Første gang!

Som overskriften lyder skal jeg for første gang på udstilling med Cigurd… :yikes:
Jeg aner ikke en pind om det, og sidder nu og tænker om det nu er dumt at jeg har tilmeldt mig (heldigvis kan jeg afmelde inden d. 7 Januar) .
Eller om man bare skal hoppe ud i det? Hvad gjorde i andre?
Det eneste jeg ved det er at jeg skal vaske Cigurd 2-3 dage før udstillingen, og at jeg skal have burgardiner med :surrender1:

Ja som i nok kan læse er jeg helt tabt bag en vogn, hvad angår udstillinger, for har jo som sagt ikke prøvet det før…

Er der nogen som måske vil hjælpe mig lidt??

Hop ud i det :smiley:

Evt. alliér dig med Cigurds opdrætter eller en herinde fra? Jeg ved ikke med de andre klubber, men JYRAK kan man f.eks. lige informere om at man er ny, så finder de lige en der vil hjælpe en i starten :slight_smile:

Har lige kopieret dette fra JYRAKs side (da jeg er i tvivl om linket er direkte)

På udstilling første gang
Har du lyst til at prøve at få din kat med på en udstilling, er her en lille vejledning til dig, så du kan møde op så velforberedt som muligt.

En betingelse for at udstille, er at man er medlem af en af Felis Danicas hovedklubber.
For at din kat kan deltage på en udstilling skal den være min. 3 måneder gammel og have en stamtavle udstedt af Felis Danica. Dette gælder dog ikke huskatte der ikke normalt har stamtavle.
Katten skal være vaccineret inden for 1 år før og senest 15 dage før udstillingen, samt naturligvis være sund og rask.
Gravide og ammende katte ikke må udstilles. Derudover gælder det at hvide katte skal have attest på at de ikke er døve, og fertile hankatte skal, når de er ældre end 10 mdr. have en kryptokidattest fra din dyrlæge.

Selve tilmeldingen sker ved at udfylde en tilmeldingsblanket. Det kan ske på enten et papirformular, som kan rekvireres hos klubberne eller downloades på klubbernes eller Felis Danicas hjemmeside. Denne skal så indsendes til den arrangerende klubs udstillingssekretær.
Det er også muligt at tilmelde sig online via klubbernes hjemmesider. Samtidig med tilmeldingen foretages betalingen af udstillingsgebyret - Der er i Jyrak bindende betaling ved tilmelding.
Du vil så modtage en bekræftelse på tilmeldingen og kvitteringen for betalingen.
Bemærk tilmeldingsfristen og overhold den - Der bliver ofte hurtigt fyldt op på udstillingerne, så derfor sender Jyrak en medlemsmail ud, når der åbnes op for tilmelding til den næste udstilling!

Inden udstillingen, skal du anskaffe/sy nogle burgardiner. Det ville være praktisk at låne første gang, evt. af kattens opdrætter, eller måske af en fra din studiekreds, hvis du er tilknyttet en sådan.
På udstillingen vil der være mulighed for at købe burgardiner, og du får inspiration og gode idéer, hvis du har tid og lyst til selv at sy.

Målene på bure i Danmark er: Højde 60 cm, dybde 60 cm, længde 75 cm.
Målene på dobbeltburende er: Højde 60 cm, dybde 60 cm, længde 150 cm.

Hvor meget tid til forberedelse du skal bruge på katten afhænger naturligvis af racen.
Men da det er en skønhedskonkurrence, skal katten være ren og fremstå så smuk som muligt.
Her vil jeg anbefale du beder om råd og vejledning hos en erfaren udstiller af samme race.
Husk at klippe kløerne på katten et par dage før, og rense dens ører for snavs dagen før udstillingen.

Ved ankomsten til udstillingen skal du først gå til indcheck. Her får du udleveret din dyrlægeseddel - og skulle du ikke have de katte med, du har tilmeldt, så gives der også besked i indcheck. Kattens vaccinationsattest vil blive kontrolleret før eller ved indcheck.
Husk at have tilmeldingen, kvittering og vaccinationsattesten klar.

Før katten kan komme ind i udstillingshallen skal den igennem en dyrlægekontrol.
I dyrlægekontrollen skal alle katte have et hurtigt check for parasitter (lopper, øremider, ringorm m.m.) og en vurdering af den generelle helbredstilstand. Dyrlægen stempler din dyrlægesedel, og herefter går du hen til kataloguddelingen og får at vide, hvor din kat har fået tildelt et bur samt udleveret dens udstillingsnummer og et katalog over de katte, der deltager i udstillingen.

Fortæl du er førstegangsudstiller (vi kan jo ikke se det på jer), så får du hjælp - Spør endligt - vi hjælper med stor glæde!

Når Katten er installeret i sit bur, er det en god idè at kigge lidt i kataloget, for at finde ud af, hvilken dommer katten skal dømmes af, og orientere dig om, hvor i hallerne netop den dommerring er.

Når katten bliver bedømt vurderer dommeren i, hvor høj grad katten passer til den standard FIFe har vedtaget for netop denne race. Under vurderingen fortæller dommeren ofte om, hvilke kvaliteter han/hun synes kattene har, og han/hun vil skrive en bedømmelse der kort fortæller om katten.

Ønsker du en kokarde, kan denne købes i præmiesekretariatet mod forevisning af dommerbedømmelsen.

Skulle katten være blandt de heldige, som bliver nomineret, vil katten på et senere tidspunkt blive præsenteret for et samlet dommerpanel. Tidspunktet for udtagningen af de bedste katte er angivet i udstillingskataloget sammen med klassifikationsreglerne.
Katten må først forlade udstillingen, når tidspunktet for den officielle udstilling er over. Tidspunktet kan ses i programmet.

Mangler du hjælp under udstillingen, bedes du henvende dig i sekretariatet.
God fornøjelse vi ses!

HUSKELISTE !
Hvad skal du have med?

Burgardiner
Tæppe til bund
Evt. kurv, hule eller pude til katten.
Mad- og vandskål
Kattebakke, grusskovl + små affaldsposer
Børste/kam
Vaccinationsattest
Kvittering for betaling og tilmeldingsslip

Enig med Eva hop ud i det .
Se om din opdrætter eller en herinde kan forklare en birma vask. De skal jo ikke vaskes som en coon :tihi:
Om der er nogen der vil tage dig under sin vinge.
Ellers så kan du være sikker på du vil finde en venlig sjæl på udstillingen , som vil hjælpe . Vi vil jo alle gerne se nye ansigter på udstillingen og at de for en god oplevelse :slight_smile:
Og du kan fortælle ved indtjek at du er første gangs udstiller og nok har brug forhjælp i starten.

Ang vask…
Prøv at vaske ham allerede nu… så du får en fornemmelse af, hvornår det er bedst i forhold til udstillingen…
Hvis du ikek ved, hvordan du skal vaske, så spørg dín opdrætter om hjælp… eller tag kontakt til Ann-Dorrit www.mysterycoons.dk - hun kan vejlede mht shampoovalg og ofte også showvaske for en rimelig pris.

Ja hop da endelig ud i det :slight_smile:
Jeg er selv mega ny inde for udstillingsverdenen og da jeg var afsted første gang, havde jeg en super støtte i Seans opdrættere - de hjalp mig hele vejen fra vask til udstilling og det var guld værd :thumbup:
Så måske du også kunne finde nogle at alliere dig med :slight_smile:

Hej
Mange tak for svar :slight_smile: - Min datter har været små syg i dag, så har ikke lige haft tid før nu til at komme på.

Men nu hvor i siger jeg skal springe ud i det, hvordan og hvor skal jeg starte! Det eneste jeg overhovedet ved om udstilling det er at man skal have sin kat + papir og burgardin med :smiley: Så jeg er fuldstændig på bar bund…

Opdrætter af Cigurd tror jeg slet ikke har udstillet selv. Derudover har jeg ikke så meget kontakt til hende, har mailet et par gange med billeder af ham, men har ikke hørt fra hende. Så det med at alliere sig med hende, kan godt være ret svært.
Det er katteklubbens udstilling i køge som jeg har tilmeldt os, er der nogen af jer der skal derhen?? Der var en der sagde til mig at man skulle være medlem, men jeg har kunne tilmelde mig uden at jeg er medlem?

Alle kan i teorien bare tilmelde - men: Du skal være medlem af en eller anden hovedklub, og den klub, som du har angivet at være medlem af, vil blive bedt om at verificere dit medlemsskab inden udstillingen. Kan de ikke verificere, kan du ikke udstille. Så det kommer lige om lidt.
VH
Susanne

Klubben for den hellige birma, har udstillingskonsulenter som glad og gerne hjælper dig med råd om alt fra a-z - og du kan sikkert sagtens finde en af dem som også er på den udstilling du skal på. Tænker ejeren til farmanden til din kat er på de allerfleste udstillinger. (Julie)

http://birma.dk/konsulenter.htm

[quote=Susanne W;526348]Alle kan i teorien bare tilmelde - men: Du skal være medlem af en eller anden hovedklub, og den klub, som du har angivet at være medlem af, vil blive bedt om at verificere dit medlemsskab inden udstillingen. Kan de ikke verificere, kan du ikke udstille. Så det kommer lige om lidt.
VH
Susanne[/quote]

Nå for søren da, så må jeg skynde mig at melde mig ind i en klub, det skal jeg uanset hvad, men har bare haft så meget at se til… Hvilken klub ville du anbefale?

[quote=Chicabee;526349]Klubben for den hellige birma, har udstillingskonsulenter som glad og gerne hjælper dig med råd om alt fra a-z - og du kan sikkert sagtens finde en af dem som også er på den udstilling du skal på. Tænker ejeren til farmanden til din kat er på de allerfleste udstillinger. (Julie)

http://birma.dk/konsulenter.htm[/quote]

Hvor ved du fra hvem faren er til Cigurd :besvimer: Birma verden er måske ikke så stor :slight_smile:

Skal man også være medlem af klubben for den hellige birma?
Altså er det en hoved klub? Ligesom f.eks darak? Nej vel???

Jeg vil selvfølgelig altid anbefale JYRAK :slight_smile: Du får samme Kattemagasin uanset hvor du er medlem og kan udstille hos alle klubber uanset hvor du er medlem. Men JYRAK er den største og kan faktisk levere en konsulent selv på Sjælland. Der er ingen medlemsmøder på Sjælland i øjeblikket, men rigeligt i studiekredsene i Jylland og på Fyn og derudover internationalt seminar én gang om året, som er åbent for alle, også dyrlægerne.
VH
Susanne

Bor du på Sjælland vil det være smart at melde dig ind i enten Racekatten eller DARAK - hvis det skal være en klub under FIFe.
Begge klubber har deres aktiviteter på Sjælland…
Hvis du hellere vil være medlem af en klub under TICA, kan du melde dig i Viking Cats… du kan stadig udstille under “Open Doors” reglerne, dog får din kat ikke titler erhvervet på FIFeudstillingerne.
(Hvilket minder mig om at jeg skal have fornyet mit medlemsskab :smiley: )