Forskellig kutyme hos opdrættere af forskellige racer?

Ja, jeg går jo og pønser lidt på om en 4. kat ville være en god idé hjemme hos mig, så vi kan få lidt harmoni. Denne tråd: viewtopic.php?f=61&t=1934 (som jeg forresten stadig gerne vil have mere feedback på; om det skal være en mco til, og hvilken alder der er bedst)

Men jeg sad altså i går og tjekkede brite opdrættere ud på killinge listen, jeg nåede til og med F af opdrætternes hjemmeside, og ud af de 37 opdrættere var der måske én der skrev at de neutraliserede killingerne inden. Så var der nogle stykker hvor det kunne gøres for en merpris (end de ca 5000 som vist er standard pris for en brite) og så var der en hel masse der solgte dem uden?!
Nu kommer jeg jo fra KG’erne, og så mco verdenen, men alle de opdrættere jeg kender til derfra sælger da deres killinger neutraliserede. Hvordan kan det være at det er så forskelligt? Er det fordi briter ikke er nogen af dem der hyppigt brugtes til BYB?

Briten er ikke SÅ interessant for BYB’er, men dog har flere været ude efter racen. Tjekker man DBA og Gule og Gratis vil man da også ofte finde “halve briter” (hvordan sådan nogen så ser ud :D) og briter uden stamtavler. Men resultatet af en parring med en brite og en huskat vil ligne en huskat og derfor går der forhåbentlig ikke mode i den praksis.

Der er en del brite opdrættere der praktiserer tidlig neutralisering, men der er sandelig også mange der ikke gør. Nogen af dem fraråder det fordi de mener at katten skal være fertil før den kan kastreres for at blive udviklet rigtigt. Nogen opdrættere anbefaler at man venter til den er 3 år. -øøøvvvs Sådan er der så meget…

Mine killinger bliver neutralisering inden de flytter og jeg har vist ikke oplevet nogen negative reaktioner fra dem der var interesseret i mine killinger - tværtimod.

Jeg skriver også prisen for katten og at dyrlægens pris for neutralisering kommer oveni. Det er mest for at folk kan se hvad de betaler for hvad. Det synes jeg er en naturlig måde at gøre det på - det betyder dog ikke at de kan fravælge neutraliseringen.

Enig med Jette :slight_smile:

Jeg neutraliserer osse inden de små rejser hjemmefra …Og prisen for neutraliseringen tillægges killingens pris - Dvs. mine opdrætterrabatter kommer mine killingekøbere tilgode.

De sølvbriteopdrætter som jeg kender godt, neutraliserer alle inden killingerne forlader reden.

Okay, ja for jeg er da ikke int. i at få en der ikke er kastreret. Og egentlig heller ikke i at jeg selv skal ud og gøre det :wink: Jeg er blevet lidt forvænt med at det skal være gjort.

Total Enig Eva …Og hvis der skulle ske en eller anden ulykke, så er det trods alt bedre det sker hos opdrætteren, end hos killingekøberen ?

Ja, helt sikkert. Det er jo også et vigtigt aspekt. Især da en opdrætter nok er bedre til at kende symptomer end jeg er (har trods alt aldrig haft anden sygdom end en hunkat med blærebetændelse og en hittekilling med en omgang calici, og begge kom sig da hurtigt og problemfrit).

Når jeg skal til at sælge killinger får jeg et problem, for min dyrlæge vil ikke neutralisere før katten vejer 2,5 kg., så jeg regner med jeg finder en anden til det med mindre jeg kan overtale min egen dyrlæge til det når det er som opdrætter, for jeg vil da helt sikkert helst ha’ mine neutraliseret inden de kommer i nye hjem. Så ved jeg det bliver gjort og de kommer i hvert fald ikke ud til kattehandlere så, for så har de ingen interesse.

Det er mit indtryk at forskellige opdrættere er meget forskellige mht tidlig neutralisering, og også mht vaccinationer og også ande ting. Der er forskel, også blandt mco-opdrættere.

Selvom jeg har en fornemmelse, vil jeg ikke rode mig ud i noget forsøg på at give en statistik over hvad der er udbredt indenfor de forskellige racer, men jeg tror mco-opdrætterne hører blandt de som oftest neutraliserer tidligt. Det har nok at gøre med BYB-efterspørgslen på mco’erne.

Total Enig Eva …Og hvis der skulle ske en eller anden ulykke, så er det trods alt bedre det sker hos opdrætteren, end hos killingekøberen ?[/quote]

Enig -thumbs Jeg er fuldstændig enig. Jeg mener nemlig at en opdrætter udover seriøsiteten med ikke at sende uneutraliserede killinger ud samtidig tager ansvaret i forbindelse med neutraliseringen.

May-Britt - Nemlig, og det synes jeg også er en god ting :slight_smile:

Jeg er da også som køber helst fri for bekymringen med at lægge min lille smuksak i narkose, så at den er neutraliseret “hjemmefra” er da at fortrække… (Alice husk at jeg så ikke skal vide hvilken dag det sker, der må du dele din bekymring med andre end mig :smiley: )

Jeg er ikke så udbredt at se briteopdrætter her i Jylland neutralisere tidligt, men der er da sikkert dem der gør det.

Jeg skal nok lade være med at bekymre dig :slight_smile: …Det er aldrig sjovt at afleveret sine små pelsbolde, til disse indgreb, men når man ser, hvor hurtig de er ovenpå igen, og allerede samme dag ‘tåger’ tossede rundt igen, så kan jeg klare det - Dog foretrækker jeg selv at være til stede mens indgrebet står på …derefter overlader jeg trygt deres opvågning til de dygtige dyrlæger jeg har, og henter dem hjem igen, når de er helt bevidste igen.

Jeg er til gengæld vild nervøs når jeg har en voksen kat i nakose …Det tar’ betydelig længere tid for voksne at komme på benene igen, og de er MEGET mere mærkede af det.

høre også til en af dem der neutralisere inden killingerne flytter hjemmefra,
og har heller ikke haft nogen negativ respons, kun det modsatte,
som du skriver er køber fri for bekymring omkring nakose, og hvad der kan medfølge.
held og lykke med at finde dig en killing.

mine 5 nytilkomne killinger bliver også neutraliseret inden salg, nu er det så såadan at i min parringskontrakt står der at hankattene skal neutraliseres inden salg… så derfor er der ikke meget valg men det er fint med mig…
Ikke alle de der halve Ragdoller til mig… så jeg neutraliserer troeligt mine killinger og ja de er kun 12 uger…Så hvis nogen er interesseret gør Husum Dyreklinik det gerne!

Der tror jeg så du tager fejl, altså at MCO opdrætterne er dem der hyppigst neutraliserer inden levering til kæl.
Jeg tror korthårsopdrætterne er på forkant der. Jeg kender f.eks. kun få abyopdrættere der ikke tidlig neutraliserer.
Der findes et par hvor alt der har fire ben kan der avles på = købt og betalt, katten er din, gør hvad du vil. [smilie=hate-boid.gif]
Har netop hentet en 11½ uge gammel dreng hjem fra kastration på Dyreklinikken Skovlunde-Herlev, det har de også helt styr på -love