Første løbetid?

Ganske kort: Har I oplevet hunkatte tisse/strinte i deres første løbetid?

Er tegnene i den første løbetid mindre end i de efterfølgende?

En kat har tisset/strintet op af mit skab i soveværelset i nat, noget der bestemt ikke er normalen herhjemme, så jeg er i gang med at indsnævre hvem det kan være og hvad årsagen er.

Min erfaring med at eje en fertil hunkat er lille. Håber I vil dele jeres erfaringer.

Sophie er 6 mdr og halv siameser.
Hun sludrer mere end normalt i disse dage, men virker ellers som sig selv. Måske lidt mere damet i leg med Eddie dvs bliver lettere hysterisk, hvis Eddie tager fat i hende (han ligner et spørgsmålstegn:-)).

Jeg tænker også om en kommende løbetid mon kunne tænkes at få en af mine kastrater til at strinte?

Jeg frygter naturligvis sygdom hos en af kattene (urinsten eller andet) og vil derfor forsøge at bruge udelukkelsesmetoden. Er det fertilitet, så er det jo normalt og OK, men er det ikke, så kan det haste med hjælp.
Ingen katte herhjemme har tidligere haft sten eller andre sygdomme af den slags.

MVH Helle

Mange hunkatte strinter op til og under en løbetid …Så måske er ‘synderen’ ikke en hankat Helle :slight_smile:

6 måneder er godt nok tidlig, men nu sammenligner jeg sikkert osse med min egen race, som er væsentlig senere i deres udvikling.

Pyyha… jeg HÅBER det er løb og ikke sygdom… De virker alle raske, og ikek stressede… så håber.

Sophie stod derovre og skrabte og skrabte om søen (det var strintet op af skabet oig løbet videre ned på gulvet i en sø), men om det var hende så jeg ikke, for jeg sov…

Har sat en bakke der, men det skal jeg måske vente med? For at se hvad der sker har jeg tænkt? Jeg tænkte bare, hvis nu de andre får samme idé, så finder jeg ikke “synderen”?

Det er renset naturligvis på stedet.

Ja 6 mdr er tidligt… men siam-katte kan være ret hurtigt ude. Nogle SNO går i løb som 4 mdr gamle.

Hun leger en del med Nanoq, hvilket undrer mig - han leger normalt ikke, og i går lagde hun halen lidt til side, når jeg aede hende… Blot for lige at nævne de tegn jeg har set, som er anderledes end normalen herhjemme…

der er også mange hunkatte der ikke strinter i en løbetid men nu har jeg også perser, dog har jeg en der er en kant-tisser når hun er i løb og er drægtig ( hun går på toilet men sætter sig lige inden for/på kanten og derved tisser hun uden for ) og derfor har jeg plastmåtter under bakken, og de er guld værd i sådan situationer og har reddet mit gulv mange gange fra hendes mani men det er træls, men godt at hun alligevel bruger bakken, i stedet for andre steder. Muligt at det er din lille hun …

Det lyder som om hun er i løb…
jeg har en hunkat der ligger som søer rundt omkring når hun er i løb…

Mine hunkatte har heller ikke strintet, men jeg ved at mange/flere hunkatte gør det. Og hold op, hvor er jeg osse glad for mine plastmåtter udenfor deres toiletter, mine to nye små-misser graver og graver, og ikke alt bliver indenfor :slight_smile:

Jeg tror hun er igang med hendes første løbetid :-)…Første løbetid kan været noget svagere end de efterfølgende …Du skal nok regne med du har fået en missepige som lægger ‘hilsner’ når hun er i løb, og måske osse mens hun er drægtig - Når det er sådan noget ‘homon-ting’ så tror jeg ikke man kan få dem fravænnet med disse unoder ?

Sophie er i løb - forvent, at hun bliver mere højrøstet de næste dage (og i de efterfølgende løbetider).
6mdr er ganske almindeligt for første løbetid hos de mere aktive korthårsracer - deriblandt SIA.
Hvis hun strinter/urinmarkerer allerede under sin første løbetid, kan du godt regne med, at det er normalt for hende (tendensen synes at være arvelig til en vis grad). Hold øje med, hvor tit hun kommer i løb, da strinteriet kan tage til - de eneste måder at holde denne løbetidsstrinten fra dørene er p-piller eller neutralisation.

Min yngste hunkat i løbetid var 4 mdr(Burmeser), så med de mere aktive racer kan det sagtens lade sig gøre. De har desværre også en hyppigere tendens til at urinmarkere oveni syngeriet, de skal jo da være helt sikre på at drengene kan finde dem:høhø:
Og ellers velkommen til de fertile kattes vidunderlige verden hvor intet er fredet lige fra det nyvaskede tøj til friske plastikposer og med et dagligt forbrug af mindst en køkkenrulle i visse perioder :slight_smile:

Marina

Hvis det var sygdom, ville der ikke være strintet, men tisset - en stor forskel :slight_smile:

Jeg har haft held med Feliway spray til strintende katte - men det forudsætter, at det er en af de katte, der dufter til stedet før den strinter.

Ja, de andre småtegn du fortæller om får også mig til at mene at det er løbetid (har haft to piger der blev kastreret sent, den ene efter et kuld), dog har jeg heller aldrig oplevet nogen der strintede under løb :slight_smile:

Men hav lige i baghovedet, at kastrater også sagtens kan begynde at strinte :wink:

Mille var ca 5 måneder da hun kom i sin første løbetid. Hun strintede ikke, men hold da op en hylen og en klagen:uha:. Som regel om natten. Det var virkelig ved at drive os til vanvid. Laban var lidt langsommere, han fattede gudskelov ikke hvad det drejede sig, når hun placerede bagenden op under hans snude:). Men jeg var rigtig bange for at han ville nå at lave ballade på hende, men der blev hurtigt bestilt tid hos dyrlægen og de begge blev neutraliseret… og vi fik vores nattesøvn igen:muhaha:

SIA LØB SIA LØB SIA LØB:høhø:

Det er nok desværre, det man skal leve med, hvis det er sådan en kat. Så er det jo, at man skal beslutte, om det skal være pest eller kolera. En hunkat der får lov at komme i løb ( tja jeg ville se, hvordan intervallet var, og hvis den er i løb hver halve år, så måske leve med larmen hvis den ikke strinter) Hvis den er ofte i løb, strinter, råber osv. Så vælger jeg desværre løsningen med p-piller en tid. Jeg har dog måttet sterilisere én orientaler, der PISSEDE OG STRINTEDE alle steder i løbetiden, og den fejlede ikke andet end løbetid.

Hilsen
Birthe
PS er snowshoe ikke en race??? så er den jo ikke halv noget!!

Binks - det er en race hvor man stadig må bruge andre racer i. :slight_smile:

Binks - det er en race hvor man stadig må bruge andre (bestemte) racer i. :slight_smile:

Ja sikke noget sludder - min undskyldning er, at jeg skrev det med det ene ben ude i bilen på vej til Elin:-) Jeg tror jeg skrev halv, fordi Fie er F3 SNO, men indrømmet det var sludder:-)

Tak for alle de gode svar.

Jeg er siden kommet i tvivl, men tiden må jo vise det… Ingen nye tissetårer, og Fie er normal (så normal hun kan være, hvilket folk kan få at se i Randers i morgen:-) hehe)… så måske var der tale om et uheld.

Der hvor hun tissede stod dr nemlig en bakke indtil for en uge siden… Jeg skal nok lade jer vide, hvad der sker.

Jeg har også regnet efter - hun er fra juni, så jeg må sige det er tidligt… men det er set før.

Elin og Mogens blev tilbudt hende i denne uge (tisse-løbetidsugen) men takkede NEJ!!! Sikke dog nogle ejere hva? hehe

Jeg forstår dem:-)

Er det løb så er det ok, jeg skal være holde øje, så jeg opdager, hvis en er syg… Det er det værste ved flere katte - er der en ting, så kan det tage tid at finde den syge…

Tak fordi I delte alle jeres gode erfaringer med os. Det lettede mit hjerte en del.

Der er stadig intet at mærke på flokken forresten - de er som de plejer.

KH

Ja ja, men det er dog trods alt en Snowshoe… Man siger jo feks. heller ikke en Peterbald er en halv … selvom der må krydses siameser og orientaler ind. det er sgi da en Peterbald. Men lad os se om der går ind under den kategori. Eller kald den en sia/osh… bald til den tid.

Min pointe var, at der gerne skal komme nye racer. Også Dejlige snowshoe. Men kald en spade en spade. Ellers er der jo ingen der går ind for racen ( Bitter erfaring med cinnamon sia - osh; som uvidende stadig tror er en krydsning mellem aby og sia/oah:fløjte:)

Hilsen
Birthe

Jeg tror bestemt at hun er i løb. Min hunkat gjorde på samme måde da hun kom i løb første gang. Hun var også kun omkring 6 måneder så jeg havde ikke fået hende neutraliseret inden hun kom i løb. Det blev hun så og så stoppede det med det samme.