Forskel på ABY, ORI og CRX?

Ja, som det står i overskriften er jeg lidt nysgerrig efter at høre om nogen herinde kan gøre mig klogere på forskelle og ligheder på deres temperament etc? Jeg har haft CRX, men ORI/SIA har jeg kun mødt en som ifølge egeren ikke var så racetypisk (ganske lidt social og kælen var den - og stille også :høhø:)

ikke SÅÅÅÅÅ stor igen - en udpræget siam snakker og mit indtryk er at abyer er gode til at klatre.
Det af hænger meget af den enkelte kat. Nogle af mine ævler og andre snakker sjældent, en er ikke en bunke kat - de andre ææææælsker det.
fysisk er mit indtryk at abyen er mindre ens siamorierne.

Nu har jeg jo både ORI, ABY og CRX…

Godt nok er Phumba gammel og har egentlig aldrig været “typisk aby” - i l fald ikke på alle punkter, men Ib er meget typisk ORI og Adelie er så vidt jeg kan forså på andre CRX-ejere ret typisk :slight_smile:

CRX og ORIer passer fint sammen. De har nogenlunde samme aktivitetsniveau og begge racer elsker varme og en at putte med. Cornish er nok lidt mere “højdespringere” - det kan jeg forstå på i al fald Adelies opdrætter er MEGET typisk. Altså er der en hylde et sted under loftet så er det DER din Cornish sidder. Mens orientaleren sidder og spekulerer over hvordan FILAN man kan hoppe SÅ højt. :klapper:

Typisk situation (fra hotelværelset i Gøteborg da vi var der på udstilling)

Adelie oven på den ekstra seng og Ib der ville ØNSKE han osse havde vinger…

Som Kira siger ligner CRX og Siatalerne hinanden mere i kropsbygning, det er mest ørene der sidder HELT forskelligt (det gav så nogle problemer her i starten hvor Adelie helt tydelig ikke kunne forstå hvorfor drengene havde “sure ører”- hendes sidder oppe på toppen af hovedet mens siatalernes sidder meget lavere.

      • Updated - - -

Lige et ekstra billede af hvor fint de putter sammen:

Den sort/hvide er min cornish :slight_smile:

Mange tak for beskrivelserne og dine fine billeder Trekkie. Det lyder jo egentlig ikke som der er den helt store forskel på ORI og CRX. Din CRX er bare så smuk - åhh hvor jeg savner mine. Jeg hygger mig med mine nuværende missere, men næste gang skal jeg vist ud i noget andet :slight_smile:

Abyerne er aktive, men ikke så aktive som mange gør dem til, synes jeg.
Men når de leger, er der fuld fart på.

De er også “aktive kælere” - dvs de ikke bare går op og lægger sig på dit skød, men står hellere på dig, stanger dig i hovedet, kigger dig i øjnene osv, mens de bliver kælet.
Lægger man sig fx for at sove, vil de dog gerne ligge på en, under dynen osv.

Mine abyer snakker ikke - mit indtryk er, at man kan få dem til det, hvis man bekræfter dem i det - og man kan få dem til at lade være, hvis de ikke opnår noget ved det.
Min seneste killing snakkede en hel del i starten, men kun sjældent nu.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1048336]

Mine abyer snakker ikke - mit indtryk er, at man kan få dem til det, hvis man bekræfter dem i det - og man kan få dem til at lade være, hvis de ikke opnår noget ved det [/QUOTE]

Det er skægt. For det er nemlig lige præcis modsat jeg oplever siatalerne. Hvis de får den opmærksomhed de har brug for, småsludrer de. Men får de ikke nok RÅWER de. Og det er ikke noget man kan vænne dem af med ved at ignorere dem, når de brokker sig (at man så af og til er nødt til det er noget andet. Jeg står ikke op kl 4 for at trøste Whiskey, der er heeeelt alene ude på badeværelset…)

Erm… Er ham Ib lidt tung i måsen? Hans bror ville faktisk nemt kunne klare det der. De to piger også, hvis de skulle, men Whiskey ville springe af lyst. Ligesom Donna gjorde i som tid, for resten :hjerte:

[QUOTE=Ann R;1048502]Det er skægt. For det er nemlig lige præcis modsat jeg oplever siatalerne. Hvis de får den opmærksomhed de har brug for, småsludrer de. Men får de ikke nok RÅWER de. Og det er ikke noget man kan vænne dem af med ved at ignorere dem, når de brokker sig (at man så af og til er nødt til det er noget andet. Jeg står ikke op kl 4 for at trøste Whiskey, der er heeeelt alene ude på badeværelset…)

Erm… Er ham Ib lidt tung i måsen? Hans bror ville faktisk nemt kunne klare det der. De to piger også, hvis de skulle, men Whiskey ville springe af lyst. Ligesom Donna gjorde i som tid, for resten :hjerte:[/QUOTE]

Ib er ikke den mest elegante springer :tihi: Mest tror jeg fordi han ikke VED han kan. Andrea har et skab på sit værelse hvor Ib kan springe op efter at ha’ brugt sofaens ryglæn ved siden af til at sætte af fra. Så er han MEGET stolt af sig selv og sidder og troner med et “se hvor højt JEG er kommet op” - hvor Adelie bare springer derop fra gulvet. Stevie ER gumpetung, han glemmer tit at få bagenden med bare når han hopper op i kradsetræet, så ligger han på maven og roder. Ozzy derimod er god til at springe, men han gør det sjældent.

Til gengæld snakker kun Ib af vores. De andre kan komme med et miau i ny og næ, men det er kun Ib der sådan snakker, og selv han gør det slet ikke i samme grad som vores forrige ORI, Jack.

Min fornemmelse er, at Abyen - selv om den kan være snaksagelig - er mere lavmeldt når den snakker ( med mindre den er i løbetid eller er en fertil han) end siam/orientaler. Abyen snakker mere som fuglekvidder eller et lille vandfald. Abyer er generelt meget dominante katte i hele deres fremfærd - i.e. både overfor andre katte men også overfor deres mennesker. Dette ikke ment på en negativ måde men sådan at abyen ofte tager kontakt og “styrer” kontakten, styrer legen m.m. Det betyder også at har man en gruppe af abyer sammen så kan der godt opstå “skærmydsler” når de forsøger at “bestemme” - men omvendt mener de ikke så meget med det. Min erfaring er, at fordi mine katte er vant til dette i mine grupper så
er de meget lidt benovede når de flytter ud til andre katte - også selv om katte de så møder er voksne katte der skal forsøge at sætte dem på plads. De er jo vant til den slags og tager det ikke så alvorligt. Lidt lige som hunde - og der er faktisk noget utroligt “hundet” over abyen - både i dens forhold til sine mennesker, til den sociale omgang med andre katte, til dens måde at lege på og til dens måde at følge med i alt hvad der foregår i hjemmet ( gerne i hælene på ejeren).

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1048595]Ib er ikke den mest elegante springer :tihi: Mest tror jeg fordi han ikke VED han kan. Andrea har et skab på sit værelse hvor Ib kan springe op efter at ha’ brugt sofaens ryglæn ved siden af til at sætte af fra. Så er han MEGET stolt af sig selv og sidder og troner med et “se hvor højt JEG er kommet op” - hvor Adelie bare springer derop fra gulvet. Stevie ER gumpetung, han glemmer tit at få bagenden med bare når han hopper op i kradsetræet, så ligger han på maven og roder. Ozzy derimod er god til at springe, men han gør det sjældent.

Til gengæld snakker kun Ib af vores. De andre kan komme med et miau i ny og næ, men det er kun Ib der sådan snakker, og selv han gør det slet ikke i samme grad som vores forrige ORI, Jack.[/QUOTE]

Altså, det med at bruge mellemlandinger synes jeg er typisk - undtagen for dem, der springer af lyst. De er “praktiske” katte - hvis der er en mellemlanding, så bruger de den da! :ok:. Creamy, f.eks. Hun hopper altså normalt ikke meget. Men hun kan hive alle sine godt 5 kg op i højderne i ét spring hvis hun skal, og hun er faktisk ret elegant - hvad der kommer bag på mig hver gang, fordi hun er så stor og gør det så sjældent :høhø:

Helt enig - mine børn har naturligvis hørt mine katte snakke, men da de skulle passe siam blev de faktisk ret forskrækket over den højlydte broklyd og skulle lige finde ud af, at kattene ikke var sure. Ungerne synes nemlig de “lød sure”.
Sikkert fordi, at hvis en aby er i det toneleje - så er den sur.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1049116]Helt enig - mine børn har naturligvis hørt mine katte snakke, men da de skulle passe siam blev de faktisk ret forskrækket over den højlydte broklyd og skulle lige finde ud af, at kattene ikke var sure. Ungerne synes nemlig de “lød sure”.
Sikkert fordi, at hvis en aby er i det toneleje - så er den sur.[/QUOTE]

:tihi: Broklyd? - det er da bare Bailey der siger ‘se mig se mig se mig!!’…:høhø:

Der KAN være ret meget lyd i de siatalere - nogle dage er det dog ‘værre’ end andre. Og jeg er enig med Ann R i, at de RÅWER mest, når de vil ha’ OPMÆRKSOMHED. :høhø:

Jeg kan ikke rigtigt sammenligne med abyer og krøllekatte, da jeg ikke rigtigt kender til de racer. Men jeg kan da sige, at mine siatalere nok er ret racetypiske. De kan snakke fanden et øre af, de er opmærksomhedskrævende, aktive, nysgerrige og vil gerne stikke snuden (eller poten) i alt, de er selskabelige bunkekatte - og vild rally og legeslåskampe er også en daglig beskæftigelse. :wink:

synes lige i skulle ha det her. emma er blot en halvstor killing der sprang op på døren, uden mellemlanding. crx elsker højder og er meget nysgerrige. de har meget tilfælles med siataler fordi der er brugt siataler til at udvikle racen.

Der er nu flere racer der går til tops let og elegant

Som jeg husker Phumba da hun var ung og adræt var hun også oven på dørene en hel del. Nu om dage gider hun ikke så meget det mere :slight_smile:

Og Ja, Adelie skal bare op og ovenpå noget. I en helt anden grad end siatalerne. De vil ogdå gerne op, men de klatrer/mellemlander derop. Adelie springer op i køjerne på kradsetræet, siatalerne klatrer derop :slight_smile: