Foundation

Jeg har hørt udtrykket og har også læst lidt om det, men vil meget gerne, hvis der er nogen her, som kender til det, som vil forklare noget mere om det.

Foundation er “vilde” katte fra naturen.

Du kan læse lidt om det her: http://pawpeds.com/MCO/mchs/articles/glossary_dk.html
Under novicekatte

Interessant og noget jeg vist lige skal nærlæse mere end én eller to gange. Hvordan kom perseren så ind i linierne på MCO. Den ene af vores har meget bølget pels under maven i forhold til de andre og den filtre meget nemmere i pelsen end de andre. Der var én der sagde, at det nok var fordi der tilbage i linierne var perser i. Mener det var sådan, det blev formuleret.

Og lidt om foundation hos bengal katte: http://www.bengalcat.com/aboutbengals/foundation.aspx

Perser ??!
Nej - det tror jeg ikke.

Åhh jo… du kan tro at der ligger i hvert fald en kendt rød perser på nogle af MCO linierne… Hevengift Sweet Pea er en rød perser…

Åhh jo… du kan tro at der ligger i hvert fald en kendt rød perser på nogle af MCO linierne… Hevengift Sweet Pea er en rød perser…[/quote]

Hvorfor har man puttet en perser ind? :?

Åhh jo… du kan tro at der ligger i hvert fald en kendt rød perser på nogle af MCO linierne… Hevengift Sweet Pea er en rød perser…[/quote]

Hvorfor har man puttet en perser ind? :?[/quote:1j0nhx9d]

Ladet den parre med en MCO :? :smiley: Kan ikke se formålet… men det er nu den skinbarlige sandhed…

Hvorfor har man puttet en perser ind? :?[/quote]

Ladet den parre med en MCO :? :smiley: Kan ikke se formålet… men det er nu den skinbarlige sandhed…[/quote:1bqchi1f]

For at få MCO med opstopper tud? -høhø måske.
Men det er da en " smutter" er det ikke. Eller ligger der sjove katte i MCOlinjerne?

Tror nu ikke at det var en smutter - efter de fortællinger jeg fik at respekterede Danske MCO opdrættere… Det var bevidst…
Der ligger vel altid lidt sjovt på alle stamtavler - hvis man kender linierne langt nok bagud og har fået viden fra dem som har arbejdet med dem i lang tid…

Hm. Der kan man bare se…

Der er skam også somali ind over på visse linier, så jo…det er en “ren” race vi holder os :stuck_out_tongue:

Jeg fandt dette:
http://images.google.com/imgres?imgurl= … n%26sa%3DN

http://images.google.com/imgres?imgurl= … n%26sa%3DN

Jeg søgte på Hevengift Sweet Pea og på billeder og så videre derfra.

Jeg synes ikke Heavengift Sweet Pea’s forældre ligner så meget persere?

Nææh, men er det hendes forældre? :stuck_out_tongue:

Nææh, men er det hendes forældre? :P[/quote]
Så har de løjet? Hvad så med resten af kuldsøskende?

Jeg har set billeder af den nævnte kat - hos MCO opdrættere, som har stået i stuen hos den famøse opdrætter i USA, der ejede Sweet Pea… og hun havde både persere og MCO i sit opdræt…
Og det var ingen hemmelighed at den perser havde fået et “ups-mco/perser” kuld… og de blev registret som MCO…

Det er almen viden at den kat er perser og ligger i vores stamtavler… og så kan der vist ikke barberes mere pels af den ged… :smiley:

Jeg har set billeder af den nævnte kat - hos MCO opdrættere, som har stået i stuen hos den famøse opdrætter i USA, der ejede Sweet Pea… og hun havde både persere og MCO i sit opdræt… [/quote]
De billeder ville jeg gerne se. :smiley:

Somalien er jo en søsterrace til aby’en - der har været langhår indover på et tidspunkt for at få somali. Somali må ikke tilbagekrydses til aby - men aby må stadig anvendes i somaliavlen. Alle korthårede somaliers FD stamtavle vil have VAR uendeligt (national regel). Nå ja, der er lige en svensker der har fået lov at anvende en kat der i FD ville ha’ haft betegnelsen var i aby tavlen, ikke nok med der er somali i den kat, der er også andre racer, flere gange og ganske tæt oppe, suk …

For at lave specielle farver og mønstre har man også tidligere blandet andre racer ind. Så går man langt tilbage findes alle “mærkværdighederne”. Jeg tror næppe der er en race der er 100% ren

Jeg har set billeder af den nævnte kat - hos MCO opdrættere, som har stået i stuen hos den famøse opdrætter i USA, der ejede Sweet Pea… og hun havde både persere og MCO i sit opdræt… [/quote]
De billeder ville jeg gerne se. :D[/quote]

Det er papirbilleder så det bliver svært… Men den er nu god nok… Jeg gik også i panik da jeg fik det at vide… Men herregud - den kat er jo så langt ude efterhånden at den næsten er ved at være en klenodie… -høhø