Fodrer I portioner eller er der "fri" buffet?

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;784974]Da katte er småspisere mener jeg ikke man kan portionsfodre dem - det er deres natur imod.

Derudover skal man jo nærmest hænge i en klokkestreng - og tænk sker der noget der gør man bliver meget forsinket.

Gucci, du læser til dyrlæge, hvad fagligt gør at du portionsfodrer?[/QUOTE]

Jeg hørte også fra flere at hvis deres kat/katte ikke fik mad på det tidspunkt den var vant til, så var der koncert indtil der var serveret. Det gad jeg ikke, så mine får deres “aften-vådkost” på et eller andet tidspunkt ml. 18 og 19.30. Kattene ved godt at maden kommer der og hænger som regel ud i køkkenet når vi laver mad til os selv. Når der så er ved at være mad, bruges en bestemt sætning i et bestemt tonefald også ved de godt hvad der skal ske :slight_smile: Derudover så træner mine for deres vådkost om aftenen, træningen afsluttes så med at de får hver deres tallerken vådfoder. I starten spiste de af samme tallerken, men Bastian “æder” hvor Frederik spiser stille og roligt, resultat Bastian blev begyndte at blive fed.

I starten forsøgte Bastian at stjæle fra Frederik når han havde spist sin egen mad op. Men det var svært når den grumme mor holdt øje med ham. Nu ved han godt at han skal holde sig væk, og at han får lov til at slikke Frederiks tallerken ren for de små rester der er tilbage. Vådt serveres også om morgenen.

Derudover har de adgang til tør-buffet hele døgnet :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;785108]Jeg hørte også fra flere at hvis deres kat/katte ikke fik mad på det tidspunkt den var vant til, så var der koncert indtil der var serveret. Det gad jeg ikke, så mine får deres “aften-vådkost” på et eller andet tidspunkt ml. 18 og 19.30. Kattene ved godt at maden kommer der og hænger som regel ud i køkkenet når vi laver mad til os selv. Når der så er ved at være mad, bruges en bestemt sætning i et bestemt tonefald også ved de godt hvad der skal ske :slight_smile: Derudover så træner mine for deres vådkost om aftenen, træningen afsluttes så med at de får hver deres tallerken vådfoder. I starten spiste de af samme tallerken, men Bastian “æder” hvor Frederik spiser stille og roligt, resultat Bastian blev begyndte at blive fed.

I starten forsøgte Bastian at stjæle fra Frederik når han havde spist sin egen mad op. Men det var svært når den grumme mor holdt øje med ham. Nu ved han godt at han skal holde sig væk, og at han får lov til at slikke Frederiks tallerken ren for de små rester der er tilbage.

Derudover har de adgang til tør-buffet hele døgnet :)[/QUOTE]Sådan fungerer det i hvert fald herhjemme. Skaldepanden ved godt hvornår det er aftensmadstid, og hun skal nok gøre opmærksom på det. Morgenmaden er ikke et problem.

Tørfoder stående fremme hele tiden… vådfoder serveres to gange dagligt… og Thane får råt også to gange dagligt…

Her har de tørfoder stående fremme hele tiden og to gange dagligt får de vådt/råt.

Her står vand og madskåle allevegne. Sågar i drivhuset. Vandet har det træls for det fryser, men jeg gør dèt, jeg hælder brændvarmt vand i skålen så det tager lidt længere tid om at stivne end var det koldt vand. Og så kan misserne jo bare drikke inde, hvis de skulle vand-smægte.
Tæller jeg efter er her 1 fontæne og den står lige i “flaskehalsen” hvor alle går. Desuden mad og vandskåle i gæsteværelset, kattekontore, saunaen, køkkenallrummet, udestuen, det føromtalte drivhus og nede i hønsehuset 18 skåle ialt. Og de bliver samlet ind hver dag og gjort rene (kan finde på at springe madskålene over lørdag).
Ialt vil jeg tro der står 4 kilo tørkost fremme konstant, men det er dybest set ikke meget da her spises mndst 1,5 kilo dagligt.
Desuden får mine kræ GUF iform af fisk,kød, vådmad, kyller eller hvad vi nu finder på.
Når jeg kommer hjem fra arbejde idag står den på vådmad til de der ikke vil have rå kyllingelår.
2-3 gange dagligt alt afhængig af hvor meget jeg er hjemme/på arbejde.
Mine dyr har vænnet mid til at de skal have guf inden jeg tager på arbejde, når jeg kommer hjem og inden de skal i MIN seng.
…jøsses, det er jo det rene slaveri, men jeg har selv vænnet dem til det
Tændes mikroovnen i en anden anledning tror de hver gang det er kyller der er på vej og som tøes op, og så er der en missekødrand på køkkenbordet.

Tørkost fremme hele tiden og mange steder i huset. Vådfoder er kun en snack, der falder af engang imellem - og alligevel er der aldrig nogen, der hverken dehydrerer eller danner krystaller :slight_smile:
VH
Susanne

Her bliver der fyldt op i de 3 skåle morgen og aften, der er altid 3 tomme skåle, så de mangler ikke - Foderbolden som ligger fremme hele tiden fyldes efter behov.
Hver aften bliver der serveret vådfoder.

Tørfoder ad libitum.

Vådfoder serveres ikke efter fast mønster så ingen tiggende katte - med mindre jeg kommer til at rode med en dåse eller anden indpakning - så er de der med det samme :tihi:

Fuldstændig det samme som Gizzemissen

[QUOTE=Gizzemissen;785133]Tørfoder ad libitum.

Vådfoder serveres ikke efter fast mønster så ingen tiggende katte - med mindre jeg kommer til at rode med en dåse eller anden indpakning - så er de der med det samme :tihi:[/QUOTE]

Sådan gør vi også. Vådfoder er ekstra guf og de får det faktisk lidt tilfældigt.
Tørfoder står altid fremme…

Ja, vådfoder her er også når jeg nu synes i løbet af dagen, så har heller ikke problem med tiggende katte - før jeg tager i madskålene. Den lyder kender de :høhø:

Herhjemme er det også fri adgang til tørkost - og så vådmad to (nogle gange tre) gange dagligt :slight_smile:

Åhja :slight_smile: Lyder der minder om aftensmad får dem også til at komme løbende her… og når de så finder ud af at det ikke er træning og aftensmad bliver man snotfornærmet :høhø:

Ja, lyden kender de også her. Specielt hvis det er en dåse der bliver åbnet, eller skålen der bliver taget frem…:tihi:

Også her… og man reagerer overfor alle dåser…
Hvordan Thane er i stand til at kende forskel på youghurtkartonen (bvadr) og mælkekartonen (yummie) - det går dog over min forstand :smiley:

Her får de for tiden vådfoderbuffet - sådan næsten da. Tørfoderet er midlertidigt pakket væk i håbet om, at det kan få Bassen til at blive lidt mindre af en basse. Men ellers er tørfoder altid tilgængeligt på bræt, i bold, i rulle - eller nogen af alle de andre sjov indretninger til foder - og så vådfoder nogle gange om dagen. Og når jeg husker det, får abyerne også ind imellem råt - her til aften læææææææker torskefilet :savle:

Mine har fri adgang til både vådt og tørt…

Jeg har altid haft tørkost buffet, men dyrlægen mener at Thea havde lige lidt rigeligt på ribbene da vi var til dyrlæge i januar og hendes mad bliver nu målt af og serveret af 2 gange. Alt er væk inden for en halv time efter servering, jeg værger mig lidt ved at sætte hende yderligere ned da jeg ikke synes hun er tyk blot en stor mis.

Herhjemme står der også foder fremme hele tiden, de har næsten hver deres skål, hvis nu de alle er sulten på samme tid hehe :slight_smile: Og så får de rådt kød 3 gange i ugen og vådfoder som guf engang imellem når de skal have lidt slik :slight_smile: Jeg syntes heller ikke at nogle af misserne herhjemme vejer for meget, de er lige som de alle skal være :wink:

All time fri buttet - vådmad 1 til 2 gange daglig - og så hvad de stjæler eller jeg giver dem af diverse kød og fisk