Fordele & "bagdele" ved neutralisation

Fordele & “bagdele” ved neutralisation…

Fordelene ved at neutralisere kattene kan de fleste herinde sikkert blive enige om - ellers var det nok ikke et så udbredt indgreb :smiley:

MEN der er altså også “bagdele” ved indgrebet, som vi meget sjældent taler om:sshh: nemlig at de får deres “anden ungdom”:argh: - også selvom de neutraliseres som killinger (og derved stadig må betegnes som værende unge…)!-surrender
Neutraliserede killinger/ungdyr bliver hyperaktive og skaber derved stress i flokken, da deres “killinge-licens” for længst er udløbet!:yatta:
Neutraliserede voksne begynder at fange dynemonstre osv igen:rock: - det var meget sødt, da de vejede ca.1kg-love - men det kan være temmeligt anstrengende, når kastraten er på (mindst) 5kg muskler-surrender:sorry:

Jeg overvejer at revidere min praksis med at neutralisere killinger for eftertiden:fløjte: - iaf dem der skal blive boende herhjemme-engel - de bliver jo helt balstyriske!:muhaha:

Har andre lignende erfaringer? og tanker? Hvordan tackler I balstyriske kastrater?:øhmm:

Jeg ser ingen stor ændring i adfærden hos de voksne. Måske vil jeg endda sige, at kastraterne er lidt mere sløve i det.

Men mine voksne fertile suser jo også gerne rundt og leger fangeleg.

Man mister viden om cancer i de dele der bliver fjernet / cancer udløst af de dele der bliver fjernet (et af hovedargumenterne mod neutralisering hos hunde :brist:)

Synes ellers altid man hører, at kastrater bliver dovne og ikke laver andet end at sove og spise…
Jeg har to kastrater, den ene er MEGET aktiv, den anden er mere til den dovne/tunge side :wink:

Forstår ikke helt at du har oplevet dette; jeg har aldrig oplevet at en neutralisation medførte ny killinge-dom (hmmm hedder det sådan:?

Mine katte gennemårene er som regel blevet neutraliseret ved 6-8 måneders alderen, der er de fuldt aktive og jeg synes ikke der har været ændringer.

En enkelt hunkat (NFO) fik 2 kuld killinger før hun blev neutraliseret, dvs hun var bestemt ‘rigtig’ voksen, men stadig lidt af et legebarn. Hende var der heller ikke de store ændringer med.

Fra min tid som veterinær sygeplejerske synes jeg mere klienterne talte om at de blev mere rolige (nok alders-relateret), det er også hvad jeg sådan generelt hører fra venner og familie.

Men afgjort spændende at andre har næsten direkte modsatte oplevelser.
:slight_smile:

Deres “anden ungdom” varer ikke evigt-surrender - men den første tid efter neutraliseringen bliver de (efter min erfaring) som killinger igen…

@Petrine - jeg er ikke sikker på, jeg forstår-surrender Mener man, cancer er arveligt hos hunde, siden det kan være interessant, om en neutraliseret hund måske ville have udviklet cancer i kønsorganerne, hvis den ikke havde været neutraliseret?:øhmm: ellers forstår jeg ikke rigtigt argumentet:sorry:

Det er min generelle oplevelse skrevet i anden sammenhæng:

Før operationen:

Voksne katte fastes fra midnat – de må gerne have vand. Killinger går hurtigt sukkerkold – så de skal have energi. Faste på 4-5 timer på killinger er nok. Stil lidt tynd suppe eller vand med druesukker i for at holde blodsukkeret oppe.

Sterilisering kan foretages fra omkring 12 ugers alderen. I den alder kommer de sig langt hurtigere over indgrebet.

Der er to udvendige metoder:

  1. Snittes lægges i linea alba = bindevæv (den på langs hvide linie midt på kattens mave). Der er mindre smerte forbundet ved at skære i den.

  2. Der gås ind fra siden (den engelske metode) anvendes sjældent i Danmark. Denne metode er forbundet med flere smerter efterfølgende, da man skærer i væv.

Der er to indvendige metoder:

  1. Æggestokkene (ovarie) fjernes og der underbindes – det er i æggestokkene der produceres hormon til løbetider.

  2. Æggestokkene og livmoderen fjernes

Begge metoder er fuldt forsvarligt og korrekt. Kun at fjerne æggestokkene giver et mindre snit – og er derfor efterfølgende mindre smertefuldt.

Der syes i tre lag. Den indvendige tråd er selvopløselig – det kan den udvendige tråd også være. Nogen katte udviser en allergisk reaktion på den udvendige selvopløselige tråd, som bevirker såret åbner sig – der kan også gå betændelse i det. Reaktionen kommer normalt indenfor to dage efter indgrebet. Dyrlægen kontaktes – måske skal der antibiotika til – måske skal der syes om. Nogen dyrlæger syer med udvendige sting – disse skal dyrlægen normalt tage dag 10.

Katten kan være lettere omtåget når den kommer hjem – killinger bør være vågne. Katten vil sove mere, men den skal have fuld førlighed senest næste morgen.

Såret skal tilses dagligt!

For at undgå katten ”piller” (slikker trådene over og inficeret såret med tungen) i operationssåret, kan man enten give den en krave på – eller endnu mere sikkert en bodystocking, f.eks. lavet af en microfiberknæstrømpe.

Katten er normalt smertebehandlet på klinikken. Der smertebehandles fra dagen efter – normalt en gang om dagen i tre til fire dage.

Fordele:

Indgrebet gør at katten ikke vil være i stand til at blive befrugtet. Indgrebet skulle også gøre at katten ikke bliver i stand til at komme i løbetid.
Hunkatten behøver ikke være på p-piller med de ulemper det medfører.
Sterilisede hunner har et blidere temperament

Ulemper:

Nogen katte tager for meget på.

Nogen meget få katte går trods de er steriliseret alligevel i løbetid. Det har normalt intet med dyrlægesjusk at gøre. Det kan skyldes der et eller andet sted sidder et lille stykke ovarievæv som producerer hormoner – det kan f.eks. gemme sig helt oppe ved binyrerne.

Skal katten omsteriliseres er det en god ide at få det gjort når hun er i “løbetid”, så vil vævet være opsvulmet pga øget blodgennemstrømning, derved er det nemmere at finde. Er livmoderen ikke fjernet – fjernes den normalt.

Nogen gange lykkedes det ikke at finde ovariestumpen og katten kommer fortsat i løbetid. Sådanne katte lader sig parre – men kan ikke blive drægtige. Kan man ikke holde løbetiderne nu må man give katten p-piller.

@Lis - tak for den generelle beskrivelse af, hvordan neutralisation foregår - meget interessant:)

Tiden, den store læge …

NP

[quote=Niels Peter;345967]Tiden, den store læge …

NP[/quote]

Så skal man vist være mere end almindeligt tålmodig :høhø: Hjemme ved mig er der i hvert fald ikke aktivitetsforskel på killing/ungdyr og voksne endnu.

Yep - samme obs her - killinger bliver frygtelige! Og “gamle” missere bliver “unge og frie” (det samme kan jeg i øvrigt melde i forhold til min mors gamle hund - hun blev kastreret som 8 årig (akut underlivsbet.) og opfører sig nu mere og mere som en unghund igen :o) ).

Jeg har ét minus mere på listen… Man fjerner hos hankatten “hjernen” under kastration - kors hvor ér hankastrater bare lalleglade og bøvede (og skønne :wink: ).

/Mette

[quote=dkkorat;345959]

@Petrine - jeg er ikke sikker på, jeg forstår-surrender Mener man, cancer er arveligt hos hunde, siden det kan være interessant, om en neutraliseret hund måske ville have udviklet cancer i kønsorganerne, hvis den ikke havde været neutraliseret?:øhmm: ellers forstår jeg ikke rigtigt argumentet:sorry:[/quote]

Nogle former fr cancer er arvelige… enten direkte arvelige eller som sygdomme der findes specifikt indenfor en race…

Ellers er argumentationen for at neutralisere hunde nøjagtig den samme… hos tæverne undgås livmodercancer og brystcancer… han hunden undgår testikelcancer…

At man undlader neutralisering af sin hund har jeg aldrig hørt om skulel skyldes at man mener at det vil give cancer!

Når alt dette er sagt…
Du skulle tage at anskaffe katte i porcelæn… de skal hverken neutraliseres eller fodres… og de ødelægger ikke dit hjem!
Smart, ikk’ :p:yah:

[quote=Ann K;345978]
Du skulle tage at anskaffe katte i porcelæn… de skal hverken neutraliseres eller fodres… og de ødelægger ikke dit hjem!
Smart, ikk’ :p:yah:[/quote]

Gad vide, hvordan sådan et porcelænskatteopdræt passer ind under den nye bekendtgørelse:?:øhmm:

[quote=Ann K;345978]Ellers er argumentationen for at neutralisere hunde nøjagtig den samme… hos tæverne undgås livmodercancer og brystcancer… han hunden undgår testikelcancer…

At man undlader neutralisering af sin hund har jeg aldrig hørt om skulel skyldes at man mener at det vil give cancer![/quote]

Når jeg har steriliseret hunden kan jeg ikke give opdrætteren besked hvis hun får cancer i de afdelinger, dvs det er uvist nu, om hunden har risiko for cancer og opdrætteren kan ikke stoppe linien…håber det giver mere mening nu.

