Fra fritløber til ...?

Godmorgen og glædelig søndag kattefolk :slight_smile: Jeg har nogle tanker omkring min kats fremtid, som jeg rigtig godt kunne tænke mig at høre jeres tanker om…

Jeg har en 7½ år gammel huskat. Han er fundet i en sæk som killing, levede sine to første år som staldkat, har siden boet 2 forskellige steder sammen med mig (som fritløber) og bor nu hos mine forældre (også som fritløber) :pote:

Han er en rigtig dejlig kat, som godt ved hvem hans “mor” er :hjerte::hjerte: Han bliver altid rigtig glad for at se mig, når jeg kommer hjem…jeg er den eneste, han gider bæres rundt på af, og den eneste han sover på skødet af/putter i sengen hos.

Hele vinteren og på dage med regn/blæst er han udpræget indekat :cool2: og ellers er han sådan en kat, som altid kommer, når man kalder, og aldrig render meget længere end haven…

Han trives somend rigtig godt hos mine forældre, men jeg savner ham naturligvis meget.

Han har stadig resterne af nogle “adfærdsproblemer” (som helt sikkert er menneskeskabte), som bl.a. betyder, at min lillebror og alle hans legekammerater er meget utryg ved ham :S Derudover har mine forældre ikke den store forstand på dyr, og jeg går derfor og er lidt…kronisk nervøs for, at der skal opstå et eller andet, som de ikke opdager - hvis I forstår? Der er ingen tvivl om, at de virkelig gør deres bedste og følger “manualen” til punkt og prikke hvad angår foder osv…men de tænker bare lidt mere sådan “Hmm…kaninen spiser ikke gulerøder, hø og piller længere…vi giver den mælkebøtter og opbløder dens foder, så går det!” - i stedet for at kigge på dens tænder og derved konkludere, at den skal til dyrlægen :stuck_out_tongue:

Og jeg vil jo bare så frygtelig gerne kunne have min elskede kat hos mig selv :wehuu:

Jeg har kig på en lejlighed, som gerne skulle være sat færdigt i stand til august, hvor jeg igen bliver hjemløs :høhø: Den er i to etager og på ca. 40m2, med egen terasse (10m2) og en pæn størrelse have, som skal deles med min veninde, som bor i den anden halvdel af huset :juhu:

og så er det jo, at jeg begynder at tænke og overveje…

Ville Tarzan mon kunne trives med at flytte med der… :gruble:Jeg tror IKKE, jeg ville have nerver til at lukke ham ud der, pga. afstand til rimelig befærdet vej…men terrassen ville nemt som ingenting kunne kattesikres :? Hvad tænker I om det?

Jeg tænker også i en-kat-mere baner. Men det skulle så afgjort kun for hans skyld. Og hvad tænker I så om dét? :?

Det skal lige nævnes, at han altid har været meget territorial og holdt alle andre katte væk fra sin grund. Derfor oplever jeg jo sjældent nogen begejstring for andre katte fra hans side :S - med undtagelse af vores gamle nabos siameser-hunkat :ups: som blev inviteret både ind af vinduet og på tørkost af ham :tihi:

En grund mere til mine overvejelser er, at mine forældre begynder at snakke mere og mere om et nyt hus, nu hvor 3 ud af 4 børn snart er flyttet hjemmefra…på et eller andet tidspunkt sker det jo, og så er chancerne næppe særligt store for, at de igen kommer til at bo skrigende katte-venligt ift. omgivelser… :pote:

Ejh, det blev et langt indlæg alligevel…håber nogen kom igennem :ups: En sidste lille tilføjelse skal jo så også være, at hvis jeg får ham hjem til mig selv igen som inde- og terrasse-kat, vil jeg kunne aktivere ham med leg, klikkertræning osv., hvor han jo nu bare bliver lukket ud i haven, hvis han keder sig/er vild/vil lege :smiley:

Pointen med mit indlæg må altså være:

[B]Kan jeg gøre min 7årige fritløber til ikke-fritløber, uden at tage livskvaliteten fra ham?

Vil det kræve en kat mere (eller er det en direkte dårlig idé?)?

