Forskel på løbetidsinterval fra hjem til hjem

Jeg er kommet til at tænke på et spørgsmål ang. løbetider.

Herhjemme har vi stort set altid haft piger som løb tit og ofte, og bliver de ikke parret - ja så blir de da ved og ved med at gå i løbetid.

Hos andre opdrættere kigger man langt efter løbetiderne, som måske kun kommer max 1-2 x årligt.

Hvorfor er der den store forskel i intervallerne ? Mange af kattene (birma i dette tilfælde) er jo beslægtet i stor eller mindre grad.

Nogen der har en forklaring :?

Nope, men det har også undret mig :slight_smile: Jeg har jo en af de hunkatte, der praktisk talt aldrig løber - men hendes søster er meget regelmæssig ca. hver 3. uge. Eneste forskel i de to hjem er mængden af kastrater i forhold til fertile (jeg har to af hver, hvor den anden opdrætter har fire fertile og én kastrat).

Hmmm interessant iagttagelse ang kastrat-antal. Her har vi ikke så mange kastrater pt - hvorimod et af de andre hjem der har mangel på løbetider, har mange kastrater pt. - men det kan være tilfældigt ??

Det er jo svært at sige entydigt, men blandt tobenede hunkøn - der ikke bruger hormonregulerende prævention - ser man f.eks. tit, at de indpasser deres menstruationscyklus efter hinanden, så spørgsmålet er, om løbetider kan “smitte”, dvs. de kører hinanden op?

(den holder så heller ikke helt, for så havde Anas løbetid smittet hendes mor, som jeg havde håbet ;))

Jeg tror mere der er forskellige intervaller fra kat til kat - det er hvad jeg ser her. Nogen løber konstant, andre sjældent

Altså uanset familieskab?

Men det forklarer jo stadig ikke at nogen hjem med feks 2-3 fertile hunkatte, oplever få løbetider hos alle deres katte - hvorimod jeg her hos os oplever alle hunkattene gå ofte og nemt i løb. Der må være andre eksterne faktorer der spiller end…men hvilke ?

Her har jeg en der løber meget ofte - og har jo i lang tid kun haft hende og to (tidligere tre) kastrater - og nu har vi så beholdt en killing efter hende… Så i hvert fald i forhold til den overvejelse om antal kastrater spiller ind skiller vi os absolut ud :slight_smile:

Og Athea løber i øvrigt også en del oftere end hendes andre kvindlige familie medlemmer (mormor, mor, mostre, kusine etc.)

[QUOTE=Eife;785306]Her har jeg en der løber meget ofte - og har jo i lang tid kun haft hende og to (tidligere tre) kastrater - og nu har vi så beholdt en killing efter hende… Så i hvert fald i forhold til den overvejelse om antal kastrater spiller ind skiller vi os absolut ud :slight_smile:

Og Athea løber i øvrigt også en del oftere end hendes andre kvindlige familie medlemmer (mormor, mor, mostre, kusine etc.)[/QUOTE]
Måske nogen hjem bare er mere “sexy” end andre set med katteøjne…he he

Men set fra naturens synspunkt, er det jo ikke smart for artens overlevelse med kun få løbetider. Findes der artikler om løver, tigre m.m naturlige libido i naturen / kontra fangenskab ?

[QUOTE=Chicabee;785312]Måske nogen hjem bare er mere “sexy” end andre set med katteøjne…he he

Men set fra naturens synspunkt, er det jo ikke smart for artens overlevelse med kun få løbetider. Findes der artikler om løver, tigre m.m naturlige libido i naturen / kontra fangenskab ?[/QUOTE]

Jeg tror du fremfor fangenskab/vildtlevende, så skal fokusere på menneske avlet vs. fri selektion (ikke at du ikke også kan have det andet med, da det jo er gældende der også, men det er det andet jeg tror betyder noget). Det her er jo alle racekatte der er blevet udvalgt af mennesket til at formere sig i mange generationer fremfor huskatte, hvor det jo som regel overlades til dem og naturen at afgøre hvem der formere sig :slight_smile:

Hunkatte’s løbetider er meget påvirkede af sådanne ting som lys, trivsel, dominans i flokken, andre hunkatte i løbetid, kontakt/lugt af fertile hankatte ( nogen mener også at hankastrater kan påvirke løbetider), generel sundhed. Derudover kan fodring også påvirke løbetider. Jo “stærkere” foder, jo flere vitaminer - jo mere løbetid.

Derfor kan der være meget stor forskel på løbetider afhængig af hvordan katten/e bor, bliver fodret, har det med hinanden og om man har fertil hankat i huset m.m.

Hormoner betyder så også noget. Nogen hunkatte kan være længere end andre om at få virkningerne af p.pillerne ude af kroppen. Hunkatte der aldrig får p.piller vil ofte have en mere
naturlig løbetids cyclus end hunkatte hvis normale hormoner bliver stoppet/ændret af hormoner ( eller chip).

[QUOTE=Teresa Guldager;785612]Hunkatte’s løbetider er meget påvirkede af sådanne ting som lys, trivsel, dominans i flokken, andre hunkatte i løbetid, kontakt/lugt af fertile hankatte ( nogen mener også at hankastrater kan påvirke løbetider), generel sundhed. Derudover kan fodring også påvirke løbetider. Jo “stærkere” foder, jo flere vitaminer - jo mere løbetid.

Derfor kan der være meget stor forskel på løbetider afhængig af hvordan katten/e bor, bliver fodret, har det med hinanden og om man har fertil hankat i huset m.m.

Hormoner betyder så også noget. Nogen hunkatte kan være længere end andre om at få virkningerne af p.pillerne ude af kroppen. Hunkatte der aldrig får p.piller vil ofte have en mere
naturlig løbetids cyclus end hunkatte hvis normale hormoner bliver stoppet/ændret af hormoner ( eller chip).[/QUOTE]

Jeg tror din forklaring rammer plet - jeg kan læse mig til at temperatur, lys og især tryghed har noget at sige. Så kunne det være interessant at sammenligne om der er sammenfald i foderet hos dem med få kontra dem med mange løbetider.