Foder

Jer med katte, som har sukkersyge. Hvor mange gram vådfoder får de om dagen?
Og har de tørfoder stående, som de kan spise af i løbet af dagen?
Sally, som fik konstateret sukkersyge for 14 dage siden. Har altid været vant til der har stået foder i skålen… Nu står der en skål med ca. 40 gram i ,og den bliver kun fyldt op en gang om dagen.
Jeg er nemlig meget ny i det her med sukkersyge og er usikker på om hun får for meget eller for lidt vådfoder… Efter dyrlægens anbefaling skal jeg vådfoder 2 gange om dagen… Og det gør jeg lige før jeg stikker hende.
Kh

Jeg tror ikke, der er en bestemt tilbang til fodring af diabeteskatte blandt dyrlæger.

Jeg tror, min dyrlæge synes, det ville være bedst, hvis Chili kun fik tørfoder, fordi det ville være meget nemmere at monitorere og sikre, at hun fik den rette mængde. Men jeg har 2 katte at tage hensyn til. Den anden kat er meget mere til vådfoder, så de får fortsat en blanding. Samtidig er det svært for mig at vide, hvor meget de hver især får af foderet, da de spiser sammen.

Hvis man kun har 1 kat, kan man nok bedre styre mængderne, som du skriver. Og det er jo helt sikkert klogt at passe rigtig godt på, at katten ikke bliver overvægtig - eller, hvis den allerede er overvægtig (som Chili), at den taber sig.

Jeg ville måske overveje i dit tilfælde også at dele tørfoderet op og give det ad 2 omgange. Bare så hun ikke spiser det hele med det samme og så ikke har mere til resten af dagen. Men det kan du selvfølgelig bedre bedømme nødvendigheden af.

1 Like

galath, jeg har faktisk to katte Nemo og Sally. Og de har altid spist sammen, dog har jeg skåle stående i køkkenet og i soveværelset… Nemo spiser mest i soveværelset og Sally i køkkenet. Vådfoderet bliver nu serveret to gange om dagen, noget de ellers sjældent har fået, men de elsker det. Sally skal tabe sig, når hendes blodsukker er blevet stabilt og Nemo kan også godt tåle at tabe sig… De 40 gram, som der er i hver skål holder faktisk meget godt et døgns tid… Og er de tømte, hvilket er sjældent, når jeg går i seng, så hælder jeg lidt foder i.
Pyha synes der er mange ting og er så bange for at gøre noget forkert… Men hvor er det rart at skrive med nogen, som også har en sukkerkat… Jeg lærer nyt hverdag…

2 Likes

Vi har Bamse med sukkersyge og 2 andre katte der er raske.

Indtil for 14 dage siden fik Bamse kun vådfoder, men han af ukendte årsager diarre og kom på “skåne kost” anbefalet af dyrlægen: hills w/d piller””. Pt får han begge dele.

Bamse spiser hvad der bliver serveret med det samme. Så jeg fordeler maden til fire fodringer. Ved insulin og ca 4-5 timer efter.

De andre katte får mad når de plager da vi ikke kan have den stående fremme.

Når vi ikke er hjemme, er Bamse lukket i sin egen del af huset og får mad i en automat med timer.

Sådan har vi kørt en del år efterhånden.

4 Likes

Undskyld, jeg fik aldrig svaret på dit spørgsmål til foder i den anden tråd. Sigga har altid adgang til tørfoder. Hun spiser lidt jævnt ud over dagen og sluger ikke maden.

I det/de første par år efter diagnosen fik hun vådt to gange dagligt og tørfoder tilrådighed hele tiden - men i foderbold, så hun spiste langsommere og mindre portioner ad gangen.

På et tidspunkt havde vi så et enkelt insulinchok, fordi hun havde spist for lidt en dag, inden hun blev stukket. Derefter anbefalede dyrlægen, at tørfoder tilgængeligt i skålen hele tiden var den bedste tilgang i vores tilfælde, når hun nu ikke er sådan en “tøm skålen” kat. I dag er det derfor sådan, og så får hun serveret vådfoder om aftenen. Nogle dage rører hun det ikke, andre gange spiser hun det i løbet af de næste 12-15 timer.

3 Likes

@Trine, det lyder lidt som Sally, hun går og nipper til tørfoderet i løbet af dagen… Jeg tilbyder vådfoderet om morgen og om aften inden stik. Hun spiser ikke det hele med det samme, men vender tilbage efter noget tid. Og så har jeg også Nemo og de supplere faktisk hinanden godt. De overspiser ikke og er gode til at dele. Dog spiser Nemo mest i soveværelset og Sally i køkkenet.
Hvor længe observere du Sigga efter stik, hvis jeg må spørger?

2 Likes

Jeg observerer hende ikke længe efter stik - kun hvis jeg ved hun er lidt halvsløj af andre årsager (fx forkølelse eller diarre), som kan betyde at hun spiser mindre, eller hvis der er kortere tid end 11 timer mellem stik. Men da jeg startede hende op og hun endnu ikke var stabilt i behandling, sikrede jeg mig, at hun havde spist lige inden stik (hun spiser altid lidt, hvis jeg fodrer hende fra hånden) og sørgede for at være hjemme en time efter.

Jeg har i øvrigt altid sirup i huset, som jeg kan smøre på hendes gummer, hvis hun engang igen skulle få et insulinchok. Det fungerede godt som førstehjælp sidste gang, indtil dyrlægen åbnede (hun blev dårlig om natten). Og faktisk behøvede dyrlægen ikke gøre mere, da vi først kom derned. Hun tjekkede bare, at sirup og senere vand havde rettet hendes blodsukker nok op, og at hendes blodtryk osv var stabilt.

2 Likes

Ja, det har glemte jeg også at skrive - jeg har også sirup i skabet (kan også bruges til pandekager :rock:) Jeg har heldigvis aldrig haft brug for det - endnu. Det får du måske heller ikke, så længe hun er på så lav en dosis, men det er en god idé at have det parat, hvis uheldet skulle være ude.

@Trine og @galath tusind for jeres svar :grinning:
Jeg har investeret i en gang sirup, håber jeg kan nøjes med at bruge det til pandekager :stuck_out_tongue_winking_eye:
Min mand og jeg blev enige om i går aftes, at fodre Sally og Nemo, som vi gør nu… Og sker der noget andet, så ta’ vi det derfra :flode:
Go’ dag til jer…

3 Likes

Blot for en ordens skyld - jeg har redigeret lidt i dit indlæg. Ikke fordi du som sådan har gjort noget forkert. Men fordi der skal være mellemrum mellem tekst og emoticon - ellers bliver emoticons bare vist som tekst :slight_smile:

1 Like