Folkeskole eller privatskole

2005: Mette Frederiksen udtaler:
“En stor del af ansvaret for at folkeskolen fungerer ligger hos os forældre. Det nytter simpelthen ikke, at forældre med overskudsbørn sender deres børn i privatskole, så snart der er problemer i folkeskolen. Alle har et ansvar for at folkeskolen fungerer. Det betyder altså, at man må blive og tage kampen op … kæmpe for at forbedre skolens faglighed og miljø, i stedet for at tage børnene ud af skolen,” skrev Mette Frederiksen i et indlæg under overskriften: “Alle skal tage medansvar for folkeskolen”.

2010: Mette Frederiksen vælger, at hendes datter skal gå i privatskole…

Hvad mener du…? Ingen tvivl om, at kronisk indignerede Mette Frederiksen har al mulig ret til at sende sit barn i privatskole, men er det ikke lidt kikset, at hun - og så mange af de andre socialdemokratiske spidser - sender deres børn i private skoler, mens de skoser andre for det?? Der er sådan lidt “Folkeskolen for folket, men vi er ikke folket” over det, er der ikke…?

Jo, jeg synes faktisk det er dobbeltmoralsk, at det gør det.
Men når det så er sagt, forstår jeg dem godt.

Problemet er, at med den holdning politikerne åbenbart har, bliver folkeskolen jo aldrig bedre - for de bedrestillede flytter bare deres børn - og de øvrige har ikke så tit midlerne til at tage kampen op for alvor.

Men folkeskolen bliver ikke bedre end de børn, der går der. Og de børn bliver ikke bedre end deres forældre gør dem til.
Dermed sagt, at der er laaaaang vej til at få en god folkeskole.

Jeg må være ærlig at sige:

Hvis jeg havde skolesøgende børn, og halvdelen af klassen var indvandrere, ville jeg vælge en anden skole -
niveauet sænkes - om man så kan lide det eller ej…:sorry:

Mine børn går ikke længere i folkeskole, men som udgangspunkt mener jeg stadig folkeskolen er folkets skole.
Men jeg ville ikke være et sek. i tvivl, hvis én af dem ( mine børn) havde haft problemer og mistrives, på en eller anden måde. Ja, så var de kommet på privatskole.
Hvis de have haft indlæringsproblemer og skolen ikke have tage hånd om det. Ja, så ville jeg heller ikke være i tvivl.

Det jeg mener, med det jeg skriver. Ja, til folkeskolen, men ikke for enhver pris:)

Heldigvis har de begge to være glade, både for deres skole og kammerater.

Jeg synes at det er hykleri :thumbdown:
Folkeskolen er åbenbart god nok til os andre, og vi skal have dårlig samvittighed hvis vi vælger den fra…men DERES små guldklumper, se dét er en anden snak!

Er det ikke en lidt gammeldags tankegang, at en privatskole er for de “rige”
og “folkeskolen” for de fattige.:?

For mig ville det være en prioriteringssag.

Jeg ville aldrig lægge barn til - blot i den gode sags tjeneste.

Jeg tror privatskoler er meget bedre end folkeskolen. Privatskoler har bedre økonomi og dermed mulighed for mindre klasser, større lokaler, flere lærere, bedre indeklima og arbejdsmiljø - undervisningsture ud af huset - ja listen fortsætter i det uendelige.

Jeg synes folkeskolen som den ser ud lige nu er helt til grin.

Synes også det er lidt “uheldigt”…

Men alle har jo ret til at vælge - og det har hun også…

Meeen… Dumt…:thumbdown:

Sorry M&M-mor Jeg kan åbenbart heller ikke læse :sorry: ( Mon jeg kan få mine skolepenge tilbage :øhmm:)

Tilbage til det du spurgte om :høhø:

ER det ikke sådan at politiker, siger det ene og mener noget andet :?

[quote=Mona Jensen;372481]Er det ikke en lidt gammeldags tankegang, at en privatskole er for de “rige”
og “folkeskolen” for de fattige.:?

For mig ville det være en prioriteringssag.

Jeg ville aldrig lægge barn til - blot i den gode sags tjeneste.[/quote]

Mjah … de priser jeg har set er 1000-2300 pr måned - og det er efter skat. Jeg kender en del familier, der ikke har de penge. Specielt, hvis der er flere børn, der skal i skole.

[quote=Kaja;372489]Sorry M&M-mor Jeg kan åbenbart heller ikke læse :sorry: ( Mon jeg kan få mine skolepenge tilbage :øhmm:)

Tilbage til det du spurgte om :høhø:

ER det ikke sådan at politiker, siger det ene og mener noget andet :?[/quote]

Jo, åbenbart er sådan, men er det helt i orden?? Hvem er de til formane os - folket, når de ikke engang selv efterlever det, de prædiker?

Ej men jeg synes også man må se på de enkelte tilfælde og ikke bare dømme efter at de er børn af politikere.

Helle T.´s datter er lige skiftet over til privatskole og hun blev grillet af pressen, men som hun sagde så var der gået 10 ud af hendes datters klasse i løbet af skoleåret og nu ville hun gerne med dem - hendes datter skulle ikke lide fordi det politisk korekte ville være at holde hende i folkeskolen fordi hendes mor tilfældigvis var partiformand - og DET giver jeg hende helt ret i.

Som hun sagde så gik hendes yngste stadig i folkeskole, og generelt var hun meget glad for folkeskolen - så pas nu på med at æde dem levende blot fordi de er politikere - man må altså kigge på omstændighederne også…

…synes jeg…

Det er mange penge…jo…
Men så må man prioritere.
Det mener jeg stadig. :slight_smile:

Der er også noget, der hedder fripladser til de dårligst stillede.

Jamen, klart - Helle T har en pointe, og jeg tror heller ikke, der er nogen, der IKKE kan forstå hendes og de andres valg… så egentligt efterlyser jeg nok mest en undskyldning for deres tidligere harske udmeldinger mod forældre som foretog nøjagtig det samme valg… nå ja, og så en øget forståelse for de mennesker, som ikke har råd til at redde deres børn ud…[quote=Gry Gressbakken;372512]Ej men jeg synes også man må se på de enkelte tilfælde og ikke bare dømme efter at de er børn af politikere.

Helle T.´s datter er lige skiftet over til privatskole og hun blev grillet af pressen, men som hun sagde så var der gået 10 ud af hendes datters klasse i løbet af skoleåret og nu ville hun gerne med dem - hendes datter skulle ikke lide fordi det politisk korekte ville være at holde hende i folkeskolen fordi hendes mor tilfældigvis var partiformand - og DET giver jeg hende helt ret i.

Som hun sagde så gik hendes yngste stadig i folkeskole, og generelt var hun meget glad for folkeskolen - så pas nu på med at æde dem levende blot fordi de er politikere - man må altså kigge på omstændighederne også…

…synes jeg…[/quote]

Nej, det er ikke i orden :frowning:
Men efterhånden er det sådan, når det kommer fra en politiker, især lige før et valg. Ja,så kan man ikke stole på nogle af dem, over en dørtærskel-surrender

[quote=Mona Jensen;372514]Det er mange penge…jo…
Men så må man prioritere.
Det mener jeg stadig. :slight_smile:

Der er også noget, der hedder fripladser til de dårligst stillede.[/quote]

Hvis du har en lav indkomst, er det altså ikke bare lige at prioritere.
Visse mennesker må prioritere om de skal have mad eller en tur i Tivoli.

Men ja … for nogle er det …

Så vidt jeg har forstået, er det ikke bare lige, at søge fripladser på privatskolerne.

Jeg synes det er helt fint. Børn har forskellige behov og hvis et barn ikke fungerer på den ene skole, kan det være en anden skole, men et andet miljø virker bedre. Det kunne også have gået den anden vej: Fra privatskole til folkeskole…

Jeg kan ikke se det store problem. Synes faktisk det er skønt at der bliver kigget på barnets tarv, frem for hvem mor er…

[quote=Vivi_Fletcher;372518]Hvis du har en lav indkomst, er det altså ikke bare lige at prioritere.
Visse mennesker må prioritere om de skal have mad eller en tur i Tivoli.

Men ja … for nogle er det …

Så vidt jeg har forstået, er det ikke bare lige, at søge fripladser på privatskolerne.[/quote]

DAMN! jeg måtte lige læse dit indlæg 3 gange. Min hjerne gik totalt i kludder med ordende. jeg fik det til “Når du er et lavt menneske kan du ikke prioritere” :uha: :tihi:

[quote=Bamse;372524]Jeg synes det er helt fint. Børn har forskellige behov og hvis et barn ikke fungerer på den ene skole, kan det være en anden skole, men et andet miljø virker bedre. Det kunne også have gået den anden vej: Fra privatskole til folkeskole…

Jeg kan ikke se det store problem. Synes faktisk det er skønt at der bliver kigget på barnets tarv, frem for hvem mor er…[/quote]

Der er ingen, der opponerer mod retten til at forældre varetager deres barns tarv og vælger den skole, de finder bedst… andre end Mette Frederiksen selv, og det er dét, jeg finder forkasteligt:

“En stor del af ansvaret for at folkeskolen fungerer ligger hos os forældre. Det nytter simpelthen ikke, at forældre med overskudsbørn sender deres børn i privatskole, så snart der er problemer i folkeskolen. Alle har et ansvar for at folkeskolen fungerer. Det betyder altså, at man må blive og tage kampen op … kæmpe for at forbedre skolens faglighed og miljø, i stedet for at tage børnene ud af skolen,”

(Thorning har været medforfatter på et skrift, der siger noget tilsvarende, dog ikke i så skarpe vendinger)

Ja, det skal jeg så ikke kunne sige … er jo selv ret høj i det :stuck_out_tongue: