Fra indekat til udekat

Hej igen igen igen igen igen osv… :wink:

Jeg har lige noget mere jeg gerne vil snakke om ! :b thehe. I slipper ikke så let fra mig ! :wink:

De to guldklumper jeg har fået er lige pt inde døgnet rundt fordi de lige skal falde til osv osv, ham vi har dem fra anbefalede to uger cirka, DB siger tre uger, men altså man har vel lidt en føling for hvornår de er klar, MEN, mit store spørgsmål til en million er så, hvordan starter man udslusningen?

De er vant til at være ude om dagen der hvor vi fik dem fra, hvor døren bare stod åben hele dagen, og kom så ind om aftenen osv da det var hvad missemor ville, men hvordan fikser man lige det selv? Lader man bare døren være åben, og så kommer de når de vil eller hvad? Vi har en stooor have, en stooor gård, maaaange marker, så der skal nok blive nok at lave, og hvad gør man hvis de små pus ikke kommer inden sengetid… de er jo kun 14-15 uger til den tid ! :fryser: Har planer om at lade vinduet være åbent så længe vejret er til det så de altid kan hoppe ind og ud (hvis/når de da ellers kan hoppe så højt… :fløjte:) men dertil… og så har jeg efterhånden læst en del om folk der bøvler med katte der laver irriterende rytmer på hvornår de vil ind og ud… skal man fra starten lave nogle faste tidspunkter, altså er det en dum idé med den altid åbne dør/vindue? Hvordan har I selv gjort?

Og så lige en sidste, lidt anden ting, rigtig mange i omegnen, især naboen har en del katte, halv-vilde katte, der lever ude døgnet rundt, men bliver fodret, i alle aldre og størrelser iøvrigt, har nogen oplevet at de andre katte er faret i flæsket på ens egne? Er lidt bekymret for mine små, for naboens irriterende katte synes helt sikkert de ejer vores have, stald osv også selvom futte har gjort lidt for at holde dem væk, men de er vel ikke nogen trussel for dem, de er jo stadig bare killinger? Nogen råd, ideer eller erfaringer?

Hvorfor lukke dem ud? eller måske bare i en indhegnet have? (indhegne haven eller lave løbegård) når I nu har så mange katte der muligvis kan give dem sygdomme og skader…

sorry - lige mine tanker om emnet…
Men med de katte der ville jeg vente med at lukke dem ud til efter de var 2xvaccineret

Tja, synes det er at pakke dem for meget ind i vat at bare have dem indenfor på et relativt småt område, når der er så enormt meget plads udenfor, på vores egen ejendom endda - og de eeelsker det. At indhegne en have på størrelse med en fodboldbane er også lidt voldsomt, “bare” for at isolere dem for omverdenen. Desuden må de meget gerne fange mus i stalden, og være over det hele også…
Så det er et godt forslag, virker sikkert for mange andre, og tak for det, men de her må nu lige se om ikke de kan lære at klare sig derude i den store verden så meget de nu lyster :slight_smile: Det lyder dog genialt med lige at være færdig med vaccinationerne! Så er de da udrustet som en start !

:mad:vat ?!?

Jeg kender en som også bor udenfor byen og hun har lige måtte sige farvel til sin kat efter en bilist havde påkørt den. Den var ikke død og der skulle et par skud til fra en nabo til for den døde…

så jeg forstår virkelig ikke nødvendigheden i at lukke op til det fri før man har lært kattene at kigge sig ordentlig for inden de går over vejen og lære at dyrke beskyttet sex.:mad:

bare min mening…

Det er så også helt iorden du synes det, og da utroligt synd for hende det skulle gå så galt. Men det er så din mening, ikke min. Vi bor på en gård ret øde, med ingen trafikerede veje i nærheden, og selv den lille vej der er, er voldsomt langt væk fra os, så jeg må jo håbe på det ikke er tilfældet for mine guldklumper, men når de elsker så meget at komme ud, og det er sådan et paradis for dem udenfor, så skal de altså ikke bare bo på et værelse indenfor. Ang. lige sex’en, så bliver mine jo så neutraliserede inden de overhovedet kommer ud - for ikke at nævne de ikke engang er kønsmodne til den tid.

Og så lige en sidste ting, et par skud?! Håber dælme ikke det der er bogstaveligt ment.

Jeg bor også på Lars tyndskids…:høhø:…og mine er også udemisser…men men de fik først lov at komme ud så småt da de var ca. 5 mdr og de første 14 dage kun i følgeskab med mig indtil jeg var sikker på, at vi havde dækket hele grunden…og indtil de er 1 år kalder jeg dem ind minimum 2 gange om dagen…så jeg er sikker på, at de ikke har lavet ulykker…indrømmet jeg er lidt af en pyllermor:tihi:…derudover har jeg Mulle og Dre, som er eminente til, at holde killinger under opsyn:rock:

Killinger har ingen duftmærker at følge, så de kan ikke finde hjem, hvis de bliver skræmte af et eller andet og løber i pokker i vold (bla. naboens katte)…endvidere er de et nemt bytte for en sulten ræv…så hvis jeg var dig ville jeg helt klart vente med at lukke dem ud indtil de som minimum er 5 mdr, neutraliseret, øremærket og vacineret…og så er en kattelem en vidunderlig opfindelse:tihi:

Anne P: Jamen det er da også en super idé at tage sine foranstaltninger ! Ville da være frygteligt hvis sådan en killing blev seriøst væk feks ! :S Der er jo plads nok, så muligheden er der helt sikkert ! Tror jeg vil efterligne dig og tage det langsomt, sørge for at få dem vist det hele osv ! :slight_smile: Vi har også allerede seler så de kan få lov at komme ud og snuse lidt allerede her snart, når de er blevet vaccineret første gang. :slight_smile: Det er da en start ! :wink:

Ifølge vejdirektoratets optælling fra 2003 bliver en kat kørt i hjel i Danmark hvert 9. minut. Antalllet er sikkert steget frem til nu i 2009.

De katte var i hvert fald ikke pakket ind i vat. En kat forstår bare slet ikke en fare fra et motorkøretøj. De lærer det aldrig.

Blot lidt info herfra.

En killing eller kat bliver sjældent væk. Hvis den ikke kommer hjem, er der god sandsynlighed for at det er fordi den er død.

Med mindre det er en fertil hankat - så render den nok bare rundt i larmer og slås i området. :slight_smile:

Jeg er normalt heller ikke tilhænger af fritgående.
Men når katten skal tjene et formål bl.a. at fange mus i stalden syntes jeg det er ganske fornuftigt, det er nu engang også et formål med at have kat.
Jeg syntes du skal følge anne P´s råd, vent til de er ca 5 måneder og er færdig vaccineret neutraliseret og lidt i stand til at klare sig ude på gården.
Nyd dem inde mens de er små, de skal tids nok lære det.
Held og lykke med dine små misser

:ok: Langsomt er en god måde men intet her i verden er sikkert, der luer også andre farer herude end biler og ræve:S…hvis I har jægere i området, så snak med dem og fortæl dem, at I ikke er vilde med de skyder på/efter jeres katte, for det kan nogen af dem altså godt finde på:ked:

Og forbered dig på, at selvom de er neutraliseret så er det ikke sikkert, at de ikke strejfer…lær deres rytme at kende…1-2-3? dage væk, hjemme i 2? dage og så afsted igen osv…så du er klar over, hvornår noget er galt og tro mig, det er hårdt når de bryder deres rytme og bliver væk i længere tid…jeg har slet ikke tal på alle de timer, jeg har brugt på at søge efter katte…de forstår at holde deres ‘mor’ i ånde:S

Men ja - skal du lukke dem ud, så er det sikkert en god idé

  1. have dem i sele til de er ok med stedet
  2. vente til efter 1. vaccine med at have dem ude i sele
  3. være med ude de første mange gange efter selen er smidt og vente med at smide selen til de er vaccineret 2. gang og neutraliseret
  4. gå ture i området med dem så de er bekendt med de fleste ting

(og lige have dem i sele lidt indenfor til de ved hvad selen er)

[quote=Nyxen;232935]Har planer om at lade vinduet være åbent så længe vejret er til det så de altid kan hoppe ind og ud (hvis/når de da ellers kan hoppe så højt… :fløjte:) men dertil… og så har jeg efterhånden læst en del om folk der bøvler med katte der laver irriterende rytmer på hvornår de vil ind og ud… skal man fra starten lave nogle faste tidspunkter, altså er det en dum idé med den altid åbne dør/vindue? Hvordan har I selv gjort?

JA, det kan de sagtens finde på at gøre. Vi har skabt “faste” tidspunkter for hvornår han skal ind. Dvs. hvis han af en eller anden grund ikke kommer ind når jeg kalder ved 22-tiden, så står vinduet åbent, men jeg sover også elendigt indtil han kommer ind.

Og så lige en sidste, lidt anden ting, rigtig mange i omegnen, især naboen har en del katte, halv-vilde katte, der lever ude døgnet rundt, men bliver fodret, i alle aldre og størrelser iøvrigt, har nogen oplevet at de andre katte er faret i flæsket på ens egne? Er lidt bekymret for mine små, for naboens irriterende katte synes helt sikkert de ejer vores have, stald osv også selvom futte har gjort lidt for at holde dem væk, men de er vel ikke nogen trussel for dem, de er jo stadig bare killinger? Nogen råd, ideer eller erfaringer?[/quote]

Og for at svare på dit sidste spørgsmål: JA! Vi har en halvvild, fertil hankat som giver Bølle klø ca. 1 gang om dagen. Har været til dyrlæge med Bølle to gange nu. På grund af skader. Det løber op. I starten havde han skader bagpå. Klart tegn på at han flygtede og fik tæv bagfra :ked: og for tiden har han sår på hele forkroppen. Den stakkel. Kan kun tænke at der er godt, at vi snart flytter… -surrender

Ja, Mea blev også jagtet af naboens kat da jeg fik hende (boede hjemme hos mine forældre) også selvom hun var killing og han kastrat - det var hans territorie…

Ja fritgående katte slås. Uanset om de er fertile eller kastrater.

Jeg var i en ung alder (før folkeskolen) allerede en hærdet sårrenser og byldepusudtrykker fra de mange skrammer, rifter og sår og hævede ører som mine katte fik af nabolagets katte. Og det var skam hyggelige familiekatte ellers.

Held og lykke med det. Hvis de er omgivet af fertile katte, skal det nok blive sjovt. :slight_smile: Nej. ved godt det er strengt at lave jokes med det, men bare så du er advaret. Jeg vil ikke male et lyserødt billede op. At være arbejdskat og musefanger er et hårdt liv. Det kan ikke sammenlignes med forholdene for noget andet kæledyr som holdes i Danmark.

Sheer, Sikke noget sludder, jeg hører da tit om de forskellige inde-udekatte på gaden som tit er væk uregelmæssigt og måske i længere tid end de plejer, naboens ene kat har faktisk lige været væk i en uge uden nogen synderlig grund (kastrat), men kom hjem fuldstændigt i god behold. De behøver da godt nok ikke være døde for at være væk uden for deres rytmer, selvom det sikkert er en mulighed. Det behøver ikke altid være worst case scenario. Går du heller aldrig selv ud så? Vi kan også selv komme ud for en ulykke, blive kørt ned, eller falde om imorgen, altså…
Og så er jeg igen bestemt ikke enig, de er jo ikke købt til at være deciderede brugskatte bare fordi de må komme ud og fordi jeg sagde det kun ville være et plus hvis de fanger mus - de bliver jo iøvrigt fodret, næsten for godt endda, så de skal jo ikke fange mus af sult eller noget, men du får det altså lidt til at lyde som om det er ren mishandling de får mulighed for at komme ud og bruge deres instinkter og leve livet som kat på de tidspunkter de selv vil endda…
Jeg stopper i hvert fald her, jeg må jo tage konsekvenserne hvis det går så galt, og så må i gerne sige “Hvad sagde jeg?” men indtil da søger jeg stadig blot råd til gode måder at få dem tilvendt naturen på en sikker og for dem positiv måde. :slight_smile: Og undskyld hvis jeg lyder gal, det er bestemt ikke hensigten, men vi har bare totalt forskelligt syn og mening om det her åbenbart. :wink:

Til alle andre, tak for jeres svar også, jeg suger det hele til mig, og lærer af det, så det forhåbentligt ikke ender sådan for mine to. :slight_smile:

Sikke noget sludder altså.

Alle udekatte der gider, fanger mus. Er de så bare nogle elendigt behandlet katte?

Hvis katten ikke gider fange mus, ja så gør den det jo altså heller ikke.

[quote=Natascha;233178]Sikke noget sludder altså.

Alle udekatte der gider, fanger mus. Er de så bare nogle elendigt behandlet katte?

Hvis katten ikke gider fange mus, ja så gør den det jo altså heller ikke.[/quote]
Nu er det jo ikke musefangningdelen, Nyxen spørger til. Det er slåskampene med områdets katte.

Læs lige hele tråden. :slight_smile:

Jeg er med på at katte godt kan lide mus. -tihi

[quote=Sheer;233181]Nu er det jo ikke musefangningdelen, Nyxen spørger til. Det er slåskampene med områdets katte.

Læs lige hele tråden. :slight_smile:

Jeg er med på at katte godt kan lide mus. -tihi[/quote]

Jojo, jeg har godt læst hele tråden. Men jeg læste din kommentar som om at det er hårdt at være musefanger? Og arbejdskat, tager jeg som musefanger?

Tidligere i tråden har Heidi defineneret en musefanger, som et erhverv, som kan retfærdiggøre at katten er fritløber.

Derfor forholder jeg mig til trådens udvikling sådan. :slight_smile: