Forbudene breder sig (Muskelhunde)

Jeg kunne godt tænke mig en debat om dette her

Forbudene mod salgsannoncer af muskelhunde uden tavler spreder sig med lynets hast i Dk.

Senest Hundegalleri - I kan læse hundeejernes reaktioner her

Jeg synes det er en relevant debat at tage del i, men jeg aner simpelthen ikke hvad jeg mener om det umiddelbart. Først tænkte jeg YES! Men nu er jeg ikke så sikker mere… frygter at forbud blot vil føre til dårlige forhold for den slags hunde eller at man på anden vis vil omgås reglerne.

Og hvor stopper forbudene?

Jeg synes den er svær og vil gerne høre, hvad I andre mener. Både jer med hund og uden.

MVH Helle

Jeg synes, der KUN skal være lov om, at ALLE hunde SKAL være i snor på offentligt område.
At skære alle “muskelhunde” over én kam er for øvrigt ikke fair, for pressen er “dygtig” til kun at informere om bidskader og overfald fra dem og ikke om dem fra en godmodig retriever og en lille, arrig “tæppetisser”.

Det er ikke hundene (stambog eller ej), men ejerne der skal fokus på.

Dyrenes Beskyttelse advarer også mod et sådant forbud og melder, at der allerede står andre og meget værre racer parat til indførsel fra østlandene.
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/dbpress.nsf/docs/3dc9801cd8163846c1257608004977e7?opendocument

Synes at man skal skelne lidt imellem muskel- og kamphunde. Alle hunde har vel muskler. :tihi:

Anyway- jeg er nok også fordomsfuld, når det kommer til racer som Amstaffs og lignende, men jeg tror ikke, at et forbud er vejen frem.
Tilgengæld synes jeg, at hunden skal aflives prompte, hvis den ryger i flæsket på andre mennesker eller hunde, men det skulle så gælde alle racer.
De hunde, der farer i hovedet på andre her i byen er alle blandinger + en enkelt grand danois, men der er ikke skyggen af kamphund i nogen af dem.

Går heller ikke ind for, at hunde altid skal holdes i snor, medmindre man ved, at den er typen, der ikke kan med andre hunde. Vores hunde får lov til, at rende på fodboldbanerne ( som ikke er i brug mere ) og i skoven render de også frit og det har jeg ikke tænkt mig, at lave om på.

Folk har jo beskyldt Bingo ( der jo bare ligner en spraglet schæfer ) for at være kamphund. Hun og Fimbe rendte engang foran i skoven hen til en mand og hans gravhund og han stod så og klappede Bingo, da jeg kom, dybt undrende over, at hans lille vovse stadig var levende. Hun er da ligeglad med den, men vil bare have sin frisbee, da hun havde hilst.

Vores hunde gør stadig i haven, når folk går forbi ( vi boede jo på landet i lang tid )- vi arbejder på sagen, men det hjælper jo ikke, at folk så skriger af dem. Anyway- pga. det tror folk så, at de er farlige, kamphunde osv.

Nå, men det var et sidespring. Synes emnet er svært, for man er jo for det første nødt til, at definere om det er muskelhunde eller kamphunde, der skal forbydes. Jeg ser f.eks. en Rottweiler som en muskelhund, men den har jeg ingen problemer med.
Jeg er heller ikke i tvivl om, at Amstaffen nok er en god familiehund, men jeg er stadig bekymret for vores 2 små hunde, hvis man går forbi sådan en og jeg ville ikke eje en selv…

[quote=Buffy;237054]
Tilgengæld synes jeg, at hunden skal aflives prompte, hvis den ryger i flæsket på andre mennesker eller hunde, men det skulle så gælde alle racer.
De hunde, der farer i hovedet på andre her i byen er alle blandinger + en enkelt grand danois, men der er ikke skyggen af kamphund i nogen af dem.[/quote]

Man kan høre at du ikke har en signalfølsom hund :slight_smile:
Så ville du nemlig aldrig sige sådan!
Jeg kan så meget bedre lide ideen om at der skal hundefaglig vurdering af de enkelte hunde…

Har lige måtte eskortere postbudet sikkert ud og ind i haven… rovdyret var løs og helt parat til at tage situationen i sine poter (og tænder), hvis det skulle vise sig at jeg ikke kunne klare det!!!
Rovdyret er en 41.8 cm høj sheltie :wink: Men trænet til at give lyd og advare, når nogen formaster sig ind i hendes og vores forhave! At hun så selv gerne sætter trumf på og forsøger at jage folk ud, tja, det arbejder vi så med - på 9’ende år :slight_smile:

Rovdyret er en lille smuk hund - som oven i købet ser sød ud! Det er hun ikke!!! Hun er venlig, men reserveret og bryder sig derfor bestemt ikke om at fremmede begynder at klappe hende ovenpå hovedet, læne sig ind over hende og den slags. Børn forstår hun ikke og lader sig let stresse af deres irrationelle opførsel og vilde fagter…
Jeg gør derfor alt for at holde hende væk fra den slags! Hun føres udelukkende i snor på offentlig vej, kort snor i større menneskemængder, holdes væk fra børn, tvinges ikke til at hilse osv osv…
Alligevel kan jeg risikere at hun forlanges aflivet (hvis du får din vilje), når hun igen, igen, igen skal finde sig i at (især) børn “hamrer” en hånd ned på hendes hoved, for at klappe den søde smukke lille hund, og reagerer med at snappe ud!!!
Det finder jeg hamrende uretfærdigt!!! :thumbdown:

Ann- Biva er også lidt henad det du beskriver og det er ikke den slags hunde jeg mener.

Det jeg tænker på er f.eks. hunden, der fik lov til, at dræbe flere katte og kaniner og den lever vist stadig ?
Hvis den var aflivet allerede efter den første have, som den brød ind i, så havde de sidste 3 dyr den dræbte stadig været i live.

Går heller ikke udfra at Dise ( er det ikke hende vi snakker om ? ) render i nabohaverne og dræber deres katte.
Her har jeg også skulle rette på naboens børn, der engang mente det var sjovt at springe hen foran vores låge og råbe ind i hovedet på Biva, der også tændte helt af. Hun gearede så ned igen, da jeg fik ungerne til, at opføre sig ordenligt- posten bryder hun sig stadig ikke om og vise versa.

Det er de hunde, der er skyld i dette jeg tænker på

http://www.bt.dk/search-content?keys=kamphund

og den omtalte hund var denne her:

Jo, det er Dise :slight_smile:
Som for øvrigt glad og gerne jager fremmede katte ud af haven!!! Om hun ville gøre dem fortræd, hvis hun fik fat i dem, aner jeg faktisk ikke - måske?!!
Hun kunne ikke drømme om at gøre katte noget i nogen andre situationer… men når hun smider dem ud og de ikke vil? Hmmm - ved ikke!
Håber at hun vil opføre sig ligesom når hun hyrder genstridige får/ungvæddere… der sætter hun trumf på med et lynhurtigt snap i pelsen - nærmest bare et stød med tænderne forrest (Umuligt at forklare - man skal se det… eller som jeg er så “heldig” at få lov til engang i mellem- opleve det! Hyrdehunde hyrder på deres hyrde og når jeg er for tungnem efter Dises mening, så må hun jo lige forklare mig det ordentligt, ikk? :wink: )
Men garantere at hun ikke vil gøre fortræd i hendes egen have - det kan jeg desværre ikke!!!

[quote=Ann K;237093]
Håber at hun vil opføre sig ligesom når hun hyrder genstridige får/ungvæddere… der sætter hun trumf på med et lynhurtigt snap i pelsen - nærmest bare et stød med tænderne forrest (Umuligt at forklare - man skal se det… [/quote]

Hmm, det lyder som det Bingo gør ind imellem, - tror ikke hun bruger tænderne, men hun puffer hurtigt på ryggen af f.eks. Biva. Har aflæst det som dominans, men det kan da også være, at hun bare hyrder…:?

Men garantere at hun ikke vil gøre fortræd i hendes egen have - det kan jeg desværre ikke!!!

Det tror jeg så ikke at hun ville- Bingo render også efter fremmede katte i vores have og de kan også risikere det såkaldte puffen, hvis de ikke når væk, men jeg ville aldrig finde en død kat i vores have pga. hundene- Bibi kan tilgengæld godt snappe en mus / rotte, hvis kattene er for langsomme.

Anyway- nu er der jo også forskel på om der kommer fremmede dyr ind i vores indhegnede haver eller vores hunde render i andre folks indhegnede have- mener jeg jo.

Er det disse racer som DB er bekymrede over?

Det er jeg nemlig… og DKK ved jeg. De ser søde ud, men er svært territoritale.
Det er hyrdehunde - nogle værre end andre naturligvis - pyrenæren er fx den mest skikkelige - men de er ikke samarbejdende hyrder - de er selvstændige.

MVH

Jeg har meget skarpe holdninger til det med forbudet. Jeg siger Hurrah!

Den inflation der har været i danmark med muskelhunde har kun gjort at væres muskelhunde er blevet ofre for hvalpfabrikker. Man har fokuseret på avlen og ikke dyret - og de folk der bruger deres muskelhunde som kamphunde sprøjter hvalpe ud til alle sider på deres skambidte tæver når de ikke kan bruges i ringen længere.

JEG tror det er derfor der er så mange angreb fra muskelhunde. Fordi de er agressivt avlet. Men derudover så er den hund der bliver rapporteret flest bid på i verden faktisk en Golden Retriewer.

Jeg mener ALLE hunde skulle bære snor i byen og andre offentlige steder, med mindre der er skiltet som hundeluftningszone, som feks. volden eller specielle parker eller skovområder.

Jeg mener også at alle hunde der angriber andre hunde eller mennesker skal aflives på stedet - med mulighed for slækning på reglen hvis der er tale om at andre trænger ind i hundens hjem - så er det overskridelse af territorie og så synes jeg ikke man som sådan kan klandre hunden.

Ud over det så synes jeg at det skulle være lovpligtigt at gå til hundetræning med sin hund fra hvalp så den vendte sig til andre hunde og andre mennesker lige fra helt lille af så man ikke ender op med en hund der ikke kan snakke hundsk og derfor bider fra sig fordi den bliver bange.

Jeg synes et forbud mod kamphunde er fantastisk, men jeg er så ikke enig i at dem der er i landet nu skal aflives blot fordi de er af de respektive racer. Jeg mener også at hvis man skulle søge en dispensation om at holde en sådan hund så skulle den nautraliseres før den kom ind i landet - eller at man skulle sige at alle de der er i landet nu skal neutraliseres. Der er chance for at der kommer færre angreb ud af det når hormonerne ligger sig til hvile.

og bliver flere angreb registreret hos samme ejer så skulle ejeren forbydes at holde kæledyr. Ikke blot hund, men kæledyr generelt.

Jeg mener nemlig ikke at man med det samme kan ligge skylden på ejeren. Jeg tror der er gået så meget hvalpefabrik i mange af muskelhundende at selv ejeren ikke kan stå inde for sikkerheden for sin hund. Men det er også derfor jeg mener at hvalpeskole og hundetræning bør være oblikatorisk.

De hjernedøde anskaffere der ikke aner en dadel om hunde lære noget om hunde og især deres egen hund, og deres hvalp lære at lystre, og lære at gebærdes blandt mennesker og andre hunde. Der ER ingen tabere hvis man gør det på den måde.

Jeg synes det er tankevækkende at de hunde der er på dyreværnets hjemmeside IGEN for det meste handler sig om hunde af enten jagthunderacen vagthunderacen, brugshunderacen eller en blanding mellem dem. Der er i skrivende stund 24 hunde på deres side. Nu hiver jeg dem frem der springer mig i øjnene som nogle af de ovenstående:

Navn: Bello
Race: Golden retriever/ labrador blanding

[COLOR=black][FONT=Arial]Navn: Klunte
Race: Border Collie/Labrador

Navn: Tulle
Race: Blanding, mellemstor
Farve: Beige med hvidt (er født d. 01.01.09 og vejer 22 kg. så hun bliver også stor)

[COLOR=black][FONT=Arial]Navn: Mischa
Race: 50% Alaskan malamute, 25% Rottweiler, 25% Labrador

[COLOR=black][FONT=Arial]Navn: Caipi
Race: Munsterlænder, Labrador og Weimaraner blanding

[COLOR=black][FONT=Arial]Navn: Buller
Race: Schæferblanding
[/FONT][/COLOR]
Navn: Buller (junior)
Race: Amerikansk bulldog

[COLOR=black][FONT=Arial]Navn: Angelo
Race: Grand danois / Hønsehund blanding

Navn: Chica
Race: Amerikansk staff. terrier blanding

[COLOR=black][FONT=Arial]Navn: Flora
Race: Rottweiler blanding

Navn: Luka
Race: Amerikansk bulldog blanding

[COLOR=black][FONT=Arial]Navn: Buddy
Race: Lab. blanding

Navn: Mocca
Race: Bullmastiff / Fila Brasiliano bla.

[FONT=Arial]Navn: Simba
Race: Cocker Spanier/setter blanding

Navn: Monty
Race: Blanding, stor (født 31.03.09 og vejer 11 kg. bliver også stor)

[COLOR=black][FONT=Arial]Navn: Chriss
Race: Dogo Argentino blanding

Navn: Nixon
Race: Amstaff / Rottweiler blanding

[FONT=Arial]Navn: Buffy
Race: Labrador blanding

[COLOR=black][FONT=Arial]Navn: Molly
Race: Jack Russel Terrier

[COLOR=black][FONT=Arial]Navn: Basse
Race: Labrador og Broholmer blanding
[/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR]
Navn: Nemo
Race: Blanding ( født 01.10.08 vejer 26.5 kg - bliver stor)

[COLOR=black][FONT=Arial]Navn: Otto
Race: Blanding, stor ( født 12.05.09 vejer 11.5 kg bliver stor)

Så ud af 24 hunde er der 2 der ikke er med under kategorien af de hunde der bliver betegnet som brugshunde, jagthunde eller vagthunde - ja samt muskelhunde eller “De dominante racer”.

Nogle af dem er hvalpe. Folk aner ikke hvad de går ind til, og pludsleig har de et uregerligt kræ som de ikke aner hvordan de skal få til at makke ret og så er det for sent for så brænder lokummet allerede :doh: :lynogtorden:
[/FONT][/COLOR][/FONT][/FONT][/COLOR][/FONT][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR]

[quote=Gry Gressbakken;237487]

JEG tror det er derfor der er så mange angreb fra muskelhunde. Fordi de er agressivt avlet.[/quote]

Nope tror ikke kun, at det er det og en masse import af de racer, men det gør det selvfølgelig ikke bedre.

Men derudover så er den hund der bliver rapporteret flest bid på i verden faktisk en Golden Retriewer.

Jeps, nu er der så også mange flere Goldens end kamphunde endnu- vil jeg tro, så den stastik skal nok holde stik. Det er dog ikke Goldens man høre om, der overfalder børn og dræber andre hunde hver uge.

Jeg mener ALLE hunde skulle bære snor i byen og andre offentlige steder, med mindre der er skiltet som hundeluftningszone, som feks. volden eller specielle parker eller skovområder.

Sådan er loven jo allerede svjh og ja, jeg bryder den også- har vældig langt til nærmeste hundeskov og jeg synes at alle hunde har ret til, at rende frit ind imellem.

Ud over det så synes jeg at det skulle være lovpligtigt at gå til hundetræning med sin hund fra hvalp så den vendte sig til andre hunde og andre mennesker lige fra helt lille af så man ikke ender op med en hund der ikke kan snakke hundsk og derfor bider fra sig fordi den bliver bange.

Jeps, man skal træne med sin hund, men mener så ikke nødvendigvis, at man skal rende til hundetræning for det. Har da tidligere haft hunde, der kunne gå fri ved fod igennem byen og de have ikke sat så meget som en pote på noget træningssted, men blev trænet hjemme.

Det misforstås også tit det med hundetræning. Hvalpefolk kan måske først komme på et hold om 3 mdr. ( her i det nordjyske er der i hvert fald godt booket op, så vidt jeg er informeret ) og så mener de ikke, at man kan træne noget derhjemme- ligesom andre kun træner hunden den ene gang om ugen, hvor der er træning. Skidtet skal jo også vedligeholdes ellers er det nytteløst.

Jeg synes et forbud mod kamphunde er fantastisk, men jeg er så ikke enig i at dem der er i landet nu skal aflives blot fordi de er af de respektive racer.

Nope, man skal ikke aflive hunde uden grund og fordi de lige er uheldige at have et “forkert” racestempel på sig. Er så stadig meget i tvivl om forbud er vejen frem ( tror det dog ikke ) eller hvad man så ellers skal og kan…

[quote=Buffy;237186]
Anyway- nu er der jo også forskel på om der kommer fremmede dyr ind i vores indhegnede haver eller vores hunde render i andre folks indhegnede have- mener jeg jo.[/quote]

At både du og jeg mener det, betyder ikke at det det loven siger… desværre kan vi begge risikere krav om aflivning af vores farlige hund, hvis en indbrudstyv bliver bidt under indbruddet!
Tåbelig lov!!!

Sådan har det “altid” været :S De store hunde er dem, som oftest ender på internaterne - eller i hvert fald kommer til at sidde der længst…
Små hunde har det altid været let at finde hjem til!

Nogle af dem er hvalpe. Folk aner ikke hvad de går ind til, og pludsleig har de et uregerligt kræ som de ikke aner hvordan de skal få til at makke ret og så er det for sent for så brænder lokummet allerede :doh: :lynogtorden:

Meget enig - men igen, det gælder ikke kun muskelhundene…
Man ser for øvrigt det allerstørste antal omplaceringer hos hunde omkring ca 18 månedersalderen, dvs den psykiske kønsmodning…
[COLOR=black][FONT=Arial][COLOR=black][FONT=Arial][COLOR=black][FONT=Arial][COLOR=black][FONT=Arial][COLOR=black][FONT=Arial][FONT=Arial][COLOR=black][FONT=Arial][FONT=Arial][COLOR=black][FONT=Arial] [/FONT][/FONT][/COLOR][/FONT][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR]

Jeg synes det er helt i orden, så kan det være folk tænker sig om en ekstra gang, inden de begynder og lave hvalpe. Så jeg kan kun sige SUPER :slight_smile:

Og så lige til Buffy :slight_smile:
Lader du bare dine hunde løbe over til fremmed hunde. For hvade det været Amy, kan jeg ikke love hun ikke havde flået dem (hvis det altså er tæver)

[quote=Stine A;239194]
Og så lige til Buffy :slight_smile:
Lader du bare dine hunde løbe over til fremmed hunde. [/quote]

Nope- den er smuttet et par gange ( som i skoven den dag ), men ellers spørger jeg altid ejeren først. Hvis Bingo skal hilse på andre hunde går det meget bedre, hvis hun ikke har snor på.
Der har så også været en løs hund, der røg efter Bingo og så slipper jeg hende altså . Hun gør aldrig noget, men den kom lige ned på ryggen at ligge og så gik vi videre. Den ejer har to hunde og den ene render altid løs- lidt uheldigt, da den flyver på alting. Nu er Bingo så dygtig til, at sætte den på plads, men Biva er enormt usikker, Fimbe finder sig i alting og Bibsen ville flyve på den, hvis hun følte sig truet.
Anyway- ejeren har heldigvis undgået os de efterfølgende gange og gået den anden vej.

Jeg har meget blanede følelser omkring det hele, så ved faktisk ikke helt hvad jeg mener :slight_smile:

For oftes er det jo ejeren den er gal med og ikke hunden.

Dog mener jeg en hund som har angrebet et menneske skal aflives, uanset hvilken skøn hund det ellers er.

Jeg kan sagtens forstå folk skræmmes over de historier som er i medierne, dog er der altså også mange historier som ikke når frem, da de nok ikke forarger og forskrækker på samme måde.
Min datter blev skambidt umotiveret af en hvid schæfer som senere blev aflivet, på marked i juni og dette blev anmeldt til politi, men ingen mediedækning der, havde det været en muskelhund er jeg sikker på historien var trykt div. steder.

Som ejer af en muskelhunde bla. ser jeg hvordan folk bliver bange for at mødes med os på gaden og går den anden vej, folk kan sågar finde på at råbe om mundkurven skal på hende m.m

Selv syntes jeg at det er okay med nogen forbud for disse racer, men lad vær med at se sig blindt på blandinger af alle racer som regeringen er ved.

Selv ville jeg gerne se nogen af disse ting gjort som forslag i stedet for regeringens forslag om aflivning af alle hvalpe hvor der ikke er stambog eller DNA test

Min. 25 år gammel som ejer.
Mentaltest af hunden hver 2. år
Kørekort af hund/ejer sammen.
Påbudt mundkurv på offentlige steder, samt hunden skal føres i snor.
Neutralisering af hunde over 12 mdr. Med mindre hunden er godkendt til avl/stambogsført/mentaltestet
Obligatorisk deltagelse i hundetræning - pt. næsten umligt at deltage med de racer

Dette er sakset fra mit indlæg i anden tråd

MVH
Gitte

[quote=DK Sacala;239323]Jeg kan sagtens forstå folk skræmmes over de historier som er i medierne … MVH
Gitte[/quote]
Og netop medierne skulle undersøge sagerne nærmere, før de bringer dem på forsiden med bloddryppende detaljer.

Jeg husker tydeligt beretningen om den stakkels pige, der fik “flået halsen op af en hund”.

Det forholdt sig bare sådan, at hunden (som for øvrigt var på egen grund) kendte pigen, som jævnligt legede med den. Da hun kom, sprang den glad op ad hende, men var så uheldig at ramme hende på halsen.
Hun fik indvendige blødninger, fordi hunden havde ramt en unormalt skrøbelig blodåre.

Men hunden blev aflivet :S

I journalistik BURDE vi kører efter væentlighedsprincippet. Desværre er det efterhånden skiftet ud med sensationsprincippet.

Dette var en af årsagerne til, at jeg forlod jobbet.

Jeg vil hellere skrive manusser til tegneserier end bidrage til avisernes fiktion forklædt som fakta.

Ja syntes det er virkelig sørgeligt, jeg er slet ikke ude på at hellige muskelhundene på nogen måde, har set hvad skade sådanne hunde kan gøre, men håber dog stadig ikke forslaget som det er sat op lige pt. med aflivning af div. racer hvor der ikke er DNA på bliver aktuelt, men i stedet andre tiltag formes .

MVH
Gitte