Fordele / Ulemper ved fast transport kasse vs. "Sturdi-bag" el. lign. tasker

Jeg kunne godt tænke mig, at høre jeres erfaringer / fordele / ulemper med hhv. de faste transportkasser i plast vs. “Sturdi-bag” eller lign. transporttasker.
Jeg overvejer nemlig om jeg skal købe en “Sturdi-bag”, nu hvor der er december-tilbud, men er i tvivl.
Tænker på hvordan sikkerheden er i den slags transporttasker i tilfælde af hårde opbremsninger / uheld, hvor kassen / tasken er i fare for, at “flyve” rundt i bilen.
Så hit me med erfaringer / fordele / ulemper :slight_smile:

Jeg har begge dele og er glad for begge dele :slight_smile: Mht. sikkerhed i bilen skal du under alle omstændigheder se efter, at tasken/kassen kan spændes fast (det kan Sturdi-bags). Så bør der ikke være risiko for, at kattene vælter rundt ved en hård opbremsning :slight_smile:

Er en Sturdibag ikke vældig upraktisk at slæbe rundt på i forhold til en transportkasse med hjul?

Min erfaring er, at tasker er fuldstændig uhåndterlige i en bil.
Til gengæld er de rigtig gode, hvis man fx skal med offentlig transport (formoder jeg), i hvert fald er de gode, hvis man skal flyve :slight_smile:

Sturdi har jeg ingen erfaring med.

den dogman jeg har der stikker jeg selen igennem håndtaget for hvis ulykken sker så er de i selen …

ingen tvivl om at tykke transportkasser beskytter bedre i tilfælde af ulykker - derfor har jeg ikke sturdis…

men de gange jeg har set dem på udstillinger - der er de altså geniale… men jeg ville nødig involveres i et biluheld med en strudi - den går for let i stykker og flyvende glas og jern der bøjer rundt om dem vil udrette meget større skade…

Jeg kan godt lide Sturdi - dog skal man bruge de der clips så man er sikker på at katten ikke kan få lynlåsen op. Tidligere fandtes de ikke og der havde jeg så en snor til at binde med. Har man en kat der kradser meget, så sætte det mærker i “nettet” og så har det begrænset holdbarhed, MEN det er nu meget holdbar så der skal en del til IMO.

Jeg har ofte set/hørt om de hårde transportkasser der går op. Hvis håndtaget går af, så risikerer man let at kassen går op når den rammer jorden. Der synes jeg en transporttaske a la Sturdi er mere sikker.

Ved en ulykke vil jeg mene at en hård transportkasse lettere går i stykker og det hårde plastic beskytter alligevel ikke rigtig i den sammehæng da det jo meget let går i stykker. En Sturdi bag er så fleksibel, og om det er en fordel eller ulempe afhænger jo helt af hvad der sker.

ikke til ham !!! han er en houdinni- har haft fornøjelsen af at han er kravlet ud af en t- bag to gange- den ene gang på trods af sikkerheds nål. pille pille pille med sine små orientaler tæer. og ude var han - men jeg kørte på ringvejen !!! gys !!!og anden gang da han skulle til parring hos mette. så ting med lynlås til orier er ikke et hit - og slet ikke til pip

[quote=Kongensgaard;301782]
Ved en ulykke vil jeg mene at en hård transportkasse lettere går i stykker og det hårde plastic beskytter alligevel ikke rigtig i den sammehæng da det jo meget let går i stykker. [/quote]
Ja. Der var en crash-test, som viste hvordan en fast transportkasse (i plastik) splintrer ved et opbremsning, hvis man sætter den i selen.

Man skal sætte transportkassen foran passagersædet foran eller bagved. Nede på gulvet.

[ame=“- YouTube”]YouTube- Crash test with pets[/ame]

Det bruger jeg, og hvis jeg har flere katte, bruger jeg bagagerummet, hvis jeg kører i en stationcar, hvilket jeg oftest gør, og sørger for at alt sidder godt fast, men helst uden brug af sikkerhedsselerne, hvis jeg kan.

Med den nye lukning, der er kommet til Sturdi’er kan jeg ikke se, at det er muligt for katte selv at åbne :slight_smile:

Der er stadig net - og nettet har jeg set en kat kradse hul i så hele poten stak ud - fik stoppet ejeren da hun var på vej op af trappen i udenrigs. Katten: en kreativ aby:-)

Abyer kan komme ud af de billige plastikkasser (hvor lågen også er af plastik). Derfor skal en aby have en kasse med låge af metal (visse af disse kan de faktisk også komme ud af).
Jeg tør slet ikke have en aby i en taske med net eller med simpel lynlås.

Når først man har stået på en rasteplads og set sin kat rende rundt i bilen, finder man ud af, hvor stærk en aby faktisk er.

Jeg formoder det samme gælder for en race som siam/orientaleren.

Nu gik Kiras anke på lynlåsen - ikke på nettet - og lynlåsen kan jeg ikke se, de kan få op med den nye lukning :slight_smile:

Og - mener du informationen om nettet er uinteressant?

En russer kan også få en lynlås op, og pille nettet i stykker. Det har jeg set to forskellige russere gøre, så jeg ville aldrig turde transportere mine katte i sådan en taske.

Jeg er helt sikker på at mine også kan. :fnis:

Jeg tør heller ikke en sturdi derfor.

Som Mette siger, kommer det vel mest af alt an på den kat, som skal transporteres…
Har man en kat, der piller af nysgerrighed, eller kradser/flår for at komme ud, så vil en taske med net nok ikke være den smarteste løsning. Alt kan ødelægges, og sætter katten sig for at den skal ud, så kommer den det!
Af samme årsag transporteres Tjalfe udelukkende i en fast plastkasse, hvor det er låget der lukkes ned over og der ikke er en lukning i siden, som han kan flå op…
Ting bliver kun transporteret i en taske… hun har aldrig forsøgt at komme ud eller kradset i noget…
Leo og Aske transporteres gerne i en taske… jeg synes det er så meget lettere at bære en tung kat over min skulder, fremfor at skulle have den i en kasse, der uværgerligt dunker mod mine ben o.lign…
Jeg kan skam godt se det praktiske i de store AITA-kasser med hjul - men jeg vil ikke selv bruge dem til mine egne katte… synes det er synd med den der raslen og rysten og bumpen rundt! (Total dobbeltmoralsk pyller-ejer… jeg sælger faktisk den slags kasser til andre :tihi: )
De to coon-drenge vil i bilen være i et såkaldt hunde-telt. Det giver mest plads under transporten… men i takt med at de får noget mere vægt på kroppen, regner jeg med at de vil blive “omlastet” til enten kasser eller mindre tasker, når de skal bæres fra bilen… Lige pt vejer de samlet ca 11 kg og det er vist det maximale jeg kan klare at slæbe :slight_smile: )

nu er min kasse ikke i plastik og jeg ville heller at de har selen på så flyver de ikke væk og hvis man sætter den på forsæden så kan den blive mast ved samstød af plastiket på instrument brættet så mine er på bagsædet med sælen i ¨håndtaget.

Er dogman’en ikke bedst egnet til at være i baggagerummet?

Hvilket materiale er kassen lavet af?