For stresset?

hej. jeg har en kat på godt 1½ år. mig og min kæreste skal have hund her sidst i juli. men vi har nu fået tilbudt en kat som vi kan f 1 måned efter… tror i dette vil være for stressende for vores nuværende kat? (som er en hunkat, og den vi har fået tilbudt er en hankat)

Tror det er værre med hunden end katten, men er ikke så erfaren på det område. Har 4 katte og ingen hund…

Håber andre kan være mere behjælpelige. -jegkrydser

ingen tvivl om AT det vil/kan være stressende, men der er rigtig rigtig mange ting der er vigtige…

1. er hunkatten fertil
  2. hvilken hund får kæresten og er det en hvalp eller en voksen
  3. er den nye hankat fertil eller kastreret?
  4. hvor gammel er hankatten
  5. hvilken race er kattene (nogle er lidt mere sensible end andre)

og

1. sørger i for at have ferie når i får hhv. den nye vovse og den nye kat… at MINDST en af jer har ferie i en uge efter ankomsten kan være meget afgørende for udfaldet…

Der er basis for at kunne vejlede meget bedre hvis du lige skriver lidt om ovenstående

Tillykke med de nye dyr og masser af -pote krammere

Det er enormt svært at besvare.
Katte er jo individuelle.

Umiddelbart ville jeg dog ikke gøre det.

Skulle man gøre det ville det klart være nødvendigt med nogle forholdsregler bl.a. som Miss T skriver.

ved ikke lige hva fertil betyder. men hvis det betyder om hun er steriliseret så ja… er hun blevet fr 1½ måned siden… den hun vi får er en blanding imellem en japansk spids og en west highland terrier. og vi får ham når han er 8 uger… den ny hankat er en killing og er ikke katreret, men det er dog planen at han skal have det godt kort efter… begge katte er halv perser og halv huskat… og jeg er hjemme når vi får begge hjem, for jeg har går i skole og har derfor sommerferie…

men jeg vil jo gerne gøre det så hun har det godt, og tager denne forandring på den bedste måned… men hun har mulighed for at kunne komme til at snuse både til hankatten og hunden, da hende vi skal have begge dele af bor lige ved siden af os!!

Jeg solgte for ikke længe siden en aby pige på 8 måneder. Ejeren fortalte mig hun engang i mellem passede en hund hjemme hos sig selv. Mine katte er ikke vant til hund.
Jeg anbefalede at der ihvertfald gik mindst 14 dage, så katten kunne nå at falde ordentlig til i sit nye hjem, før hunden kom på besøg.
Godt en uge efter kom der en mail at nu have de passet hund. Katten havde siddet helt stille på gulvet og nedstirret hunden, de 45 kg bakkede, og så var der ikke mere i det.
Jeg har flere gange afleveret kat hvor der i forven har været hund, sammenføring har stort set været problem fri - faktisk nemmere end at sætte to katte sammen.
Det burde ikke give noget problem med en killing til din kat, det er tit sådan at den “gamle” nærmest ignorerer killingen som nogen gange godt kan hvæse lidt en dag eller to.

ok, så jeg skal bare tage det som det kommer? og selvfølgelig få hende til at snuse til dem, så hun kender deres lugt…!!