Er der nogen, der har erfaringer med lignende?[/B]

(Terrassen er/bliver nok omkring minimum 8-10m2, og man kunne MÅSKE få tilladelse til at indhegne en 10-15m2 have med strøm osv., men det vil jeg desværre nok ikke have råd til dette det første års tid.)

Her et splinternyt billede af bassen, som ikke ved, at hans fremtid er oppe til diskussion :cool2:

Personlig mener jeg det ville være synd for Tarzan at fratage hans frie liv. Jeg er godt nok modstander af fritløbende katte, men jeg er endnu mere modstandere af katte som ikke trives, og som sagt, så tror jeg at Tarzan vil blive trist, hvis han pludselig spærres inde.

Men jeg føler sandelig osse med dig, for klart at du gerne vil have din elskede kat hos dig, dog tror jeg ikke du kan udholde tanken om han evt. mistrives ved det ?. Jeg vil råde dig til at skaffe en misling ( helst to ) som aldrig har været vænnet til det frie liv, da jeg er ret overbevist om at en kat ikke kan savne noget den ikke har prøvet.

[QUOTE=Alice;592876]Personlig mener jeg det ville være synd for Tarzan at fratage hans frie liv. Jeg er godt nok modstander af fritløbende katte, men jeg er endnu mere modstandere af katte som ikke trives, og som sagt, så tror jeg at Tarzan vil blive trist, hvis han pludselig spærres inde.

Men jeg føler sandelig osse med dig, for klart at du gerne vil have din elskede kat hos dig, dog tror jeg ikke du kan udholde tanken om han evt. mistrives ved det ?. Jeg vil råde dig til at skaffe en misling ( helst to ) som aldrig har været vænnet til det frie liv, da jeg er ret overbevist om at en kat ikke kan savne noget den ikke har prøvet.[/QUOTE]

Det er helt sikkert også planen næste gang… :frowning:
Men når på et tidspunkt mine forældre flytter, står jeg jo højst sandsynligt og er nødt til at gøre/prøve et eller andet med Tarzan… Du har helt ret i, at jeg ikke ville kunne udholde, at han mistrives…så ville han nok ryge retur til mine forældre rigtig hurtigt. Men jeg ser måske bare en lille mulighed, idet han er meget indendøre, aldrig har haft kattelem, dårligt sætter en fod udenfor om vinteren osv. Den lejlighed jeg har kig på ligger lige på vippen for, hvad jeg har råd til - og egentlig er terrasse/have ikke så vigtigt for mig (at jeg vil betale mere for det lige nu), hvis jeg alligevel ikke vil kunne have ham med. Suk

[QUOTE=Tine M;592879]Det er helt sikkert også planen næste gang… :frowning:
Men når på et tidspunkt mine forældre flytter, står jeg jo højst sandsynligt og er nødt til at gøre/prøve et eller andet med Tarzan… Du har helt ret i, at jeg ikke ville kunne udholde, at han mistrives…så ville han nok ryge retur til mine forældre rigtig hurtigt. Men jeg ser måske bare en lille mulighed, idet han er meget indendøre, aldrig har haft kattelem, dårligt sætter en fod udenfor om vinteren osv. Den lejlighed jeg har kig på ligger lige på vippen for, hvad jeg har råd til - og egentlig er terrasse/have ikke så vigtigt for mig (at jeg vil betale mere for det lige nu), hvis jeg alligevel ikke vil kunne have ham med. Suk[/QUOTE]

Jeg kan godt forstå dit dilemma Tine …Muligheden er jo osse at du altid kan forsøge at tage ham hjem, og se hvordan han tackler det - Måske er han en missedreng som synes det er okay at blive lukket inde ?. Dog tror jeg ikke du skal byde ham både en anderledes tilværelse, og udsætte ham for en misseven samtidig ?

Det er måske også egentlig en okay idé at vente med at prøve, til efteråret alligevel har gjort det surt at være ude…for så gider han jo alligevel ikke ud hos mine forældre, og så kunne man tage ham med til lejlighed og kattesikret terasse til vinteren…

En kat mere er egentlig ikke noget jeg som sådan brænder for -med mindre det kunne gøre tilværelsen sjovere for Tarzan altså. Og jeg har ikke rigtigt nogen erfaring med to katte, andet end det var så sødt med naboens siameserkat der :smiley:

Vil forresten lige tilføje, at han er vant til at være med i sommerhus, blive passet i lejlighed hos mig og generelt rejse en del rundt og nærmest have flere hjem i perioder. Her har han altid været SUPER cool og aldrig ændret adfærd, bortset fra én gang, hvor vi boede sammen med to af mine veninder i et hus, med deres kærester og venner rendende + en nabo med 5 fritløbende udekatte, som han havde travlt med at holde ud af haven …så reagerer han med at få en meget “kort lunte” og de problemer, jeg har haft med ham fra lille, blev kraftigt forværret (kender ingen stopklods ift. at jagte/angribe/bide, og går uopfordret efter fødder og hænder…). Det er i hvert fald ikke en adfærd jeg ønsker at se igen :frowning:

Jeg ville tage chancen og tage ham med mig - Det er alligevel kun et spørgsmål om tid, før du må tage hans fremtid op til overvejelse.
Men som Tine M skriver, ville jeg vente (hvis du kan det) til starten af vinteren med at hente ham og så bruge noget tid forinden til i hvert fald at få gjort terrassen kattesikker og indbydende for ham

Hvis man skal ændre på en kats muligheder for et frit liv, er det bedste tidspunkt i forbindelse med flytning til en sted, hvor den ikke kender området og er vant til at komme ud.

Derimod ville jeg droppe ideen om en katteven til ham.

PS: Går ud fra, han forlængst er kastreret og øremærket

[QUOTE=Mega;592893]Jeg ville tage chancen og tage ham med mig - Det er alligevel kun et spørgsmål om tid, før du må tage hans fremtid op til overvejelse.
Men som Tine M skriver, ville jeg vente (hvis du kan det) til starten af vinteren med at hente ham og så bruge noget tid forinden til i hvert fald at få gjort terrassen kattesikker og indbydende for ham

Hvis man skal ændre på en kats muligheder for et frit liv, er det bedste tidspunkt i forbindelse med flytning til en sted, hvor den ikke kender området og er vant til at komme ud.

Derimod ville jeg droppe ideen om en katteven til ham.

PS: Går ud fra, han forlængst er kastreret og øremærket[/QUOTE]

Tine M er jo så mig selv fnis

Ja, det er nemlig nok et spørgsmål om tid…og jeg ville jo nok ellers blive tvunget til at ty til sværere overvejelser, hvis han ikke kunne trives med det…

Terrassen ville blive helt på hans præmisser med klatre-muligheder, sovepladser og hvad jeg ellers kan finde på. Den bliver lige til at gå til med noget net, da den er indhegnet med træhegn :slight_smile:

Og jeps, han er selvfølgelig kastrat :slight_smile:

Tag chancen til efteråret og se, om ikke han kan trives i løbegården. Når han er så knyttet til dig, kan det jo være at det daglige samvær kompenserer for den frihed, han mister. Og som Mega siger, vil det bedste tidspunkt være i forbindelse med en flytning.
Og hvis det slet ikke går, så kan du vel stadigvæk få ham tilbage til dine forældre. Og så har du jo allerede løbegården, hvis en anden kat flytter ind senere… :wink:

[QUOTE=FinnFrode;592977]Tag chancen til efteråret og se, om ikke han kan trives i løbegården. Når han er så knyttet til dig, kan det jo være at det daglige samvær kompenserer for den frihed, han mister. Og som Mega siger, vil det bedste tidspunkt være i forbindelse med en flytning.
Og hvis det slet ikke går, så kan du vel stadigvæk få ham tilbage til dine forældre. Og så har du jo allerede løbegården, hvis en anden kat flytter ind senere… ;)[/QUOTE]

Ja, det må være det, det bliver… Jeg må prøve mig frem og krydse fingre for, at han vil synes det er okay kun at kunne komme ud på et begrænset areal :slight_smile:

Mange tak for svar alle 3 :slight_smile: