Fødekasse Størrelse

Ok :slight_smile:

Vi bor jo kun ca. 30 min. fra grænsen :slight_smile:

Hej

Det var ikke lang herfra :slight_smile:

Genialt:-)

Hej

Hvis nogle er intresseret, skal i endelig sige til eller skrive en pm.

Det er et hamrende godt resultat Henrik :slight_smile: Flot lavet

Smart :ok:

Eneste jeg lige har er, at killingerne nok kommer lige lovligt hurtigt ud af kassen, når åbningen er placeret så langt nede.

Hej

Dette er kun en demo. Og jeg kan altid lavet hullet efter
Størrelse og hvor man gerne vil have det placeret.

Hej

Jeg har snakket med Ann-Dorrit og hun tag den med på udstilling, sådan i kan se hvordan den ser ud.
Dette er igen kun en DEMO og derfor kan hulet lavet anderledes, det er lavet lidt lavt på den her.

Hvis i har nogle spørgsmå, skal jeg bede jer om at kontakte mig. da Ann-Dorrit kun viser den frem på udstilling. :slight_smile:

Den er smart - jeg er spændt på at se den live på en udstilling :slight_smile:

Hej. Lige et andet spørgsmål :smiley:

Jeg har hørt om flere opdrættere der bare bruger en solid papkasse, og indretter den. Er det også en holdbar løsning? Syns en fødekasse måske virker, lidt mere “egnet til det”

Mvh :slight_smile:

[QUOTE=Chell;654048]Hej. Lige et andet spørgsmål :smiley:

Jeg har hørt om flere opdrættere der bare bruger en solid papkasse, og indretter den. Er det også en holdbar løsning? Syns en fødekasse måske virker, lidt mere “egnet til det”

Mvh :)[/QUOTE]

En foret papkasse er rigtig god til selve fødslen, da der jo siver en masse fostervand osv ud under fødslen og bagefter kan sådan en kasse smides ud. Men træfødekasse er rigtig god at have til missemor og de små efter fødslen :slight_smile: Ikke alle hunkatte er glade for en kasse der dufter af fødsel bagefter og vil helst flytte de små til et mere sikkert sted der ikke lugter - naturens instinkter :slight_smile:

Hej Mitsucats.

Jeg har netop sendt en besked til dig. Håber du har fået den :wink:

Jeg så for nogen tid siden på en amerikansk hjemmeside en så flot fødekasse. Jeg kan selvfølgelig ikke finde linket, men rpøver istedet at forklare.
Hullet sad ret langt oppe på siden OG ude ved kanten/hjørnet… OG det var rundet, som et omvendt u…det virkede rigtigt godt, og jeg kan huske jeg tænkte…det er virkelig gennemtænkt

[QUOTE=Chell;654048]Hej. Lige et andet spørgsmål :smiley:

Jeg har hørt om flere opdrættere der bare bruger en solid papkasse, og indretter den. Er det også en holdbar løsning? Syns en fødekasse måske virker, lidt mere “egnet til det”

Mvh :)[/QUOTE]

Jeg er en af dem der gennem 25 års opdræt har brugt primært papkasser som fødekasser. Selv om jeg beundrer de mange forskellige løsninger i træ og plastik jeg har set folk lave gennem tiden så er jeg personligt til papkasser. Det er for mig simpelthen den nemmeste og mest renlige løsning.
Fordelen ved papkasser er, at man altid kan finde en i en størrelse der lige passer til hunkat og kuld. Og så kan man kassere den når den bliver kedelig/snavset.
Faktisk virker en god papkasse også varmende hvilket jeg synes er et andet gode ved dem. Sidst men ikke mindst - så kan man med en papkasse lave huld hvor man synes det er mest praktisk. F.eks et på siden til hunkatten og et foroven hvor man kan se killingerne ( så lægger vi blot et varmt tæppe ovenpå når vi ikke er klar til en “kigger”.

Jeg har forsøgt mig med en trækasse men må ærligt sige, at jeg ikke synes den kan rengøres på en sådan måde at jeg vil føle mig tryg. Og så synes jeg at de er for tunge.

Men omvendt så ser de jo flotte og professionelle ud.

Så er der jo så også de hunkatte som alligevel ikke bruger den flotte fødekasse man har sat op til dem - men i stedet finder en god kattehule eller en skuffe eller et skab af lægge killingerne i :klapper:

Mor ved bedst :tihi:

Teresa

Det er ikke engang løgn. Hvis hunkatten uden videre godkender kasse og placering, kan man roligt tage det som et stort skulderklap. :smiley:

Ja, men problemet er jo, at en sådan “godkendelse” kun gælder i kort tid. Jeg har set hunkatte som med største fornøjelse indtog en fødekasse og brugte den fint til at “lave rede i” ( læs: rode i). Men når først fødslen går igang så er den ikke god nok - så skal der findes et andet sted.:tihi:

F.eks. under dynen :klapper: Jeg har haft en del hunkatte hvor første killing kom under min dyne :dokdok:

Jeg må så sige, at en af de ting JEG har lært gennem årene er, at ikke blande sig i hvor morkat vil føde og have killingerne. Jeg giver hende tilbudene hvor jeg gerne ser hende have killingerne - men jeg bøjer mig hver gang hvis hun beslutter sig for at de skal være et andet sted. Selv om det kan være møjbesværligt :argh:

Glemmer aldrig det kuld hvor vi måtte sætte et bræt foran en hylde i et skab fordi morkat bare ikke VILLE akseptere at killingerne skulle være andre steder…:besvimer: