Fodring af fremmede katte

Hej allesammen :slight_smile:

Først, der skal ikke herske nogen tvivl om jeg elsker katte og vil dem det bedste, men hvor meget “snor” man skal give fremmede katte er jeg altså kommet i tvivl om.

Vi holder jo vores katte udendørs hvor de bestemt intet mangler, og vi bor ude på landet og det tætteste vej vi har er en grusvej, så jeg frygter ikke for at miste dem til trafikken…
Eneste ulempe er at på nuværende tidspunkt har vi kun 2 udendørs (Faith er hos killingerne indenfor, og Tinkerbell er også indendørs da hun er i behandling for en byld)…
Men stadigvæk fylder jeg et relativt stor ildfast fad med foder ca hveranden dag! Og vores egne får også rester så kan slet ikke se logikken i det voldsomme foderforbrug…

Vi har set 2-3 katte komme rendende men de er meget sky og væk så snart vi overhovedet overvejer at åbne døren og gå udenfor…
Og ja det er kun foder de spiser de har intet ødelagt…

Men kan vi tillade os at stille en fælde op, og så lukke vores egne ind natten over og se om vi fanger nogle??
Og hvis ja, såfremt de nu ikke er øremærkede eller noget, kan man så tillade sig at køre dem ned til dyrlægen??
Og hvis de er mærket så køre hen til ejerne med dem og spørge om de ikke selv kan begynde at fodre deres dyr så vi ikke skal bruge 15-20 kg i måneden på vores to og deres…

Det er et meget splittet emne, for har virkelig ikke lyst til at køre nogen katte til dyrlægen med udsigt til aflivning… Men heller ikke lyst til at bruge mange hundrede på den fulde pakke hos dyrlægen så det er slut med formering for så at sætte dem ud igen…

Åååh suk… Håber i lidt kan forstå hvad jeg mener for aner ikke hvordan jeg skal formulere mine tanker…

[QUOTE=LoanS;961928]Hej allesammen :slight_smile:

Først, der skal ikke herske nogen tvivl om jeg elsker katte og vil dem det bedste, men hvor meget “snor” man skal give fremmede katte er jeg altså kommet i tvivl om.

Vi holder jo vores katte udendørs hvor de bestemt intet mangler, og vi bor ude på landet og det tætteste vej vi har er en grusvej, så jeg frygter ikke for at miste dem til trafikken…
Eneste ulempe er at på nuværende tidspunkt har vi kun 2 udendørs (Faith er hos killingerne indenfor, og Tinkerbell er også indendørs da hun er i behandling for en byld)…
Men stadigvæk fylder jeg et relativt stor ildfast fad med foder ca hveranden dag! Og vores egne får også rester så kan slet ikke se logikken i det voldsomme foderforbrug…

Vi har set 2-3 katte komme rendende men de er meget sky og væk så snart vi overhovedet overvejer at åbne døren og gå udenfor…
Og ja det er kun foder de spiser de har intet ødelagt…

Men kan vi tillade os at stille en fælde op, og så lukke vores egne ind natten over og se om vi fanger nogle??
Og hvis ja, såfremt de nu ikke er øremærkede eller noget, kan man så tillade sig at køre dem ned til dyrlægen??
Og hvis de er mærket så køre hen til ejerne med dem og spørge om de ikke selv kan begynde at fodre deres dyr så vi ikke skal bruge 15-20 kg i måneden på vores to og deres…

Det er et meget splittet emne, for har virkelig ikke lyst til at køre nogen katte til dyrlægen med udsigt til aflivning… Men heller ikke lyst til at bruge mange hundrede på den fulde pakke hos dyrlægen så det er slut med formering for så at sætte dem ud igen…

Åååh suk… Håber i lidt kan forstå hvad jeg mener for aner ikke hvordan jeg skal formulere mine tanker…[/QUOTE]

De katte som er på din grund må du gøre med hvad du vil, så vidt jeg har forstået.

***De katte som er på din grund må du gøre med hvad du vil, så vidt jeg har forstået. **

Det var skiseme noget af en melding da…ryste-på-hovedet-smiley

Katte der ikke er ens egne, der må man finde ud af hvem ejeren er…og derefter bede ejeren om at holde sine katte hjemme hos sig selv…det har ejeren ikke pligt til, at holde dem hjemme altså…men når vedkommede er advaret, er det på eget ansvar kattene fortsat kommer på steder de ikke er ønsket.
Fordi, hvis man har advaret ejeren om, at næste gang man ser kattene på sin grund, så vil man indfange dem og få dem fjernet, så må man gøre det og ikke før

Hvis det drejer sig om katte man ikke kender ejeren på så har man pligt til at annoncere i en lokaldækkende avis el.lign. hvor der skrives at katte med “det og det” udseende vil blive bortskaffet såfremt de igen antræffes på ens grund.

M.h.t. at der forsvinder umådeholdent meget foder, så kan det være svært at undgå, da det jo ikke bare er katte der tager for sig af retterne.

Hos mig er det både ræv, pindsvin, solsorte, skader og et par vildkatte der forsyner sig…eller med andre ord, når katte fodres udenfor eller bare i udhuse med fri adgang, (solsorten her går endda gennem den åbne kattelem og ind i fyrrummet og spiser), så kan det ikke undgås at andre dyr…og ikke bare frememde katte kan gøre indhug i maden…eneste løsning er at fodre kattene inde så kun de kan komme til maden.

Ved godt der er mange dyr som kan komme og spise af det, og det ikke fordi jeg er vred over det, får de ikke mad hos deres ejere så de har en mæthedsfornemmelse, jamen så vil jeg da hellere at de spiser hos os selvom det betyder vi skal købe ekstra foder, vi går jo trods alt vinteren imøde hvor de har brug for det ekstra…

Det nok mere tanken om vildkatte der gør mig lidt “utilpas”, vide at de ikke høre til et sted hvor der bliver taget hånd om dem, og sørger for de ikke kan formere sig helt ukontrolleret…
Da jeg var en bette tøs fandt jeg på en lang cykeltur en morkat og 4 killinger liggende skjult i et læbælte mellem to marker, og selvom jeg ikke tjente andet end mine lommepenge købte jeg dagligt mad til dem og cykle ud med, og det gjorde rigtig ondt at komme for med nogle dages mellemrum forsvandt killingerne en efter en indtil moren en dag os var væk…

Men så os, vil ikke gøre mig uvenner med naboerne her omkring, så ved slet ikke om jeg ville turde at gå ned til folk og sige: Hey har fanget din kat i en fælde fordi den kommer og spiser hos mig… Kan du ikke lige sørge for at holde den hos dig selv…

Jeg ved ikke rigtigt… Nu ejerløse katte/vildkatte, kan man aflevere dem nogen steder der sørger for at give dem en ny start eller får alle bare sprøjten?

[QUOTE=Felis;962200]
Katte der ikke er ens egne, der må man finde ud af hvem ejeren er…og derefter bede ejeren om at holde sine katte hjemme hos sig selv…det har ejeren ikke pligt til, at holde dem hjemme altså…[/QUOTE]

Skal vi nu til den med mark- og vejfred igen? JO katteejeren HAR pligt til at holde deres dyr på egen matrikel.

at løsgående katte ikke respekterer skelmærker er ikke kattens problem… men det kan blive det…

[QUOTE=Felis;962200][INDENT]***De katte som er på din grund må du gøre med hvad du vil, så vidt jeg har forstået. **

Det var skiseme noget af en melding da…ryste-på-hovedet-smiley

Katte der ikke er ens egne, der må man finde ud af hvem ejeren er…og derefter bede ejeren om at holde sine katte hjemme hos sig selv…det har ejeren ikke pligt til, at holde dem hjemme altså…men når vedkommede er advaret, er det på eget ansvar kattene fortsat kommer på steder de ikke er ønsket.
Fordi, hvis man har advaret ejeren om, at næste gang man ser kattene på sin grund, så vil man indfange dem og få dem fjernet, så må man gøre det og ikke før

Hvis det drejer sig om katte man ikke kender ejeren på så har man pligt til at annoncere i en lokaldækkende avis el.lign. hvor der skrives at katte med “det og det” udseende vil blive bortskaffet såfremt de igen antræffes på ens grund.
[/QUOTE]

Det siger jeg oss. :slight_smile: Gør det.

