Første udstilling - tjekliste

Beklager hvis en lignende tråd findes, men jeg kunne ikke finde en da jeg søgte. Jeg har ikke nogle aktuelle planer om at udstille, men jeg tænker lidt på, at der er nogle ting man skal have styr på, både i god tid før udstillingen, huske at have med på udstillingen og lignende, og eftersom jeg er grøn på området så vil jeg lige efterlyse en tjekliste for dummies/newbies, da det eneste jeg kan tænke på er:

HUSK:

[ol]
[li]Katten[/li][li]Snacks/mad/vand[/li][li]lille bakke + grus[/li][li]burgardiner[/li][li]en mindre frisørsalon hvis man har persere :rock:[/li][/ol]
men så tænker jeg jo

[ol]
[li]Skal man have stamtavlen med?[/li][li]Hvor ny/gammel skal/må seneste vaccine være?[/li][li]Skal katten være chip-/øremærket?[/li][li]Hvilken aldersgruppe betegner “ungdyr”, altså hvor gammel skal en kat være før den stiller op som voksen?[/li][li]Hvordan ved man om ens kælekat er egnet (temperament/udseende)[/li][li]Andet?[/li][/ol]
#5: Nu har jeg jo Bambo og Aslan, og jeg har luret, at Bambo er for lang i krop og hale til at være en præmiekat. Nå, ja, og så er han ikke den mest sociale kat i verden, så ham ville jeg nok forskåne for det ræs. Aslan er nok noget bedre typet, men så opfanger jeg jo, at ikke nok med at katten skal være “rigtig” typet, den skal også have klare aftegninger, farve og øjenfarve… Hvordan i hulen finder jeg ud af om de øjne jeg synes er så smukke, er “noget værd” i udstillingsøjemed? Det er i øvrigt rent hypotetisk, for skal jeg udstille så bliver det hobbyudstilling, jeg har ikke mentaliteten til “rigtige” udstillinger. Men tænkte bare at det måske var brugbart for andre end min indre spørgejørgen :ups:

du behøver ikke tage grus med hjemmefra :slight_smile: det er altid på udstillingerne

[ol]
[li]Skal man have stamtavlen med? - Ja - sammen med sundhedsbog/pas med vaccinerne i. [/li][li]Hvor ny/gammel skal/må seneste vaccine være? - højst 1 år gammel, men mindst 14 dage gammel. (der oplyses typisk sidste dag for gyldig vaccine, når der inviteres til udstilling). [/li][li]Skal katten være chip-/øremærket? - Nej ikke i dk. men skal du ud af DK og udstille er der jo krav om pas og rabies. [/li][li]Hvilken aldersgruppe betegner “ungdyr”, altså hvor gammel skal en kat være før den stiller op som voksen? mener ungdyr er 6-10 mdr. [/li][li]Hvordan ved man om ens kælekat er egnet (temperament/udseende) - ved at prøve :tihi: [/li][li]Andet?[/li][/ol]

Skynd dig at melde Aslan til Colourpointen hobbyshow… der er vi da et par stykker som gerne hjælper og ikke mindst får du startet Aslan med udstilling - det går altid lettest at starte med en ung kat :slight_smile: Katte er ungdyr til de er fyldt 10 mdr… mærkning kun nødvendig hos hvide katte eller katte, der skal til udlandet.

På sådan et hobbyshow kan du også møde folk, som kan fortælle dig lidt mere om kattens udstilllingskvaliteter eller mangel på samme… og alt foregår i en venlig og rar atmosfære :slight_smile:
Og du kan få tips ang grooming…

Vaccination skal være mindst 15 dage gammel i forhold til udstillingsdatoen…

Om en kat er egnet til udstilling… reelt kan man ikke vide, før man har prøvet at tage den med… MEN - der er da nogle indikationer, som man selv kan se i hjemmet… Fx som du siger om Bambo, der er for reserveret og privat… En god udstillingskat, skal helst finde sig i at blive håndteret af hvem som helst, skal kunne holdes på de mest bedynderlige måder, og skal kunne synes det er ok at ligge i et bur en hel dag…

[QUOTE=PiaB;664461]du behøver ikke tage grus med hjemmefra :slight_smile: det er altid på udstillingerne

[ol]
[li]Skal man have stamtavlen med? - Ja - sammen med sundhedsbog/pas med vaccinerne i. [/li][/ol][/QUOTE]

Nej det skal man ikke!! - klubben skal ikke bruge info i stamtavle til en døjt:D - med mindre, at man har stemplet vaccinationer på denne

Vaccinationsattester eller pas kan gøre det.

Risikerer man ikke at katten ikke vil bruge det, hvis det er noget andet end det man bruger hjemme?

Jeg ville bare være så ked af, at tage på udstilling og katten så er rigtig godt ked af/sur over at være der, og så være nødt til at blive (fordi jeg personligt ikke har hverken kørekort eller bil, og derfor ikke bare ville kunne tage hjem med katten), så jeg tænkte om der er nogle ting der indikerer om katten har temperament til det, som man kan holde øje med?

Og i øvrigt tak for svar!

[QUOTE=Ann K;664471]Skynd dig at melde Aslan til Colourpointen hobbyshow… der er vi da et par stykker som gerne hjælper og ikke mindst får du startet Aslan med udstilling - det går altid lettest at starte med en ung kat :slight_smile: Katte er ungdyr til de er fyldt 10 mdr… mærkning kun nødvendig hos hvide katte eller katte, der skal til udlandet.

På sådan et hobbyshow kan du også møde folk, som kan fortælle dig lidt mere om kattens udstilllingskvaliteter eller mangel på samme… og alt foregår i en venlig og rar atmosfære :slight_smile:
Og du kan få tips ang grooming…

Vaccination skal være mindst 15 dage gammel i forhold til udstillingsdatoen…

Om en kat er egnet til udstilling… reelt kan man ikke vide, før man har prøvet at tage den med… MEN - der er da nogle indikationer, som man selv kan se i hjemmet… Fx som du siger om Bambo, der er for reserveret og privat… En god udstillingskat, skal helst finde sig i at blive håndteret af hvem som helst, skal kunne holdes på de mest bedynderlige måder, og skal kunne synes det er ok at ligge i et bur en hel dag…[/QUOTE]

Det fremhævede er jeg ikke helt med på?

Du kan sagtens tage Aslan med på udstilling.:slight_smile:

Han har perfekt farvefordeling - en dejlig kompakt krop - fin ørestilling og endelig en utrolig smuk øjenfarve…så afsted med jer:høhø:

Og hvis det er, plejer jeg enten at udstille eller også være blandt publikum - og hvis han er meget ked af det, så kører vi ham hjem og dig incl. :høhø:

[QUOTE=Osquary;664475]Risikerer man ikke at katten ikke vil bruge det, hvis det er noget andet end det man bruger hjemme?

Jeg bruger samme grus, som på udstillingerne, men mine katte vil absolut ikke gå på bakken på en udstilling.

Jeg ville bare være så ked af, at tage på udstilling og katten så er rigtig godt ked af/sur over at være der, og så være nødt til at blive (fordi jeg personligt ikke har hverken kørekort eller bil, og derfor ikke bare ville kunne tage hjem med katten), så jeg tænkte om der er nogle ting der indikerer om katten har temperament til det, som man kan holde øje med?[/QUOTE]

Katten må ikke forlade hallen før udstillingen er slut…
Det eneste du kan gøre der, er at trække katten ud, så den ikke skal op til dommeren, og så må du vente til udstillingen er slut, med at tage hjem.

[QUOTE=Gidahmir;664486]Du kan sagtens tage Aslan med på udstilling.:slight_smile:

Han har perfekt farvefordeling - en dejlig kompakt krop - fin ørestilling og endelig en utrolig smuk øjenfarve…så afsted med jer:høhø:

Og hvis det er, plejer jeg enten at udstille eller også være blandt publikum - og hvis han er meget ked af det, så kører vi ham hjem og dig incl. :høhø:[/QUOTE]

Det lyder godt :slight_smile: Jeg ved ikke om det er mig med at udstille, men det finder jeg jo kun ud af ved at prøve.

[QUOTE=Henriette;664487]Katten må ikke forlade hallen før udstillingen er slut…
Det eneste du kan gøre der, er at trække katten ud, så den ikke skal op til dommeren, og så må du vente til udstillingen er slut, med at tage hjem.[/QUOTE]

:uha: gælder det også hobbyudstillinger? :S

[QUOTE=Osquary;664494]Det lyder godt :slight_smile: Jeg ved ikke om det er mig med at udstille, men det finder jeg jo kun ud af ved at prøve.

:uha: gælder det også hobbyudstillinger? :S[/QUOTE]

Det kan jeg ikke svare dig på. Men mon ikke der er andre der kan :slight_smile:

[QUOTE=Henriette;664487]Katten må ikke forlade hallen før udstillingen er slut…
Det eneste du kan gøre der, er at trække katten ud, så den ikke skal op til dommeren, og så må du vente til udstillingen er slut, med at tage hjem.[/QUOTE]

Der kan vel gives dispensation i visse tilfælde?

Daisy du kan også vente indtil Bicolouren holder hobby udstiling i Febura i Hvidovre, så er der ikke så langt hjem, hvis det i mod forventning skulle vise at Aslan bliver ked af det. På de små udstillinger er der som regel intet problem i at køre katten hjem før tid :slight_smile:

En anden måde at teste om de vil udstilles er at melde den til kattefremvisning, her skal katten jo blot være i bur en hel dag mens en masse mennesker kigger på den, men der vil være larm og uro omkring den.

Jeg mener der skal søges om det på forskud, men det kan kun klubben svare på.

Man kan vel ikke vide på forhånd, om katten bliver skræmt og bange, hvis det er første gang, den er med? Ja, jeg ved ikke, hvordan det fungerer, men jeg har bare hørt om nogen, der har fået lov at tage hjem, da deres kat pludselig bestemt ikke mere brød sig om at være med mere, selv om den endda havde prøvet det før.

Nej, har man en meget ulykkelig kat, jamen så går man da op og snakker med formanden/en fra bestyrelsen, og evt. viser katten. Så er jeg sikker på at man nok skal få lov at gå før tid… (eller blive beroliget med at det faktisk ikke er så slemt, nogle gange kan man selv gøre det meget værre med sine nerver)… :slight_smile:

Det er meget forskelligt, om - og i hvilke situationer - der gives dispensation til at gå før tid. En del stress kan mindskes ved at holde katten i buret og evt. dække det til, så katten ikke har øjenkontakt med andre katte.

det re sket, at katte som er blevet så gale og kede af det, at de har fået lov at tage hjem - for alles skyld. Men synes ikke det er noget man ser ret tit :slight_smile:

Man kan spørge den arrangerende klub på udstillingen, som for det meste siger ja , men hvis man får nej så kan man trække katten fra bedømmelse.

Det kan jo også være der pludseligt sker et eller andet i ens familie, så kan man også spørge om lov til at gå.

Og uden at vide det 100% så vil jeg skyde på at hvis du kommer på en hobbyudstilling og katten er meget bange, så får du sikkert lov til at gå … men spørg først.

Hvide katte skal være mærkede, da man i FIFe forlanger en høreattest for at man kan få lov at udstille dem - attesten sammenholdes med kattens chipnummer.

Hobbyshows er lidt mere large med at du kan få lov at tage katten med hjem - og jeg har også hørt at Viking Cats giver dig lov, hvis katten er meget ked nede i burringene.
På de internationale FIFeShows er man lidt mere konsekvente med at håndhæve at katten skal blive til udstillingen slutter. men jeg har da hørt om og oplevet ganske enkelte tilfælde, hvor en kat har fået lov til at gå før tid.
Skulle en kat blive meget bange, ked eller aggressiv på en udstilling, har man ofte muligheden for at få lov til at tage den ud i “karantænerummet” - typisk et omkldningsrum tilknyttet sportshallen, hvor der er RO og fred… De allerfleste katte slapper af lige så snart de kommer væk fra udstillingshallens mange lyde og dufte og man kan derefter sagtens forsvare at blive til udstillingen slutter…

Der er ike så meget, der direkte indikerer om en kat vil kunne lide at være på udstilling…¨Kun de der ting, man som ejer får en fornemmelse af…
Fx havde jeg jordens smukkeste huskat - som i hvert fald aldrig nogensinde skulel afsted på noget show! hun ville have flæsket dommere, stewarder og andre udstillere på stedet!
Hendes søn var en næstne lige så smuk blanding - han kom heller aldrig afsted… Han hadede at være luket inde, og jeg ville ikke byde ham en hel dag i bur. Han var gået amok!!!
Så har jeg jo Lusen - som tidligere havde en god karriere, men som nu bare ikke vil finde sig i at blive håndteret af hvem som helst og da slet ikke dommere! Hun er blevet voksen og har fået en helt anden selvtillid, så nu bliver hun bare hjemme :smiley: