Foder/tilskud og dårlig mave

Jeg har haft oprettet denne tråd angående Balloo og Gucci, der har været ganske dårlige efter at have fået opereret tænder ud 14 juni.

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=47936

De fik fjernet om fredagen, og søndag fik Gucci splat mave og mandag fik Balloo. Efter en snak med dyrlæge, kom vi frem til at det var en reaktion på det smertestillende de fik (Loxicom) sammen med de store mængder vådfoder (og intet andet) og at vi ville afvente til efter onsdag, hvor de skulle have sidste dosis. Maverne blev ikke bedre. Jeg har forsøgt kylling med ris, deres almindelig vådfoder og efter at have været hos dyrlægen igen i tirsdags, gik jeg over til KUN at fodre med Iams Hairball for en periode.

Balloo måtte nemlig tilbage igen, da han helt holdt op med at spise og drikke - og bare slikkede sig om munden og vendte hovedet væk, ligegyldigt HVAD jeg prøvede at lokke i ham - og så lå han og gemte og trykkede sig. Han var dehydreret og fik væske under huden og kvalmestillende. Dagen efter spiste han nogenlunde. Torsdag og fredag spiste og drak han helt normalt og selv afføringen blev fastere. Og jeg troede at alt var på rette vej. Men så har han lige haft en døgn igen, hvor han intet har spist og drukket, men hvor han igen bare har gemt sig. Han er blevet tvangsfodret med blended Iams med vand og har fået ekstra van med engangssprøjte…

Gucci er 7-9-13 ved at være i normal form igen. Han har nogenlunde fast afføring.

Det skal siges, at afføringen er brun, ingen blod, ingen slim eller hinder - den er bare splat og voldstinker…

Jeg har forsøgt med Probiocin og siden tirsdag Canikur. Men nu KAN jeg ikke få mere i Balloo, han hyler, river, vælter sig rundt og munden er HELT lukket nu. Jeg har købt cultura og A38 - men han nægter at røre det. Jeg har Husk hældt ud over deres Iams. Det er ikke optimalt over tørfoder, men kan jeg bare få lidt i dem - ham, hvis han spiser lidt), er det trods alt bedre end ingenting.

Idag har han spist og drukket meget meget lidt selv, men dog LIDT. Jeg ringer og snakker med dyrlægen igen imorgen.

Men har I nogle idéer til hvad jeg kan gøre? Er der noget I har prøvet, som bare har virket? Foder, tilskud - ja “whatever”? Jeg er ved at være desperat over at mine drenge har så svært ved at komme sig over noget, der er helt rutine mæssigt…

Jeg har haft rigtigt gode erfaringer med Paraghurt tabletter. Det er det jeg altid bruger, hvis en af mine har bøvl med maven.
Tabletterne er glatte, smagsløse - og jeg propper altid bare tabletten direkte i munden på en kat, ingen problemer i det.

Til en voksen kat bruger jeg 1 tablet 3 gange dagligt - ofte 2 tabletter ved første dosis. Og så indtil maven er ok igen.
Og så ville jeg bruge noget Iams hairball tørfoder.

[QUOTE=Churchtown;1091044]Jeg har haft rigtigt gode erfaringer med Paraghurt tabletter. Det er det jeg altid bruger, hvis en af mine har bøvl med maven.
Tabletterne er glatte, smagsløse - og jeg propper altid bare tabletten direkte i munden på en kat, ingen problemer i det.

Til en voksen kat bruger jeg 1 tablet 3 gange dagligt - ofte 2 tabletter ved første dosis. Og så indtil maven er ok igen.
Og så ville jeg bruge noget Iams hairball tørfoder.

http://www.webapoteket.dk/produkter/paraghurt-tabletter-60-stk?menu=menu-740[/QUOTE]

Paraghurt har jeg brugt forebyggende, hvis én af kattene har fået antibiotika, for at maven ikke skal blive slået i stykker.

Jeg ville give 3 stk ad gangen…og så trappe ned til 1 eller 2 efter et par dage…og jeg synes, du skal fortsætte i 2 uger…

De er billigst i kiosken i Føtex, her koster 100 stk 50 kr. :slight_smile:

Tusind tak skal I have Berit og Lone. Jeg er simpelthen knust over den lille missekat så ALLE råd er værd at tage med.

Heldigvis har han jo fået taget blodprøve, så der er ikke “andet” end maven, der er problemet. Men det kan jo også være slemt nok…

Hovsa - og dejligt I - eller du Lone - også mener jeg skal fortsætte med Iams Hairball og intet andet. Det strider jo fuldstændig imod mine foderoverbevisninger, men de må sættes i baggrunden indtil langt tid efter maverne er blevet helt normale igen.

Jeg er også blevet tilhænger af Paraghurt, netop fordi jeg synes, det er 100 gange nemmere at give kattene en pille end pasta som fx Canikur, som de bare ikke kan lide. Og når de først har besluttet sig for ikke at kunne lide Probiocin, er det lige så svært.

Jeg har jo selv døjet med katte med splatmaver i et halvt års tid, og efter at have prøvet Probiocin, Canikur, HUSK, A38 og diætfoder (ikke på en gang, naturligvis) og efter undersøgelser og test af begge katte fik de en antibiotikakur, og det hjalp. Så det ville jeg jo lissom ønske, jeg bare havde fået fra begyndelsen, for det var godt nok et træls halvt år :S Det blev formodentlig sat i gang af en blanding af Chilis ankomst (stress og nye baciller) og foderændringer af samme årsag. Og så kunne det bare ikke finde ud af at holde op igen, før der kom antibiotika på banen.

[QUOTE=Marianne;1091053]Tusind tak skal I have Berit og Lone. Jeg er simpelthen knust over den lille missekat så ALLE råd er værd at tage med.

Heldigvis har han jo fået taget blodprøve, så der er ikke “andet” end maven, der er problemet. Men det kan jo også være slemt nok…

Hovsa - og dejligt I - eller du Lone - også mener jeg skal fortsætte med Iams Hairball og intet andet. Det strider jo fuldstændig imod mine foderoverbevisninger, men de må sættes i baggrunden indtil langt tid efter maverne er blevet helt normale igen.[/QUOTE]

Det strider også fuldstændigt imod min foder"religion" - men i et tilfælde som dette her, så må første prioritet være at få styr på maverne og når det er sket så langsomt at køre dem tilbage på normalt foder.
Og generelt synes jeg at rigtigt mange har gode erfaringer med netop Iams hairball i disse situationer.

Jeg :kryds: :kryds: for at de begge snart er helt raske igen :kram:

Ja Ingrid, du har godt nok kæmpet med dårlige maver… Og du har fuldstændig ret. Når først katten har sagt nej ÉN gang til den sk*de pasta, så er der altså sagt nej “for good”! En pille er ikke rar for dem at få, men det er hurtigt overstået og forhåbentlig uden den her grimme grimme eftersmag som alle pasta’erne giver… Jeg ved ikke om dyrlægen er med på en antibiotika kur. De fik jo, da de fik fjernet tænder, og de skal vel egentlig ikke have for ofte. Samtidig har jeg det noget svært, ved at skulle have Balloo afsted igen. Han bliver så stresset og jeg tror at alle de besøg derude på så kort tid, har været med til at ødelægge ham. Selvfølgelig - skal vi derud igen, så er det dét vi gør. Men hvor ville jeg ønske vi kunne undvære.

Nemlig Lone, jeg tænker også i forbindelse med foderet, at maven må være første prioritet og når de så på et tidspunkt har haft normale maver i nogle uger eller en måned, vil jeg begynde at køre dem langsomt tilbage på vådt. Jeg har læst at Iams har fungeret på mange katte, og derfor nævnte jeg det for dyrlægen. Hun ville egentlig gerne, at jeg skulle prøve RC Intestinal. Men så vil det være ENDNU et foderskift og til et mærke, som de normalt ikke reagerer godt på. Iams er de vant til at få i mindre portioner i deres aktivitetsbræt, så det var ikke et “nyt” indført mærke…

Nej, jeg ved heller ikke, om det er aktuelt med antibiotika i dit tilfælde. Det kan også være, det var antibiotikaen, der var skyld i, at problemet opstod i første omgang.

Men skulle dyrlægen foreslå det, så kan jeg ikke tro, det er nødvendigt, at du skal af sted med ham igen, når han lige er blevet undersøgt og testet.

Du er helt sikker på, at der ikke er noget med tænderne - eller der hvor tænderne var? Det ville jo forklare, hvorfor han holder op med at spise. Om det kan forklare splatmaven, ved jeg dog ikke.

Hvad der virkede for mig, virker ikke nødvendigvis for dig… :wink:

  • man kan få enormt mange velmenende råd på et forum som dette - enkelte eller flere kan være modstidende og der kan være 117 ting man kan forsøge…

HVIS jeg var dig, ville jeg vente med at gøre yderligere tiltag, til du har talt med dyrlægen i morgen :slight_smile: (ind imellem kan man gøre så meget - at det bliver for meget)
God bedring til den lille missemand :slight_smile:

Ja, det kan sagtens være antibiotikaen, der har startet alting. De fik jo antibiotika og smertestillende samtidig - og så bedøvelsen. Det er jo ikke småting for små missemaver.

Altså tænderne (eller hullerne) er det ikke. Han blev kigget grundigt efter og røntgenbillederne, som blev taget efter de havde opereret tænderne ud, viste intet. I tirsdags havde han stadig tråd siddende, men alt så fint ud og tråden opløser sig selv.

Jeg hører dem ad ang. antibiotika. Om det evt. er den vej, vi skal gå…

Tusind tak Vivi, det har du fuldstændig ret i. Man bliver bare så frustreret i denne situation, så rådene i sig - og at vide, at jeg egentlig gør det, andre måske også ville gøre i denne situation, beroliger mig. Jeg prøver ikke noget nyt i dag.

Nu har de Husk over tørfoderet og så afventer jeg at kunne snakke med dyrlægen imorgen. Jeg kan også ringe akut, men i og med jeg kan få væske og blended foder i ham, mener jeg ikke det er akut, som i “AKUT”! Han har desuden spist 5-6 kugler Iams og har drukket noget af mit vand, som stod i et glas på sofabordet (selvfølgelig :tihi) - så nu har jeg ladet glasset stå til ham. Jeg har fået ham til at lægge sig på yndlingstæppet i stuen. Normalt skal han helst ligge på det ved siden af mig - men idag vil han gerne have det på gulvet nogle meter fra mig, så det har han selvfølgelig fået… Hvad man ikke gør for de små elsklinger :hjerte:

[QUOTE=Marianne;1091083]Tusind tak Vivi, det har du fuldstændig ret i. Man bliver bare så frustreret i denne situation, så rådene i sig - og at vide, at jeg egentlig gør det, andre måske også ville gøre i denne situation, beroliger mig. Jeg gør ikke noget nyt i dag.

Nu har de Husk over tørfoderet og så afventer jeg at kunne snakke med dyrlægen imorgen. Jeg kan også ringe akut, men i og med jeg kan få væske og blended foder i ham, mener jeg ikke det er akut, som i “AKUT”! Han har desuden spist 5-6 kugler Iams og har drukket noget af mit vand, som stod i et glas på sofabordet (selvfølgelig :tihi) - så nu har jeg ladet glasset stå til ham. Jeg har fået ham til at lægge sig på yndlingstæppet i stuen. Normalt skal han helst ligge på det ved siden af mig - men idag vil han gerne have det på gulvet nogle meter fra mig, så det har han selvfølgelig fået… Hvad man ikke gør for de små elsklinger :hjerte:[/QUOTE]

Jeg forstår dig så godt - man har bare brug for at vide, at(og måske hvordan) det er lykkedes for andre, når man i sådan en situation “står i lort til halsen”…

Jeg håber, at det snart bliver bedre - det er da virkelig en død træls situation, I er havnet i!

Lige præcis… Og tusind tak Vivi :slight_smile:

Der er blevet spist og drukket helt fornuftigt idag. Men jeg tør ikke håbe på noget, for det skete også den anden dag. Nu er jeg spændt på hvordan mavserne reagerer i aften og i nat…

:kryds: 'er for mine misemænd :hjerte:

Masser af :kryds::kryds::kryds::kryds::kryds: herfra :slight_smile:

:kryds: :kryds: :kryds: :kryds: :kryds:

:kram:

Tak I søde mennesker :hjerte:

Opdatering følger - hvad det end bliver…

[QUOTE=Marianne;1091211]Der er blevet spist og drukket helt fornuftigt idag. Men jeg tør ikke håbe på noget, for det skete også den anden dag. Nu er jeg spændt på hvordan mavserne reagerer i aften og i nat…

:kryds: 'er for mine misemænd :hjerte:[/QUOTE]

Men det er vel uden hjælp denne gang? Altså uden kvalmestillende eller andet? Det er da et godt tegn :kryds:

Ja, lige præcis - det er forskellen Ingrid… Og han sover fremme, frem for at gemme sig. Jeg håber det er et rigtig godt tegn, men eftersom det har været et skridt frem og to tilbage, “frygter” jeg jo alligevel, at det vender igen. Jeg er meget spændt på deres afleveringer og jeg er spændt på, hvad dyrlægen og jeg kommer frem til i morgen.

Jeg kan dog ikke lade være med at gå og grine lidt - egentlig er det ikke sjovt, men igen et tegn på at der bliver spist. Jeg har jo overdækket foderet med Husk, både i en skål og på aktivitets brættet… Og der er Husk OVERALT i en radius af 1 m omkring de her to steder. Så meget for netop at have støvsuget i formiddags :tihi:

[QUOTE=Marianne;1091314]Ja, lige præcis - det er forskellen Ingrid… Og han sover fremme, frem for at gemme sig. Jeg håber det er et rigtig godt tegn, men eftersom det har været et skridt frem og to tilbage, “frygter” jeg jo alligevel, at det vender igen. Jeg er meget spændt på deres afleveringer og jeg er spændt på, hvad dyrlægen og jeg kommer frem til i morgen.

Jeg kan dog ikke lade være med at gå og grine lidt - egentlig er det ikke sjovt, men igen et tegn på at der bliver spist. Jeg har jo overdækket foderet med Husk, både i en skål og på aktivitets brættet… Og der er Husk OVERALT i en radius af 1 m omkring de her to steder. Så meget for netop at have støvsuget i formiddags :tihi:[/QUOTE]

Jeg håber, de drikker en masse vand til deres HUSK? Ellers kan de måske ende med at få forstoppelse? Måske du skulle give dem lidt vand for at være sikker?

Hvis der er fremskridt at spore nu, mon så ikke de bare skal have ro i nogle dage for at se, om det fortsætter? Det er nok ikke tidspunktet at eksperimentere mere. Men ja, det finder du og dyrlægen selvfølgelig ud af :slight_smile: