Foder?

Hejsa! :slight_smile:
Jeg har en rigtig sød huskat på 11 måneder og 3 kg, lige nu fodrer jeg hende Iams hairballcontrol men når posen er færdig skal hun på Arijon med fisk. Men mit dilemma er hvordan kan det være at hun kun skal spise 45 gram på en hel dage? Jeg giver hende 22 gram kl 7 og kl 19, men tit får hun lidt mere da hendes foder er spist efter få timer! Jeg kan ikke forstå det? :dokdok: Hun spiser ellers ikke for hurtigt og brækker sig heller ikke.

Idag gav jeg hende noget grøn kallun, hun elskede det men 2 sec. efter brækkede hun sig! Det er første gang hun brækker sig, er kallun kun til hunde? :S
På forhånd tak!

Kallun er ikke kun til hunde :slight_smile: Vores første katte elskede det, men så kunne man pludselig ikke få det i små “kattevenlige” portioner mere, så det gled ud. Deres pels blev ellers rigtig lækker af det.

45 gram lyder af utrolig lidt… Giver du vådfoder ved siden af? Vores spiser vel 2-3 deciliter (målebæger, jeg tror rummer ca en deciliter) om dagen + deres vådfoder.

Altså hun havde ikke spist specielt meget før hun brækkede sig :-/ Der står 40-60 gram på posen, og på Arijon skal hun kun have 45 gram! Vådfoder får hun ikke her for tiden, hun har haft dårlig mave i lang tid, men så fandt vi Iams som hun fungerer 100% på :smiley: Men jeg har købt en masse vådfoder hun skal have når maven er stabiliseret på Arijon :slight_smile: Hvor meget tørfoder får dine katte? :slight_smile:

Altså jeg har aldrig forstået det med at portionsfodre katte… Jo hvis de lider af en sygdom som gør at det er nødvendigt…

Mine har fri adgang og får alt det de kan spise. De styre selv hvor meget de vil have og de er ikke overvægtige, men lige som de skal være…
Jeg vil skyde på de spiser omkring 50gram om dagen, plus de deler en dåse vådkost hver morgen og de får hver/hveranden dag daggamle kyllinger om aftenen.

Vådkosten er vigtig i de her dage hvor det er så varmt, det er meget vigtigt at katte får nok væske, og de er ikke særlig gode til at drikke af vandet selv.

Det ved jeg ikke rigtig om jeg tør, hun tager meget let på :slight_smile: Og da hun blev passet af min mor fik hun så meget som hun ville, hun tog 1,5 kg på i løbet af 5 dage!! :open_mouth:

Altså jeg portionsfodre, og mine katte går da stadig rundt på poterne, så indtil videre har de da overlevet :høhø:

Du skal fodre til det hun SKAL veje og ikke hvad hun vejer lige nu. Har lige kigget på en pose RC indoor og der står også de 45 gram til en mis på 3 kg, som du skriver.

Mine store fede hankatte får 60-70 gr om dagen fordelt på tre måltider…

Så hvis hun ikke er for tynd, syntes jeg bare at du skal fortsætte, eller kam du jo sætte hende lidt op :slight_smile:

Ninka - Så ville jeg give hende vådfoder ad libitum (LUX fra Aldi til 5,5 for 400 gram er et godt billigt mærke) og så lidt tørkost som guffer. Evt. også med lidt vand på vådkosten, hvis hun er med på den :slight_smile: Det mætter meget mere…

Jamen så prøver jeg det! Tak for hjælpen! :smiley: Men hvis jeg skulle køre med tørfoder er de 45 gram virkelig nok?

Efter min mening er 45 gram ALT for lidt …En sulten kat er ikke en glad kat !. Katte er rovdyr og deres fordøjelse er som en rovdyrs, dvs. en kat spiser mange små måltider i døgnet, og derfor er det bedst at have foder stående frit fremme 24/7 og lade katten selv bestemme hvornår den spiser og hvor meget den spiser. At din kat spiser næsten hæmningsløst i starten, hvor maden står fremme ( uden det er vejet af ) skyldes netop at katten foræder sig, da den ikke ved hvornår og hvor meget der kommer af mad næste gang. Når den først har vænnet sig til at maden står fremme, får den et naturligt forhold til mad, og foræder sig ikke længere. Nu er jeg ikke tilhænger af kun at fodre med tørfoder, da katte ikke er født til at skulle leve af tørfoder …Katte der kun bliver fodret med tørt er i stor risiko for at gå rundt og være dehydreret i størrer eller mindre grad, da de fleste katte ikke drikker vand nok - Igen fordi katte er rovdyr, og fra narturens hånd er vænnet til at få deres væskebehov dækket via deres byttedyr …Og som bekendt er der bestemt ikke meget væske i tørfoder ;-). Jeg vil råde dig til at lade tørfoderet stå fremme, og desuden give mindst 2 daglige fodringer med vådmad …Som Eife skriver, prøv LUX som både er godt og billig.

Med en kat som dette ville jeg gøre det omvendte i starten. Sørge for at den havde vådfoder næsten 24/7, og så kun give lidt tørkost indimellem som snack… Og når katten så i en periode har prøvet at være mæt, kan man begynde at have tørkost stående, og så give vådfoder en 2-3 gange dagligt :slight_smile:

Du har sikkert ret Eva, mine erfaringer er bare, at hvis katten bliver godt fodret med vådt/råt så er det minimalt hvad den spiser af tørfoder. Som du ved, så fodrer jeg mest med vådt og råt, men har dog tørfoder stående fremme ( som snacks ) og jeg tror ikke mine 5 tøzer tilsammen spiser over 2 kilo tørfoder om måneden, og jo mindre tørt de spiser des mere glad er jeg. Jeg kan dog ikke rigtig nænne at fjerne tørfoderet helt, da jeg har observeret at de to gamle tøzer synes det er rart med et par bidder i løbet af natten.

Ja, det er nemlig det… Og med en kat som denne, der tydeligt overspiser af tørkost når den får det, så vil jeg hellere genintroducere det langsomt, når den har oplevet at være mæt over en længere periode :slight_smile:

Ninka - Nu anbefaler jeg jo rigtig meget vådfoder, det er selvfølgelig med det forbehold at hun ikke får dårlig mave af det :slight_smile: Så jeg ville over en periode skrue mere og mere op for vådfoderet, og ned for portionsstørrelsen på tørkost, og når hun så virker til at have et normalt forhold til mad, så begynde at have tørkost stående 24/7 og give vådfoder et par gange om dagen :slight_smile:

1,5 kg på 5 dage … hmmm det lyder da helt uvirkeligt !!! …

Tror osse der må være noget galt med vægten, for hvis det er tilfældet så skulle katten jo spise 300 gram foder om dagen, og ikke komme af med affald. Noget andet er om katten eventuel kan have orm …Orme i kattens mave kan give glubende appetit.

:tihi:

Jeg forstår ikke det der med at veje foderet af :frowning:
45 g er alt for lidt.
Her står der foder fremme altid…altid…
Giv vådt og råt i rigelige mængder ved siden af hvis der er problemer med vægten.:slight_smile:

Helt enig - jeg har aldrig hørt noget lignende…

Tusind tak for alle jeres indlæg!

Altså i forhold til hendes vægt så vejer jeg hende ca. 2 gange i døgnet :høhø: Da jeg tog afsted lå hun mellem 2 og 2,5 kg og nu vejer hun ca. 3,5 kg :gruble:
Jeg kan ikke forstå hvorfor de skriver på pakken så mange gram, hvis hun så stadig er sulten? :? Men Sasha har det med at spise næsten alt sin mad med det samme, men der er altid lidt tilbage hvis nu vi ikke fodrer hende igen. Min teori er at det er pga. hendes fortid, hun er nemlig fra et internat hvor hun kom ind undervægtig og med masser af lopper, så der må have gået noget galt hos forrige ejer :frowning: Jeg må vel give hende noget tid så! Vil ikke have min lille missetat er sulten :hjerte: :hjerte: Men jeg tror også på at en fed kat er en ulykkelig kat, ligesom mennesker! Men jeg vil helt klart begynde på vådfoder igen! Gav hende noget tidligere og ingen bivirkninger ved det! Og hun er forresten indekat!

Fordi katte ikke er skabt til at spise tørkost. Det mætter ikke som det burde, og indeholder ofte for mange kalorier ifht hvor meget det mætter kattene. Derfor der anbefales vådfoder, der mætter mere :slight_smile:

Og ja, netop katte der har oplevet at sulte har ofte svært ved at administrere mad ad libitum senere. Hvor gammel var hun da du fik hende?
Jeg katte har ikke en selvopfattelse som vi mennesker ifht at være fed, men det er klart usundt at være for tyk, også for en kat :slight_smile: Men det er jo også synd for hende at gå og være konstant sulten :slight_smile:

Det er ikke sikkert at du nogen sinde får hende vænnet fra at overspise ved ad. lib. fodring, men jeg synes det er forsøget værd. I den første tid vil hun helt sikkert tage på, da katte der restriktionsfodres vil nedsætte deres stofskifte. dette er et levn fra deres tid som vilde dyr, hvor de her, kunne nedsætte deres behov i tider med sparsom mad.

Jeg har selv en steriliseret indekat, der fra starten ikke rigtigt gad vådfoder. Men hun tog på efter steriliseringen, så vi skulle lige finde en ordning vi begge kunne være enige om hehe. Hun får ½ pose våd til morgenmadstid og ½ igen til aftensmadstid. I løbet af dagen har hun tørfoder på et aktivitetsbræt, om til natten får hun en lille portion af det tørre. Sådan har vi fundet en balance, hvor hun stadig får lidt tørt, men også noget vådt, så er vi begge glade hehe.

Mht til foderanvisningerne på foderpakkerne; Der er lavet en undersøgelse på Landbohøjskolen (LIFE, eller SUND som det kommer til at hedde efter ferien), hvor man har undersøgt foderfirmaernes måde at beregne dyrenes energibehov og der er stort set ingen der bruger den samme metode. Dette betyder at deres resultater varierer med op til 20%. Dette vil sige at man skal tage det der står på posen med en gran salt.

Helkd og lykke med det :wink:

En smuk lille kat.:hjerte: For fed er hun bestemt ikke, så lad hende dog bare spise, hvad hun kan. :slight_smile: