Forskellen på solid rød og rød tabby

Jeg har længe gået og spurgt mig selv, hvordan man ser forskel på solid røde katte og rød tabby katte?

Er der ikke noget med, at røde katte altid vil have aftegninger i pelsen, om det er det ene eller andet?

Ligger i evt. inde med eksempler på solide og tabby, så man kan sammenligne?

Aftegninger vil de næsten altid have i større eller mindre grad, der hvor forskellen især ses er omkring øjnene hvor det lyse (brillerne) hos de solide vil mangle/være meget svage. Det og så på hagen/snudepartiet, hvor det samme gør sig gældende.

Her er en solid:

Og en tabby:

Og hvad er ham her så?

Han har i al fald ret svage aftegninger i ansigtet synes jeg. Så jeg gætter, ud fra de to andre eksempler, på solid. Men jeg har så ikke en klap forstand på hverken langhårede, eller tabbykatte :slight_smile:

Her er Swift som jeg har opdrættet, han er så godt nok rødsmoke - men uden tabby og det er faktisk utrolig minimalt hvad man kan se af tappy på ham, han er via stamtavlen også helt sikkert non agouti

MVH
Gitte

Jeg syntes det er svært og bedømme din misling alene ud fra et billede af ansigtet, har du ikke nogle hvor man kan se hele kroppen ?

MVH
Gitte

Det skal siges, at han bliver mere og mere rød. Det sidste billede er ikke helt nyt.

Okay, ud fra billedet vil jeg mene han er rød tabby og ikke non agouti, syntes hans tabby er meget markeret. Hvad farve er forældrene til ham ?

MVH
Gitte

Han står som rød.

Forældrene står som creme white og silver patched classic tabby white.

jeg tror han er tabby…

En solid rød kat vil typisk have murstensfarvede trædepuder og næsespejl, mens det tilsvarende på en tabby kat vil være lyserødt.
Ses også på de to første billeder.

:tihi: Det er vist noget, der ikke er helt let at svare på. :slight_smile: