Forsikring til Maine Coons

Hej alle MC-ejere.

Jeg har en skøn MC pige på 7 måneder. Nu vil jeg gerne have hende forsikret, men vil have hende dækket ind over hypertrofisk kardiomyopati (HCM), da MC er prædisponerede for denne hjertedefekt.
Dvs. at jeg gerne vil have, at forsikringen dækker de nødvendige undersøgelser, hvis dyrlægen opdager en mislyd. Lige pt syntes jeg ikke, t der er noget at bemærke på hende, så tror ikke, at hun har sygdommen, men den udvikles jo også relativt sent.

Det er jo en arvelig lidelse, men jeg har deværre mistet forbindelsen til forælderdyrenes mennesker (privatpersoner).

Havde egentlig planer om at tegne forsikring hos dyrekassen, fordi jeg har hørt så meget godt om dem. Men de dækker ikke “behandling af medfødte og arvelige sygdomme”. Ved så ikke, om de dækker undersøgelser, hvis der opdages en mulig hjertedefekt ved regelmæssige undersøgelser?

Nå, til selve spørgsmålet: hvilke forsikringer bruger I til jeres MC og er HCM dækket der?

mvh Annika

Som jeg skrev i den anden tråd om forsikring, så er der mange andre grunde til at forsikre sin MCO end lige HCM, selvom jeg godt kan forstå at du gerne vil have at den også dækker det :slight_smile:
Jeg har lige skrevet og spurgt agria om de dækker, så hvis ikke en anden kan svare inden om de gør, så kan jeg i hvert fald give et svar fra dem snart (de plejer at være ret tjeppe til at svare)

Det mener jeg faktisk Agria gør, nu det efterhånden længe siden jeg var til infomødet omkring forsikring, men mener HCM ligesom FIP er noget de dækker, men er ikke 100% :slight_smile: ring evt og spørg Karen derfra. Hun er super sød og hjælpsom :smiley:

Synes jeg læste i en anden tråd herinde, at de ikke dækker FIP alligevel? Selvom det blev lovet på et møde…

[QUOTE=Annika;815148]Jeg har en skøn MC pige på 7 måneder. Nu vil jeg gerne have hende forsikret, men vil have hende dækket ind over hypertrofisk kardiomyopati (HCM), da MC er prædisponerede for denne hjertedefekt.
[/QUOTE]

Jeg forstår godt at du vil forsikre din kat, det er altid en god ide generelt, men er skisme ked af at skulle læse endnu engang - at racen er prædisponeret for HCM. Prøv at læse denne artikel http://www.katter.nu/birma/HCM_vad%20vet%20vi%20idag.htm

Maine Coon er nok den race som forskerne først kastede sig over, og det har været både godt og ondt for racen og dens ry. Her er et lille udklip fra artiklen:

Att HCM är en genetisk sjukdom har man länge känt till hos människor, och även misstänkt på katt, eftersom sjukdomen är påfallande likartad vad avser de patologiska fynden. I slutet på 90-talet publicerades också de första studierna som kunde påvisa en arvgång på katt. Dessa studier genomfördes främst på en koloni av maine coon-katter i USA. Det har varit både positivt och negativt för den rasen. Positivt eftersom sjukdomen är bäst kartlagd hos maine coon, negativt eftersom vissa uppfattar det som att den rasen är mycket mer drabbad. Det stämmer dåligt. Ganska stora studier har visat att hos de allra flesta raser är incidensen eller förekomsten av HCM mycket likartad. Ungefär 70% av alla hjärtsjuka katter har HCM och runt 5 % av alla katter får sjukdomen. Siffrorna är mycket likartade för tex maine coon och vanlig europeisk korthårskatt (dvs huskatt enl förtydligande fr Torkel Falk).

Der er helt sikkert andre racer jeg ville være langt mere bekymret for i fht HCM problematikken end lige Maine Coon´en. Ikke at sygdommen ikke findes, men at racen skulle være den man skal være mest opmærksom på i fht til HCM det er jeg ikke enig i.

De dækker FIP under sygeforsikringen, men ikke under skjulte fejl. Skjulte fejl forsikringen dækker nemlig praktisk talt intet og i hvert fald ikke de sygdomme, der udløser de høje erstatninger fra opdrætter.

Så når de dækker FIP under sygeforsikringen, kan det da også være, de dækker HCM under den (for HCM er endnu en af de ting, de ikke dækker som en skjult fejl).

Tusind tak for hjælpen kære mennesker! :slight_smile:

En forhenværende bruger: det er rigtigt, som du skriver, at der er mange andre katte end lige MC’s der bliver ramt af HCM. MEN fordi at det er en af de racer, der er blevet bedst kortlagt, er det netop den race vi har mest information om ifh. HCM. Man ved også, at det er langt mere udbredt i USA end fx i Danmark, men det ændrer ikke det fakta, at det er en arvelig sygdom og at MC’s er prædisponerede.
Sygdommen er helt sikkert noget, der kan ramme alle katte og ikke kun MCs, men den genetiske baggrund for sygdommen er kun (delvist) fundet hos MC og Ragdolls. Derfor er det klart, at vi hører meget om, at sygdommen rammer præcis disse racer…

[QUOTE=Annika;815324]Tusind tak for hjælpen kære mennesker! :slight_smile:

En forhenværende bruger: det er rigtigt, som du skriver, at der er mange andre katte end lige MC’s der bliver ramt af HCM. MEN fordi at det er en af de racer, der er blevet bedst kortlagt, er det netop den race vi har mest information om ifh. HCM. Man ved også, at det er langt mere udbredt i USA end fx i Danmark, men det ændrer ikke det fakta, at det er en arvelig sygdom og at MC’s er prædisponerede.
Sygdommen er helt sikkert noget, der kan ramme alle katte og ikke kun MCs, men den genetiske baggrund for sygdommen er kun (delvist) fundet hos MC og Ragdolls. Derfor er det klart, at vi hører meget om, at sygdommen rammer præcis disse racer…[/QUOTE]

Det betyder jo stadig ikke, at de racer er mest disponeret for sygdommen :slight_smile:

Godt, må vi så ikke se et billede af missen? :? :p:D:juhu::juhu::juhu::juhu:

Du har så ganske ret; HCM er (også) en arvelig sygdom, og ja, Maine Coons har den også, helt på linie med andre katteracer.

Jeg vil nu ikke kalde en mutation - som er det der er fundet hos de to racer - for en genetisk baggrund for sygdommen. Både katte der har mutationen og katte der ikke har den kan rammes af HCM.
Det ville da have været dejligt hvis man kunne tage en dna-test og så henholdsvis ex- eller includere sygdommen - det tror jeg også human medicinen ville have råbt højt hurra for - men det er nu langt fra tilfældet.

Agria dækker HCM på sygeforsikringen. :slight_smile: (Forudsat at der ikke er symptomer på sygdommen inden forsikringen tegnes selvfølgelig, men sådan er det jo med alt)

[QUOTE=Temple Bar;815285]De dækker FIP under sygeforsikringen, men ikke under skjulte fejl. Skjulte fejl forsikringen dækker nemlig praktisk talt intet og i hvert fald ikke de sygdomme, der udløser de høje erstatninger fra opdrætter.

Så når de dækker FIP under sygeforsikringen, kan det da også være, de dækker HCM under den (for HCM er endnu en af de ting, de ikke dækker som en skjult fejl).[/QUOTE]

Nårh ja. Det var sådan det var, godt du kunne huske det bedre end jeg…

Mener du, at HCM er mere udbredt i USA end i Danmark? I så fald vil jeg gerne respectfully disagree, som de siger derovre, for det har jeg altså aldrig set nogen tal, som tyder på.

Sad lige og tænkte det samme - hvis det skal stemme, så må der være noget dokumentation, som vi gerne vil se. Men jeg tror nu heller ikke det stemmer.
VH
Susanne

Jeg vil nu ændre mit udsagn: jeg mener, at det er mere udbredt i USA end i Danmark, men det er på grundlag af en forelæsning omkring emnet (jeg læser vet.medicin) - men kan godt være, at jeg husker forkert. Vil gerne lige checke det, når jeg får tid :slight_smile:

Nu sidder jeg og tænker om det være at forlæseren har udtalt sådan fordi at USA er foregangsland for HCM scanninger samt at de er langt flere opdrættere derover som scanner uanset race i forhold til Danmark…blot en strøgtanke herfra :slight_smile: