Foderjunglen

Efter mange år med Buster på specialdiæt føles det helt nyt for mig at skulle finde foder til to raske katte.

Jeg ønsker at fodre med et kornfrit foder til voksne, neutraliserede katte.
Stine er alm huskat, som ikke må tage på.
Mister er også huskat - dog mistænker jeg at han har Maine Coon-aner - og skal tage lidt på.

Jeg fodrer med tørt ad libitum og et brev vådt til deling om morgenen - der ender det som regel med at Mister spiser 75%.

Jeg kender de gængse mærker: Orijen, Acana, Applaws.

Hvad er det optimale med fedt og protein?
Det skal selvfølgelig være fuldfoder.

På forhånd tak for hjælpen

Af vådfoder er jeg/kattene glad for bozita, cosma, greenwood, almo nature - som jeg bruger som supplement til det rå. Skifter en del rundt med vådfoder (og type rå kød) da de ellers bliver trætte af det.
Kattene vil også gerne have forskelligt hver dag :slight_smile:
Alle misserne her får det samme - ok der er noget logistik at huske hver enkelts smag (de har hver deres dåse/kød præferencer - hvor nogle spiser næsten alt og andre kun det ene eller det andet…selvfølgelig )

Ville anbefale at bestille et par dåser af flere forskellige mærker på zooplus og så finde ud af hvad dine misser gerne vil have :slight_smile:

Jeg er nysgerrig - hvordan kan det være du fodre med tørfoder - efter at have haft kat med diabetes?

Da jeg mistede Buster og blot havde Stine, oplevede jeg at hendes afføring ikke længere stank, fordi hun nu primært får tørt.
Mister spiser også gerne vådt - han har dog tendens til blød mave - og afføringen lugter - så jeg vil gerne have nogle fibre i ham, og det kan jeg lettest med tørt.

Vådfoder-markedet kender jeg ret godt, og har været igennem samtlige mærker.

1 Synes om

Du kan strø husk over vådfoder. Når man fodrer med vådfoder så kan afførringen godt være lidt mindre fast end hvis man udelukkende fodrer med tørfoder.
Fedt skal gerne over 20% og protein over 35% men gerne over 40%
Vådfoder: bozita, topic bruger vi meget herhjemme, det er nogle af de billigere mærker, hvor fx. Cosma er en del dyrere

Med råt får du næsten lugtfri afføring - og fast også. For rigtig nok for meget vådfoder kan give blød mave - og lugter mere…men med tørfoder øger man risiko for overvægt, diabetes, urinvejsproblemer etc…

Så lige nyt studie fra Winn Feline Foundation der undersøgte nyre problemers relation til tand problemer og omvendt (ret spændene) - de fandt bla. også at blærebetændelse gav øget risiko for kroniske nyre problemer.
http://www.winnfelinefoundation.org/education/cat-health-news-blog/details/cat-health-news-from-the-winn-feline-foundation/2018/03/27/associations-between-periodontal-disease-and-ckd-in-cats

Vi bruger Purizon, som findes i 3 varianter til voksne katte på Zooplus. Det er sådan cirka på linje med Acana og Orijen. Højt proteinindhold, lavt kulhydratindhold, som jo nok er det, du ønsker at undgå, når du skriver kornfrit? Indholdet af kulhydrat er bl.a. lavere end det diabetes-dyrlægefoder, jeg fik til Chili.

Purizon

Hvorfor ønsket om kornfrit? :slight_smile: Altså hvad er baggrunden bag? :slight_smile:

1 Synes om

:paw_prints:

Mine får Hills Science Plan, både tørknas og vådfoder.

Jeg er én af dem, der tror på at når dyrlægen sælger Hills Science Plan, så er det god mad :blush:

1 Synes om

Vi sprang også på bølgen med kornfrit foder, men desværre gav det udslag i at vi fik en kat foder intolerance, da meget af det kornfrie indeholder mellem 15 og 25 % kartofler :frowning:

Vi fodre i dag med RC Maine Coon adult/kitten og Optimanova hairball/kitten/light

Det er mest ud fra alle de debatter herinde, og snakken generelt om at korn er fyldstof i foderet.
Og så tænker jeg at det jo ikke er naturligt med store mængder korn for en kat, de får kun den mængde der er i byttedyrenes maver.

At det så er udskiftet med kartoffel mm kan jo være problematisk…

Ja, at man så kan få allergi, og mængden af kartoffel kan selvfølgelig være problematisk.

Overvejer i øvrigt nu at komme MC-foder i blandingen, har jo mistanke om MC-aner. Han er korthåret, det er hans kropsbygning jeg vurderer det på.

1 Synes om

Kornet erstattes med ris, majs eller kartoffel (som forøvrigt kan være hårdt ved maven).

Højt fedtindhold er godt for pelsen, uanset længde.
Og så handler det om hvad de kan lide. Mine elsker rc, men vi er nød til at strække det med noget kedeligt, ellers buler de ud.

Du kan kigge på porta 21 og kingsmoor også.

Jeg har tidligere med glæde brugt iams, men dem jeg har nu, spytter det ud.

Af vådt er kendt med Felix wie gut wie es… Og perle gourmet. Det gider kræsenpind Dream nemlig spise.
Tidligere brugt animonda carny fx

1 Synes om

Racer har igen betydning for ernæring - ‘racefoder’ er smart reklame trick fra RC så de kan sælge mere foder.
Katte har som udgangspunkt samme ernæringsbehov - eneste undtagelse man kan argumenterer for er foder lavet til brachycephale racer, som kan have problemer med at spise pga korte kæbe og tandstilling.

Kornfrit er noget sludder, læs online hvorfor det opstod i USA ca. år 2005.

Det der IKKE er noget sludder er at minimere fyldstof. Fyldstof er kulhydrater, Kulhydrater er korn, ris, kartofler, ærter, majs (forsæt selv).

Jo mere rigtigt kød jo bedre, husk dog at de ikke kan leve af muskelkød alene. Så at “forkæle” med med kyllingebryst er faktisk ikke at forkæle dem. Ja kyllingebryst er fint, men de skal også have noget indmad, nogle knogler, noget hud og nogle haler.

Jeg har maine coons og huskat. Huskat får nyrediet (K/D). Maine coons får RC maine coon kitten. De elsker det og det er så tit det jeg vinder. Så det er også noget med at være praktisk. Jeg har dog kun en killing, de andre spiser også kitten. Der er ca. 25% fedt og ca. 38% protein. Ikke verdens bedste foder, men heller ikke helt ringe.
Tørfoder får de ad libitum og vådfoder får de et par gange eller 3 om dagen. Altid morgen og aften og hvis jeg er hjemme får de 1-2 gange i løbet af dagen, som de nu tigger sig til det :slight_smile:

Vådfoder bruger jeg bozita og topic. De får også RC som de elsker men som er noget dyrere og de får cosma nature (ikke cosma thai det hader de, cosma classic kan gå an) Cosma er pivdyrt, så det er sådan “en gang i mellem mad”; 4 katte på cosma ville blive en dyr omgang.

Så får Theodor et råt kyllingelår engang i mellem. Tøserne gider det ikke rigtigt og kyller leger de bare med, spiser dem ikke. Det har jeg prøvet to gange nu, så er det forsøg ovre.

3 Synes om

Her har de altid Porta 21 grain free og Iams Hairball Controll stående. Kingsmoor bruger jeg også ind i mellem. Af vådt (3 x dagligt) får de Bozita, Felis/Pussy og Feline Porta og hvad jeg ellers falder over.

Edit. Og så får de kylling (nogle sjældne gange råt, oftest let kogt), kyllingelår, lever og hjerter (let kogt ellers nægter de at røre det), kalvetern og andet.

1 Synes om

Mine gutter lever hovedsaglig af vådfoderet Animonda Carny. De får også Bozita, Cosma og Topic. Som supplement får de en blanding af Hills C/D og det RC, som jeg får som steward/gutterne vinder :slight_smile:

En gang imellem får de råt, såsom kyllingetern og oksekød.

1 Synes om

Kira har ret i det, hun skriver - korn bliver altid byttet ud med en anden kulhydrat. En fordel kan til gengæld være, at der tit er mere protein og fedt i de kornfrie foder. Hvorfor aner jeg dog ikke…

MCO-foderet skal du mest bruge, hvis de er til store bidder. Som de andre siger, så er der ikke rigtigt nogen grund til racespecifikt foder. Vi kan finde på at bruge MCO eller brite her, fordi vores elsker store bidder. Så vidt jeg husker, så har MCO også en ok sammensætning.

2 Synes om

Korrekt RC MCO er ok - ca 20% fedt og mener 35% protein. Så ja ok men ikke fantastisk.

Hvis dine katte kan tåle kingsmoor (Theodor kan ikke han får det vildeste acne på hagen i løbet af ingen tid - masser af katte tåler det fint), så har de en variant med meget store bidder.

1 Synes om

Her fodres der med Hill’s I/D tørfoder, på grund af dårlig mave hos Mercedes for lang tid siden, hendes dårlige mave startede da hun fik Orijen, hun fik skiftevis hård og tynd mave og en helt vild fedtet pels så hun vaskede sig 24/7, efter stop med Orijen ingen problemmer, og når det sidste I/D er brugt skifter jeg til Hill’s C/D. Vådkost her er lidt forskælligt Bozita og lidt råt ind i mellem.

1 Synes om

Desværre mangler info på deres hjemmeside om MCO variant - men her er eksempel på RC persian kitten - min fed på de første 4 ingredienser - det er ikke egnet kattemad imo - specielt ikke til killinger. Anden største ingrediens er ris…ingen info om andel animalsk protein og det er det vigtigste.

‘Tørret fjerkræ protein’ læser jeg som slagteriskrald fra kyllinger, kalkun, and etc

Animalsk fedt - igen, ingen info om fra hvad…og så alt det andet mærkelige…samme princip gælder som når man køber menneske mad - man skal umiddelbart kunne genkende ingredienser og der skal ikke være for mange af dem :slight_smile:

SAMMENSÆTNING: Tørret fjerkræprotein, ris, animalsk fedt, majs, vegetabilsk proteinisolat*, hydrolyseret animalske proteiner, vegetabilske fibre, roetrævler, gær og dele heraf, fiskeolie, sojaolie, mineraler, frugto-oligosakkarider, psylliumfrø og skaller (0,5 %), hydrolysat af gær (kilde af mannan-oligosakkarider), borago-olie, tagetesekstrakt (luteinkilde). TILSÆTNINGSSTOFFER (pr. kg): Tilsætningsstoffer med ernæringsmæssige egenskaber: A-vitamin: 32.000 IE, D3-vitamin: 900 IE, E-vitamin: 650 mg, E1 (Jern): 38 mg, E2 (Jod): 3,8 mg, E4 (Kobber): 12 mg, E5 (Mangan): 50 mg, E6 (Zink): 150 mg, E8 (Selen): 0,08 mg - Teknologiske tilsætningsstoffer: Clinoptilolit af sedimentær oprindelse: 10 g - Konser- veringsmidler - Antioxidanter. ANALYTISKE BESTANDDELE: Protein: 32 % - Rå- fedt: 22 % - Råaske: 7,9 % - Træstof: 2,8 % - Calcium: 1,2 % - Fosfor: 1 % - Pr. kg: Omega-6 fedtsyrer: 49,4 g - Omega-3 fedtsyrer: 10,8 g. FODRINGSANVISNING: se tabel. Udløbsdato, batch- og registreringsnummer: se pakken. Opbevares køligt og tørt. *L.I.P.: udvalgt proteinkilde med en meget høj fordøjelighed.

1 Synes om