Forslag til FIFes GA

I Bulgarien er det faktisk allerede muligt at få NW titler uden at katten har været på en eneste udstilling i landet :slight_smile:
en opdrætter fra Norge har meldt sig i en Bulgars klub og har fået 2 NW titler, den ene kat på udelukkende udenlandske udstillinger og den anden med kun en udstilling i Bulgarien

Men det er jo ikke muligt, hvis FIFe får øje på det - det er ikke sådan reglerne er skruet sammen, så den går for så vidt ikke…
VH
Susanne

Det er en kurilean Bobtail og de Diplomer der er sendt til Bulgarien er de samme hun sendte til Kurilean bobtail klubbens topkatteliste. Så det er gjort fra Bulgariens side.
Var det ikke fordi jeg havde det på mail og fra ejer selv, så havde jeg ikke skrevet det.

Men det bliver det ikke mere korrekt af :slight_smile: Det er helt galt endda…
VH
Susanne

Det er måske det, de har fundet ud af nede i Bulgarian. Men i stedet for at rette deres egne fejl forsøger de at få ændret reglerne.

4 Synes om

Det er klart - hvis man ikke kan finde ud af reglerne som de er, eller allerede har dummet sig og overtrådt dem, så er det jo nemmere at prøve at få resten af verden til at gøre ligeså, fremfor at lægge sig fladt ned og anerkende at man altså ikke har fattet en brik og uddelt flotte titler på forkert grundlag…! :rolleyes:
VH
Susanne

2 Synes om

I Mundikat har de arrangement hvor forslag diskuteres inden general forsamling - god ide :slight_smile:

2 Synes om

Så er det vedtaget at MCO obligatorisk skal scannes for HD
http://iloapp.felisdanica.dk/blog/fifegf2019?Home

Samt meget andet er vedtaget, trukket etc.

1 Synes om

Dog kun MCO avlsdyr der skal testes og heldigvis blev forslaget rettet til således de ikke skal testes allerede som 4 mdr. Fint med mig at de skal testes, måske ikke det vigtigste problem for MCO, men sådan blev det så prioriteret af FIFe GF

Spændende at toygeren nu er godkendt til at få en ems kode lavet for sig.

1 Synes om

Ja, det står der jo i det jeg linker til :slight_smile:

Ja, det er en god start for en skøn race :smiley:

Det er tit “nemt og billigt” at stemme for ting der handler om sundhed. Det er svært at stemme nej, medmindre man kan argumentere rigtigt godt for hvorfor. Det kræver jo at man sætter sig ind i emnet - og det er ikke alle delegerede der gider… så er det nemmere bare at stemme for, for hvem er vel imod sundhed; uanset om det så giver mening eller ej. Ja, det er en god ide at holde øje med hofter. Det er altid bedre, når folk frivilligt gør den slags :slight_smile:
VH
Susanne

3 Synes om

Problemet er godt beskrevet i kommentarerne: En forekomst på 25-33% hos MCO mod 6% generelt (primært huskatte). Så det skal man tage alvorligt.

Der er dog ingen overvejelser over andre konsekvenser af pludselig at reducere avlsbestanden med 25-33% i en race, der i forvejen har høj indavl. Ej heller er der overvejet modtræk for bevare den genetiske diversitet.

3 Synes om

Og det er jo en klassiker, at man bare vil have noget UD, uden at overveje hvilke problemer det så medfører :confused: Og måske har jeg overset det, men jeg mangler en definition af hvornår katten er diskvalificeret fra avl. Hvilken grad af HD taler vi om…? Nogen der har bemærket kommentarer herom?
VH
Susanne

1 Synes om

Jeg har ikke set noget specifik om hvordan der skal testest eller rettere hvem må man bruge til det, skal der være en “ekko gruppe for hofter” eller? Jeg har heller ikke set noget som helst specifikt for om de skal være 100% fine hofter eller hvordan “ok til avl” bliver defineret.

Dette er det mest præcise, uploaded af Simone i MCO gruppen på FB

I teorien kan man udvikle et program der siger at de skal HD fotograferes af en tilfældig dyrlæge, og resultatet noteres på stamtavlen fordi man har besluttet at officielt avlsprogram baseret på HD vurdering skal udvikles. Man har ikke engang en plan…:confused: Men vigtigt at kræet er chippet eller tatoveret. Ja - det krav har vi så i forvejen til alle avlsdyr, hvorfor skal det nævnes igen her?? :rolleyes: Er der nogen der har overset dette krav til alle avlskatte…??
Nå, jeg synes det er en god ide at man ved lidt om hvad ens avlskatte indeholder, når det er muligt at få et svar. Men jeg synes også det er en god ide, at folk gør det frivilligt.
VH
Susanne

2 Synes om

Helt enig og det er faktisk lidt mere end en teoretisk "frygt’. Med kun 6 mdr. til at få et avlsprogram stablet på benene kunne jeg godt frygte det blev noget makværk.

1 Synes om

Jeg tror faktisk der er flere FIFe lande der godt kunne klare at blive mindet om at avlskatte skal have ID markering, og ellers så i hvert fald at det skal være på stamtavlerne

Den gule overstregning her, er den jeg hentyder til (til jer der ikke nødvendigvis nørder FIFe reglerne så meget :hoho:)

I øvrigt bliver det endnu værre.

Hvis der var tale et enkelt dominant gen, som man kunne teste for, så var det nemt nok: Vi finder de syge katte og neutraliserer dem. Slut. Færdig.

Men her måler man på fænotypen, som formodentlig skyldes et større antal gener. I første generation sorterer man så HDerne fra. Men kommentarerne viser jo, at afkom efter HD-fri forældre i stort antal alligevel får HD. Dem sorterer man så ud af anden generation. Osv. Altså først 25% ud af første generation. Så 15-20% ud af anden generation. Og 10-15% ud af tredje generation. Det hele ubønhørligt styret af FIFes nye regel.

Det reducerer voldsomt den genetiske diversitet. Hvad man måske vil ignorere, da man jo ikke opgør den. Som konsekvens kan vi forvente en øget forekomst af virussygdomme (FIP osv.), som de indavlede katte får sværere ved at bekæmpe. Men det er der heller ikke nogen, der opgør.

Er man på vej til at udrydde MCO i Europa?

3 Synes om