Forvirret omkring vaccination

Altså sidste nat - da jeg alligevel ikke kunne sove - lå jeg og filosoferede over livets mange spørgsmål og en af dem jeg bare ikke sådan lige kunne finde et svar på er vaccinationer af katte…

Altså jeg er helt på linie med at katten skal vaccineres for at forebygge sygdomme og for at holde den friske og raske. :slight_smile: Så langt så godt…

Men her er det så her at jeg bliver en smule rundforvirret - fordi jeg møder mange forskellige metoder at vaccineret på…

Altså i min “barnetro/barnelæredom” har jeg lært at katten skal have en basisvaccine, som består af to vaccinationer med fire ugers mellemrum. Men så har jeg oplevet at få overdraget katte på henholdsvis 16 uger og næsten et år fra forskellige opdræt - hvor de kun har fået en basisvaccination og hvor jeg så får at vide - at deres dyrlæge siger at det kun er den ene vaccination er der nødvendig og så er det lige pludselig der stilles spørgsmålstegn ved det hele…

Jeg har forsøgt at finde svar på nettet, da jeg ikke er tryg ved denne ene gang vaccinations ting, men der står ikke så meget om kattevaccinationer generelt, så nu kommer jeg til jer fordi I er jo er en flok kloge hoveder.

Så jeg håber på at I komme med et svar…

Og jeg ændrer ikke praksis… Mine katte får to basisvaccinationer… Men hvorfor i alverden er det lige - at nogle opdrætter kun vaccinere en gang og at de mener det er nok og at deres dyrlæge også mener det…??

Varme hilsner
fra
Nethe

Det har jeg ikke hørt om.
Mange opdrættere vaccinerer kun 1 gang før de sælger katten - men så skal køber sørge for revaccination efter de 4 uger.
Jeg kender ikke til hverken opdrættere eller dyrlæger, der anbefaler én vaccination.

Ohhh tro mig - jeg har kendskab til nogle stykker hvor enten der kun er givet en vaccination og der ikke er blevet genvacineret selvom det er over fire uger efter den f’rste basis er givet… Og en af siger at deres´dyrlæge siger at kun en er nødvendig… Og det undrer jeg mig noget over

Så længe du kun har hørt det fra andre end dyrlægen selv, er det forhåbenlig blot løgn.
Èn ting er jo at sige det på vegne af andre.-…det er nemt nok, noget andet er om det er sandheden

Tak, så har jeg mere ro i sjælen, for jeg kunne heller ikke få til at passe…

Nej det er desværre ikke løgn, at der er dyrlæger som siger at det er nok at vaccinere en gang. En af dem i min dyrlægeklinik gør feks.

Mille fik sin første vaccination da hun var ca. 13 uger, og jeg sagde dengang at jeg så ville komme med hende igen når hun var 17 uger. Men det var ikke nødvendigt, jeg skulle først komme igen om et år, sagde han. Nu blev hun jo så altså meget syg af vaccinen og fik derfor ikke flere vaccinationer før hun var 2 år gammel, netop efter en god snak med jer herinde, om hende.

Men jeg var bestemt også forvirret over det svar, jeg fik af dyrlægen, da Mille var killing.

[QUOTE=Milles mor;655333]Nej det er desværre ikke løgn, at der er dyrlæger som siger at det er nok at vaccinere en gang. En af dem i min dyrlægeklinik gør feks.

Mille fik sin første vaccination da hun var ca. 13 uger, og jeg sagde dengang at jeg så ville komme med hende igen når hun var 17 uger. Men det var ikke nødvendigt, jeg skulle først komme igen om et år, sagde han. Nu blev hun jo så altså meget syg af vaccinen og fik derfor ikke flere vaccinationer før hun var 2 år gammel, netop efter en god snak med jer herinde, om hende.

Men jeg var bestemt også forvirret over det svar, jeg fik af dyrlægen, da Mille var killing.[/QUOTE]

Der kan være flere ting, der spiller ind ift. at en dyrlæge har haft denne holdning

  • katten blev meget syg af vaccinationen
  • katten er (måske) ene- og indekat og kommer ikke i kontakt med andre katte

Hvis en dyrlæge generelt har den holdning, at katte kun skal vaccineres én gang, så burde denne altså se at få læst op på lektien inden vedkommende rådgiver andre.

Killinger skal have de to basisvacciner hvor den sidste lægges ved 16 uger - fordi vacciner givet før 16 uge kan man ikke vide om blokeres af maternelle antistoffer fra moderen.

Nogen mener at vaccineres ved den 16. uge så er een nok.

[QUOTE=DK Lindvig;655354]Der kan være flere ting, der spiller ind ift. at en dyrlæge har haft denne holdning

  • katten blev meget syg af vaccinationen
  • katten er (måske) ene- og indekat og kommer ikke i kontakt med andre katte

Hvis en dyrlæge generelt har den holdning, at katte kun skal vaccineres én gang, så burde denne altså se at få læst op på lektien inden vedkommende rådgiver andre.[/QUOTE]

Katten blev først syg efterfølgende, hvilket dyrlægen jo ikke kunne vide at den ville blive. Og ganske vist var/er hun indekat, men med løbegård, og vi havde også 2 katte dengang. Tror bare det var den generelle holdning. De er også landdyrlæger, måske det har noget at sige.

Det sker katte bliver syge af vaccinen, især de dræbte vacciner er der nogen der udviser reaktion på bærestoffet.

Så vælger man en anden vaccine næste gang

Jeg kan sagtens forestille mig at “kodyrlæger” ikke er opdateret på noget som helst om katte - heller ikke vaccination.
Men jeg håber da ikke, at der er opdrættere, der bruger den slags dyrlæger.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;655458]Jeg kan sagtens forestille mig at “kodyrlæger” ikke er opdateret på noget som helst om katte - heller ikke vaccination.
Men jeg håber da ikke, at der er opdrættere, der bruger den slags dyrlæger.[/QUOTE]

Der er jo altid plads til fordomme i enhver udveksling af holdninger og meninger. Jeg vælger at rubricere denne udtalelse som en fordom.

Når vi henvender os til vores dyrlæge om at tilse vores køer er der tidspunkter hvor vi skal stå med en livstruende situation for at vi kan komme til, for i klinikken venter hund og kat på stribe. Enhver dyrlæge kan, hvis vedkommende vil, læse op på behandlingen af en sygdom eller spørge kolleger. Noget så banalt som vac ved alle dyrlæger hvordan de skal håndtere, men lige som vi en gang imellem bliver oplyst om nye forskningsresultater og derefter ændrer praksis må dyrlægerne også. Ellers er det jo vi klager over deres seriøsetet. Hvis en dyrlæge forsøger kun at leve af at tilse landbrugsdyr vil de skulle gå ned i løn især på Sjælland. Næ kat og hun og andre mindre dyr er dem der i de fleste tilfælde skaffer dem mad på bordet.

Jeg vac altid mod al det vi kan vac imod fordi jeg har så mange katte og har købt her og der. Opdager af og til at mine indkøbte dyr er vac mod færre sygdomme end mine. Hvad er rigtigst og hvad er sværest for killingen at komme sig over. Sygdommen eller bivirkninger ved vac mod sygdommen, siger jeg bare!

Det kan du jo gøre som du vil :slight_smile:
Fakta er bare, at ingen ved alt - heller ikke de aller dygtigste dyrlæger.
Min dyrlæge sagde engang selv på et foredrag, at han ikke kunne drømme om at tilse og diagnosticere en ko - det ville han lade ko-dyrlægerne om.

Princippet er det samme som i alle andre brancher:
Man kan være middelmådig til det meste - eller man kan være knaldhamrende dygtig til et speciale.

Jeg vælger så den dyrlæge, der er i sidste kategori :slight_smile:

Den ene af dem er så en dyrlæge fra en rimelig stor by - så jeg tror altså ikke at der er ret mange køer derinde, men hvad ved jeg?

Jeg har selv undret mig en del og forsøgt at konfrontere den ene opdrætter omkring vaccinatioen - fordi jeg synes det virkede pænt underligt at dyrlægen ikke går ind for to gang basis… Vedkommende var selv undrende overfor den slags - men dyrlægen sagde at det var nok med en…

[QUOTE=Nethe;655513]Den ene af dem er så en dyrlæge fra en rimelig stor by - så jeg tror altså ikke at der er ret mange køer derinde, men hvad ved jeg?

Jeg har selv undret mig en del og forsøgt at konfrontere den ene opdrætter omkring vaccinatioen - fordi jeg synes det virkede pænt underligt at dyrlægen ikke går ind for to gang basis… Vedkommende var selv undrende overfor den slags - men dyrlægen sagde at det var nok med en…[/QUOTE]

Nogle mennesker - og deriblandt i sagens natur også nogle opdrættere - holder sig med vilje uvidende, fordi det er nemmere/billigere/whatever. Og får de tilmed en nem løsning som svar, så vil de henvise til denne til hudløshed, ligegyldigt hvor meget den bliver udfordret, for så kan de jo tørre modstanden af der.
Lad være med at bruge din tid på den slags mennesker - man bliver i dårligt humør af det.

Killinger skal basisvaccineres 2 gange, med 3-4 ugers interval:
http://www.netdyredoktor.dk/sw15377.asp

[QUOTE=Lisbet;661474]Killinger skal basisvaccineres 2 gange, med 3-4 ugers interval:
http://www.netdyredoktor.dk/sw15377.asp[/QUOTE]

To eller flere gange - afhængig af hvor tidligt den første vaccine gives. Sidste basisvaccine skal ligge omkring 16 uger

[QUOTE=pivnu;655530]Nogle mennesker - og deriblandt i sagens natur også nogle opdrættere - holder sig med vilje uvidende, fordi det er nemmere/billigere/whatever. Og får de tilmed en nem løsning som svar, så vil de henvise til denne til hudløshed, ligegyldigt hvor meget den bliver udfordret, for så kan de jo tørre modstanden af der.
Lad være med at bruge din tid på den slags mennesker - man bliver i dårligt humør af det.[/QUOTE]

Til gengæld står det jo en frit at handle som man selv finder er bedst, jeg har da til gode at se en kontrakt fra en opdrætter, der ligefrem forbyder køber at vaccinere katten selv, hvis man ikke er enig i vaccineforløbet.

Du mener vel ikke vaccinere selv? Jeg kunne da godt finde på solgte jeg en kat til f.eks. Tyskland at skrive i kontrakten den ikke måtte vaccineres mod f.eks. FIP og Leukæmi

Klart klart - men derfor er det da stadig ikke en særligt vidensbegærligt underbygget anbefaling til killingekøberen. Hvad opdrætteren giver med til killingen, der er en helt anden diskussion, end om vedkommende faktisk ANBEFALER, at killingen kan nøjes med at blive vaccineret en enkelt gang.