Forny hverdagsmaden?

Argh, lige for tiden er jeg altså bare løbet heelt tør for ideer til at prøve noget nyt i madlavningen - og Casper er selvfølgeligt ingen hjælp! :muhaha:

Og når jeg så sidder og kigger på opskrifter så synes jeg bare det er så uoverskueligt og der er 127 af hver slags - og hvilken skal man så vælge :uha:

Så jeg mangler egentlig nogle gode og nemme dagligdags opskrifter. Gerne sådan noget der tager ½ times tid - dog fint med en times tid eller noget i ovnen, efter man har lavet det…

Er der nogen der har nogle forslag? :slight_smile:
:tak:

Jeg lavede nogle helt igennem lækre kyllingefileter i aftes.
En flødeost rørt op med finthakket selleri, ananas og valnødder. Man skære en dyb lomme i fileterne og kommer fyldet i. En skive bacon vikles omkring og sættes fast med en tandstik. Brunes på en pande, og lægges i et ildfast fad.

Så kogte jeg panden af med lidt karry, bouillon og en sjat fløde, og hældte det over. Ind i ovnen en halv times tid eller så. Jeg serverede kartoffelbåde og salat til, men jeg tror ris ville passe lige så godt. Eller frisk pasta for den sags skyld.

Det tog ingen tid at lave, og det smagte virkelig godt.

Jeg hørte for et par uger siden om denne nye kogebog af Claus Meyer: Almanak og tror, jeg selv skal have fingre i den :slight_smile: Den skulle nemlig netop give inspiration til den daglige madlavning dag for dag året igennem med fokus på årstidens (nordiske) råvarer. Det synes jeg lyder spændende :thumbup:

Elsker den her når jeg hurtigt skal have noget bikset færdigt den tager ca ½ time

Caserecci med rejer , agurk og citron

1 agurk, skrællet
1 fed hvidløg , fint hakket
1 chilie , (alt efter hvor stærke de er (uden kerner ), og hvor stærk man ønsker retten
2- 4 spsk olie
slat /peber
20 store rejer
2 spsk smør
500 g caserecci , en pata art. kan også bruges en anden slags
1 bund bredbladet persille , fint hakket
2 citroner , skået i både

agurken halvers på langs , og skæres i ca 4 cm lange og 1cm brede stave.
Svits hvidløg og chili i olien . Så til sættes agurken og svitses med i 4 min . tid .
Smøret kommes ved og rejer brunes med til de er møre .
Imens har man kogt caserecci al dente .
Og ladt dem dryppe af.

De vendes til sidst i gryden med rejer sammen med persille .
det anrettes på et fad med citron bådene . Og et godt brød til .

Har nogle gange skiftet rejer ud med kylling filet.

[B]Kæmpe madpandekage:

[/B]3 personer

Pandekage:
4 x medium æg
125 g hvedemel
500 g skummetmælk
1 tsk salt

Fyld:
3 alm porre
125 g peberfrugt, rød
200 g frisk ost, minimum, pikante urter
125 g kyllingetern, appetit

Æg, mel, mælk og salt piskes sammen og hældes i en stor bradepande (ovnplade) på bagepapir. Bages i 30 min ved 200 grader.
Skær peber og porre i tern og svits det i olie sammen med kyllingetern - kom osten i og lad smelte.
Tag den færdige pandekage ud på bordet (med bagepapir på) og læg fyldet på.
Rul sammen til en “roulade” mens du fjerner papiret.

Jeg prøvede denne her i går dog med andet fyld.
Men pandekagedejen er jo meget nem lige hurtigt at piske sammen og komme i en bradepande. Jeg gjorde så det, at jeg kom 100 gram havregryn i for at gøre den lidt grovere.

Mit eget fyld bestod i champignon ristet på pande med lidt olivenolie, rød balsamico og hvidløg, stegt kyllingebryst samt en spinatcreme bestående af dampet spinat kogt sammen med hytteost og frisk ost (så som Buko/Philadelphia Light) og krydret med salt og peber.

Det blev også super lækkert!

Næste gang tror jeg, at jeg skal prøve den med spinat, laks og philadelphia ost.

Eneste minus ved den er at man skal sørge for at have de varme ingredienser klar på samme tid, da pandekagen/rouladen hurtigt bliver kold. Men man kan sikkert godt smide den ind i ovnen igen lidt - eller holde den lun derinde mens man spiser første portion.
Men nu gjorde jeg det også besværligt for mig selv ved at have 3 ting kørende på én gang til fyldet (pande med champignon, pande med kylling og gryde med spinatcremen).
Det kan jo gøres enkelt som i opskriften med 1 gryde. :slight_smile:

Jeg glæder mig til resterne i dag, som jeg vil prøve at snuppe kold… for så kan det også være en god ting til madpakken en anden gang. :slight_smile:

Mange tak for jeres forslag, de lyder rigtig spændende. Dem må jeg prøve en dag, det med madpandekager gør vi nu forholdsvis ofte, med forskelligt fyld :slight_smile:

Dog skulle jeg dog nok lige have nævnt min kræsne kæreste, for selvom jeg sagtens kan lave det der når han ikke er hjemme, så ville han ikke spise det…
Han bryder sig ikke om salat, agurk, tomat (rå), dressing, creme fraiche, remulade, mayonnaise, fisk/skaldyr, fløde/smøreost, og ost, der ikke er i madlavning (aka smeltet, dvs. ost i burger, på pasta etc. er fint)…

Ja, men nu bad du jo om noget nemt/hurtigt og gerne noget der kunne gå i ovnen. Og det er jo noget nemmere med én stor pandekage i ovnen end at skulle stå og stege flere små. :slight_smile:

Danex - Gud, jeg fangede da slet ikke at det kun var en :ups: Mit hoved læste bare pandekager :smiley:
Men det er da nemmere, kan vi godt blive enige om :slight_smile:

Det bliver heller ikke sådan som en rigtig pandekage. Det bliver sådan lidt en blanding mellem butterdej og pandekage. Og man ruller den jo sammen til en roulade. Men det smager godt. :slight_smile:

Parpardelle pasta eller bare bredbåndet… koges al dente… tilsæt broccolibuketter de sidste par minutter af kogetiden…
På panden steger du lidt bacon i tern - fjern overflødigt fedt - en bakke skivede champignons og et løg i små tern… evt tilsættes lidt skinketern.
Hæld den kogte pasta og broccolien på panden… tilsæt en pakke Karolines Mornaysauce og varm igennem…
Serveres med et godt italiensk brød eller måske hvidløgsflutes…
Samlet tilberedningstid ialt ca 20 - 25 minutter… lidt afhængig af pastaens kogetid…

Ann K - det lyder godt. Den må jeg prøve. Dog uden champignon til kæresten :rulleøjne: Endnu en ting kan ikke kan lide

hvad med at lave en stor portions deller og smide i fryseren i pasende portioner. Og så kan du lave alt muligt spændende til dig selv og tage et par deller op til kærsten. Når han bliver træt af det, så begynder han nok at være mindre kræen b

Er netop ved at lave denne version af
Boller Karry…

Fars: hakket skinke/kalv/kylling/kalkun/vælg-selv rørt op med havregryn, 1 æg, lidt spidskommen, lidt stødt nelliker, paprika, salt, peber, mælk eller vand… Form små boller og kog i lidt boullionvand.

Karrysauce: 2 store løg i grove tern, 2 store røde peberfrugter i grove tern, 10 cherrytomater eller andre tomater i en passende mængde, gul Madraskarry efter smag, sesamolie…
Varm olien og svits karryen… tilsæt grøntsagerne og svits til de er “klarede”… tilsæt boullionvand fra bollerne så grøntet dækkes… kog godt igennem… når alt er mørt, blendes med stavblenderen til en tyk sauce.
Tilsæt derefter bollerne og evt andet grønt - bønnespirer, gulerødder, etc… ’
Server med kogte ris efter eget valg…
Fidusen er at det er selve saucen som er den anbefalede mængde grøntsager - man vælger jo helt selv, hvor tyk saucen skal være… Og jeg foretrækker en karrysovs så tyk at man kan gå på den :smiley:

Jeg er glad for Hjerteforeningens opskrifter - især er der mange opdaterede udgaver af gode “mormor-retter”, som i Hjerteforeningens udgave overholder nutidens kostanbefalinger.

Jeg har fx i dag fået kogt oksespidsbryst med peberodssauce og tilbehør af broccoli, harricots verts og rosenkål, altsammen dampet. Det smagte skønt, var billigt, og gav også en ordentlig skudefuld fond til fryseren, så der er base for en suppe eller sauce en anden gang.

Rikke - Vi spiser allerede en del frikadeller på den måde (guf til madpakken især), men mange tak for ideen, den er rigtig god :slight_smile:

Ann K - Pt. spiser vi slet ikke karry, desværre… Vi er ellers begge glade for det. Men bliver der mulighed for det, så skal den opskrift bestemt afprøves, den lyder rigtig godt…
Vi har ofte fået det med den klassiske bare med løg og æble i saucen, men så med en masse små frisk hakket grøntsager til, finthakket løg, peberfrugt, majs, og så rosiner og ananas til :slight_smile: og nogle gange også kokos, hvis det skal være helt fancy…

Pil - Sjovt du lige nævner den opskrift, stod lige her forleden og kiggede på et oksespidsbryst på tilbud, men anede ikke hvordan jeg skulle lave det, så undlod at købe det :tihi: Vil lige prøve at kigge derind…

En nem ret. Som jeg godt kan finde på at lave engang imellem.
Koge noget pasta, eller købe noget af det friske. Vende det i becamel sovs (Staves`?) Også vende skinke tern i.
Også har man en lækker pasta ret. :slight_smile:

Der ud over er jeg fan af rodfrugter i et fad, skrælle dem, marinere dem med olie, også i ovnen.
Også kogthelkylling til. Eller hvis i har en gril, så kylling på dåse (Kalder vi det, når man tager en øldåse, drikker halvdelen, fylder godt med diverse kryderier i, og stopper det op i bagenden på kyllingen) Det passer sig selv. Og smager himmelsk!

Eva… helt vildt nysgerrig… hvorfor spiser I ikke karry? :slight_smile:

Nå… det her fik jeg igår aftes… pærelet…
Pasta Arrabiatta…
Kog spaghetti… hæld færdiglavet arrabiattasauce over… server med masser af friskrevet parmesan og et glas kølig hvidvin…
Skal man være lidt sund, kan man da godt servere en tomatsalat til :slight_smile:

Ann K - Nårh ja… :høhø: Øhm, det er fordi Casper har nogle problemer med hans mave/fordøjelsessystem, som de ikke rigtig kan finde ud af hvad er. Så pt. prøver vi at undgå krydret mad, fed mad, alkohol og energidrikke osv… :S

I går (og forgårs) fik vi denne mørbradgryde: Lækker Mørbradgryde - opskrift - Alletiders Kogebog
Synes sagtens man kan undvære bacon’en eller evt. erstatte den med Linessa Light Skinke fra Lidl (som BTW smager lige så godt som alm. bacon, hvis du spørger mig.). Og det samme med fløden. Den kan sagtens erstattes med f.eks. Mildas 4% madlavningsfløde (havde bare en rest alm. fløde stående). Jeg tilføjede rød peber, champignon og en skefuld tomatpuré (for smagen).

Det var nemt og lækkert og strakte en 350 g. mørbrad til to dage (ellers havde vi nok bare spist det hele på 1 dag). Smagte godt med ris til, men er sikker på at kartoffelmos eller pasta vil være lige så godt :savle:

I aften skal vi forsøge os med denne opskrift på fyldte skinkeschnitzler m. pasta: Fyldte skinkeschnitzler med pasta - opskrift - Alletiders Kogebog

Åh, stakkels mand :S

Så er jeg nok den helt forkerte at spørge ang mad… med min passion for brug af krydderier, masser af krydderier, bunker af krydderier :smiley: