"Forbundskoder"?

Jeg sidder lige og skriver med en, som har importeret en TICA-registreret kat fra udlandet. Hun har sendt mig en kopi af stamtavlen; den er helt fin med aner, racer, farver og registreringsnumre i 5 generationer.

Men ejeren skriver, at hendes klub ikke vil acceptere stamtavlen, forde der mangler “forbundskoder”, dvs. det står ikke ved hver enkelt registreringsnummer, om nummeret er fra CFA, TICA eller noget tredje.

Jeg har lige checket FDs hjemmeside, og der står ganske rigtigt, at der kræves “forbundskoder”. Men hvordan skal importøren kunne få den stambogsførende organisation (i dette tilfælde TICA) til at påskrive noget, som ikke er deres praksis og som ikke er i deres system?

Jeg er helt mystificeret og tænker, at reglerne må være ændret siden min tid som stambogsfører. Enhver med lidt kendskab til organisationernes registreringssystemer ved jo, at numre, som starter med fx SBT er TICA-numre, mens numre, som starter med en 3- eller 4-cifret farvekode er CFA-numre, osv osv. Men der står ganske rigtigt ikke TICA eller CFA foran hvert eneste nummer. :gruble:

Er der nogen, som ved hvornår og hvorfor denne praksis er indført, eller som har gode råd til, hvordan importøren skal forholde sig? For jeg ved snart ikke, hvad jeg skal svare, hvis den stamtavle hun har sendt mig ikke opfylder FD’s krav. :surrender1:

Jeg havde nu ikke problemer med mine to importer, og det var sidste år. Det er vel også FD og ikke klubben der skal afgøre det eller har den været rundt om stambogsføreren?
Marina

Jeg skulle da ikke bruge forbundskoder på min australske import forleden år - dvs jeg skulle præcisere, hvilket forbund katten selv var registreret i, men kattene i stamtavlen fra hhv CFA/FIFe/GCCF og andre australske forbund var der ingen problemer med.

Nej, det er klubbens stambogssekretær, som har meddelt importøren, at stamtavlen er utilstrækkelig. Men det kan jo være svært nok for importøren at trænge igennem den mur - jeg har selv foreslået, at importøren beder om, at AR eller stambogsfører ser på stamtavlen, for jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at den skulle være utilstrækkelig…

Måske ikke det samme men jeg har prøvet at der manglede en enkel farvekode og forbund på en stamtavle fra CfA og den danske stamtavle blev blank på moderens side og RIEX, jeg måtte bede opdrætter om kopi stamtavler på forældre og der stod det så, jeg fik da en fuld stamtavle

rettelse : kopi af forældrenes stamtavler

Jeg kan jo ikke vide det, for jeg aner ikke hvem / nøjagtigt hvad vi taler om, men måske har stambogssekretæren for nyligt fået et hip om noget i den stil og derfor er vedkommende mere stram end ellers? Det er bare en strøtanke, for jeg ved som sagt ikke noget om det.
Det er rigtigt nok at der i princippet skal forbundskoder med. Det er nu ikke så meget med tanke på CFA og TICA, for de er lette nok at finde ud af for stambogsføreren - men der importeres jo fra en sand vrimmel af forbund nu om dage, og langt fra alle stamtavler opfylder de krav der stilles for at katten kan registreres i FD. For at stambogsføreren ikke skal bruge (løn-)timer på at skrive fra det ene forbund til det næste, er det importørens ansvar at fremskaffe al manglende dokumentation fra en valid kilde. Men jeg kan nu heller ikke forestille mig, at det er et reelt problem med en TICA stamtavle - jeg tror nærmere der er tale om en misforståelse.
VH
Susanne

Hejsa

Så lige tråden så melder mig på banen, for det er min nye Kitty der er tale om. Har skrevet flere mails med stambogsføren i JYRAK og der fået bekræftiget at der mangler forbundskoder på alle aner foruden forældrene og den derfor er utilstrækkelig og konsekvensen er der bliver blanke felter på anerne?
Men som Pil har været venlig og gøre opmærksom på kan de ud fra stamtavlen godt se hvilke der er CFA og TICA reg. numre så nu bliver det hele pakket sammen og sendt afsted, så må vi se hvad stambogsføren ved FD vælger at gøre… Så må jeg tage den derfra.

MVH
Gitte

Gitte spørg opdrætter om kopi af forældres stamtavle ( de er måske reg. i FIFe tyskland? eller andet forbund )
Stambogsfører accepterer ikke noget man selv flækker sammen eller henvisninger til f.eks pedpaws, hun vil have originaler ( kopistamtavler ) totalt dumt syntes jeg med blanke felter på en kat hvor der er kattens navn på…ja jeg blev sur dengang jeg søgte min, heldigvis blev det ordnet efter meget besvær.

[QUOTE=GitteS;768118]Hejsa

Så lige tråden så melder mig på banen, for det er min nye Kitty der er tale om. Har skrevet flere mails med stambogsføren i JYRAK og der fået bekræftiget at der mangler forbundskoder på alle aner foruden forældrene og den derfor er utilstrækkelig og konsekvensen er der bliver blanke felter på anerne?
Men som Pil har været venlig og gøre opmærksom på kan de ud fra stamtavlen godt se hvilke der er CFA og TICA reg. numre så nu bliver det hele pakket sammen og sendt afsted, så må vi se hvad stambogsføren ved FD vælger at gøre… Så må jeg tage den derfra.

MVH
Gitte[/QUOTE]

Jeg vil foreslå at du foreligger den for AR, hvis der fortsat er problemer. Umiddelbart, når jeg ser på linierne, så burde der ikke være problemer.

Sender dig lige en PB

[QUOTE=GitteS;768118]Så lige tråden så melder mig på banen, for det er min nye Kitty der er tale om. Har skrevet flere mails med stambogsføren i JYRAK og der fået bekræftiget at der mangler forbundskoder på alle aner foruden forældrene og den derfor er utilstrækkelig og konsekvensen er der bliver blanke felter på anerne?
[/QUOTE]
Kom til at tænke på: det er vel ikke decideret farvekoder, der mangler, vel? Det er forklaringen på farvekoderne fra det pågældende forbund?
Og som sagt er jeg ret sikker på det nok er en misforståelse, det plejer ikke at være et problem med TICA og CFA stamtavler.
VH
Susanne

Nu har jeg set stamtavlen og kan ikke se, hvori problemet skulle ligge. Det er en officiel TICA stamtavle, hvor begge forældre er CFA forældre. Der ligger endv. TICA-aner bagud, men ikke nogen andre organisationer, så vidt jeg tolker den.

Har stamtavlen overhovedet været i FD eller har du kun mailet med din egen stambogssekretær om den :?

[QUOTE=Susanne W;768651]Kom til at tænke på: det er vel ikke decideret farvekoder, der mangler, vel? Det er forklaringen på farvekoderne fra det pågældende forbund?
Og som sagt er jeg ret sikker på det nok er en misforståelse, det plejer ikke at være et problem med TICA og CFA stamtavler[/QUOTE]

Der er skam farve, farvekode, race og registreringsnumre på alle anerne - no problem. Det som siges at være problemet er manglende “forbundskoder”, og det var det, def bekymrede mig. Hverken CFA eller TICA bruger jo at skrive deres eget navn foran registreringsnumrene, så det kan jo blive ret svært at indfri dette krav. :wink:

PS - Gitte, håber, at det er i orden at jeg spurgte herinde med dir eksempel. Jeg er simpelthen ved at blive gråhåretaf at gruble over det. :wink:

jo Jo det er skam helt okay at spørge herinde, er sikker på vi alle kan lære af det.

Nej stamtavlen har endnu ikke været inde ved FD for ville netop sikre mig jeg ikke manglede at sende noget med til JYRAK så der opstod nogen problemer, da det er første gang jeg importere fra et andet forbund. Og der fik jeg meldingen om de manglende forbundskoder. Har udeover den originale stamtavle også en kopi af moderens hvor der fremgår alm EMSkoder på, så dette ej skulle være et problem og meldingen er at forklaringer om farverne er ok, men at der mangler disse forbundskoder.

Nu venter jeg lige og ser hvad AR siger til den, så sender jeg det hele ind til JYRAK og håber på det bedste, det kan jo være stambogsføren i klubben fejlagtig troede der skulle være egentlig koder fra de forskellige forbund, men at det man kan se hvor de forskellige katte er registreret ud fra stamtavlen er nok :slight_smile:

MVH
Gitte

Jamen jeg tror slet ikke den ender i AR. Det gør den kun, hvis ikke stambogsføreren ikke mener den opfylder alle krav til at kunne registreres i FD - og med en almindelig TICA stamtavle tror jeg bare den glider lige ind.
VH
Susanne

Jamen så tager jeg det roligt ind til da s Så sender den ind og så må vi se hvad der sker. Andet er der jo ikke og gøre - men blev da noget paf over svaret fra egen klubs melding først.

MVH
Gitte

Gitte, du skal vide jeg i efteråret 2010 fik en stamtavle fra stambogsfører, med halv blank stamtavle reg. i RIEX, fordi der manglede en ems kode og et forbund, jeg havde lavet CFA tavlen først, det var/er linier vi alle kender, man har et gratis forsøg til at gøre det godt igen, jeg fik det heldigvis ordnet.

PS : jeg er medlem af Racekatten.