Fortolkning af laboratorieprøver

En af mine killingekøbere har en kat, der pt. er ret skidt :frowning: Det er ikke den, hun har fra mig, men derfor kan jeg jo godt hjælpe hende med at få et svar.

Jeg er ikke super stærk i at aflæse blodprøveresultater, så jeg håber, der måske er nogle kloge herinde, der kan give et bud, hun kan bruge til noget :slight_smile: (Side 3 er ikke med, fordi det kun er noter og de er ikke så relevante)

Pas på en diagnose, men jeg hæfter mig ved at blodsukkeret (glucose) er påfaldende lavt - havde det været et menneske, ville man have indlagt vedkommende! Det er så lavt, at det alene gør katten meget utilpas. Retur til dyrlægen med håb om det bedste - der er ingen tvivl om at den er skidt :frowning:
VH
Susanne

1 Synes om

De har fået en tid hos min dyrlæge i morgen. Egen dyrlæge har ikke udstyret til at gå meget videre og det store dyrehospital, de var sendt videre til, har varslet, at de vil tage en masse penge for at tage en masse prøver for at sætte en diagnose på, før hun bliver aflivet. Min dyrlæge har rigtigt meget udstyr og tager ikke en masse penge for at bruge det - og tager heller ikke flere prøver end højst nødvendigt. Hans umiddelbare “worst case” diagnose ud fra tallene er skjoldbruskkirtelkræft, men nu får vi se, hvad undersøgelserne viser :slight_smile:

3 Synes om

Tør ikke byde på nogen diagnose, men som Susanne også skriver så er glucose lav, dens triglycerid niveau er også i den lave afdeling. Ikke at sidstnævnte nødvendigvis har nogen diagnostisk værdi, men når de begge er lave kunne det måske tyde på at den har nogen problemer med at optage næringsstoffer? Men hvis den har det rigtig skidt og ikke spiser - er lidt i tvivl om hvorvidt glucose kan blive så lav hvis den ikke spiser. Men nu nævner du også selv noget med skjoldbruskkirtlen, hvis der er noget med skjoldbruskkirtlen vil det kunne påvirke glucose niveauet i blodet. Så stofskifte prøver ville nok være en god ide.

Dens SDMA (nyremarkør) er i det normale niveau, men i den høje ende - den er meget tæt på grænsen. Når den har det skidt er det måske også et tegn på at der er noget på vej med nyrerne, så ville jeg også holde øje med SDMA’en, om den bevæger sig ud over grænsen. Kreatinin bruges tit i samspil med SDMA som nyrermarkør, og vil så være forhøjet, men kreatinin er til den lave ende af normal området, så det tyder ikke umiddelbart på nyre-issues. Kreatinin kan også påvirkes af fx. en fastning, og blive lav hvis katten ikke spiser.

En af lever enzymerne er også meget lav, plejer bare at gå den anden vej hvis der er leversygdom - så har de forhøjede leverværdier. Kan ikke rigtig finde nogen betydning af at den er lav.

Håber I finder ud af hvad der er galt

1 Synes om

Tværtimod spiser hun øjensynlig rigtig meget - men taber sig alligevel.

Vi får se, hvad min dyrlæge siger i morgen. Ejer er relativt forberedt på en aflivning, men katten er kun ca. 5 år, så de vil gerne have en så sikker diagnose som muligt først.

Har den også øget drikkelyst, og tisser måske mere?
… kaster den op/har diarre?
De to ovenstående kan også pege i retning af skjoldbruskkirtlen

Øget drikkelyst og opkast - ja

@Temple_Bar fandt I ud hvad der var galt med den?

Beklager den manglende opdatering :slight_smile:

De var ved min dyrlæge, som selv har udstyr til at tage blodprøver og han kørte det fulde panel og fandt absolut intet galt i blodprøverne. Ingen udslag overhovedet.

Til gengæld viste en ultralyd, at hun har de mindste nyrer, han nogensinde har set, så nu er hun sendt hjem med nyrediæt i håbet om, at det kan gøre en forskel på hendes generelle helbred (hun må også godt tage lidt på).

Håber uanset hvad at den får det bedre. :kryds:

Helt enig!

Deres situation bliver ikke bedre af, at deres tredje kat (altså igen ikke den fra mig) har fået adskillige diagnoser og i bedste fald kommer til at koste omkring 10.000 i dyrlægeregninger her og nu plus livsvarig behandling med medrol (og han er ikke særligt gammel) :frowning:

2 Synes om