Forslag til sund fødselsdag?

Ja nu nærmer Lucas´s fødselsdag og vi skal holde den her på lørdag, og jeg er i syv sind om hvad jeg egentlig skal lave, da han jo allerhelst vil have lagkage… men men det er jo forbudt lige for tiden, gæsterne kommer omkring kl 13, så vi tanke var måske, at jeg bagte nogle grovboller, med forskelligt pålæg som folk kan få når de kommer, og evt en god grov rugbrød, og så er jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal lave af “kage” til eftermiddag…

Nogle der har nogle rigtig gode forslag…

Og evt en super god opskrift på grovboller… :slight_smile:

Hvorfor er lagkage forbudt? Jeg ved godt, du gerne vil spise sundt, men engang imellem må man jo godt skeje lidt ud, især når man har fødselsdag. Derfor kan du jo sagtens lave resten af dagen sund med gode grovboller m.m. - og selv lade være med at tage af lagkagen :slight_smile:

Uhh…bliver nød til at spørge om, hvor gammel Lucas er? for synes jo ikke, han skal snydes for lagkage, hvis han ikke er så gammel, fordi du skal tabe dig :wink: Men ellers så har jeg en super lækker kage med light fløde masser af frugt og mørk chokolade på marengsbund…den er SÅ god…billedet nedenunder er fra den sidste fødselsdag vi holdte…

Lucas bliver 8 år :slight_smile: Og det er ikke kun mig der skal tabe mig, Lucas er meget overvægtigt og ELSKER alt usundt, så hvis jeg skal lave en kage, skal den helst være sund på en eller anden måde, for han kan slet ikke lade være med at tage 10 stykker, og han bliver tosset hvis han ikke få alt det han kan spise, og desværre er Lucas bundløs når det kommer til mad :slight_smile: Så skal helst gøre hvad jeg kan for at det er nogenlunde sundt :wink:

Okay - ja, det er selvfølgelig en helt anden sag. Men så er Yvonnes forslag måske rigtig godt?

:wink: Så det er nok mest for Lucas skyld at jeg helst ikke laver lækker chokoladekage og alt muligt :wink:

Men denne kage er fra Vægtvogterne :wink: og man skal jo blot lade være med, at lave en kanon stor kage, og så nøjes med 1 stykke…du kan jo skære stykkerne ud, så er det DIG der bestemmer :wink:

      • Updated - - -

Jeg ville nok bare tage konflikten med Lucas, han er 8 år, så det er jo dig der bestemmer, hvor meget han skal have…

Hvad med en gang blandet frugt, ala frugtsalat (uden flødeskum) men måske med en mager cremefraich til !

hvad med en islagkage - med masser af sorbet? irma har eks en som er rigtig fin med mange forskellige farvede kugler - og så hvid chokolade is i midten…men jo også noget man måske kunne lave selv…frugt sorbet med frisk frugt

[QUOTE=yvonne42;1025316]Men denne kage er fra Vægtvogterne :wink: og man skal jo blot lade være med, at lave en kanon stor kage, og så nøjes med 1 stykke…du kan jo skære stykkerne ud, så er det DIG der bestemmer :wink:

      • Updated - - -

Jeg ville nok bare tage konflikten med Lucas, han er 8 år, så det er jo dig der bestemmer, hvor meget han skal have…[/QUOTE]

Tror mig det er en daglig kamp jeg har med ham, heldigvis bliver det lidt bedre, men desværre har hans far og jeg ikke samme mening, han mener bare hvis det bliver værre så skal han bare sendes på julemærkehjem… hallo… nå men jov jeg sætter også grænser for ham, men syntes det er synd at have noget som virkelig lokker ham når jeg ved hvor svært han har ved det. Så du må gerne dele opskriften så tror jeg det bliver noget a li det jeg laver, så der er lidt lagkage over det for hans skyld :wink:

flere her:

https://www.google.dk/search?q=sorbet+ice+cream+cake&hl=en&client=firefox-a&hs=4Tw&tbo=d&rls=org.mozilla:en-US:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=z9QXUdfOIOim4AScxYDgDA&ved=0CAcQ_AUoAA&biw=1280&bih=824

Hvad med Angel Food Cake? Der er ikke et eneste gram fedt i andet end det du smører formen med (og den skal smøres LET), dog stadig sukker så den er selvfølgelig ikke det samme som en gulerod… Men af en kage at være er den ikke fedende i sig selv. Det er æggehvider, sukker og mel. Og så skal du bruge cream of tatar som hævemiddel (vinsten på dansk - kan købes i specialbutikker, fx aurion). Den smager himmelsk hvis man får den lavet ordentligt så den forblir luftig

Det er ikke godt når I ikke er enige :frowning: men her er opskriften :slight_smile:

3 æggehvider
2 dl. sukker
3 dl. kellogs rice krispies

Chokoladecreme
3 æggeblommer
3/4 dl. sukker
3/4 dl. fløde 9%
50 g. margarine…den sprang jeg over :slight_smile:
75 g. mørk chokolade, hakket

Fyld
Chokoladecreme, og hindbær (optøet fra pose)

Pynt
2 dl. fløde 9 %, friske bær, såsom jordbær, blåbær, og vindruer.

Tænd ovnen på 150 grader. Læg bageapir i en bradepande. Pisk æggehvider til skum. Tilsæt sukker lidt af gangen og pisk til hviderne er stive. Vend Rice Krispies i og smør marengsen på bagepapiret. Bag i en 1 time og lad den køle af.

Hæld æggeblommer sukker og fløde i en gryde. Lad simre under omrøring til cremen bliver tyk.

Del marengsen i 2 bunde og smør chokoladecremen på. Fordel hindbærene på den ene bund og læg den anden bund ovenpå. Pisk fløden og pynt kagen med flødeskum samt friske bær.

Mums!!

Jeg ville klart lave noget frugt halløj… Måske med små stykker mørk chokolade så der er lidt “guf” over det… Du kan jo evt. lægge det ud som en “kagemand” :slight_smile:

Hvis du har en foodprocessor, så lav noget hjemmelavet sorbetis med chokolade stykker ovenpå…masser af frossen frugt sammen med skummetmælk og lidt flydende sødemælk, lad det køre i laaaang tid i foodprocessoren så bliver det som softice…uhhhh…det er guf…jeg laver det altid med hindbær elller jordbær, er ikke vild med banan i…

Noget der altid var et hit til mine børnefødselsdage (altså da jeg var barn) var pølsehorn med div grønt til. Det grønne lagt på et stort fad eller delt op i små skåle, så alle kan nøjes med at tage lige præcis det de kan lide & undgå resten. Børn har jo altid et hav af ting de ikke kan lide, lige præcis den uge :tihi: Dejen kan man selv bestemme hvor sund den skal være, ligesom med boller.

Til dessert fik vi blandet frugt, igen kan man vælge at dele det op hvis der er mange kræsne imellem. Vi fik så råcreme til, men det kan man jo undlade, eller skifte ud med fedtfattig is.

Jeg synes det var et hit den gang & havde jeg selv børn, så ville jeg klart lave det igen. :slight_smile:

Marengs og rabarberkage.
Rabarbergrøden kan iøvrigt fint bruges som almindelig rabarbergrød:-) Du kan også erstatte lidt af rabarberne med andet frugt, som f.eks jordbær. Så skal du dog holde lidt igen med sukrinen. Kagen har jeg ofte lavet uden rabarber. Så lægger jeg ganske enkelt 2 æbler skåret i tynde både oven på kagen og hælder marengs over. Det smager super godt og er en noget nemmere løsning (ihvertefald hurtigere). Men denne dag skulle kagen smage af sommer og sol:-) Det skal lige nævnes at kagen er meget stor og mætter rigtig meget.
Marengs og rabarberkage
Kage
4 Æg
3 spsk. Sukrin+ eller andet sødemiddel
200 g. Mandelmel
100 g. Kamutmel
1 dl. Mælk
100 g. Smør
2 tsk. Bagepulver
1 tsk. Vanilje
Rabarber
600 g. Rabarber
3 dl. Sukrin+ eller andet sødestof
1 dl. Vand
1 tsk. Vanilje
2 tsk. Agar Agar
evt. 3 tsk Nonoxal
Marengs
3 æg
75 g. Sukrin+ eller andet sødestof
Skær rabarberne i små tynde skiver. Tilsæt sukrinen. Da rabarber er meget forskellige er det vigtigt at smage til. Jeg har nok fået fat i nogle af de rigtig sure;-) Måske skal der mere eller mindre sukrin i. Tilsæt
vand og nonoxal. Efter et par minutter tager man ca. en dl. væske fra og lader det køle af mens grøden småkoger videre. Lad det småkoge i ca. 15. Bland agar agar i den nu kolde væske (som du tog fra tidligere). Rør det godt rundt og tilsæt det i gryden. Kog grøden yderligere et par minutter (agar agar gør grøden tyk når det bliver helt koldt… Jeg brugte stavblenderen til at lave mos. Men det behøver man ikke. Det kan min børn bare bedst lide. Lad grøden køle helt af.
Tag to rørerskåle frem. Put 4 æggeblommer i den ene og de 4 æggehvider i den anden. Pisk æggehviderne helt stive (og gem dem til sidst). Pisk æggeblommerne hvide og luftige med sukrin. Tilsæt resten af ingredienserne og pisk godt. Til sidst vendes de pisket æggehvider forsigtigt i dejen. Hæld dejen i et smurt fad. Fordel rabarberne over.
Pisk de tre æggehviderne helt stive. Tilsæt halvdelen af sukrinen og pisk godt igen. Vend forsigtigt resten af sukrinen i. Hæld /fordel æggehviderne over kagen. Kagen bages i en 150 grader varm ovn i 30-40 minutter. Afkøl kagen.

jeg erstatter selv Kamutmel med hvedemel og rabarber kompoten med æbler… jeg fandt den på en pco hjemmeside, som handler om vægttab… den kage skulle der ikke være ret mange kulhydrater i og masser af sunde fedtstoffer… derudover smager den FANTASTISK… det er en af mine ynglings sukkerfri kager… (mandlemel er i min kage MEGET finthakket mandler

      • Updated - - -

opskriften er en jeg har stjælet

Frugtsalat. og istedet for at bruge fløde eller creme så kom hyldeblomstsaft ved. det smager utrolig dejligt

Altså pandekager uden sukker og fedtstof lavet på en teflonpande og så med sorbetis til…uha det er guf!!

Marianne… Hvad med muffins? De er jo i portionsstørrelser?
Ikke at jeg er vildt stor fan af, at proppe børn med alle mulige e-numre. Men da jeg for nogle år tilbage var på DDV, var der nogle muffins lavet på squash, de var altså virkelig gode… Men var tilføjet forskellige essenser, for at give dem smagen af pistacie. Ser lige om jeg kan finde dem for de var ikke særlig slemme i kalorieregnskabet!

Her var de:
Pistacie muffins

60 g groftrevet squash
20 g skummetmælkspulver
20 g hvedemel
1 tsk bagepulver
ca. 1/2 tsk pistacieessens - eller efter smag
ca. 1/4-1/2 tsk grøn frugtfarve
ca. 1/4 tsk SØD - eller efter smag
2 dråber mandelessens

Det hele blandes grundigt sammen og fyldes i 2-3 små muffinsforme.
Der skal ikke tilsættes væde til dejen, da squashen afgiver rigeligt væde.
Bages i en varm ovn ved 180 grader i ca. 20 min.
Lad dem køle af inden de tages ud af formene.
De bliver lidt klæge i midten, men smager godt.

COPYRIGHT Bettina Heede

Jeg husker dem som værende RIGTIG gode! :hjerte:

Ellers er der også disse muffins som jeg lige har postet i en anden tråd:

http://foodiesnfashion.blogspot.dk/2012/06/cheesecake-muffins-og-en-efterlysning.html
Jeg har bagt dem to gange. En gang med sukker, og en gang, hvor sukkeret blev skiftet ud med sødemiddel. Og de var SÅ gode… Begge varianter! Og meget meget mættende også!

To forslag, jeg i hvert fald har været rigtig glade for, når jeg gerne ville have noget “sundt” sødt, mens jeg tabte mig! :slight_smile: