Foderet blev lige med ét et problem

Hej alle!
jeg er splitterny herinde, og vil straks dele et problem med jer - og så håbe på indsigtsfulde råd.
mine katte, har i årevis fået foder af mærket Royal Canin. Nu er jeg så “særdeles økonomisk udfordret”, og har ikke p.t. råd til det forholdsvist dyre foder.
jeg kunne godt tænke mig, at høre jer om I måske kunne anbefale foder til kastrerede katte over 7 år, som måtte være billigere end Royal Canin’s?

Mvh

per

Lux i dåser fra Aldi, det er både godt og billigt :thumbup: OG det er særdeles godt at fodre kastrerede voksne katte med dåse mad fordi de så får mere væske :slight_smile:

Køber du 10 kg af f.eks. det her

er det halv pris af Royal Canin. :slight_smile:

Feline Porta 21 er heller ikke dyrt :slight_smile:

Uanset hvilket foder, du ender med at vælge, så vil der være penge at spare ved at købe det fra udlandet. Elisabeth henviser til zooplus.co.uk, men der er også en zooplus.de, som godt kan være billigere. Ikke altid, men det er værd at tjekke.

10 kg Arion koster 409 kr, somme tider billigere hos Farmland i Randers.

Jep. Jeg lægger altid det samme i kurven begge steder, og ser hvor det bedst kan betale sig.
(Denne gang var det faktisk den britiske der vandt)

Og med Sanabelle som jeg linkede til, så er det 240 kr for 10 kg foder. Det fåes ikke meget billigere! :slight_smile:

Jeg takker jer alle, for at tage jer tid til at besvare mit spørgsmål. MEN! jeg kender godt zooplus, petworld, maxizoo o.s.v., og der er altså (så vidt jeg kan se) ikke nogle andre mærker end Royal Canin, som fører foder til kastrerede katte over 7 år!?

Jo da, prøv eventuelt http://www.petworld.dk/product/arion-3.1.4%20ar/cat-sterilized-5710303001615.aspx#top
som faktisk er på tilbud lige nu.

F.eks. Sanabelle har en Senior-variant.

Det faldt mig ikke ind at det skulle stå på etiketten, men det meste kvalitetsfoder er egnet til ældre kastrater,
hvis der da ikke er andet galt med dem (eksempelvis dårlige nyrer).

Det er jo lissom RC’s varemærke at lave 117 forskellig slags foder til enhver tænkelig variant og race af kat, så man kan blive totalt rundforvirret over, hvad man skal vælge :slight_smile:

Har katten brug for et foder med speciel sammensætning? Har den fået konstateret problemer, der skal tages hensyn til? For ellers kan den sikkert klare sig rigtig fint på helt almindeligt kattefoder til alle racer og aldre som de ovenfor nævnte.

jeg bruger denne her: Porta 21 Dry Cat Food | Buy now at zooplus.co.uk
til katte på hhv 8 år 10 år og 13 år :slight_smile:

Problematikken med foder specielt til kastrerede katte er jo at det i sidste ende handler om markedsføring - og ofte en effektiv én af slagsen, så man bliver helt forblændet af, at det i bund og grund er et mindre godt foder rent indholdsmæssigt. Eksempler:

Royal Canin Sterilised 37
tørret fjerkræprotein, majs, planteproteinisolat*, majsglutenfoder, lignocellulose, animalsk fedt, hydrolyseret animalsk protein, tørret roepulp, mineralstoffer, gær, fiskeolie, fructo-oligosaccharider, sojaolie.

Råprotein: 37,0 %
Råfedt: 12,0 %
Magnesium: 0,08%

Pris: 399 kr. for 10 kg. (Zooplus.dk)

Porta 21 kornfrit
malet hønsekød (64%), hønsekød (9,15%), hønsefedt, tørrede kartofler, tørret ølgær, tørret sukkerroepulp (sukkerfri), cellulose, MOS (mannan-oligosaccharider), FOS (fructo-oligosaccharider), tørrede tranebær, ekstrakt af grøn te.

Råprotein: 47,0 %
Råfedt: 21,5 %
Magnesium: 0,1%

Pris: 329 kr. for 10 kg. (Zooplus.dk)

Generelt set når det kommer til kasterede katte er min erfaring, at vådkosten er vejen frem, og langt mere effektiv. At det tilmed er forholdsvis billigt - i tråden er ALDIs LUX-dåser nævnt - er jo bare en ekstra bonus.

Og fedt i foderet betyder ikke det samme hos katte som hos mennesker.

Kan ikke lige huske forklaringen på hvorfor :tihi:

som tommelfingerregle så har katte ikke så meget at bruge kulhydrater ( hvede,majs osv ) til og slet ikke de lidt ældre med lidt på sidebenene. Hvad der står uden på posen handler som nævnt mest om markedsføring.
Foder er en holdnings og erfarings sag. Nogle katte maver trives ikke med porta 21, nogle ser øegede problemer med blærebetændelse på sanabelle, nogle kaster op af royal canin osv osv. det allerbilligste foder fra fx. maxizoo, land og fritid osv er no go - der er simpelthen for lidt kød i.

Porta 21 er et rigtig godt forslag ifht ernæring og pengepung og jeg synes du skal prøve at se om din/dine fungerer på det. Suppler med vådt hvis de vil have det. Du kan evt være extra flabet og blande vand i det våde- så rækker det langt, og det er en fin måde at spare på kalorierne på samt sikre sig væsketilførsel.

trives de på fp 21 så køb store sække ( fx 10 kg )for det har laveste kg pris og så pak om. Så kan foderet holde sig. Fx hælder du fra posen og op i en stor bøtte fx frysebox på 2 el 3 l og taper sækken til. Så tager du det daglige foder fra bøtten. på den måde iltes kun en mængde som du hurtigt får brugt.

håber det gav lidt mening

meget enig med Kira .

Alt det korn og andet unødig det er ikke godt jo højere kuæhydrath jo mere spiser det . Det svare til at give dem hvidt franskbrød du ved selv hvis du spiser sådan brød det mætter kort en bøvs og så er man sulten igen .

Mere protein jo bedre

Vil lige nævne www.medicanimal.com - Hvis du er på jagt efter dyrlæge foder, så er det stedet at købe. :slight_smile: