Ja sådan lyder overskriften i artiklen der har været bragt i flere nyhedsmedier i dag…
Overskriften er et ordret citat af en jobansøgning, kort og dårlig kan man vist roligt sige
Og rystende er det at læse, at mange års fejlslagen (MÅ det absolut være) indsats over for at lære børn at stave, at formulere sig på skrift og i tale, at overholde simple aftaler o.s.v., bevirker at særdeles mange unge er ude af stand til at gebærde sig i samfundet og på arbejdsmarkedet og vide hvad det vil sige at tage ansvar og yde en indsats.
Nu sad jeg tilfældigvis og kiggede ansøgningerne igennem som Bilka Viborg modtog sidste måned, og må indrømme jeg så ikke en eneste ansøgning, som har antydning til noget i den der dur, som i avisen.
Hvilket jeg egentlig er ret glad for
Nu sad jeg tilfældigvis og kiggede ansøgningerne igennem som Bilka Viborg modtog sidste måned, og må indrømme jeg så ikke en eneste ansøgning, som har antydning til noget i den der dur, som i avisen.
Hvilket jeg egentlig er ret glad for :)[/QUOTE]
Jeg tror faktisk også det er meget afhængigt af hvor i landet det er
Ja, det kan man så kun håbe på…jeg synes bare, at når man færdes rundt både IRL og på nettet blandt unge mennesker, at det skinner alt for meget igennem, at det kan være et meget udbredt problem, nærmere reglen end undtagelsen…
Jeg tror at jeg modtog en ansøgning på mit job i forgårs.
Jeg skriver “tror” fordi at jeg ikke helt kunne finde ud af om ansøgeren (som var en mand fra '76 med 2 børn) egentlig søgte et job, eller blot ville fortælle mig lidt om sig selv.?
Jeg fik af min medarbejder afleveret en A4 side, skrevet med udelukkende centereret skrift. Var der en overskrift? Nææh… Men der stod at denne mand havde 2 børn og disse fritidsinteresser. Og så nogen afsnit med hvad han tidligere har arbejdet med.
Jeg aner ikke hvilken stilling han muligvis ville ansøge? Selve ordet “ansøgning” fremgik slet ikke af den flotte centrerede skrift, ej heller fremgik det om han forventede et svar, eller ville glædes over at høre fra mig.
Jeg må indrømme at jeg var temmelig paf over at få sådan et stykke papir stukket i hånden.
Men nu ved jeg da hvordan han ser ud, hvad hans børn hedder osv…
Jeg tror nu ikke det er alle eller de fleste unge, der er sådan. På mit universitet har vi et karrierecenter, hvor man får meget kompetent vejledning og det er der rigtig mange som benytter sig af, så der findes altså også unge, der gør rigtig meget ud af det. Men på min kærestes arbejde fik de på et tidspunkt en ansøgning a la
“Hej xxx. Jeg vil gerne have jobbet. I kan ringe på xxxxxxxx. Mvh xxx” der var så et cv med, så de kunne se hans kompetencer. Men han blev nu ikke ringet op
Derudover så kan nogle af de åndssvage ansøgninger vel være pga. dagpengesystemet - altså hvis man som statskundskabsuddannet f.eks. bliver foreslået at søge et job som læge eller organist, så gider man nok ikke lægge ret mange kræfter i det Dagpengeland: En mand i ternet skjorte :høhø::surrender1:
Jamen - hun er 15! Jeg læste artiklen i BT. Så vidt jeg kan se er alle de “værste” eksempler skrevet at børn mellem 11 og 15. Jeg ville sgi heller ikke ha’ en brik forstand på at skrive en ansøgning i den alder. Det var så heldigvis heller ikke nødvendigt. Faktisk synes jeg det mest bekymrende i dette her er, at børn synes det er nødvendigt at søge at job for at få penge - til at følge med de andre? (min fortolkning, indrømmet :))
Men det ER altså agurketid - BT og Ekstra Bladet er ikke hvad jeg forstår ved troværdige kilder - de er sensations-maskiner. Jo værre de kan få blæst tingene op, jo bedre. Så jeg tager oftest deres nyheder med en hel skefuld salt
[QUOTE=Ann R;618976]Jamen - hun er 15! Jeg læste artiklen i BT. Så vidt jeg kan se er alle de “værste” eksempler skrevet at børn mellem 11 og 15. Jeg ville sgi heller ikke ha’ en brik forstand på at skrive en ansøgning i den alder. Det var så heldigvis heller ikke nødvendigt. Faktisk synes jeg det mest bekymrende i dette her er, at børn synes det er nødvendigt at søge at job for at få penge - til at følge med de andre? (min fortolkning, indrømmet :))
Men det ER altså agurketid - BT og Ekstra Bladet er ikke hvad jeg forstår ved troværdige kilder - de er sensations-maskiner. Jo værre de kan få blæst tingene op, jo bedre. Så jeg tager oftest deres nyheder med en hel skefuld salt ;)[/QUOTE]
Jeg ved ikke noget om børn og unges evner udi i ansøgningens svære kunst generelt, men har ligesom Ann også hæftet mig ved, at vi her taler om meget unge mennesker. Samtidig er det jo ikke som sådan ansøgninger, men henvendelser til et formidlingsbureau, eller hvad man kalder sådan et. Som sagt, jeg skal ikke kunne afvise, at det står skidt til derude blandt de helt unge jobansøgere. Men jeg synes bare ikke, at de eksempler, der bliver vist i artiklen kan bruges som bevis på det, de bliver forsøgt brugt som bevis på.
I den klasse jeg går har vi her det sidste halve års tid skulle skrive ansøgninger. Og jeg vil sige de 17-20 årige er da bedre til at skrive ansøgninger end dem over 40 år. Og de søger væsentligt mere, fordi dem over 40 år ser så mange begrænsninger at det er helt vildt. Og den værste ansøgning jeg har set i den tid er fra en godt over 40 år.
Jeg ved ikke med jer…men jeg kunne godt skrive en ansøgning som 14 årig! Det var der vi lærte det, da vi skulle ud og finde en praktik plads. Desuden søgte jeg arbejde som 13 årig. Fik selvfølgelig lidt hjælp af min far, til de lidt sværere ord, og så gav han mig også nogle råd til hvad jeg kunne skrive. Jeg fik jobbet, og arbejder faktisk stadig det samme sted når de har brug for mig
Jeg er sikker på at der er rigtig mange unge som tager det seriøst, og som vælger at tage imod den hjælp de har brug for. De der ansøgninger er nok nogle dårlige der er blevet plukket ud af en stor bunke, hvor resten er nogle fine ansøgninger…jeg mener det er nok ikke en overraskelse for nogen hvis jeg siger, at BT måske godt kan have en tendens til at overdrive lidt
Men når det så er sagt, så er jeg enig i at mange af de unge mennesker fra 10 til 15 år, er laaaangt mere fremme end min årgang var i den alder. Hold da op, jeg har godt nok hørt mange chokerende ting, og tør slet ikke tænke på, hvis jeg en dag skal have børn, for de vil jo have alt muligt dyrt! Men det er svært at sige nej, “for alle de andre har jo fået det og det og det!” og sådan som det er idag, så blive man mobbet hvis ikke man har alle de seje ting. Og det er ikke for sjov…kender en lille dreng der har brækket lårbenet flere steder, fordi nogle møgunger syntes det var sjovt at hoppe på ham!!!:mad::gal: :mad: :grrrr: …Men det var slet ikke det denne tråd handlede om