Fordomme-dag!

[quote=lenschow;85466]Hov jeg har en!

Norsk Skovkat knytter sig KUn til sin ejer og andre kan ikke løfte katten op.

Er det sandt?:-)[/quote]

hmm altså jeg har jo en enkelt, og har haft ham lidt over 2 måneder nu… Han er helt klart en mors dreng, sover på mit hoved(pude), sover på skødet osv… -forelsket
Men hvis “mor” nu er lidt dum eller han er fornærmet på mig så kryber han op hos kæresten -høhø

Men han plejer lige, når der er gæster, at vente en times tid til folk sidder og slapper af så vil han gerne hilse og krammes.

så jeg ville mene at de knytter sig til en enkelt men da også vil snakke med andre :slight_smile:

[QUOTE=line_refsgaard;85421]he he… jeg har hørt meget om mine siamesere og orientaler…
Men tit høre jeg HVOR ER DE GRIMME, DE LIGNER JO ROTTER og jeg grinte meget da en barn kiggede op på mig mens mor stod bagved og sagde at hun ikke kunne forstå hendes mor synes den var grim. Morenfik meget travlt med at gå væk, men jeg nåede at sige til barnet at ikke alle er enige om hvad der er smuk og det er helt okay og at hun havde ret i at de var søde.

Men ja jeg tror mange bliver overrasket over at besøge mig og oplee hvor rolige mine orientaler er, men jeg har også mødt nogle der synes de er for voldsomme[/QUOTE]

Kommentaren om rotter, kender jeg godt. Har også oplevet at folk har kaldt dem “gremlins”…tjo…måske…men det er mine gremlins :stuck_out_tongue: (De plejer også at ændre mening, når først de sidder med en spindende “flagermus-kat” på skødet) :smiley:

Har også oplevet at folk har fået chock, når de får at vide at jeg har givet 4.000kr for dem…pr. stk.! man kan jo få søde stald-killinger helt gratis…suk…jaja men jeg elsker siamesere såeh…end of discussion -tihi

Lidt ligsom når vi får besøg af nogen der ikke kender Leopold. Leopold snakker meget og har måske nok en speciel stemme, men sur synes jeg nu ikke han lyder, men han får hver gang skyld for at være sur. Folk blive måske overbevist når jeg giver mig til at snakke med ham og han svarer mig.
Når de så drister sig til at stryge ham over ryggen og han så siger en lyd, så ryger hånden væk med det samme og de er sikre på han mindst vil æde dem.
Så plejer jeg at trøste dem ved at sige, at hvis han var sur, ville de slet ikke være i tvivl. Ok Leopold foretrækker sin egen menneskemor, men han vil altså godt snakke med andre.

Jeg tror de fleste af dem vi kender mener han er et surt spetakkel, der ikke er til at stole på, at vi så ovenikøbet har givet 4500 kr for ham, ja så er de ved at dåne, særlig når vi siger det er billigt:o
Knus Elin

Ved ikke om det er en fordom - men hører tit;

"Hvilken race er det?

… det er en Maine Coon…

“Nååerh sådan en slags Norsk Skovkat?”

:eek::eek::eek::eek:

-LOL

[quote=Justice;85531]Ved ikke om det er en fordom - men hører tit;

"Hvilken race er det?

… det er en Maine Coon…

“Nååerh sådan en slags Norsk Skovkat?”

:eek::eek::eek::eek:

-LOL[/quote]

Den har jeg også hørt - med tilføjelse af: “Puha, lugter sådan en stor kat ikke” :eek:

.

birma: det er bare en rigtig prinsessekat/en tuttenuttet kat

[quote=lenschow;85466]Hov jeg har en!

Norsk Skovkat knytter sig KUn til sin ejer og andre kan ikke løfte katten op.

Er det sandt?:-)[/quote]

Ja… og nej :slight_smile:
Det er ikke helt så sort/hvidt… og så alligevel…

Kludetæppet fik vi ganske uventet med hjem fra Sverige i sin tid… vi skulle til Kålmorden (gæt, hvorfor :rolleyes: ) og have fået arrangeret overnatning hos en svensk skovkatte opdrætter…

Nej for pokker… googler lige… histrorien er ret sød… Fundet - her er den :slight_smile:

Nina havde arrangeret overnatning for os hos en veninde, der opdrætter
norske skovkatte… jep - det helt rigtige sted for mig :slight_smile: Masser af
dejlige mittekatter!
Utroligt venlige og kærlige… konstant hængende på et eller andet
menneske, legende og sjove…
Vi havde mange snakker om missere, som I nok kan forstå :slight_smile:
Èn af kattene skilte sig lidt ud… en 2 årig hunkat, som i december
havde aborteret sit seneste kuld og som tidligere havde haft et kuld
dødfødte… opdrætteren havde besluttet sig for kastration, da hun
(fornuftigt nok!) havde bestemt, at katten så ikke skulle bruges i
avl…
Om TiaMaria selv vidste, at hun stod over for en forandring i sit liv,
aner jeg ikke!
Men…

Kan I huske at der for et stykke tid siden blev talt om forskellen på
MCO og NFO?
Mange opdrættere af begge racer meldte sig på banen og flere fortalte at
NFO især kunne karakteriseres som “en-mands-kat”… Jeg gik ikke selv
ind i denne snak, for ganske vist har vi Aske, men helt ærligt - han er
afgjort ikke nogen en-mands-kat, han går både til Manden og mig, måske
dog med en lille overvægt til mig… Faktisk havde jeg det lidt
ligesom, når jeg på jobbet hører de 11 - 12 årige “heste-piger”, stå og
prale med at “Miko kan bedst lide mig!”… I ved nok - et skævt grin og
“Ja, ja…” ;o)

Nu har jeg selv set, hvad man mener med “en-mands-kat”!!!
Allerede fredag søgte Tia Manden… han var den allerbedste at ligge
hos - og ingen andre skulle forstyrre hende dér! Lørdag morgen sad hun
bare og ventede på at han skulle komme ned til hende… Da vi kom hjem
fra Kolmården, fortalte opdrætteren at Tia havde ligget og ventet ved
døren, lige til hun havde hørt os komme ude på gangen, så var hun
begyndt kalde højt - da Manden kom ind, strakte hun sig op ad ham og da
han løftede hende, sad hun og knurrede for at holde alle andre på
afstand… Ingen skulle forstyrre hende, når hun sagde goddag! Om natten
kom hun med i gæsteværelset (3 etager længere oppe i huset) - og
tilbragte så hele natten enten i Mandens knæhaser eller på hans skjorte,
som hun havde skrabet ned på gulvet!
Søndag aften sagde opdrætteren forsigtigt, at vi da gerne måtte få Tia
med til DK… Hun var ved at være overbevist om at Katten ville få det
forfærdeligt, når Manden rejste fra hende! :wink: Tia søgte ikke længere
sin Madmor som hun plejede, men tilbragte næsten al sin tid hos Manden
eller ved døren for at vente på ham… Nina prøvede en gang at nusse
Tia, mens Manden var på wc - ikke en succes… Tia skubbede hendes hånd
væk og så snotfornærmet ud sss
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Hæ - det her blev langt! Men jeg har vel stadig ikke selv helt fattet,
hvad der egentlig skete i Stockholm ;o)

Det som slog hovedet på sømmet for opdrætterrenvar, at vi en dag havde været ude i byen hele dage… vel hjemme igen tog hun lækkert råt hakket oksekød frem for ar kræse for mitterne…
Kludetæppet blev liggende hos siiiiiiin Jan, der jo havde været væk heeeeeeeeele dagen!!! :-forelsket
Kludetæppet er normalt villig til at slå ihjel for råt kød!!!

Tia udviklede sig mere og mere til kun at være Jans kat… hun kunne skam godt lide mig og lå meget gerne på skøddet om aftenen for at blive nusset… men kun indtil at Jan kom hjem!!!
Jan kunne gøre ALT ved hende… jeg kunne få lov til at gøre enkelte ting.
Sjovt nok fandt hun sig fint i at jeg badede hende… men hvis Jan var i nærheden så foregik det med de ynkeligste nødråb - normalt sagde Kludetæppet ikk en lyd :slight_smile:
Når vi var på udstilling, så kunne folk ligefrem SE forskellen på at det var mig, som holdt hende - eller om det var Jan… de to har aldrig tabt en nominering… Kludetæppet gav lige 10 % ekstra, når Jan var hos hende :smiley:

Hun havde absolut ingen betænkeligheder ved at lange en pote ud, hvis hun mente at jeg forstyrrede hende og Jans tid sammen!!! Og hun kunne ligge og bare kigge kærligt på ham, så man var ved at brække sig over det! En af mine veninder betegnede det engang humoristisk, som et nærmest sygeligt forhold…

jeg er ret sikker på at Kludetæppets enorme kærlighed til Jan, var én blandt mange grunde till at vi aldrig kunne få hende ordentligt ind i Banden… Hun VILLE simpelthen ikke dele ham med nogen!!!

Og nu har vi så fået Leo… der er i fuld gang med at pointere, at hun altså vææææææææææææææældig godt kan lide Jan. Dog heldigvis uden alt det der bøvlede… han er bare den sødeste efter hendes mening, men hun kan sagtens dele ham med andre :slight_smile:

Men oventstående er så også grunden til at Jan aldrig nogensinde vil besøge Kludetæppet i hendes nye hjem… Vi er simpelthen bange for at hun vil kigge sig om en gang og så ellers forvente at hun skal med Jan hjem…

den mest irriterende fordom jeg møder er at abbyen skulle være dum. jeg bliver skide irriteret når folk siger det, for det er de på ingen måde.

De er pisse intelligente, men de har en djævelsk nysgerrighed og de er super meget styrret af instinkt.

Jeg kalder dem kattenes svar på en person med ADHD. Smadder intelligente, men der var lige noget der distraherede, så vi gør først og tænker/spørger bagefter. Derefter ruger vi over problemet og så prøver vi at knække koden til vores egen fordel.

[quote=Justice;85531]Ved ikke om det er en fordom - men hører tit;

"Hvilken race er det?

… det er en Maine Coon…

“Nååerh sådan en slags Norsk Skovkat?”

:eek::eek::eek::eek:

-LOL[/quote]

Og os med de rigtige katte, hører så det omvendte! -LOL

Eller endnu værre… Norsk skovkat… hmm - er det ikke den som kommer fra Amerika? -doh

Man kan da heller ikke stille folk tilfreds :smiley:

Jeg hører at katte skal gå frit, det er deres natur, de skal ha’ deres teritore.
Nogle kan godt forstå min NFO ikke må gå frit hun har jo været dyr, men de andre to, huskattene, de skal da være frie, det er jo bare huskatte.
Så bliver jeg sur og siger at uanset om jeg har givet penge for mine katte eller ej kommer de ikke ud frit, jeg elsker dem alle lige højt.

brumme

Skide ærgeligt at man ikke både kan sige tak og være enig på samme tid :slight_smile:

Men det er jeg altså PiaH :slight_smile:

[quote=Gry Gressbakken;85606]brumme

Skide ærgeligt at man ikke både kan sige tak og være enig på samme tid :slight_smile:

Men det er jeg altså PiaH :)[/quote]

Ja jeg har også tit været træt af man ikke kan sige begge dele.

jeg hørte også en om mine MCOer her forleden… ved ikke om det er en fejlinfo eller en fordom …

alle MCOer bliver fede…

det var en bekendt jeg har der også kender en der har MCOer - han sagde: “alle MCOer bliver fede - min vens 2 MCOer - de vejer 15 kg hver”

??? - ok siger jeg så, er det drenge eller piger din ven har??

svar "det ved jeg ikke - jeg tror nok det er drenge men alle de MCOer jeg har set er ligeså fede… "

… der hoppede kæden af og jeg holdt op med at tage ham så seriøst men grinede lidt…

ok - han har en ven der muligvis OVERfodrer sine 2 kastrater så de er smælderfede og har en kampvægt som en sumobryder…

men det betyder ikke at mine 4 er fede eller lander på 15 kg…

Jeg kender kun ET ord der dækker:

Man kan sagtens lade huskatte gå frit… de er nemlig så intelligente at de lærer, at passe på bilerne. Det kan racekatte ikke lære!

Det er snobberi at have racekat!

Alle racekatte er sygelige, indavlede skravl!

Siamesere er ondskabsfulde… bare se Lady og Vagabonden!

Maine Coon skal have råt kød hver dag! Det er fordi at de ikke får det, at så mange MCO hr problemer med tandkøddet (for øvrigt udtalt af en kendt dyrlæge!)

Ragdolls kan ikke føle smerte!

Persere kan ikke trække vejret!

Katte er kun knyttet til deres hjem - ikke deres ejere!

Man kan ikke stole på en kat!

Sorte katte er uhyggelige og farlige!

Røde hunkatte er ekstremt sjældne … kan varieres med at røde katte er sjældne!

Tjae… det var vist det :slight_smile:

[quote=Denise;85445]Jeg prøvede at råde hende fra at bruge p-piller på hendes hunkat og få den steriliseret. Hun har ikke så mange penge og mente det var nemmere med p-piller. Jeg sagde at mange faktisk fik kræft af at gå mange år på p-piller. Og så sagde hun gud hjælpe mig, at det var kun racekatte der fik det, for det havde hendes dyrlæge sagt. Hold da kæft jeg blev tosset og sendte hende en masse udklip, men hun troede mere på sin dyrlæge i grønne gummistøvler. -doh[/quote]Du har aldrig prøvet at lave et regnestykke til hende om hvor mange penge hun lægger for pillerne i måneden og hvor meget en sterilisation koster det er jo kun engang der skal betales.

Ja Birmaen høre man altid om at den “bare” er en putte nutte kat og en Pyntepude…

Prøv at fortæl mine Bimser det, når der er en fugl i løbegården, en fremmede kat uden for Vinduet, en af dem har fat i en Kaninhale Uha uha eller de har fået Kylling eller fisk.

Ingen ville være i tvivl om at de er RIGTIGE katte så -høhø

´Noget som kan tænde mig af , er nok sætningen " Det er trods alt kun en kat " -doh…

Jeg har Tyrkiske Vans og Ragdolls.:slight_smile:
Det er lidt træls stadig at skulle høre om den tyrkiske vans temperament. Ved show bliver deres gode temperament ALTID kommenteret af dommerne-tihi for 20 år siden kunne denne katterace nemlig være aggressiv. Det er avlet væk…heldigvis!
Men os der der har de katte, kæmper stadig mod denne fordom.-doh
Er det en Ragdoll, du præsenterer…forventes det pr. automatic, at den bare er supersød:rolleyes: Men godt temperament er jo også netop en af Ragdollens egenskaber.!
Iøvrigt er det en skrøne at Ragdollen ikke kan føle smerte-pote
Hilsen Lone

Den der irriterer mig mest er at “racekatte er indavlede”.
Jeg har aldrig hørt nogen fordom om abyen specielt, tror jeg.

Men så er der alle dem om katte generelt - ærlig talt gider jeg som regel ikke engang svare på dem, hvis folk har den der holdning “katte skal bare skydes” - det er mit liv simpelthen for kort til.
Og jeg skal ærligt indrømme, at jeg i mit stille sind sætter vedkommende i bås som uvidende og meget lidt tolerant overfor andre.

Jeg har det helt fint med andre folks interesser - de må meget gerne have dem for min skyld, bare jeg ikke behøver deltage i dem.
Det samme mener jeg de bør have med min hobby. At nedgøre andres interesser er for mig dybt intolerant.

[quote=zirdelli;85758]
Iøvrigt er det en skrøne at Ragdollen ikke kan føle smerte-pote
Hilsen Lone[/quote]

Og det ved jeg skam udmærket! Men tråden handler om de fordomme, som vi hører rundt omkring - og denne herkan man både læste sig til og opleve folk sige :slight_smile:

Og så Lone… vil du ikke nok lade være med at skrive med fed skrift? Jeg har vanskeligt ved at læse det, når det står massivt i et helt indlæg… det flyder ligesom ud for mine øjne :frowning: bedepænt