Fordele og ulemper ved sele

Er der nogen der kan fortælle mig om deres erfaringer med katte i sele?

Jeg har jo selv en skøn abby, og jeg har en park 15 meter fra min dør. Jeg har overvejet lidt at få en sele til ham og så gå med ham en gang i mellem.

Jeg ved ikke om det er en god eller dårlig plan, så derfor vil jeg gerne høre lidt om folks erfaringer med det :slight_smile:

Fortæl også gerne hvilken race i har prøvet det på :slight_smile:

på forhånd tak

mvh.
Gry

Jeg ved, at rigtig mange katte efterfølgende insisterer på at komme ud i sele, så hvis du overvejer at begynde på det, skal du være indstillet på at gøre det dagligt resten af kattens liv.

Derudover vil jeg sige, at jeg personligt synes det indebærer en unødig stor risiko. Fritgående hunde, der jager katte - han har ingen mulighed for at flygte.
Katte har det med at komme ud af deres seler - kan du fange ham igen?

Vi har haft vores to huskatte i sele hvor vi boede før… Det var både i græs og på asfalt…

De ELSKEDE at komme ud…

De var ikke vilde med selen - men når de fandt ud af de fik lov til at komme ud, så glemte de den :slight_smile:

Jeg tror bare man skal passe på ikke at tage dem ud for meget så de bliver vænnet til udelivet :slight_smile:

Vi havde vores ude 10-15min om dagen (da det var sommer) og ellers var det kun lige et par gange om ugen i 15mins tid :slight_smile:

Nogen har det fint med bare at komme ud i sele. Og andre de får udelysten af at komme ud i sele. Så det kan gå godt og det kan gå skidt.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;107737]Jeg ved, at rigtig mange katte efterfølgende insisterer på at komme ud i sele, så hvis du overvejer at begynde på det, skal du være indstillet på at gøre det dagligt resten af kattens liv.

Derudover vil jeg sige, at jeg personligt synes det indebærer en unødig stor risiko. Fritgående hunde, der jager katte - han har ingen mulighed for at flygte.
Katte har det med at komme ud af deres seler - kan du fange ham igen?[/QUOTE]

Nu har vi ikke haft vores ude i sele siden juni 08 (pga flytning) og det har ikke været noget problem :slight_smile:

Man skal jo sørge for at stramme selen ordentlig til - selvfølgelig uden den bliver ubehagelig at have på… Så render de skam ingen steder…

Kommer der en hund eller andet fremmed væsen kan man jo tage katten i favnen så det ikke bliver et problem :slight_smile:

[quote=Lena S;107740]Nu har vi ikke haft vores ude i sele siden juni 08 (pga flytning) og det har ikke været noget problem :slight_smile:

Man skal jo sørge for at stramme selen ordentlig til - selvfølgelig uden den bliver ubehagelig at have på… Så render de skam ingen steder…

Kommer der en hund eller andet fremmed væsen kan man jo tage katten i favnen så det ikke bliver et problem :)[/quote]

Nu er katte jo forskellige.

Og tage en skræmt kat i favnen? Hehe, held og lykke med det :smiley:

[QUOTE=Natascha;107741]Nu er katte jo forskellige.

Og tage en skræmt kat i favnen? Hehe, held og lykke med det :D[/QUOTE]

du skal jo tage katten inden den fremmede kommer for tæt på…

ta din egen kat med væk…

det har kunnet lade sig gøre for os flere gange…

Nunuu er typen der prøvede at komme ud af selen så hans tid som selekat blev meget kort.

Charlie elskede at være ude, så meget at han kunne hyle en hel aften hvis vi ikke lukkede ham ud når han ville.

Vores juleferie til Danmark reddede faktisk vores hørelse. Da vi kom hjem igen havde han glemt det med at komme ud så hans tid som udemis i sele er helt sikkert også over. Det cirkus gidder jeg altså ikke lægge øre til igen :thumbdown:

[QUOTE=Lena S;107740]Nu har vi ikke haft vores ude i sele siden juni 08 (pga flytning) og det har ikke været noget problem :slight_smile:

Man skal jo sørge for at stramme selen ordentlig til - selvfølgelig uden den bliver ubehagelig at have på… Så render de skam ingen steder…

Kommer der en hund eller andet fremmed væsen kan man jo tage katten i favnen så det ikke bliver et problem :)[/QUOTE]

Nu er det jo en aby Gry har, så jeg har stadig de betænkeligheder jeg nævnte før.
Derudover har Willow jo tidligere gået ude i have, så måske man fremprovokerer noget gemt udlængsel?

Jeg går tur med to af vores katte i vores 1400 m2 store have… men jeg har også en stor overdækket terasse som er indhegnet til vores 5 katte som jeg kan sende dem ud i når de plager om at komme ud, og til foråret skal vi have indhegnet noget af haven til kattene.

Men vil kraftigt fraråde dig at begynde at gå tur i sele med din kat i en offentlig park, hvor du kan møde hunde.

For det første må du jo selv have hørt om alle de kamphunde halvhjerner har trænet i at angribe småhunde og katte, hvis ikke så findes de iditoter altså og de nyder at se deres store og vilde hund angribe og dræbe andre dyr -what

For det andet så kan din kat blive vildt skræmt af en anden kat, hund whatever, og en skræmt kat har kun et i hovedet og det er at komme væk, det er kattens natur at springe op i et træ og så er selen i vejen. Hvis katten får hevet selen ud af hånden på dig så har du en kat i løb med en sele hængende efter sig som kan vikle sig ind i alt så den blive fanget i selen, og den er et meget let offer for hunde osv.

Samtidig er det slet ikke nemt at tage en kat op som er skræmt og kun tænker på at stikke af… den river og vrider sig og den vil gøre alt for at komme fri så den kan følge sit instinkt og løbe, og den vil rive dit bryst ansigt og arme til blods og bide dig for at komme fri… jeg har prøvet det og jeg har også set andre komme ud for det samme.

Så det kan jeg ikke anbefale dig.

Katten vil også blive frustreret over at den ikke kan komme ud hele tiden, den vil stå ved døren og plage og plage dig for at komme ud og gå… og du vil blive så træt af at den plager dig hele tiden.

Jeg går tur med to af vores katte i vores 1400 m2 store have… men jeg har også en stor overdækket terasse som er indhegnet til vores 5 katte som jeg kan sende dem ud i når de plager om at komme ud, og til foråret skal vi have indhegnet noget af haven til kattene.

Men vil kraftigt fraråde dig at begynde at gå tur i sele med din kat i en offentlig park, hvor du kan møde hunde.

For det første må du jo selv have hørt om alle de kamphunde halvhjerner har trænet i at angribe småhunde og katte, hvis ikke så findes de iditoter altså og de nyder at se deres store og vilde hund angribe og dræbe andre dyr -what

For det andet så kan din kat blive vildt skræmt af en anden kat, hund whatever, og en skræmt kat har kun et i hovedet og det er at komme væk, det er kattens natur at springe op i et træ og så er selen i vejen. Hvis katten får hevet selen ud af hånden på dig så har du en kat i løb med en sele hængende efter sig som kan vikle sig ind i alt så den blive fanget i selen, så er den et meget let offer for hunde osv.

Samtidig er det slet ikke nemt at tage en kat op som er skræmt og kun tænker på at stikke af… den river og vrider sig og den vil gøre alt for at komme fri så den kan følge sit instinkt og løbe, og den vil rive dit bryst ansigt og arme til blods og bide dig for at komme fri… jeg har prøvet det og jeg har også set andre komme ud for det samme.

Så det kan jeg ikke anbefale dig.

Katten vil også blive frustreret over at den ikke kan komme ud hele tiden, den vil stå ved døren og plage og plage dig for at komme ud og gå… og du vil blive så træt af at den plager dig hele tiden.

Abyer og gåtur med sele er verdens dårligste kombination.

Han vil gøre alle tricks for at smutte ud ad døren - og smarte det er de. Blive han forskrækket over et eller andet derude er han ude af selen hurtigere end lynet.

Jeg advarer alle mine killingekøber - det bliver en pest - for både kat og ejer.

Mine persere har det fint med sele, og nyder at komme med på cafe (forhør dig med cafeen først, nogle har det helt fint med dyr, andre afviser det blankt). Jeg tager een ad gangen med, i en fletkurv, så de selv kan vælge, om de vil sove der i ro, eller ligge på skødet, eller lade sig beundre.
De har hver sin sele:
Gia, stor perserpige, har en sele fra AnnK (den mindste af hundeselerne), som har et fast bryst/halsstykke og en regulérbar 'livrem. Den fik hun, fordi hun er lidt for dygtig til at sno sig ud af den “kaninsele”, jeg købte til hende (alm. små katteseler er for små til cobby persere, briter etc).
Leise, lidt mindre exo-han, har så overtaget kaninselen. Jeg forsøgte med hundeselen, men han gik i så totaldesperat, vild panik, at jeg aldrig har set noget lignende, og heller ikke ønsker at se det igen. Han er ellers den afslappede hyggetrold, der gerne klænger sig fast på skødet af en venlig cafégæst :D.
De har også hver især været med i Kgs Have, men ville helst være i kurven, da det blæste lidt.
Og så er jeg så heldig, at jeg bor på svalegang. Gia kan godt lide en sen mørketur, så spæner hun af sted i sin flexi-line (helt u-undværligt til kat i sele, mener jeg), og stiller sig op og er vældig nysgerrig over lydene på gaden.
De er begge trænet til, at man ikke går ud af hoveddøren, så de få gange, jeg har taget dem direkte ud i sele i dagslys, har de været ‘helt forkerte’ over det ("Mor, hvad laver du??? Det må vi ikke, vi vil ind igen nuuuuu!). Leise vil slet ikke, og er de hoppet over tasken ved et uheld, når jeg er kommet hjem med en masse pikpak, så er de spææænet ind igen, når jeg i panik har hylet ‘ind igen, ind igen!’
Det er de nu flinke til: Gia holder af min murede altan (perser-sikret med et Karlie-net), men siger jeg noget med kom nu ind, så er der ikke noget bøvl, så spæner hun ind. Ja, jeg har persere :rock:
Min mening: En god, stærk sele, og en stor flexi-line, som du har et godt greb om - og gerne en lille boks med til beskyttelse, skulle der komme en hund, det er det udstyr, der skal til, for at I kan nyde en tur i parken eller på café. Og så en kæmpe portion årvågenhed og forsigtighed.
Om man har en chihuahua eller en kat i sele og kurv, begge er de udsatte overfor store, dårligt opdragne hunde.
Så det handler både om udstyr, og om, hvordan, og hvor, man færdes med sin kat.
Måske også om katterace, det er jeg så i tvivl om :slight_smile:
God fornøjelse :slight_smile:

Hm…

ja okay. Den ide bliver droppet igen med det samme så…

Jeg har en huskat som indimellem kommer ud i sele.
Han er tidligere udekat, så han mener jo stadig at han har sit territorie udenfor haven.
Nu har han løbegård, så han får stadig stillet noget af sit behov for vind i knurhårene, men han vil stadig gerne ud til “sit” territorie, som bl.a. tæller en fodboldbane, som er lige udenfor min have.
Buster kommer ikke ud i sele regelmæssigt, og slet ikke om vinteren.
Men når han kommer ud i sele, så ved han godt hvor bl.a.fodboldbanen er og skynder sig derom, med mig efter sig.
Hunde har vi ikke mødt. (Det er ikke tilladt at have hund i denne bebyggelse) Og møder vi andre katte er Buster straks efter dem, men jeg har ikke oplevet at han er blevet så vild/skræmt af noget at han har vredet sig ud af selen.
Jeg kan stort set altid tage ham op, og få talt ham til ro.

Jeg ville aldrig have en kat i sele uden opsyn, og da jeg det forrige sted, jeg boede, dagligt gik tur med “Malle” (MCO) i sele, var resultatet, at han konstant sad under krogen, hvor selen hang, og jamrede for at komme ud.
Jeg gjorde det for øvrigt kun, fordi jeg havde fået haven hegnet ind, og Malle ellers gik frem og tilbage langs hegnet det meste af dagen for at komme ud.

Tænk også lige på, at ét er, at man måske kan tage sin kat op til sig, hvis der kommer en løsgående hund, men hvad vil du gøre, hvis hunden er aggressiv og springer op ad dig for at fange katten?

Vores bengal Leopold, lærte jeg at gå i sele da han var killing. Han elsker sin sele og selv idag hvor han er 3 år og mere fornuftig, kan han forlange at jeg skal give ham sele på og vi skal gå tur som i gamle dage. Han har fået lov til at gå frit, da han ikke går længere en til kanten af grunden, tror jeg med to års seletur har vænnet ham til man ikke kan gå længere:)
Derimod løber han tit et stykke op i skoven og fræser rundt i træerne der.

Det med at sætte en sele så stramt at katten ikke kan gå ud af den, kan ikke lade sig gøre, vil de ud, så bakker de snildt ud. Jeg fandt ud af man aldrig skal hive i selen, hvis katten står så selen strammer over hovedet på katten, så er den væk. Katten altså:)
Men igen, har man begyndt, så skal man gå tur hver dag uanset vejr og vind. Jeg savner faktisk min morgentur med Leopold, men min ryg og ben gør ikke lige nu.

Knus Elin

Om sommeren har jeg mine burmesere med ude i haven i snor, men aldrig uden opsyn, da jeg er bange for der kommer en kat, hund, kanin eller andet som kattene bliver jagtet af/selv vil jage.
De siger selv til, når de vil ind igen. Men hvis bare der er skygge og skåle med vand og mad vil de tit gerne blive der hele dagen. De dage jeg ikke tager dem med ud er der ingen problemer med at de kræver udgang. Om vinteren er de udelukkende indekatte, da jeg bor på 2. sal.

Da mine katte ikke kræver at komme ud ville jeg ikke tage dem med i en park. Men hvis jeg skulle gøre det så ville det ihvertfald kun ville være 1 af gangen og kun hvis det ikke vrimler med hunde, som jeg ser som den største trudsel.

Som flere har været inde på, så er den største betænkelighed aggressive hunde.
Det er derfor, at jeg anbefaler at have en boks eller anden solid transport med, som katten med det vuns kan puttes ind i.
Samt, at man recognoscerer grundigt og tjekker stedet (især parker) efter for, hvem, og hvad, der plejer at færdes der.
Jeg bor nær Kgs Have, og har ingen betænkeligheder ved at tage en fredelig kat med derover i kurv, og så lade den komme ud på bænken og evt snuse lidt om på en fredelig solplads (f eks ved muren langs Sølvgade) iført sele og mit årvågne blik - samt selskab af en god ven, der kan assistere i tilfælde af problemer.
Det er ikke sådan, at jeg går decideret tur med katten i en park, jeg har den snarere med som en del af en hyggelig tur med en eller flere gode venner, incl. katten.
Det samme gælder på cafe. Jeg har hele tiden et øje på døren. Kommer der en hund ind, er katten fluks vupti inde i kurven - jeg har har hele tiden begge dele indenfor umiddelbar rækkevidde.
Sted, andre brugere, andre dyr, og hvilken type kat, man har, er vigtige faktorer at vægte, udover nødvendigt udstyr (den rigtige sele, flexiline, og bidsikker transport).
:slight_smile:

Mirea - der er altså milevid forskel på en perser og en aby, husk det :slight_smile: