Foderhjælp, og frustrationer over dårlige maver

TF er nærliggende når alt andet er negativt, men derfor er det jo ikke sikkert.
Jeg har hørt om positive danske katte, men ikke hvordan de er testet ej heller om de er behandlet. Jeg ved med garanti om svenske og norske positive katte, og at det har været mikroskop test hvilket er meget besværligt idet Giardia ligner så meget. Jeg ved at de svenske myndigder nægtede at tage medicinen, på grund af risikoen ved brugen, ind i Sverige og den behandling der blev foretaget ikke havde noget resultat.
Jeg har eller hørt om en undersøgelse lavet i Paris hvor en meget høj procentdel af de testede katte var positive for TF.
TF er ikke det store problem hos “fru Hansen”, da kattens immunforsvar i løbet af ca. 2 år bekæmper symptomerne, men den er bærer.
I et katteri får det aldrig ende uden behandling idet der hele tiden vil være nye unge dyr til at tage over og holde gang i produktionen.
Det gode er at det ikke smitter så hæftigt som Giardia.

Hvis foderskiftet hjælper kan der så stadig godt være tale om TF, jeg har læst mig så lang at diarre ikke nødvendigvis er et symptom men det kan opstå. jeg er godt klar over at katten på trods af foderskiftets mulige effekt stadig kan være bærer af TF, men jeg tænker, hvis grunden til den tynde afføring er foderet som skiftet retter op på, så havde jeg jo aldrig fundet ud af at min kat kunne bærer TF (dette er fiktivt da der jo stadig ikke forligger klarhed om det jo er det der er galt) men hvad så??
Jeg kan godt se det er et ret omfattende problem da medicinen jo som du selv skriver for det første ikke kan fåes i Danmark, og for det andet har nogen væmmelige mulige bivirkninger, men hvad gør man så?
undlader at behandle? lukker opdræt? isolerer? 2 år er længe!!

ja undskyld spørgsmålene, de skal nok forståes mere som frustration end som spørgsmål for det undre mig vitterligt at der er så lidt dansk information om TF, og selvom jeg kan læse engelsk synes jeg stadig det er ret forvirrende og død frustrerende at der ikke er spot på det på samme måde som alt det andet skidt man kan få ind i katterierne.

puh jeg er godt nok blevet klogere siden i går aftes, har læst og læst, men er ret forvirret og en go del frustreret, for selvom mine katte ikke nødvendigvis har det så er der jo nok mange andre der har uden at opdrætteren/ejeren ved det -ked

Jeg har fornemmelsen af jeg efter en parring i Tyskland fik ekstra med hjem. Men ved det ikke, da vi kom ud i det med de fordømte glas der skulle bestilles i USA og katten iøvrigt var på antibiotika for blærebetændelse. Hannen jeg har gående her er vel 1½ år nu, hans mave er sådan tra la la. Giver jeg ham andet end IAMS Hairball bliver det værre.
Han går for sig selv og ingen af mine andre har noget - men hans søster jeg har solgt, hmmmm…
Jeg syntes det er et stort problem det tyske lab ikke kører testen sammen med alle de andre ting der kan testes for. Jeg ville fortrække at vide hvad det var, også selvom jeg så måske ikke kunne få det behandlet, så kunne jeg i det mindste handle ude fra den viden, vide hvem der havde og hvem der ikke havde. Hannen jeg har har parret, på badeværelset UDEN bakke. To timer på badeværelset, tilbage og så fremdeles for at mindske evt smitterisiko. Hunkatten og hendes killinger der nu er 10 uger har perfekte maver.
Tro mig der skal nok komme noget brugbart en dag - det lover jeg.

Lige en lille update på vores maveproblemer…

hentede jo Hills I/D ved min dyrlæge i lørdags og fik et naturprodukt, Sanafor, (anbefalet uden for klinikken det er jo naturmedicin -høhø ) og det har kattene levet af siden lørdag.

allerede da jeg tømte bakken sent lørdag aften var konsistensen tydeligt fastere… jeg tænkte at det var nok bare et tilfælde…
der er nu mandag morgen (hvilket mange nok kan mærke -upssa) og en af kattene (tror det er Chilli pga størrelsen) har almindelig fats katte pøllebæ, khiva’s afføring er betydeligt bedre og har nu en form i bakken… -wehu -wehu -wehu - ja ved godt det er en mærkelig ting at juble over men nu går det da fremad

Det lyder skønt -thumbs
Spørg dyrlægen om du måske skulle begynde på lidt foder med fiber, måske W/D så bliver den sikkert endnu fastere. Måske blandet i det andet.

Som tidligere sagt er min erfaring det bedeste fiberfoder til maver er IAMS Hairball og kun det mens problemet står på.
Læser gang på gang på Fanciers Health om hvor mange der får bedre maver på det.

Kender det ikke, men tror dig på dit ord haha. Og har altid været glad for IAMS.
MEN det er ikke sikkert dyrlægen har det og HVIS man stadig er i kontakt med dyrlægen, så skal man nok høre hvad de siger lige i starten i hvert fald.

Jeg er holdt med at spørge dyrlægen om dårlig mave foder for længe siden, han vil gerne af med sit foder, og han kender ikke IAMS Hairball. Virker langt bedre end I/D hos mig.
Men selvfølgelig skal man gøre det man selv føler er rigtigt.

Vil så sige at jeg ville blive bekymret hvis katten kun havde normal afføring på et bestemt produkt, det ville give mistanke om andet. Jeg ved det, jeg ved det, jeg er frygtelig mistroisk:-)

Ja I/D er for sarte maver og også hvis missen lige er blevet opereret. Det er noget mad der glider nemt igennem systemet uden at belaste for meget. Det du snakker om er fiber mad og hvis en mis har tynd mave uden man kan konstatere noget galt i prøver osv osv, så er fibermad nemlig super godt til normalisering af den der kommer ud den anden ende.

Det gør heller ikke noget at være mistroisk, hellere det end stole blindt på dyrlæger. Jeg har skam også fået 3 forskellige diagnoser hos 3 forskellige dyrlæer, DER var jeg sgu ved at blive irriteret. Hvortil manden sagde, så kan du bare lade være med at spørge 3 forskellige -rulleøjne
Nå ja, lidt ret har han nok -shhhh

Men jeg synes man tit har hørt, at det og det foder, gav den og den kat dårlig mave. Ligesom man har hørt at pelsen bliver grim af det og det foder. Så sammensætning af foder, måske endda konserveringen kan godt få nogle katte til at mistrives og måske oven i købet få dårlig mave af noget foder.
Det er i hvert fald min erfaring.