Fodervært/udstationering?

Tænkte om der var nogen der ville dele deres erfaringen omkring det at have en kat ude ved en anden familie - altså udstationering??

Hvordan gør i med kontrakt osv???

Der skal en kontrakt til med hvem der betaler for hvad - hvor meget foderværten selv kan bestemme uden opdrætters indblanding, hvem der kan træffe aktutte beslutninger, f.eks. ved sygdom, hvem der betaler - også for foder osv.

Hvad der skal ske med den udstationerede kat - hvad den koster eller ikke koster når forholdet er indfriet - hvornår den senest skal kastreres, hvem der er ansvarlig afkommet sælges osv …

Er der tale om fertil han skal man passe på - fosterhjemmets forventninger vil normalt aldrig være de samme som opdrætterens.

Udfærdig kontrakten med så meget hensyn til fosterhjemmet som muligt

Hej i tråden,

Jeg er selv en såkaldt fodervært. Det vil sige, at jeg har min Baby som min egen, men at hun først sådan helt rigtig er min, når første kuld er vokset op her hos mig. Jeg synes selv det er en rigtig god måde at starte op på og det virker perfekt for mig :slight_smile:

Mht. kontrakt så skal det tydeligt fremgå af denne, hvordan udgifter og forpligtigelse er fordelt. Der er mange detaljer og alt hvad man mundtlig har aftalt bør fremgå af en skriftlig kontrakt. Og ligeledes bør der stå noget om, hvad der gør sig gældende såfremt en af parterne misvedligeholder kontrakten.

Knus Gitte

Min Luffe var en slags foderkat. Han var er eratatningskat, men hans opdrætter ville gerne have et kuld på ham, så vi lavede en aftale om at jeg ejede katten mens opdrætter ejede hans fertilitet. Vi lavede en kontrakt hvor jeg forpligtede mig til at passe katten og afholde alle udgifter i forbindelse med hans “daglige drift”. Hun skulle så hurtigst muligt afvikle kuldet hvorefter han kunne kastreres. Opdrætteren skulle afholde eventuelle dyrlægeudgifter i forbindelse med parringen såfremt en af kattene skulle komme til skade under parringen. Såfremt hans fertilitet gav mig problemer i form af pis og adfærd skulle jeg kontakte opdrætter og han kunne umiddelbart herefter kastreres. Hans kuld blev født i december sidste år og da det er gået så fint er han stadig fertil (dog pt. Kemisk kastrat), og jeg har fået lov til at bruge ham selv.
Vi har haft en tæt kontakt gennem hele forløbet og jeg tror at det er alpha og omega at man afstemmer forventninger og har en god og åben kommunikation, både før og under et sådan forløb.