Fordele og ulemper ved sterilisering

Min Momse skal have 2 dejlige katte, men så var det at vi kom til at tale om hvad der er bedst. Jeg har jo selv kun drenge :stuck_out_tongue: Katten skal være indekat så ingen fare for at hun bliver drægtig eller noget, men hvad er der af fordele ved at vi for hunmissen steriliseret? Er steriliserede missere anderledes end ikke-steriliserede?

Knus kram!

Jeg går ud fra du mener en neutralisering/kastrering af en hunkat?

De fertile hunkatte som jeg har oplevet, er før eller siden kommet i løbetid, og har larmet meget højt. Men andre hunkatte laver ingen larm, og så er det vel ligegyldigt om de er fertile.

Men hvis din mormor får to hunkatte, som gør som hunkatte oftest gør (tror jeg), så gir det nok sig selv, om der er brug for at sterilisere dem, når den tid kommer, og der periodevis ligger to hunkatte og råwer og skriger og vrider sig på gulvet døgnet rundt ii perioder.

-thumbs

det man helst skal undgå:
Katten vil på et eller andet tidpunkt komme i løbetid, hun vil højest sansynligt opføre sig særdeles ulideligt, hun kalder og skriger og kan ikke finde ro. Løbetid er en meget stressende tid for katte, som ikke bliver parret.
Når katten først har været i første løb, kommer de det igen hurtigt. Man kan risikere at hunkatten bliver super fertil, og kommer i løbetid oftere og oftere. Da løbetider er så stressende for en kat, kan en superfertil hunkat grænse til sindssyge, og det nærmer sig nu dyreplageri.

Fordele:

Mine egne erfaringer:
Alma før sterilisaion, en hunkat der var vild, altså tumlede rundt og væltede alt muligt, ikke så kælen, kom kun når hun ville.

Alma EFTER: allerede dagen efter var hun faldet helt til ro, hun er blevet super kælen og er nu den største nullerput man kan ønske sig. Hun er blevet så opmærksomhedssøgende

Ulemper:

Citat Dyrelægevagten

Der er meget få ulemper ved sterilisation

Den væsentligste ulempe er, at nogle katte bliver mere trivelige. En neutraliseret kat har et mindre aktivitetsniveau og derfor er energiforbruget også mindre. Derfor skal man huske, at fodertildelingen skal være mindre. Man bør jævnligt kontrollere kattens vægt og evt. tilbyde katten et foder med et mindre energiindhold. Kastrater har en øget tilbøjelighed til at danne urinsten, hvorfor et foder, som forebygger dannelse af urinsten, kan anbefales.

Hehe ja jeg mente neutralisering af hunkat. Og det er en dreng og pige af samme kuld hvor drengen 100% skal kastreres.

Nogle hunner tåler p-piller meget dårligt - de bliver humørsyge, gimper hvis man kan sige det på den måde.
P-piller er hormoner og giver øget risiko for mælkekirtelkræft.
Killinger kommer sig meget hurtigere over at blive steriliseret end voksne katte gør - de heler også hurtigere - så få det gjort i forbindelsen med en af basisvaccinerne i 12 eller 16 ugers alderen.
Nuetraliserede katte - altså både hanner og hunner - er mare afbalancerede da der ikke er nigen hormoner til at styre deres drifter.

[QUOTE=~Prinsesse~;51595]Fordele:
Katten vil på et eller andet tidpunkt komme i løbetid, hun vil højest sansynligt opføre sig særdeles ulideligt, hun kalder og skriger og kan ikke finde ro. Løbetid er en meget stressende tid for katte, som ikke bliver parret.
Når katten først har været i første løb, kommer de det igen hurtigt. Man kan risikere at hunkatten bliver super fertil, og kommer i løbetid oftere og oftere. Da løbetider er så stressende for en kat, kan en superfertil hunkat grænse til sindssyge, og det nærmer sig nu dyreplageri.

Mine egne erfaringer:
Alma før sterilisaion, en hunkat der var vild, altså tumlede rundt og væltede alt muligt, ikke så kælen, kom kun når hun ville.

Alma EFTER: allerede dagen efter var hun faldet helt til ro, hun er blevet super kælen og er nu den største nullerput man kan ønske sig. Hun er blevet så opmærksomhedssøgende

Ulemper:

Citat Dyrelægevagten

Der er meget få ulemper ved sterilisation

Den væsentligste ulempe er, at nogle katte bliver mere trivelige. En neutraliseret kat har et mindre aktivitetsniveau og derfor er energiforbruget også mindre. Derfor skal man huske, at fodertildelingen skal være mindre. Man bør jævnligt kontrollere kattens vægt og evt. tilbyde katten et foder med et mindre energiindhold. Kastrater har en øget tilbøjelighed til at danne urinsten, hvorfor et foder, som forebygger dannelse af urinsten, kan anbefales.[/QUOTE]

Skide godt så er er ik så meget at rafle om :smiley: 1000 tak. Ja det er utroligt at man kan være så klog på drenge når det er det eneste man selv har og så ved man sq ik en ski´ om pigerne med neutralisering :stuck_out_tongue:

Du kan læse dette link, som fortæller lidt om begge parter, altså hun og han

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=857/sprog=1/grp=2/menu=2/

Men andre sundhedsmæssige fordele er at forhindre underlivsbetændelse, og jo tidligere hunkatten neutraliseres, jo mere mindskes risikoen for brystkræft også.

Hvis hankatten skal kastreres, skal han alligevel have kost, som dur til kastrat-aktivitetsniveau, så det med overvægt er en overkommelig ting, mine hunkatte har alle indtil nu da været åleslanke som kastrater. Mine hankastrater har en kastratdelle, og det har jeg også set hos en hunkastrat som ikke var min. Men med en god foderpolitik i hjemmet, er det ikke noget problem at håndtere.

Mine pt. kastrater er ikke fede, dog er vi ikke nået til urinsten-alderen endnu. Jeg har haft een hankastrat som fik urinsten da han var gammel, han havde fået kun dåsemad hele sit liv.

Undskyld Sheer må jeg lige høre noget mere om den kastrat delle?? - min hankat har den, og troede ikke man skulle være ops. på noget der??!!

Det tror jeg heller ikke man skal. Nogle katte får den bare, og fertile katte har den ofte ikke. Men straks de bliver kastrater, så dukker den op. Den er obligatorisk tror jeg, men ufarlig, så vidt jeg er orienteret. -tihi

-høhø

red. Nåååh nu er jeg med - da jeg skrev “det er ikke noget problem at håndtere” referede jeg til overvægt hos kastrater - ikke kastratdellen. Det var klumset skrevet. -engel

Super, tænkte lige alt muligt, tror det hedder overpylleret!! Tak for svar… :slight_smile:

Super 1000 tak allesammen!!

Hvis man ikke skal bruge sine misser til avl , er det absolut det bedste at få dem
neutraliseret så hurtigt som muligt , dels bliver de ikke styret af deres drifter , dels bliver hunkatten ikke syg (pga af p-piller), og der kommer ikke ups killinger … Man får dejlige harmoniske katte :slight_smile:

[quote=Sheer;51822]Det tror jeg heller ikke man skal. Nogle katte får den bare, og fertile katte har den ofte ikke. Men straks de bliver kastrater, så dukker den op. Den er obligatorisk tror jeg, men ufarlig, så vidt jeg er orienteret. -tihi

-høhø

red. Nåååh nu er jeg med - da jeg skrev “det er ikke noget problem at håndtere” referede jeg til overvægt hos kastrater - ikke kastratdellen. Det var klumset skrevet. -engel[/quote]

Vil lige sige, min xfertile hun, havde mega flomme inden hun blev steriliseret, hvorfor ved jeg ikke-høhø
Men da hun blev steriliseret var jeg med til operationen, da dyrelægen skar sagde hun; Hun er lidt små fed hva:?
Mig; -upssa
Det så så skægt ud efter, for hun er jo baberet på maven, så når hun sidder eller ligger, hænger der bare sådan en nøgen flomme-LOL

Hehe - Mine 2 piger som jeg har haft inden de blev neutraliseret gik også fra ikke at have en flomme til at have en meget hurtigt efter de blev nuetraliserede. Diego har også en, Jako har ikke endnu, men han er ogås kun 5 mdr.
Men alt i alt synes jeg man får roligere og mere puttesyge katte når de slipper for deres kønsdrift. Skal man ikke have killinger synes jeg at det er synes at de skal have alle de hormoner pumpende rundt i kroppen :slight_smile:

Og glem endelig ikke at risikoen for kræft hos katte formindskes med 92 % hvis de bliver kastrater :smiley:

Altså den overskrift fik mig til at trække på smilebåndet, se selv:
Fordele og ulemper ved sterilisering Af Karen P

Ved godt det er katte, men min krøllede hjerne valgte at MISforstå

Knus Elin

Elin - Hihi!

[QUOTE=Leopolds mor;52314]Altså den overskrift fik mig til at trække på smilebåndet, se selv:
Fordele og ulemper ved sterilisering Af Karen P

Ved godt det er katte, men min krøllede hjerne valgte at MISforstå

Knus Elin[/QUOTE]
æ he he he he , der grinte jeg højt her alene i min lejlighed. (Det runger når jeg gør det).

Giisp, hvad står der mon nu…-what

Ok, en anden skriv lige, så det ikke er mig, der står der mere, please!

[QUOTE=Leopolds mor;52314]Altså den overskrift fik mig til at trække på smilebåndet, se selv:
Fordele og ulemper ved sterilisering Af Karen P

Ved godt det er katte, men min krøllede hjerne valgte at MISforstå

Knus Elin[/QUOTE]

-LOL -LOL -LOL -LOL -LOL -LOL -LOL -LOL -LOL