Foderhjælp, og frustrationer over dårlige maver

Hej med jer alle sammen…

Puh en omgang vi er igennem herhjeme lige for tiden. herunder vil jeg se om jeg kan få det forklaret så det er til at forstå da det hele har været ret hektisk.

Jeg har de sidste 2½ år fodret med Sanabelle i forskellige varianter og har været rigtig rigtig glad for foderet mine 2 mco piger har spist det med stor velbehag og har fungeret rigtig godt sundhedsmæssigt på foderet (den ene af mine mco piger blev desværre aflivet i april måned, dette har ikke noget med emnet at gøre, men blot en info da antallet af katte jo ser anderledes ud nu.)

Khiva flyttede ind her først i Marts måned og tog omlægningen af kost med storm, men midt i April måned begyndte hende og Chilli at døje med dårlig mave.
jeg havde kattene med til dr dyr og de blev testet i hoved og r*v, vi fik diar sanyl og ormekur med hjem og jeg gik i gang med at behandle, uden effekt -blåblå . Svarene på afføringsprøverne og diverse blodprøver dukkede op og alt er i den fineste orden, bortset fra den tynde mave der af uforklalige årsager ikke var forsvundet endnu.
Så fik vi zoolac med hjem for at se om det virkede, heller ingen effekt -blåblå .
og jeg tog igen kattene med til dyrlæge fik lavet en ny omgang tests, og da de er kommet tilbage uden at give klarhed på den tynde mave har dyrlægen nu anbefalet mig at prøvet et foderskift, og jeg har fået en opsrkift på hjemmelavet skånekost, men Chilli vil hellere sulte end at æde det.

begge katte er glade og tilfredse, normaltspisende, legende og ellers sunde og raske at se på

dyrlægen er kommet med nogen forslag til nyt foder men jeg synes det er en jungle og kunne nu godt tænke mig at få nogen erfaringer på bordet!!
Da jeg skiftede tiy Sanabelle i sin tid brugte jeg foder fra RC uden den store tifredshed, Chillis pels var mat, træls og knudret og hun havde på ingen måder den samme energi som efter skiftet til Sanabelle.

Hvilket foder har i gode erfaringer med? og er der nogen mærker der er at foretrække til katte med sarte maver?

Håber der sidder nogen derude der kan vejlede og drysse lidt ud af deres erfaringer om foder -fløde1

Når nu der er testet i hoved og r…, må vi gå udfra det ikke er parasitter. Du beskriver ikke lugten?
Mit bud kunne være Tritrichimonas Foetus, af årsger jeg ikke forstår tester det tyske lab. ikke for det. Er ofte fejldiagnosticeret som Giadia i microskop
Det er et stort problem i USA, så hvorfor skulle det ikke være det her?
http://www.cvm.ncsu.edu/docs/PDFS/gooki … 042808.pdf
Jeg plejer at fodre med IAMS Hairball hvis der er noget med maverne her. Det har højt fiberindhold.
Zoolac har jeg aldrig haft glæde af. Probiocin, som jeg bestiller i USA er rigtig godt, så godt min dyrlæge, mod sin vilje skrev han, måtte indrømme det havde klaret maver der var bokset med i lang tid. Han har ikke flere, venter sikkert på min gode vilje:-)
http://www.revivalanimal.com/store/Sear … =probiocin
pastaen er bedst, det er små tuber.

Lugten er… hmm hvordan beskriver jeg nu det… lidt mere rådden end normalt afføring men ikke noget der hænger i luften længe… ved ikke om det giver mening… men lugten kan på ingen måder defineres som stank og er væk få sekunder efter wc besøg.
glemte også at skrive at de maksimalt er på bakken og lave det her tynde afføring 2 gange om dagen, så det er ikke ligefrem noget der render igennem dem på rekordfart. ud over det har der ikke på noget tidspunkt været blod i afføringen så det virker ikke som om slimhinderne er alt for irriteret af situationen.

Giadia var negativ i testresultaterne. men kigger lige dine link igennem, er næsten klar til at prøve hvad som helst!!

Negativ Giardia idag er sikker, da det er antigen test nu.

Persian fra RC kan måske hjælpe da det har ry for at kunne give hård mave…

Vi havde en del problemer i efteråret med Blonde. Efter vi fik 3 nye misser fik han noget ral i halsen og feber, sikkert noget smitte og stress.
Hos dyrlægen fik han en penicillin indsprøjtning og derefter gik alt galt med hans mave.
Vi prøvede rimelig meget også skånekost.
Det der ordnede hans mave var Hills R/D samt Diarsanyl.
Zoolac og Prokolin havde ingen effekt.

Til madskift vil jeg anbefale Hills og Iams.

Puh beskrivelsen af ovennævnte kan jeg ikke li -blåblå

dyrlægen har pga testreultaterne givet grønt lys for at jeg henter min kommende avlspige om 1 uge, men hvis det er ovennævnte er det jo ikke en go ide.

Puh beskrivelsen af ovennævnte kan jeg ikke li -blåblå

dyrlægen har pga testreultaterne givet grønt lys for at jeg henter min kommende avlspige om 1 uge, men hvis det er ovennævnte er det jo ikke en go ide.[/quote]

nu har jeg skrevet en mail til opdrætteren, og haft ringet til min dyrlæge, jeg kender privat.
Hun kan ikke udelukke det kan være Tritrichimonas Foetus, men hun mener ikke det er sansynligt da det lab i tyskland de bruger før har påvist T. Foetus i labprøver de har sendt derned. Hun giver mig stadig grønt lys for afhentningen af min lille pige, men jeg har ladet det være op til opdrætter om hun mener det er ok.

derudover anbefalede hun Hill’s feline sensitive stomach (nogen der erfaringer med det foder?) og uden for klinikken noget der hedder Sanofor, et kosttilskud på rene naturprodukter der er ret anerkendt i tyskland.

Min kat havde også dårlig mave, og jeg fandt ud af at det var maden den var gal med, idet jeg et par dage fodrede med Hills I/D - hvilket beroligede hans mave - og derefter langsomt skiftede foder. De første par dage, hvor der var en stor andel af hans “gamle” foder havde han dårlig mave, men nu hvor han udelukkende får det nye foder er han blevet rask igen
-hop
I den sammenhæng vil jeg lige sige tak til Lis Dahlstrøm og de andre der i den sammenhæng gav gode råd -tak

Eukanuba laver noget der hedder Intestinal som sølges hos dr dyr. De brugte vi til drengene da de havde maveproblemer og så gav vi dem pro-kolin samtidig med.
Knus!

Har du fået testet mod coccidia…??
Jeg er ikke helt sikker, men er det ungdyr du har…?? Altså dem der er ramt af dårlig mave.
Hvad farve er afføringen og er den lidt slimet…??
god bedring til misserne
MVH
Heidi

Hun kan ikke udelukke det kan være Tritrichimonas Foetus, men hun mener ikke det er sansynligt da det lab i tyskland de bruger før har påvist T. Foetus i labprøver de har sendt derned. Hun giver mig stadig grønt lys for afhentningen af min lille pige, men jeg har ladet det være op til opdrætter om hun mener det er ok.

Det er jeg meget interesseret i at se bevis på, altså at det tyske lab foretager prøven. Det er ikke længe siden jeg bad dyrlægen på en test manuelt at skrive der skulle testes for det, og de svarede tilbage det testede de desværre ikke for.

Problemet med TF er for det første problemet med at få testet, det næste er t behandlingen som er meget cancerfremkaldende ikke findes i Danmark.

Det tyske lab tester for coccidiose, så det brude være gjort.

jeg kan prøve at snakke med hende om evt bevis på hendes påstand.
Det er første gang jeg hører om den sygdom, og har kun hvad jeg har læst du har skrevet, fundet på google, og hvad Rikke (min dyrlæge) har fortalt, så min viden er sparsom så skyd ikke budbringeren -høhø jeg kan jo kun rette mig efter de anvisninger jeg får fra den dyrlæge der tilser mine katte
Der står ikke noget i mine papire om at der er testet for TF, hvilket jeg også sagde til hende.

ja der er testet negativ på coccidia.

afføringen er ikke slimet, men er lidt lysere end normal katte afføring.
Den ene kat er knap 3 år den anden 6 mdr.

[quote=“Misurama”]

jeg kan prøve at snakke med hende om evt bevis på hendes påstand.
Det er første gang jeg hører om den sygdom, og har kun hvad jeg har læst du har skrevet, fundet på google, og hvad Rikke (min dyrlæge) har fortalt, så min viden er sparsom så skyd ikke budbringeren -høhø jeg kan jo kun rette mig efter de anvisninger jeg får fra den dyrlæge der tilser mine katte
Der står ikke noget i mine papire om at der er testet for TF, hvilket jeg også sagde til hende.[/quote]

Næ, jeg skyder ingen:-)) Men efterson jeg har stor interesse i det, og jeg giver ikke slip når jeg har fat i noget, er det da interessant at få at vide om der nu kan testes i europa. Jeg kunne ikke finde nogen lab i tyskland der gjorde det ved at google, men ved dog også der hele tiden sker nyt, og jeg søger ikke daglig. Men ordet “før” vedrørende sendt derned, gør jeg har min tvivl. Som sagt er det ikke længe siden jeg har forespurgt. Klinikken jeg anvender bruger vetmedlabor, og der kn selvfølgelig være andre og det bare ikke har været mig muligt at finde dem

jeg kan prøve at snakke med hende om evt bevis på hendes påstand.
Det er første gang jeg hører om den sygdom, og har kun hvad jeg har læst du har skrevet, fundet på google, og hvad Rikke (min dyrlæge) har fortalt, så min viden er sparsom så skyd ikke budbringeren -høhø jeg kan jo kun rette mig efter de anvisninger jeg får fra den dyrlæge der tilser mine katte
Der står ikke noget i mine papire om at der er testet for TF, hvilket jeg også sagde til hende.[/quote]

Næ, jeg skyder ingen:-)) [/quote:9ik631lk]

det var os ment mest som en joke derfor min -høhø smiley

jeg skal nok spørge ind til hvilket lab de bruger, det står ikke i mine papire da de har viderført data fra de papire de har modtaget til et stykke af deres eget papir oversat til dansk.
jeg får dog ikke mulihed for det før om 3-4 uger da hun tager på ferie.

nu afventer jeg bare opdrætters respons på den mail jeg har sendt, så jeg får afklaring på om hun mener det er forsvarligt at sende katten hjem til mig baseret på de testresultater der ligger

Det er jo svært at tage stilling til noget man ikke ved hvad er der giver maveproblemer.
Du skal have i baghovedet at killinger og ungdyr er især modtagelige.
Mange voksne kattes immunforsvar har bekæmpet symptomerne, men de kan så være raske smittebærere.
Jeg misunder dig ikke dit dilemma - du kunne vælge at isolere den nye indtil du er sikker på hvd du har med at gøre. Dermed menes eget rum og egne madskåle og bakke.

ja det kunne være det var en god idé.
samtidig hentede jeg i morges Hills i/d på klinikken, Rikke er godt nok taget på ferie men fik vet sygeplejesken til at komme ind og låse op så jeg kunne får noget foder med hjem.
så ser jeg om det foderskift hun anbefalede virker, samtidig havde hun givet vet sygeplejesken en lille pose men en bøtte med det sanofor hun også anbefalede så må jeg ser om det dur -jegkrydser

Jeg skal se om jeg kan få fat i noget information via min egen dyrlæge. Jeg er sikker på han havde fortalt mig hvis der blev testet i europa, jeg var ved at gøre ham gråhåret. Jeg mailer ham og hører hvad han har at sige.
Prøve kan sendes til USA, men katten må ikke indenfor de sidste 14 dage have været på antibiotika, prøven skal sendes i en speciel væske og et specielt glas, glasset ved jeg vi ikke har i dk, væsken kan jeg ikke huske. Det er PCR test jeg her taler om, den er den mest sikre og husker jeg ret koster den 75 USD, men dyrlægen vil også ha’ sit honorar og så skal den sendes.

ja det må du meget gerne…

det eneste jeghar fået sendt til lab er friske afførinsprøver og blodprøver, ikke noget i nogen special glas eller væsker…
og er dyrlæger ikke til for at få grå hår i hovet af deres engagerede patienters ejere -høhø

du kan tro hun får på klingen når hun kommer hjem for det er ikke meningen hun skal spise mig af med en halv forklaring og bliver da godt knotten hvis det viser sig at det ikk holder vand.

men nu vil jeg ikke male fanden på væggen, der er jo ingen der siger det er TF mine katte har men derfor vil jeg ikke spises af (både for kattenes men også for vores venskabs skyld)
den info jeg har fundet om sanofor tyder på det skulle hjælpe inden for 2-5 dage og kombineret med foderskiftet ser jeg lige de første dage i ugen an. er der ikke sket forandringer i afføringen får jeg en anden dyrlæges vurderig ud fra de papire jeg har fra egen dyrlæge på tests og forespørger på tests for TF