Foder til Elmo

Hej alle I dejlige kattegale.
Nu har jeg haft Elmo (min fine Maine coon misser) i små 3 uger, og jeg er stadig ikke rigtig blevet klogere omkring hvad jeg skal fodre ham med.
Startede med at give ham whiskas, så fødte jeg en pose royal canin kitten 36, men jeg syntes bare ikke at han virker som om at han bliver rigtig mæt af det.

Han er 7 måneder gammel, og vejer 4.2kg så hvad ville I kære opdætrer anbefale at jeg smider i foderskåle til ham?

Kram Lena.

også lige et lille billede af ballademageren!

Jeg vil personligt mene, at han er for gammel til killingefoder. Men giv ham et godt og lødigt voksenfoder - er du i tvivl om mærket, så søg herinde, for der er ligeså mange meninger, som der er debattører.

Jaaaeh mente også selv han er for stor til det - men det var bare hvad jeg fik at vide inde i dyrehandlen, så jeg tænkte lidt ‘‘hvad ved jeg’’

Så nu ville jeg lige høre nogle med erfaring, hvad de ville give ham

Main Coon foder fra RC f.eks. Men ja, som Jane nævner, så er der mange meninger.
Jeg sværger selv til lav-allergener fodermærker med højt kød-indhold, men jeg har så også en allergiker i huset :wink:
I hvert fald siger min erfaring mig, at det ikke er lutter lykke at fodre med killingefoder til en ungkat. Der er for stor risiko for, at den ikke gider tygge det (og dermed ikke får brugt sine tænder og masseret sit tandkød).
Så ja, prøv f.eks. Main Coon-foder fra RC.
Og så suppler med vådfoder og råt, fordi:
Vådt indeholder væske. Mange katte er dårlige til at drikke nok, og det kan især være et problem for hankatte og deres urinveje.
Råt indeholder også væske, men har derudover også den rette struktur til at rense kattetænder. Katte er jo kødædere. Prøv f.eks. kylling, lam, okse, fisk (skal have været frosset pga. risiko for parasitter!)…

Jeg har 6 cooner…

jeg fodrer med Feline Porta and og ris samt iams hairball 50/50 fordi mine har tendens til tynd mave i same sekund jeg overvejer at begynde at tænke på måske engang i fremtiden at give dem noget andet foder :slight_smile: kort sagt - det holder maven i orden

Af vådmad får de også feline porta - alle tunvarianterne og 2 af kyllingevarianterne og fiskevarianten…

De er i storkondition alle 6 :slight_smile:

At vælge foder er som at vælge religion. Jeg har hidtil fodret med Hills indoor til mine 2 huskatte og 2 NFO’er. Men er nu langsomt ved at gå over til Feline Porta 21 and og ris. Senere vil jeg nok blande det med James Wellbeloved og/eller Orijen. Ved siden af tørfodret for de også vådfoder bl.a. fra Feline Porta 21. Der ud over for de lidt råt at spise hvis jeg skal ha kylling eller ligende (det er dog ikke alle der gider spise det). Jeg ville nok til hver en tid holde mig fra foder fra købmanden/varehusene.

jeg blander s for så vinder man lidt hist, køber på tilbud pist, får prøver og deslige.
her kan sagtens være både RC, hills, arion, iams og perfect fit(ikke noget voldsomt godt, men det var gratis) blandet sammen. fodrer aldrig kun med en slags, for især skal der være noget stort ( som regel mco foder eller dental) så min huskat ikke sluger.

men mine kan så også selv administrere maden, så det står fremme, og justerer på sammensætningen hvis det bliver for fede.

Herhjemme fodrer vi med Sanabelle. :slight_smile:

De har også en grande-udgave til større racer eller katte, som Kira nævner, sluger maden uden at tygge det først.

Elsker røde katte :wehuu:

Jeg har 2 Maine Coons på 5 år.

De får Royal Canin Maine Coon 31 og trives godt på det.
(min ene kat får speciel foder fra dyrlægen, Royal Canin Urinary og det spiser de begge 2 af men kun 60 g om dagen)

Før specielfoderet fik de Maine Coon 31 og Hills Oral Care (eller T/D fra Hills)

De deler så en en pakke vådfoder fra Iams om aftenen.

Selvom mine får Maine Coon foderet bliver jeg nød til at børste deres tænder hver anden dag for at undgå tandsten og tandkødsbetændelse.
Så hold øje med Elmos tandkød, selvom du giver noget foder der skulle modvirke dette.

Foder kan tit købes billigt på nettet, så check priserne inden du køber andre steder.

F.eks. www.zooplus.com

www.zooplus.com er vist den dyreste af dem…

Prøv www.zooplus.de eller www.zooplus.co.uk :slight_smile: