Forskellen på en offentlig og en privat virksomhed:

En offentlig og privat virksomhed aftalte at dyste i kaproning i en otter.

Begge mandskaber trænede længe, og da dagen kom, var begge hold “fit for fight”.
… … … …
Men de private vandt med et forspring på en hel kilometer.

Moralen røg helt i bund hos den offentlige virksomhed, og den øverste ledelse besluttede, at næste år skulle man vinde!

Der blev nedsat en projektgruppe til at undersøge problemet. Gruppen fandt efter mange undersøgelser ud af, at de private helt uhørt havde otte mand til at ro og en mand til at styre, mens de offentlige havde otte mand til at styre og én mand til at ro.

I denne tilspidsede krisesituation viste ledelsen betydelig handlekraft. De fik straks fat i et konsulentfirma til at undersøge det offentliges struktur, og eksperterne kom efter mange måneders arbejde til den konklusion, at der var for mange til at styre og for få til at ro.

På baggrund af konsulentrapporten blev der staks foretaget ændringer i holdopstillingen. Man havde nu fem styrmænd, to overstyrmænd, en styreleder og en roer. Af motivationshensyn indførte man desuden et pointsystem for roeren - Vi må udvide hans arbejdsområde og give ham mere ansvar, sagde ledelsen.

Året efter vandt de private med et forspring på to kilometer.

Den offentlige virksomhed fyrede roeren på grund af det dårlige resultat, men udbetalte dog bonus til ledelsen i erkendelse af det store arbejde, som var blevet udført.

Der blev udfærdiget en ny analyse fra konsulentfirmaet, som konkluderede, at man havde valgt den rigtige taktik, og at motivationen også var i orden, hvorfor det måtte være materiellet, der skulle forbedres.

Så i dag er den offentlige virksomhed ved at udvikle en ny bådtype…

:høhø:

:klapper::klapper::klapper:

HAHAHA!!

Jeg kan genkende fortvivlende meget i den fortælling.

  • jeg er offentligt ansat i en organisation med mange ledere :smiley:

:høhø::tihi::gruble:
Cats og Conni

hæhæ

Heh… den er faktisk ikke engang sjov…

(jo den er… Og alt for rammende…)

For mange høvdinge og for lidt indianere…

:høhø:

Og lur mig, om den roer så ikke også får 12 minutter mere til at ro i :tihi:

Åhh jeg har arbejdet inden for det kommunale og der kan jeg i den grad genkende den der - det er faktisk skræmmende!

desværrre er den sand.

Det gør den dog ikke mindre sjov :slight_smile:

den skal så meget printes ud og hænges på kontoret - kommunekontoret! :høhø:

:tihi::tihi::tihi::tihi::tihi:

:tihi::tihi::tihi::tihi::tihi:

Den er rigtig god! Har selv “citeret” den i et eksamensprojekt i faget “Ledelse i offentlige og private virksomheder” på HD studiet.

Men man skal nu ikke helt kimse af det offentlige - de gør det egentlig oftest meget godt. Det største problem er dog, at en offentlig virksomhed, til forskel fra en privat virksomhed, ikke skal skabe overskud. Den offentlige virksomhed skal “bare” overholder budgetterne, og ikke bruge flere penge end den er blevet tildelt. Ingen belønner en offentlig virksomhed for at skabe overskud.

Knus Gitte

[ATTACH=CONFIG]59194[/ATTACH]

Hehe, synes det var et meget godt eksempel Mega :smiley: Kom lige til at dele den videre andet steds :slight_smile:

:lol: hahaha