Fra forstoppelse til diarré til... - forstoppelse igen?3

Min gamle kastrat på 14,5 år har været syg den seneste uge. Mandag clearede blodprøver hans organer, og røngden viste, at der ikke er tale brud, men forstoppelse. Så han fik væskebehandling, smertelindring og kvalmestillende. Tirsdag blev han igen kvalmelindret og startet op på binyrebarkhormon og parafinolie - og så var der “hul igennem”. Onsdag fik han dog tiltagende diarré, så torsdag startede han - sideløbende med binyrebarkhormon men ikke parafinolie - mælkesyrebakterier. I går, fredag spiste han absolut ingenting hele dagen men løb på kattebakken konstant og kastede op et par gange. Efter en snak med vagtdyrlægen, endte vi ud i i/d-vådfodder via sprøjte fredag (i går) ved sengetid og igen i morges (lørdag) hvorefter han går i fuld sving med at spise. Den har ikke fået for lidt (tørfoder blødt op i vand, sovs fra vådfodder og snacks), så han har tydeligvis været sulten.

Men: Han har ikke været på kattebakken i dag, så jeg er nysgerrig på, om nogen har prøvet noget lignende (fra forstoppelse til diarré til forstoppelse) eller det er forventeligt ovenpå den omgang (aka jeg skal tage en chill pill)?

Mon ikke det er for tidligt at gå i panik :slight_smile: Han er blevet renset godt ud og har ikke spist alverden. Så jeg tænker, du skal se tiden an en dag eller to. Han får fornuftigt foder og mælkesyrebakterier, så maven skal nok lige have tid til at komme på ret køl.

Men ellers sker der jo ikke noget ved lige at ringe til dyrlægen og høre ad i morgen, hvis der stadig ikke rigtig sker noget.

Det synes jeg i øvrigt altid, folk skal gøre, hvis de er urolige for kattens adfærd. Det er nemt at sidde her på afstand uden at kende katten og give “gode” råd. Så hvis du synes, der er grund til det, så ring altid og spørg dem.

4 Likes

Der kom hul igennem, inden jeg nåede at kontakte vagtdyrlæge.

Jeg er i øvrigt helt enig i din kommentar om dyrlæge frem for husråd. Derfor gik mit spørgsmål også på, om nogle havde oplevet noget lignende, som ville berolige mig. Jeg har skam været i dialog med dyrlæge dagligt frem til weekenden

5 Likes