Er selv fanatisk med neutralisering, men har aldrig fundet et ansvarligt svar på ovenstående ulempe.

[quote=Mette Mejdahl;345974]Yep - samme obs her - killinger bliver frygtelige!
Jeg har ét minus mere på listen… Man fjerner hos hankatten “hjernen” under kastration - kors hvor ér hankastrater bare lalleglade og bøvede (og skønne :wink: ).

/Mette[/quote]

Arrrggghhh dyrlægen havde lovet at Bamse ville blive roligere (kan han blive vildere?) og kalder ham i forvejen Retardo…troede katte elegant kunne smyge sig omkring kongelig porcelæn, men nææ nej, mine 7kg-urtepotter flyver ned fra vindueskarmen når Bamse ‘smyger’ sig forbi :argh:

[quote=Petrine;345982]Når jeg har steriliseret hunden kan jeg ikke give opdrætteren besked hvis hun får cancer i de afdelinger, dvs det er uvist nu, om hunden har risiko for cancer og opdrætteren kan ikke stoppe linien…håber det giver mere mening nu.

Er selv fanatisk med neutralisering, men har aldrig fundet et ansvarligt svar på ovenstående ulempe.[/quote]

Jeg ville godt nok blive sur/vred/forarget på kattenes vegne, hvis jeg hørte om nogen, der holdt kattene fertile, for senere at kunne fortælle om der er kræft i den linie eller ej:?:s:mad:

Kattes fertilitet er anderledes end hundes-surrender - men IMHO er evt kræft i linien ikke en valid “undskyldning” for ikke at neutralisere sin hund:sorry:
Hvis hunden eller katten er disponeret for kræft, skal den nok udvikle det uanset neutralisation eller ej.
Jeg har hørt om en neutraliseret hunkat med kræft et så usædvanligt sted som i blæren… Jeg har også hørt om en neutraliseret hankat med brystkræft. IMHO er kræft ikke til at forudsige.

Undskyld at jeg roder hunde ind i det (men det er der, min viden ligger), hvis hunden har 80% risiko for livmoderkræft og den så bliver steriliseret, så får den ikke 80% risiko for andre slags cancer, den slipper fri.

Og ja, der er stor forskel på ‘løbetid’ mm hos de to dyr, tænkte bare her, hvor sterilisering ER accepteret som det ‘eneste rigtige’ kunne jeg måske få de sidste argumenter jeg mangler :ok: - men er helt enig, var kun hunde/katte-ejer i få timer før jeg bestilte tid til at få dem ordnet.

Petrine…jeg ser sådan på det…:shithappens:

I morgen sætter du den grimme figur frem fra moster Anna. :tihi:

[quote=Petrine;345995]Undskyld at jeg roder hunde ind i det (men det er der, min viden ligger), hvis hunden har 80% risiko for livmoderkræft og den så bliver steriliseret, så får den ikke 80% risiko for andre slags cancer, den slipper fri.
[/quote]

Så man bør holde den fertil, så man kan se om den udvikler fx livmoderkræft :?

Sindssygt … med det argument bør man da netop neutralisere så mange som muligt, således at så få som muligt får livmoderkræft.

Det er korrekt, at det (måske) vil gøre, at en opdrætter vil træffe et andet valg - men det vil så i mellemtiden have kostet X antal kælekattehunde -surrender

Også hos katte fjerner man givetvis risikoen for kræft i æggestokkene m.m. når man steriliserer dem. Men jeg kan da ikke se det som et argument til at man ikke skal sterilisere - tværtimod må det være et argument til at man får det gjort.
Så vidt jeg har forstået så vil tidlig kastration af en hunkat ( i.e. inden første løbetid) forhindre både æggestok kræft og brystkræft og underlivskræft og det er da bare en god ting.

Jeg vil også tro at hvis en linie har alvorlige genetiske problemer med kræft så skal man nok se det i de dyr der ikke bliver neutraliserede og så kan opdrætter tage sine forholdsregler.

Men man skal jo så også se på det at der er ting der ikke nødvendigvis er arvelige som kan give en større risiko for kræft - en af dem er brug af hormoner - så som p.piller/hormon insprøjtninger som mange bruger på f.eks. både katte og hunde der ikke bliver kastrede

Iøvrigt faster vi hverken de voksne eller killingerne før en operation idag.
De får sidste “store” måltid om aftenen før men har fri adgang til tørfoder og vand helt op til et par timer før operationen og i følge min dyrlæge giver det hverken problemer eller ekstra risiko.

mvh

Teresa