Et relativt stor ildfast fad med foder ca hveranden dag synes jeg ikke er voldsomt meget.
Jeg fylder hver dag to meget store skåle, men det er helt bevidst, da jeg har flere genudsætningskatte. (De får også daggamle kyllinger), og som Felis skriver, er der mange andre dyr og fugle, som forsyner sig - også et par af naboernes tamkatte.

Mine egne katte kommer kun ud i en indhegnet have.

Den eneste løsning, jeg kan se for dig, hvis du altså kun vil fodre på dine egne katte, er at fodre dem inde.

PS: Jeg solgte i sin tid en kat til nogle mennesker, der som I boede på landet for enden af en lang grusvej.
Den blev kørt over af postbilen.

Lige en tanke:
Eftersom dine katte går ude, kan du vel ikke være helt sikker på, om de ikke af og til slår et smut rundt til naboerne og spiser med af deres kattemad :smiley:
Og hvad ville du egentlig gøre, hvis en nabo kom anstigende med en af dine katte og bad dig om at holde den på egen grund?

[QUOTE=Sheer;962384]Det siger jeg oss. :slight_smile: Gør det.[/QUOTE]Nej jeg kan alligevel ikke stå inde for den “lad stå til”-holdning. For jeg ved hvor stort et problem det er med alle de friløbende katte, hvis ejere ikke aner hvor deres katte er og er uvidende om hvor langt de bevæger sig omkring.

Min forstilling det glade friløbene liv blev smadret da min første kat blev kørt over da jeg barn.

Jeg vil henvise til denne, hvis det ellers er et problem at forstå.

[QUOTE=Mega;962417]Lige en tanke:
Eftersom dine katte går ude, kan du vel ikke være helt sikker på, om de ikke af og til slår et smut rundt til naboerne og spiser med af deres kattemad :smiley:
Og hvad ville du egentlig gøre, hvis en nabo kom anstigende med en af dine katte og bad dig om at holde den på egen grund?[/QUOTE]

Enig.

[QUOTE=Mega;962417]Lige en tanke:
Eftersom dine katte går ude, kan du vel ikke være helt sikker på, om de ikke af og til slår et smut rundt til naboerne og spiser med af deres kattemad :smiley:
Og hvad ville du egentlig gøre, hvis en nabo kom anstigende med en af dine katte og bad dig om at holde den på egen grund?[/QUOTE]

helt enig…

har man selv frigående udekatte kan man i mine øjne ikke brokke sig over andres fritgående katte… :slight_smile:
men moral er godt, dobbeltmoral dobbelt så godt :slight_smile: (læs det med et blink i øjet :slight_smile: )

men hvis ikke du vil fodre på andres katte, så er det helt simpelt: foder kun dine egne indendøre, og sørg for de enten skal igennem en chip-kattelem, så kun de kan komme ind eller ved at du åbner og lukker døren for dem, så der ikke smutter andre katte med ind til maden :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;962264]Skal vi nu til den med mark- og vejfred igen? JO katteejeren HAR pligt til at holde deres dyr på egen matrikel.

at løsgående katte ikke respekterer skelmærker er ikke kattens problem… men det kan blive det…[/QUOTE]

Ja det skal vi lige netop så længe nogen bliver ved med at påstå, at katte skal holdes på egen grund, for det skal de ikke.

Som spørgsmålet er omkring lovgivningen i øjeblikket, kan man ikke sige at katte er omfattet af lovpåbudet om at holde husdyr på egen grund.
Og det kan man ikke fordi katte ikke er nævnt i lovens § 1, almindelige bestemmelser for hvilke dyr loven omfatter.
Der står kun den gælder husdyr og så er nævnt specielt pelsdyr, (altså mink og andre dyr der holdes på pelsfarme) og kaniner.
Katte (og hunde med flere) defineres af Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri, (som loven hører under) som værende kæledyr…og derfra er det kun en formodning/antagelse, at kæledyr er omfattet af begrebet husdyr som loven omhandler.
Så man kan ikke påstå, at man har pligt til at holde katte på egen grund, når det kun er noget man antager, at katte er omfattet af loven.
Det ville kræve en dom, der fastslår at kæledyr, (som katte defineres som), ER at definere som husdyr…og at de dermed er omfattet af loven.

Citat:
Begrebet ”husdyr” er ikke nærmere defineret i lovens kapitel I.
I lovens § 1, stk. 2, fastslås det dog, at under begrebet ”husdyr” henregnes tillige pelsdyr, der er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner.
Begrebet ”husdyr” antages herudover almindeligvis foruden nyttedyr i landbruget, såsom heste, kvæg, svin, får, geder, fjerkræ, også at omfatte visse kæledyr, herunder ejerhunde og ejerkatte

http://www.netpublikationer.dk/DFFE/1870/html/chapter03.htm

Så nej, det er ikke, og bliver sandsynligvis aldrig, et krav at katte skal holdes på egen grund.
For jeg ved tilfældigvis, at der hvor der arbejdes på at få lavet en speciel kattelov , der bliver det heller ikke et af punkterne, men det gør derimod tvangsmærkning som det er et lovkrav for hunde.

Og så bliver det yderligere et punkt i udkastet til en ny kattelov, at den § der tillader private at indfange/aflive andres katte, den skal bortfalde, sådan at det altid skal gennem officielle kanaler hvis fritgående katte skal indfanges

Løsningen er selvf. at lave en haveindhegning.

Hvordan kan det være løsningen Sheer?

Mine tanker og spekulationer går jo ikke på om jeg skal købe ekstra foder, eller jo på en måde… Jeg ved mine katte kan spise sig mætte hjemme og ikke behøves tigge mad hos andre… At andre ikke er lige så heldige tilsyneladende synes jeg er synd…

Men er nok mere ovre i hvad der ville være ansvarligst at gøre med hensyn til de katte der kommer, men som er væk på et splitsekund hvis de bare ser/høre noget der kunne tyde på et menneske, de kan vel umuligt være tamme katte som tilhøre nogen…
Der er det vel et eller andet sted mest humant/ansvarligt at sørge for, at de ikke skal fortsætte et liv på gaden hvor det er tvivlsomt med foder, kuld på kuld, indbryges kampe… Der er jo ikke nogen som tager ansvar og ser efter dem…

[QUOTE=LoanS;962673]Hvordan kan det være løsningen Sheer?

Mine tanker og spekulationer går jo ikke på om jeg skal købe ekstra foder, eller jo på en måde… Jeg ved mine katte kan spise sig mætte hjemme og ikke behøves tigge mad hos andre… At andre ikke er lige så heldige tilsyneladende synes jeg er synd…

Men er nok mere ovre i hvad der ville være ansvarligst at gøre med hensyn til de katte der kommer, men som er væk på et splitsekund hvis de bare ser/høre noget der kunne tyde på et menneske, de kan vel umuligt være tamme katte som tilhøre nogen…
Der er det vel et eller andet sted mest humant/ansvarligt at sørge for, at de ikke skal fortsætte et liv på gaden hvor det er tvivlsomt med foder, kuld på kuld, indbryges kampe… Der er jo ikke nogen som tager ansvar og ser efter dem…[/QUOTE]

at de KAN spise sig mætte er ikke det samme som at de gør det :slight_smile: naboens foder kan sagtens bare smage bedre eller bare være sjovere at “fange” :slight_smile:
og en “fremmed kat” der spiser hos naboen vil nok hurtigt fordufte hvis der kommer mennesker som den ikke lige stoler på :slight_smile: Det er ikke alle katte der er tosset glade for fremmede og så smutter den jo, hvis sådan nogle dukker op :slight_smile:

så at du fodrer derhjemme betyder ikke, at dine katte ikke spiser ude også :slight_smile: katte spiser jo rigtig rigtig ofte, så hvis den lige er lidt sulten, når den 1½ time efter den har spist hjemme, lige går forbi naboens foderskål, så vil den bare tænke “mums - mad” og være glad for der lige var mad der :slight_smile:

Ligemeget… I har virkelig misforstået mig og mine indlæg hvis i læser det som brok over de spiser her…

Og jeg kan åbenbart ikke forklare mig tydeligt nok for jer, så never mind…

Den nærmeste nabo har ingen katte…
Den næste ligger snart en km væk, og det kan da godt ske der er katte der, men når vi altid kan kalde og han så dukker hurtigt om tror jeg ikke ligefrem han er langt væk…

Men never mind…

1: ja - du må gerne stille en fælde op - det er der ingen lovgivning imod…

2: de kan jo være chippede - men du må til hver en tid køre dem ned til dyrlægen - du må bare ikke aflive dem :slight_smile: at finde ud af om de er chippet og kontakte ejerne er altid en god ide så ejerne er bekendt med hvor deres misser er

3: din mad smager nok bare bedre :slight_smile: så det bliver ikke anderledes af at deres mennesker fodrer mere på dem :slight_smile: hvad du tilgengæld kan få tjekket er deres fertilitetsstatus … og få dem snippet hvis de er vilde fertiler :slight_smile: - så skal du ikke fodre på 20 nye vildkatte til foråret

:kram: fordi du tager dig så godt af alle dyrene :slight_smile:

Jamen så har du jo et etisk eller moralt dilemma. På den ene side bruger nogle katte (eller andre dyr) åbenbart dine kattes foder til at holde sig i live, og det er svært at vide hvad de ellers ville spise.

Og det er en emne som folk som gerne vil have katte og hjælpe andres katte, altid vil tænke på. Der har været mange tråde om det her på kattegale.

Her på kattegale er der løbende initiativer til at rede nogle katte, og internaterne har også forskellige meninger om det, der er et eksempel her f.eks.

Liv betyder også smerte, min mit bedste bud lige nu er at handle hvis du ser at nogle at dyrene lider unødvendligt meget.

Der er en gut som har skrevet noget om det her.

Battlestar :

Hvis der var en ordning med det ikke blev for min regning, kørte jeg dem gerne ned og lige blev snippet, passede dem til de var ovenpå og så lod dem løbe frit igen, men mig bekendt er der kun mig til at betale den slags, og så kan det jo hurtigt løbe op i nogle store regninger.
(Hvilket jo nok er derfor folk ikke selv tager ansvaret)

[QUOTE=LoanS;962757]Battlestar :

Hvis der var en ordning med det ikke blev for min regning, kørte jeg dem gerne ned og lige blev snippet, passede dem til de var ovenpå og så lod dem løbe frit igen, men mig bekendt er der kun mig til at betale den slags, og så kan det jo hurtigt løbe op i nogle store regninger.
(Hvilket jo nok er derfor folk ikke selv tager ansvaret)[/QUOTE]
Jeg har gennem mange år fået indfanget og genudsat en del katte med økonomisk hjælp fra Kattens Værn og brugere herfra.
(Og jeg har så forpligtet mig til at være fodervært for kattene).
Det har resulteret i, at jeg i år slet ikke har set hverken “vildkillinger” eller forhutlede, sultne katte, så det må siges at være indsatsen værd.
Gevinsten for mig er også, at kattene dagligt lægger døde mus og mosegrise på mit dørtrin :slight_smile:

Men bortset fra det, så skriver du, at den ene af dine katte ligger med killinger.
Hvad er fremtiden for dem? Skal de også ud og være friløbere og får du dem (og dine egne katte) neutraliseret og øremærket?