Foder til 2 katte med tildens til overvægt

Hej

Jeg har 2 huskatte, hvoraf den ene er 7 år og overvægtig - har været det siden hun blev voksen. Den anden kat er 2 år, og har tildens til overvægt, hvis hun ikke får afmålt mad hver dag - hun har en vældig appetit.

Det sidste halve år, har de begge fået Hill’s feline metabolic, som rent faktisk har haft en lille effekt, men syntes virkningen er lidt aftagende. De får 50-60 gram hver om dagen. Foderet er anbefalet af dyrelægen, og det er klart det bedste jeg har prøvet indtil nu.

Det er rimelig dyrt foder, og jeg tænker om der findes noget andet, der måske koster lidt mindre, men som samtidigt også er slankende? Jeg har luret lidt på RC Sterilised 37, som får gode anbefalinger på zooplus, men er det mon velegnet til mine 2 katte - hvoraf den ene absolut ikke skal tage på?

Er der andet foder jeg bør overveje, eller skal jeg holde mig til Hill’s metabolic?

På forhånd tak for hjælpen

Jeg ville fodre med vådfoder, vådfoder og så lidt mere vådfoder - og kun ganske lidt tørfoder. :slight_smile:

Af vådfoder er mange herinde glade for LUX fra Aldi, det er billigt og indeholder ikke korn eller sukker.
Mine katte kan dog ikke fordrage det - de vil kun have alt det dyre fra zooplus.de :surrender1:
De får Almo Nature, Applaws, Feline Porta 21 og Schesir - alt fra zooplus.de

Det er billigst at handle på den tyske eller den engelske zooplus - den danske er for dyr.

Af tørfoder får de Hill’s C/D(den ene MCO har haft struvitter), Sanabelle med lam, Sanabelle Hair&Skin. Men deres tørfoder udgør kun 20 % af deres foderindtag.
Jeg har altid fodret med mest vådfoder og har aldrig haft en overvægtig kat.

Vores dyrelæge anbefaler kun tørfoder og kun tørfoder, men jeg kan læse at andre også anbefaler vådfoder. Så jeg siger ikke at du er forkert på den, men underligt at vores dyrelæge, er så meget til tørfoder.

Det er værd at give det et forsøg, og se hvordan det udvikler sig - Hill’s feline metabolic er for dyrt i længden, selv på zooplus.de

Dyrlæger ved ikke særligt meget om foder, så det er nok derfor :slight_smile:

Deres ekspertise er sygdomme, foder har de generelt kun haft meget lidt undervisning i.

Jeg har en tyk kat, som dag kun får vådt og tørfoder en gang imellem som snack. Han taber sig lige så stille. Han er så også tørkost -junkie, så han kan slet ikke styre, at der er tørkost fremme :tihi:

[QUOTE=plex;1249075]Vores dyrelæge anbefaler kun tørfoder og kun tørfoder, men jeg kan læse at andre også anbefaler vådfoder. Så jeg siger ikke at du er forkert på den, men underligt at vores dyrelæge, er så meget til tørfoder.

Det er værd at give det et forsøg, og se hvordan det udvikler sig - Hill’s feline metabolic er for dyrt i længden, selv på zooplus.de[/QUOTE]

Dyrlæger sælger jo tørfoder (Ofte dyre speciel diæter) og derfor er det jo meget naturligt at det er det de anbefaler :høhø:
Tørfoder er mere eller mindre opfundet for vores (menneskets) skyld og ikke til kattens bedste … sammensætningen er jo milevidt fra kattens naturlige føde, så jeg har det svært når dyrlæger påstår, at det er det bedste til vores katte.

Det du skal er, at finde er en sammensætning af foder, der virker på dine katte … for det der virker på mine, er ikke nødvendigvis det, der virker på dine :slight_smile: … jeg fodre 1-1-1, hvilket vil sige, at deres kost består af lige dele tørt, vådt og råt … ca :tihi: … for ikke alle vil have det samme … 2 spiser kun tørt, hvoraf en er tynd som en pind og den anden en tyk Trunte (Og de er søstre :uha:) … en spiser kun kyller og lidt vådmad … resten spiser ca lige dele af det hele … jeg har 11 katte + det løse udenfor og her går der ca. 15 kg tørfoder om måneden … hvad der går af vådt og råt aner jeg ikke men det er mange kg:tihi:

Kig på indholdet i tørfoderet … høj protein (animalsk) … fedt % mellem 20 -25 % … lav kulhydrat, altså uden kornarter og sukkerarter, så kan du ikke gå helt galt i byen … derudover masser af vådmad eller mindst nogle gange om dagen … kød af forskellige slags, gør det til en vane, at når du køber til dig selv, at der er nok til at de også kan få lidt :slight_smile:

[QUOTE=anne p;1249133]Dyrlæger sælger jo tørfoder (Ofte dyre speciel diæter) og derfor er det jo meget naturligt at det er det de anbefaler :høhø:
Tørfoder er mere eller mindre opfundet for vores (menneskets) skyld og ikke til kattens bedste … sammensætningen er jo milevidt fra kattens naturlige føde, så jeg har det svært når dyrlæger påstår, at det er det bedste til vores katte.

Det du skal er, at finde er en sammensætning af foder, der virker på dine katte … for det der virker på mine, er ikke nødvendigvis det, der virker på dine :slight_smile: … jeg fodre 1-1-1, hvilket vil sige, at deres kost består af lige dele tørt, vådt og råt … ca :tihi: … for ikke alle vil have det samme … 2 spiser kun tørt, hvoraf en er tynd som en pind og den anden en tyk Trunte (Og de er søstre :uha:) … en spiser kun kyller og lidt vådmad … resten spiser ca lige dele af det hele … jeg har 11 katte + det løse udenfor og her går der ca. 15 kg tørfoder om måneden … hvad der går af vådt og råt aner jeg ikke men det er mange kg:tihi:

Kig på indholdet i tørfoderet … høj protein (animalsk) … fedt % mellem 20 -25 % … lav kulhydrat, altså uden kornarter og sukkerarter, så kan du ikke gå helt galt i byen … derudover masser af vådmad eller mindst nogle gange om dagen … kød af forskellige slags, gør det til en vane, at når du køber til dig selv, at der er nok til at de også kan få lidt :)[/QUOTE]

Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv :slight_smile: … og jeg er fuldstændig enig!

Nej tak, ellers tak…