han er tilfreds.
Jeg får maaange vasketure. :slight_smile:

Men når Cæsar og Fnuggi ligger tæt, og Cæsar begynder at vaske Fnuggi, er det som
om Fnuggi kun ligger der/tager i mod, lige nøjagtigt til en eller anden “smertetærskel”

  • istedet for bare at hygge sig og tage imod.
    5-10 sekunder, og så smutter Fnuggi.
    Kan I følge mig?

Jeg forstår det ikke - hvorfor forstår Fnuggi det ikke som kærtegn/hygge?
Måske gør han? Men hvorfor smutter han så?
Cæsar virker hver gang lidt forundret … men så går hans verden videre.
Sådan er katte jo så skønne. :slight_smile:

Da jeg havde Ebony (min lillebrors huskattepige, jeg havde i pleje indtil hun desværre måtte aflives),
puttede og hyggede Fnuggi ellers gerne med hende. Men hvorfor ikke med Cæsar?

Jeg håber I har kunne følge med. :tihi:
Men måske viser dette indlæg kattes “særheder” og skrøbeligheden i deres indbyrdes forhold.

Hvorom alting er, håber jeg på svar - uanset hvad I nu har at byde ind med. :slight_smile:

PS: Jeg ved det kan være svært at se ens egne kattes forhold med neutrale øjne, men som jeg forhåbentlig beskrev, har jeg lært at ingen af dem er underkuede.
Fnuggi kan bestemt være ligeså strid som Cæsar. Det afhænger bare af øjeblikket,
hvor man lige fanger dem.

PPS: Hende Ebony som Fnuggi ellers godt gad hygge med, var dronningen af “stridhed”!
Nok var hun sort, men man skulle tro hun var tortie, med den attitude hun lagde for dagen. :stuck_out_tongue:
Netop derfor er jeg et stort spørgsmålstegn ang. ovenstående.

Jeg tror det er meget normalt, at voksne katte ikke ligger alt for længe sammen til en hyggevask.
Det er vist mere almindeligt, at de ikke gør - hvis vi undtager “bunkeracerne”.

Mine abyer kan godt ligge sammen somme tider - men der er sjældent de store vasketure mellem voksne katte.

Mine 2 opfører sig ret tæt på din beskrivelse.

Charley er meget opsøgende og vil rigtig gerne hygge, Chili vil sjældent hygge med ham.
De leger vildt jævnligt, dagligt faktisk og ind imellem ‘kammer’ det over og bli’r mere slås-kamp agtigt; de er sjældent rigtig sure på hinanden.
Jeg synes også de skulle ligge lidt mere sammen, som de gjorde som killinger og ungkatte, men hun vil sjældent.
:slight_smile:

Vores to gamle damer kunne aldrig drømme om at putte sammen - endsige vaske hinanden. :uha::noway:

Snehvide er et stort barn, og når hun får sine anfald af legesyge, ser hun nogle gange Milly som et byttedyr, hun kan jagte. I de fleste tilfælde sker der dog ikke andet end, at hun kommer løbende - og så springer hen over Milly, som naturligvis bliver forskrækket og kvitterer med et hvæs, når 6 kg kat kommer flyvende over hende.

Men Milly selv er nu heller ikke helt uskyldig i balladen. Hun kræver sin “comfort zone” respekteret, men placerer sig alligevel gerne midt i halvåbne døre o.lign., hvor hun kan spærre for den anden. Når Snehvide så går forbi, falder der et dask med poten fra Milly - bare lige for at markere rangordenen. :cool2:

Men selv om altså de ikke ligger i ske, tolerer de hinanden i hverdagen og følger nysgerrigt med i, hvad hinanden har gang i. De følger faktisk ofte hinanden fra rum til rum, selv om de så ender med at lægge sig med mindst en meters afstand.

Mine ligger heller ikke og vasker hinanden mere. Det bliver højst til et par slik i farten, når man lige møder hinanden i døren. De ligger heller ikke og putter sammen mere, som de gjorde i starten, og når Isis var drægtig. Bastian har stor respekt for Isis, og er meget underdanig overfor hende. Hun kan godt finde på at banke ham, bare fordi hun kan, og synes han har fortjent det. Han er dobbelt så stor som hende, men hun har så til gengæld et tre gange så stort ego. Der er aldrig rifter når hun er efter ham, men han skal i hvert fald ikke tro han er noget, mener Isis åbenbart. Alligevel kan han ikke undvære hende, og kalder og leder fortvivlet hvis hun ikke er hjemme.

Tak for svarene. :slight_smile:

Nå, men det lader da til at mine kattes forhold til hinanden er helt normalt.
Det er rart at vide.

Jeg ville da næsten også synes at det ville være nær et mirakel, hvis to katte, sammenført som voksne, altid hyggeputtede og alt var lutter idyl.

Men det undrer mig stadig, at Fnuggi smutter, når Cæsar begynder at vaske.

  • Det er, som nævnt, nok bare en af “kattens” finurligheder, man næppe bliver klogere på. :tihi:

Måske vil Fnuggi bare ikke behandles som en killing. :slight_smile:

ofte er det også et dominans issue…

hvis man ser 2 af mine der ligger sammen og de begynder at slikke… pludselig er der en af dem der får overtaget og slikker mere… så lægges ørerne ned på den der bliver slikket og til sidst - så enten går den eller bider fra sig…

lyder lidt til at det er samme scenarie :slight_smile:

Måske? :? Men som jeg beskrev, puttede og vaskede han jo gerne sammen med (nu afdøde) Ebony… (Og hun var som sagt, en strid banan :høhø: - og i øvrigt jævnaldrende med Fnuggi.)

[QUOTE=Battlestar;696356]ofte er det også et dominans issue…

hvis man ser 2 af mine der ligger sammen og de begynder at slikke… pludselig er der en af dem der får overtaget og slikker mere… så lægges ørerne ned på den der bliver slikket og til sidst - så enten går den eller bider fra sig…

lyder lidt til at det er samme scenarie :)[/QUOTE]
Tjah, både og…
Som beskrevet er jeg meget obs på deres forhold, da der jo har været lidt knas…
Og når Fnuggi smutter fra “en vask”, så er det slet ikke på den måde du beskriver. Han går bare…
Man ja, OK, måske… :høhø:
Det er altså svært at bedømme, hehe.

Som sagt er det heller ikke noget jeg anser som et problem - de fungerer ellers fint sammen. :slight_smile: Og deres “tidligere problemer” taget i betragtning, samt det faktum at de blev sammenført som voksne (hvilket åbenbart kan være et “stort” problem … jeg har ikke rigtig erfaring med det ellers) - jamen, så er det at de ligger tæt, og at det kan blive til 5-10 sekunders vaskning jo bare fantastisk.

Jeg undrede mig - og så er det jo altid skønt med inputs fra jer, og at jeg måske kan lære lidt af andres erfaringer. :slight_smile:

Så igen; hvis andre har noget at byde ind med - så kom frisk. :slight_smile: