Foderallergi og Nældefeber hos katte?

Hej alle sammen :slight_smile:

Jeg har lidt kig på en kat, som er igang med udredelse for evt foderallergi eller nældefeber. Jeg ville meget gerne vide lidt mere om disse emner så jeg ved hvad jeg præcis går ind til, hvis jeg vælger at købe katten. Internatet kontakter mig om ca 10 dage med en afgørelse på hvad det er, så derfor ville jeg meget gerne høre jeres personlige erfaringer med dette.

Jeg ved absolut intet om disse “sygdomme” så ville være meget glad for alt hvad i kan komme med.

Venlig Hilsen
Maria

Nældefeber - det har jeg ikke hørt om på kat - hvordan viser det sig.

Foderallergi - det kan være vaanskeligt at finde ud af hvad katten kan tåle at spise - og ikke noget med godbidder man ikke ved hvad der er i. Specialfoderet kan være ret kostbart.

Klog af skade - jeg ville ikke købe en kat med allergi

[quote=Lis Dahlstrøm;363491]Nældefeber - det har jeg ikke hørt om på kat - hvordan viser det sig.

Foderallergi - det kan være vaanskeligt at finde ud af hvad katten kan tåle at spise - og ikke noget med godbidder man ikke ved hvad der er i. Specialfoderet kan være ret kostbart.

Klog af skade - jeg ville ikke købe en kat med allergi[/quote]

Jeg har nemlig heller aldrig hørt om nældefeber på en kat. Hende fra internatet sagde at både ham jeg har kig på, og hans bror havde små knopper på huden under pelsen (minder lidt om små varmeknopper) men hverken hende eller dyrlægen vidste det.

Nu som første gangs ejer er jeg heller ikke sikker på at jeg ville købe en kat med foderallergi. Jeg har bare ingen ide om hvad specialfoder koster eller om hvad det vil sige helt præcis at have en kat med allergi, så derfor tænkte jeg, at jeg ville høre herinde.

[quote=Maria-Amalie;363505]Jeg har nemlig heller aldrig hørt om nældefeber på en kat. Hende fra internatet sagde at både ham jeg har kig på, og hans bror havde små knopper på huden under pelsen (minder lidt om små varmeknopper) men hverken hende eller dyrlægen vidste det.

Nu som første gangs ejer er jeg heller ikke sikker på at jeg ville købe en kat med foderallergi. Jeg har bare ingen ide om hvad specialfoder koster eller om hvad det vil sige helt præcis at have en kat med allergi, så derfor tænkte jeg, at jeg ville høre herinde.[/quote]

De der knopper, de er lidt ligesom kanppenålshoved fortykninger. Det lyder som Eosinofil Granlulom Komplex - en immunforsvars defekt. Knopperne sidder tit på halsen. Det er hammer arveligt - passer med broderen også har det.

Er man heldig forsvinder det - er man uheldig døjer man med det resten af kattens liv. På nogen bliver det så slemt de skal på binyrebarkhormon

Du kan få en meget bedre oplevelse med en anden kat/te - hvad leder du efter?

[quote=Lis Dahlstrøm;363510]De der knopper, de er lidt ligesom kanppenålshoved fortykninger. Det lyder som Eosinofil Granlulom Komplex - en immunforsvars defekt. Knopperne sidder tit på halsen. Det er hammer arveligt - passer med broderen også har det.

Er man heldig forsvinder det - er man uheldig døjer man med det resten af kattens liv. På nogen bliver det så slemt de skal på binyrebarkhormon

Du kan få en meget bedre oplevelse med en anden kat/te - hvad leder du efter?[/quote]

Uha det lyder bestemt ikke godt. Vil jo helst gerne ha en rask og dejlig kat, som kan bo hos mig i mange år. Er det sådan noget man skal rende til dyrlægen med konstant? Bliver nød til at tænke på min økomomi også jo.

Har svaret på din PB :slight_smile:

[quote=Maria-Amalie;363528]Uha det lyder bestemt ikke godt. Vil jo helst gerne ha en rask og dejlig kat, som kan bo hos mig i mange år. Er det sådan noget man skal rende til dyrlægen med konstant? Bliver nød til at tænke på min økomomi også jo.

Har svaret på din PB :)[/quote]

Svaret fås ved at sende en hudbiopsi på laboratorie.

Det er jo svært at spå om et forløb - især om et som det her. Nogle katte skal jævnligt have et skud Depomedrol for at være symptomfri. Det kan så også ha’ andre omkostninger.

Lige præcis det er meget frustrerende - mit bedste råd til dig - hold dig langt væk.

[quote=Lis Dahlstrøm;363535]Svaret fås ved at sende en hudbiopsi på laboratorie.

Det er jo svært at spå om et forløb - især om et som det her. Nogle katte skal jævnligt have et skud Depomedrol for at være symptomfri. Det kan så også ha’ andre omkostninger.

Lige præcis det er meget frustrerende - mit bedste råd til dig - hold dig langt væk.[/quote]

Tusinde tak :slight_smile: Det kunne nemt ha endt galt, hvis jeg havde troet det var nældefeber og havde købt katten

Jeg ville helt sikkert også lige tænke mig om en ekstra gang, om det er frustrationerne værd. Lige nu kender du ikke katten så godt, så det er nemmere nu ikke at blive indvoldveret i det.
Jeg har en lille mis med foderallergi overfor kylling, og jeg havde ellers fået hende stabil på foder fra James Wellbeloved, men så har jeg i en periode haft suppleret med forskellige vådfoderprodukter, der ikke burde give problemer, og nu kan jeg ikke få hende stabil igen :frowning: Så det må jo næsten have udviklet sig til mere.
Det er utroooligt tålmodighedskrævende, og hvis det tilmed generer katten (det gør det heldigvis ikke i mit tilfælde), så må det være frygteligt at være vidne til med et ton dyrlægeregninger til følge for at lindre katten.
Knopperne lyder ikke som typisk foderallergi, dog, men ud fra Lis’ forklaring lyder det ikke til at have en særligt meget mere sikker fremtid.

En ting er, at ens elskede kat får foderallergi - noget andet er, at anskaffe en kat, hvor der er noget “uvist”, der muligvis er foderallergi.

Jeg har selv solgt en kat videre, der havde allergi, men den var i fuld trivsel og jeg vidste, hvad den ikke kunne tåle.
Den kat du har kig på, kan jeg forstå, at man ikke aner, hvad den fejler og hvad den kan tåle - og det finder man desværre ikke bare lige ud af ved en test af katten.

[quote=pivnu;363563]Jeg ville helt sikkert også lige tænke mig om en ekstra gang, om det er frustrationerne værd. Lige nu kender du ikke katten så godt, så det er nemmere nu ikke at blive indvoldveret i det.
Jeg har en lille mis med foderallergi overfor kylling, og jeg havde ellers fået hende stabil på foder fra James Wellbeloved, men så har jeg i en periode haft suppleret med forskellige vådfoderprodukter, der ikke burde give problemer, og nu kan jeg ikke få hende stabil igen :frowning: Så det må jo næsten have udviklet sig til mere.
Det er utroooligt tålmodighedskrævende, og hvis det tilmed generer katten (det gør det heldigvis ikke i mit tilfælde), så må det være frygteligt at være vidne til med et ton dyrlægeregninger til følge for at lindre katten.
Knopperne lyder ikke som typisk foderallergi, dog, men ud fra Lis’ forklaring lyder det ikke til at have en særligt meget mere sikker fremtid.[/quote]

Nej har kunnet forstå på det hele at foderallergi er roden til temmelig meget fustration… og store dyrlæge regninger. Er virkelig ked af at høre du ikke kan få hende stabil igen :ked: Hvordan kan du se på hende at hun reagere allergisk overfor foderet?

Hun bliver ved med at have kroniske småsår på haser og næseryggen.
Kylling giver (for min kats vedkommende) sår på overlæber og overproduktion af ørevoks, hvilket er meget generende, men det er vi så heldigvis sluppet af med ved at undgå kylling.
Men allergier viser sig meeeget forskelligt fra individ til individ.

[quote=Vivi_Fletcher;363602]En ting er, at ens elskede kat får foderallergi - noget andet er, at anskaffe en kat, hvor der er noget “uvist”, der muligvis er foderallergi.

Jeg har selv solgt en kat videre, der havde allergi, men den var i fuld trivsel og jeg vidste, hvad den ikke kunne tåle.
Den kat du har kig på, kan jeg forstå, at man ikke aner, hvad den fejler og hvad den kan tåle - og det finder man desværre ikke bare lige ud af ved en test af katten.[/quote]

Nej de ved nemlig ikke noget med sikkerhed derude på internatet. Derfor tænkte jeg at jeg ville høre lidt nærmere om tingene herinde, da jeg ikke aner noget som helst om foderallergi eller nældefeber (som det jo så højst sansynligt ikke er) De ville ringe fra internatet her om ca 10 dage, også ville jeg skulle tage stilling… Men som tingene umidelbart ser ud, udfra hvad der er blevet fortalt, så tror jeg at jeg takker pænt nej tak til katten.

Vil jo gerne have at katten skal være en glæde, og ikke en konstant grund til bekymring.

[quote=pivnu;363610]Hun bliver ved med at have kroniske småsår på haser og næseryggen.
Kylling giver (for min kats vedkommende) sår på overlæber og overproduktion af ørevoks, hvilket er meget generende, men det er vi så heldigvis sluppet af med ved at undgå kylling.
Men allergier viser sig meeeget forskelligt fra individ til individ.[/quote]

Uha det lyder bestemt ikke rart… Hverken for dig eller for din kat.
Er der slet ingen allergi symptomer som alle får, hvis de udvikler allergi?

Men hvad er det for kat/te du søger?
Tænker det er noget specielt, siden du overvejer en allergikat?

[quote=Vivi_Fletcher;363624]Men hvad er det for kat/te du søger?
Tænker det er noget specielt, siden du overvejer en allergikat?[/quote]

Det er bestemt ikke noget specielt. Jeg ringede til Fuglebjerg internat for at høre om de havde nogle indekatte. De havde lige fået de 2 ind, men de skulle til udredning med de knopper og evt allergi. Når de så havde fundet ud a hvad det var, så ville de ringe til mig.

De ved som sagt ikke derude om han fejler noget, eller hvad han fejler, men hun havde nævnt de 2 muligheder, og da intet ved om det så ville jeg forhøre mig herinde hvad det indebære.

[quote=Maria-Amalie;363617]Uha det lyder bestemt ikke rart… Hverken for dig eller for din kat.
Er der slet ingen allergi symptomer som alle får, hvis de udvikler allergi?[/quote]

En klassiker ved foderallergi er vist kronisk væskende sår i hovedet. Har man en kat med sår i hovedet på str. med 1-2 kr., der ikke vil læge, så er der i hvert fald grund til at overveje foderallergi. Og så er det også ofte mere generende, end det jeg oplever hos min kat, og kræver binyrebarkhormon. Sjovt nok påvirker det til gengæld sjældent maven.

Av av av! :ked:Det lyder godt nok ikke rart for den stakkels misser…
Nu sidder jeg da og priser mig lykkelig for at jeg oprettede den her tråd, så jeg ku blive lidt klogere…
Krydser fingre for at din kat snart er stabil og glad igen

uha villle holde nallerne langt væk fra kronisk sygekatte - jo mindre jeg altså havde vundet i lotto… det kan meget meget meget hurtigt gå hen og blive dyrt… :besvimer:

Har hårløse killinger til salg hvis det kunne lokke :wink: hehe…

ej ærlig talt, syntes det lyder alvorligt med de små pus… Jeg ville ikke turde tage dem til mig…

Hilsen Amalie og skalde panderne :slight_smile:

[quote=NamNamp;363655]uha villle holde nallerne langt væk fra kronisk sygekatte - jo mindre jeg altså havde vundet i lotto… det kan meget meget meget hurtigt gå hen og blive dyrt… :besvimer:

Har hårløse killinger til salg hvis det kunne lokke :wink: hehe…

ej ærlig talt, syntes det lyder alvorligt med de små pus… Jeg ville ikke turde tage dem til mig…

Hilsen Amalie og skalde panderne :)[/quote]

Nej hælder også mere og mere til at det ikke er katten for mig… Især når de ikke har fundet ud af hvad han præcis fejler…

Hehe… må nok indrømme at min kommende kat skal ha pels… :tihi: men ellers tak for tilbudet… :slight_smile:

ja det kan jeg godt forstå…

åhhhhh ville ønske mine 2 drenge var hårløse :tihi: der er katte hår over ALT lige pt… bliver sindsyg :øhmm: