Fodrer I portioner eller er der "fri" buffet?

Hej

Det er jo forskelligt hvordan kattejere fodrer deres små tigre…
Vi har “fri” buffet med tørfoder, som står fremme hele dagen, så tager de bare selv når de er sultne - og de overspiser ikke.
Nogen gange får de lidt guf i form af vådfoder serveret i skåle/portioner.:tihi:

Tørfoderet står som buffet, mens vådkosten bliver fordelt i små portioner. Lige pt. får de dog kun vådkost om aftenen, da Skaldepanden skal have speciel kost pga. maven. Normalt vil de som minimum få morgen og aften.

Her er der altid fri adgang til tørt.
De får vådt mindst to gange om dagen.

Ingen af dem med fire ben er for tykke :slight_smile:

Her afvejes der, men Gucci spiser sjældent op, så der er vel reelt en lille buffet?

Fri adgang til tørkost, og får de tømt alle de fire skåle ved de godt hvordan man åbner skabet :wink:
Vådkost hver morgen fordelt på to tallerkner (7katte spiser deraf) og så hveranden aften ca. serveres der kyllinger

De har altid tørfoder i forskellige aktivitetsdimser - Aktivitetsbræt og turn-around. Ikke i skåle.

Så får de vådfoder 2-3 gange dagligt.

Oprindeligt ad libitum, men så gik jeg over til at portionsfodre fordi May ikke kunne håndtere det. Da Athea kom til måtte der en foderkasse til. Da killingerne kom i den alder blev det til ad libitum killingefoder for alle. Lige nu er det killingefoder i foderkassen ovenpå i stuen, og diverse blanding af voksenfoder ad libitum nede i køkkenet. May er dog blevet temmelig fed :s Så ved ikke helt hvad jeg stiller op… Overvejer at fjerne det nedenunder igen og så kun have ad libitum killingefoder til Athea og McCoy

Vådfoder får de så i portioner i løbet af dagen…

Både og. Felix og lillemis får vådkost om morgenen og om eftermiddagen, derudover har Felix tørkost stående, hvor lillemis ikke kan nå (hun er for tyk og kan ikke hoppe særligt højt), men jeg eksperimenterer i øjeblikket for at få styr på lillemis’ vægt.

Tør buffet og våd servering :slight_smile:

Tør buffet og våd servering også her i huset :slight_smile:

Før i tiden blev der vejet op, men det betød bare, at der var 2 MEGET sultne katte hver morgen, og at den ene blev tykkere end den anden, fordi det var med at æde, mens der var noget. Derfor har de fuld adgang til tørkost. Også efter der kom en 3. til flokken. Derudover er vi begyndt at fodre med vådfoder 2 gange om dagen. De er 3 om en lille 70 grams Applaws vådfoder om morgenen og en 156 grams dåse af samme mærke om aftenen. Det har reduceret tørkostindtaget MEGET, og håber det holder vægten nede på de 2, der har tendenser til en delle…

Buffe helt klart, ellers får jeg da aldrig fred til at lave noget som helst :slight_smile:

vådmad gives kun om aften

Vores har tørfoder stående hele tiden og så får de vådmad 2½ gange i døgnet (den ½ gang er fordi de får en lille “snack” omkrng kl 20, "aftens"maden får de kl ca 15, det passede før i tiden med at det var der Manden kom hjem fra arbejde mens han endnu havde sådan et, så vanen er blevet hængende - for Phumba kender aldeles godt klokken :lol: Så hun ved hvornår det er madtid!

Åh det samme her, de er dybt utilfredse, hvis deres vådservering bliver forsinket :tihi:

Da katte er småspisere mener jeg ikke man kan portionsfodre dem - det er deres natur imod.

Derudover skal man jo nærmest hænge i en klokkestreng - og tænk sker der noget der gør man bliver meget forsinket.

Gucci, du læser til dyrlæge, hvad fagligt gør at du portionsfodrer?

puha kan læse mine misser er smask forkælede :smiley:

her er der vådkost buffet hele døgnet og råt kød 2 gange om dagen

Her er der altid fri adgang til tørkost også får de lux vådfoder serveret + lidt fisk engang imellem.

Jeg portionsfodre mine to drenge, og det fungere ganske godt…

:)De fleste herinde har “buffet”…spændende. Det havde jeg næsten også forventet.

Spændende at se hvem og hvor mange.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;784974]Da katte er småspisere mener jeg ikke man kan portionsfodre dem - det er deres natur imod.

Derudover skal man jo nærmest hænge i en klokkestreng - og tænk sker der noget der gør man bliver meget forsinket.

Gucci, du læser til dyrlæge, hvad fagligt gør at du portionsfodrer?[/QUOTE]

Altså hun spiser jo egentlig ikke op, så hun får jo det hun er sulten til og der er således altid tørfoder til hende.
Jeg ved ikke om jeg som sådan har et fagligt belæg, andet end det at Gucci efter sin sterilisation begyndte at tage på… Hurtigt! Så det var for at bremse processen, da hun endte med at øge sn vægt med næsten 20% på 6 mdr.

Så nu har jeg udregnet hendes energibehov, samt lavet beregninger for hvad der er i de typer af foder hun får, således hun får det hun har brug for. Hun har nu nået den vægt jeg gerne vil have hun skal blive på, så nu begynder vi at have det tørre stående igen, om end hun er begyndt a spise meget mindre at dette efter vi har fundet noget bådformet hun gider.
Vådfoder udgår ca 30% af hendes daglige energi-indtag