Forkølelse

Jeg tror Buster har reddet sig en forkølelse.
Han har nyst et par gange om dagen de sidste dage og så har han ikke spist så meget. Det sidste kan jo være en logisk følge af lidt stoppet næse, og derfor svækket lugtesans.

Nu er det sådan at om 4 uger - ja, der er jo lidt tid endnu, men hellere være på forkant - der skal Buster i pension, og være der 11 dage, mens jeg er indlagt på Gigtsanatoriet.
Jeg vil så nødig stå i den situation at Izabela ikke vil tage imod ham pga en forkølelse, så er der noget jeg kan gøre for at lindre hans symptomer?
Eller er det med katte, som med mennesker - en forkølelse tager en uge hvis man ikke gør noget, og syv dage hvis man gør noget?

I weekenden spiste han meget lidt, men søndag aften, og i går har han spist lidt mere, men stadig noget mindre end normalt.
Han virker en anelse træt, men ellers ikke påvirket. Forlanger at komme i haven som normalt, skælder ud på naboens katte etc.

På forhånd tak for hjælpen.

Katte bliver ikke forkølede som mennesker, men vil altid have fået en eller anden virus (forudsat at han er “forkølet”, og at det ikke er noget fysisk i næsen eller etc. etc). Hvorvidt han når at blive frisk kan jo være svært at gætte. Dyrlægen kan kun hjælpe med at lindre følgesygdommene på en virus (infektioner), men selve virussen skal kattens immunforsvar selv bekæmpe.

Katte kan for resten også få høfeber - (svaret inspireret af at vi er gået ind i pollensæsonen for alvor :rulleøjne:)

Tak for svar.

PivNu, som jeg læser dit indlæg siger du at katte kun bliver forkølede ved virus, og er det sådan, er det jo præcis det samme som med mennesker, så er ikke sikker på at jeg forstår dit indlæg.

AnnR - tidligere år har jeg ikke observeret noget hos Buster i pollensæsonen - men det kan jo komme.

I dag nyser og “fnyser” han, som for at pudse næse. Han vil ikke spise ret meget, end ikke den godbidsstang fra Aldi som jeg lige har givet ham.
Han snude føles i dag lidt varmere end normalt, så måske han har lidt feber.
Jeg har målt hans blodsukker både i går og i dag, og det er rigtig pænt. Normalt vil en diabetiker få forhøjet blodsukker ved infektion, så det er lidt beroligende for mig at blodsukrene er normale.
Han jeg evt. give ham noget for at lindre?

Jeg har en dåse a/d, den vil jeg prøve at give ham lidt af i aften, og se om det frister mere end LUXen fra Aldi.

Jeg dur slet ikke til at have en skidt kat - slet ikke når jeg så læser andres beretninger om deres syge katte, der ikke klarede skærene. Tager endda mig selv i at tænke om Buster nu står med en eller flere poter på vej i graven.

Han skal bare blive frisk igen snart, den lille skattebasse…

Hvis hans næse er stoppet, ville jeg tage ham forbi en dyrlæge så han kan få en pencillin kur. Det hjælper ikke på virus men tager de følgesymptomer der kan være som fx snot i næsen.

Det mest sandsynlige er en omgang calici eller herpes - de fleste katte, med et naturligt immunforsvar, vil være helt ovre det i løbet af 10-14 dage.

Rigtig god bedring med ham - håber han snart er oven på igen :kryds:

Som Vivi skriver, vil en kat med de pågældende symptomer (givet at det ikke er høfeber etc.) ofte have en af de sygdomme, der karakteristeres som katteinfluenza. Hvor halsbetændelse kommer ind i sammenhængen, er jeg så i tvivl om, for det har jeg da set helt isoleret et par gange. Men jeg ved også, at et par af mine katte er bærere af formentlig både herpes og calici - og det har været den tredje, der fik halsbetændelse.

Jeg kan fortælle at Buster er kvikket op. Han får sine små fræse-ture, og virker mere vågen.
Han nyser stadig lidt.
Maden virker han igen mere interesseret i - heldigvis.

Så jeg staser på at det bare var nogle få dages utilpashed. Han er jo aldrig syg ellers, så bliver så bange, når jeg spotter noget jeg tror er unormalt, især når jeg ved at han har diabetes, og at han bliver 8 år lige om lidt. (Ved det, 8 år er ikke meget for en kat, men med diabetes og overvægt der tynger, er han jo ikke så frisk som han kunne have været)

Lyder godt Louise :slight_smile: Håber det fortsætter i rigtig retning med bettefisen :slight_smile: