Fra to til tre katte, ang. aktivitets niveau

Hvis man nu en dag fik den sindsyge idé at udvide lejlighedens orintaler bestand med 50%?
Hvad ville det få af konsekvenser? Sådan generelt, er godt klar over det altid vil komme an på flokken.
Er jo totalt lykkelig for de to stykker vi har. Det er overraskende uproblematisk og de er bare søde og dejlige og nemme.
Det er en han og en hun. De er meget harmoniske sammen tror jeg (mine første katte, så sammenlignings grundlaget er lille), leget både nærkamp og tagfat, elsker at sove sammen, frække og modige. Taber jeg en gryde eller er der en hund som gø’r kommer de rendende for at se hvad der sker, i stedet for at stikke af :smiley:
Når det kommer gæster skal de med det samme op og hilse og beder om (forlanger!) nusning.

Jeg har fået tilbudt en anden kat. Også en orientaler, en damekat (steriliseret naturligvis), samme alder som dem jeg har.

De laver jo lidt ballade, især pigen. Men det er også noget med vi lige har skulle tilpasse os selv og vores hjem til kattene. Det er jo små ting i hverdagen som forhindre irriterende situationer (lukke skabe, lukke af for soveværelset, gemme mad af vejen osv.).

Der er selvfølgelig almindeligt slid på møbler og tæpper, rengøring og den slags. Det er jeg rimelig cool omkring, men det er da noget at have med i overvejelserne. Nok heller ikke den store forskel på to eller tre der?
Så det med aktivitetsniveauet som faktisk er det eneste som jeg tænker kunne blive en “udfordring”. De er jo ret aktive dyr og har deres løbeture. De er jo heller ikke andet end under et år gamle, så måske stilner det noget af, men har da ladet mig fortælle at racen bliver ved med at være meget legesyg. Det er så heller ikke noget som genere mig, men hvor meget er jeres erfaringer at tempoet bliver sat op ved anskaffelse af nummer tre orientaler kat? Selvom vi gerne må have katte, bor vi jo i lejlighed, og jeg er da helt sikker på det kan høres neden under når de tager deres ture :tihi:
Underboen er super rar, men der er jo ingen grund til at genere ham mere end højest nødvendigt.

Havde egentlig tænkt at næste kat skulle være en dreng. Netop for at begrænse løbningen, men igen er der jo ingen garanti uanset kønnet…

Hvad skal jeg ellers tænke på? Økonomi og den slags er i orden…

Kan man sige nej til en siataler??? :wink:
Jeg vil til enhver tid anbefale 3 :slight_smile: Økonomisk er der ingen forskel synes jeg ikke :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;1079505]Kan man sige nej til en siataler??? :wink:
Jeg vil til enhver tid anbefale 3 :slight_smile: Økonomisk er der ingen forskel synes jeg ikke :)[/QUOTE]

Neeeeej, det er jo lige det! Jeg ved ikke om man kan, det kan man jo næsten ikke vide før man har prøvet det ha ha :smiley:
Økonomisk er jeg ikke bekymret, synes i forvejen det er en meget lille udgift. Og kattebakken, vandskålen og så videre skal jo renses uanset hvad. Der skal alligevel støvsuges ofte når man har to osv…

Jeg ville ikke bekymre mig angående aktivitetsniveau, for SÅ stor tror jeg ikke forskellen er (det er snart 6 år siden, jeg selv tog springet :))

Og hvis du er ok med den lille ekstra udgift og ekstra arbejde, synes jeg bare du skal springe ud i det :slight_smile:

Om aktivitetsniveauet stiger kommer i høj grad an på kattene, synes jeg. Ja, de er generelt aktive katte. Men der er store individuelle forskelle. Så - får du en krudtugle ind, kan det være dine “gamle” tager nye løbesko på og niveauet stiger. På den anden side - får du en roligere model, sker der nok ikke den store forskel :wink: Arbejdsmæssig og økonomisk gør det ikke det store, synes jeg - bortset fra, at det selvfølgelig er et individ mere, der kan blive syg osv…

Edit: Jeg har lige nærlæst og kan se, at det vist drejer sig om ungkatte hele bundtet? :rulleøjne: Så tror jeg egentlig ikke det gør ret meget fra eller til…

[QUOTE=Ann R;1079536]Om aktivitetsniveauet stiger kommer i høj grad an på kattene, synes jeg. Ja, de er generelt aktive katte. Men der er store individuelle forskelle. Så - får du en krudtugle ind, kan det være dine “gamle” tager nye løbesko på og niveauet stiger. På den anden side - får du en roligere model, sker der nok ikke den store forskel :wink: Arbejdsmæssig og økonomisk gør det ikke det store, synes jeg - bortset fra, at det selvfølgelig er et individ mere, der kan blive syg osv…

Edit: Jeg har lige nærlæst og kan se, at det vist drejer sig om ungkatte hele bundtet? :rulleøjne: Så tror jeg egentlig ikke det gør ret meget fra eller til…[/QUOTE]

Tak for dit indlæg :slight_smile:
vil du forklare mig hvad du mener med sidste sætning? Altså selvom mine er søskende, er der meget stor forskel på dem (det er jo også forskellige køn) selvom de ikke er så gamle :slight_smile:

Jeg mener at alle mine 5 (Greven flyttede ind som knap 3 årig, så ham har jeg ikke oplevet i den alder - men de andre 5) - har været totale hvirvelvinde fra de var 6 måneder indtil de er blevet ca 14-16 måneder. Uden undtagelse. Det kan være lidt forskel i tempoet, men ikke meget :wink: Så jeg ville jo gætte at de to du har og den nye også er sådan. Og om man har to eller tre tornadoer… tjah…ikke den store forskel… :wink:

Det er først senere at jeg rigtig har kunnet se forskellen i deres niveau. De har været mentalt voksne i ca 2 års alderen - hvilket ikke betyder at de er lade eller at de ikke leger, men mere at de virker en smule mere - velovervejede. Jeg glæder mig til Whiskey når den alder - om en måned… :rulleøjne: Han og Tullen har været længst om at geare en smule ned. Tullen er 4 år nu, og hun løber skam stadig på væggene - bare ikke lige så tit eller længe :wink:

[QUOTE=Ann R;1079536]
Edit: Jeg har lige nærlæst og kan se, at det vist drejer sig om ungkatte hele bundtet? :rulleøjne: Så tror jeg egentlig ikke det gør ret meget fra eller til…[/QUOTE]

[QUOTE=fugl;1079549]Tak for dit indlæg :slight_smile:
vil du forklare mig hvad du mener med sidste sætning? [/QUOTE]

Og så var det jeg spruttede med sodavand :smiley: :smiley: :smiley: :smiley:

For når man “kender” Anns katte og ophavet til i hvert fald én af dem… så betyder en fra eller til ikke en fis :smiley: :smiley: :smiley:

NB. Jeg er iøvrigt meget enig med Ann :slight_smile:

Det lyder jo spændende :slight_smile:

… Er det rigtig forstået at du har en mulig kat på hånden allerede (Var der ikke noget med en damekat længere oppe)? Som du måske er faldet for :wink:

… anyway, ellers er der jo den evindelige en med at han-ungkatte nogen gange kan mangle en de kan krudte rigtig af med og lege brydelege med… fordi tøsepigebørnene nogen gange bliver sure og tøsefornærmede hvis der leges brydeleg :wink: Men igen … det er vist også meget individuelt… kan da i hvert fald huske en herinde der købte en tøs-pigebarns siatalermis til sin killing derhjemme… og den skulle være aktiv… og det var og er den så-hut-jeg-hvisker stadigvæk.
Bare irriterende at jeg ikke lige nu kan huske brugerens navn :venter:

Nu er mine jo mere eller mindre jævnaldrende. Men hvis der skete noget da jeg gik fra to til tre siatalere (damerne ikke indregnet, de er jo netop IKKE siatalere, selvom Adelie godt ka’ snyde mht opførsel ;)) så var det egentlig at der blev mere ro på.

For så er der næsten altid EN der gider lege med en anden. Og en der kan få ro til lige at hvile ud. Selvfølgelig ta’r de den henover lofter og vægge indimellem (igen med Adelie som aktiv deltager når det passer hende) men… de kan netop også ligge i en stor dejlig KLUMP og putte - og det at der altid er en at putte medvirker altså til at forøge den totale “puttetid” synes jeg :slight_smile:

Mine putter så i flæng. Somme tider alle fire (igen uden Phumba, hun gider SÅ meget ikke de unge), og somme tider to og to, eller tre og en, sådan lidt efter hvem der lige har lyst til "put :slight_smile:

Økonomisk synes jeg ikke at tre katte var mærkbart dyrere end to. Eller for den sags skyld at 5 er mærkbart dyrere end tre. Selvfølgelig spiser de lidt mere og bruger mere grus. Og den årlige udflugt til dyrlægen koster også ekstra, men så er der jo mængderabatten, den skal man ike kimse af. Som regel betaler vi kun for en (eller to… det kan jeg egentlig ikke huske) konsultation og så selvfølgelig vacciner osv derudover.

[QUOTE=Vipstøsen;1079586]Det lyder jo spændende :slight_smile:

… Er det rigtig forstået at du har en mulig kat på hånden allerede (Var der ikke noget med en damekat længere oppe)? Som du måske er faldet for :wink:

… anyway, ellers er der jo den evindelige en med at han-ungkatte nogen gange kan mangle en de kan krudte rigtig af med og lege brydelege med… fordi tøsepigebørnene nogen gange bliver sure og tøsefornærmede hvis der leges brydeleg :wink: Men igen … det er vist også meget individuelt… kan da i hvert fald huske en herinde der købte en tøs-pigebarns siatalermis til sin killing derhjemme… og den skulle være aktiv… og det var og er den så-hut-jeg-hvisker stadigvæk.
Bare irriterende at jeg ikke lige nu kan huske brugerens navn :venter:[/QUOTE]

Ja, har kig på en lille prinsesse kat :slight_smile:
Er faktisk ikke bekymret for drengen, han virker allerede meget fornuftig og velafbalanceret, som om han indtil videre ikke mangler noget. Og alternativet ville jo være at finde en dreng og så ville pigen jo mangle en pige ven :slight_smile:
og jeg skal altså ikke have fire orientalere :stuck_out_tongue:

[QUOTE=fugl;1079497]
Hvad skal jeg ellers tænke på? Økonomi og den slags er i orden…[/QUOTE]

Nu ved jeg jo ikke hvor stor lejlighed du har - men 4 katte i lejlighed kan være (for) mange. En god finger regel er antal værelser=antal katte

Med 4 katte skal du også som absolut minimum have 2 store kattebakker…3 bakker vil være bedre

Husker jeg ret har du perser blanding hunkat og 2 orientalere nu - med endnu en kat, så skal du være rigtig sikker på at alle kan enes godt - ellers kan der opstå adfærdsproblemer…disse problemer viser sig typisk når kattene er ved at være socialt voksne 1-2 år. Ungkatte enes ofte godt - det kan være en anden sag når de vokser til. Voksne katte kan se de unge katte anderledes når de bliver voksne…

Jeg ville råde ny katteejer som dig at tage det langsommere med at øge katteflokken…man kan altid få flere katte - men det er noget møg at stå med katte som ikke kan enes eller hvor det bare bliver ‘for meget’.

At vente giver også mulighed for at få lidt større aldersspredning på flokken, så de ikke alle bliver gamle samtidigt.
Om to-tre år f.eks. vil de stadig være unge nok til at acceptere en killing - og du har kender deres temperamenter, så du kan finde den rigtige. :slight_smile:

[QUOTE=Musashi;1079759]Nu ved jeg jo ikke hvor stor lejlighed du har - men 4 katte i lejlighed kan være (for) mange. En god finger regel er antal værelser=antal katte

Med 4 katte skal du også som absolut minimum have 2 store kattebakker…3 bakker vil være bedre

Husker jeg ret har du perser blanding hunkat og 2 orientalere nu - med endnu en kat, så skal du være rigtig sikker på at alle kan enes godt - ellers kan der opstå adfærdsproblemer…disse problemer viser sig typisk når kattene er ved at være socialt voksne 1-2 år. Ungkatte enes ofte godt - det kan være en anden sag når de vokser til. Voksne katte kan se de unge katte anderledes når de bliver voksne…

Jeg ville råde ny katteejer som dig at tage det langsommere med at øge katteflokken…man kan altid få flere katte - men det er noget møg at stå med katte som ikke kan enes eller hvor det bare bliver ‘for meget’.[/QUOTE]

(Jeg har sendt dig en pb, du kan læse hvis du får tid/lyst. Men perser-blandingen er her ikke længer…)
Det er 3 katte. Jeg har aldrig hørt det om antal værelser, så har jeg jo allerede for mange (bor i en toværelses, men har dem helst ikke i soveværelset):S
Men det er da en god information at have, jeg har faktisk slet ikke overvejet det med kvadrat meterne.
Da de to orientalere jeg har altid er sammen, har jeg ikke tænkt over de også skal have mulighed for at komme væk fra hinanden.

Jeg er rimelig sikker på de ville kunne enes da det er deres egen søster. Jeg ved godt det ikke er nogen garanti, de jo ikke kender hinanden længere, men forøger vel chancen også i og med de er samme race, linje osv.?
Og så det vigtigste, opdrætter vil altid tage den tilbage hvis det ikke skulle gå, selvom det selvfølgelig ville være træls for kattene hvis det gik helt glat. Det er en aftale jeg har med hende om alle kattene, og hun ved jo (selvfølgelig) godt jeg har de to andre.

Og det med kattebakkerne var også en god pointe, er nok ikke helt klar til at have 3 bakker på badeværelset…

Jeg har 4 katte på reelt to værelser (eftersom jeg ikke anser bryggers og badeværelse som opholdsrum og det eneste tidspunkt, jeg har haft problemer, har været i forbindelse med killinger, så for et kastrathold er det ikke noget, jeg ville bekymre mig om. Selvom jeg selvfølgelig ikke vil anbefale dig at anskaffe et uendeligt antal katte :slight_smile:

Mange siger, man SKAL have en hulens masse kattebakker, når man har flere katte, men faktum er, at i de fleste tilfælde bruger alle kattene den samme og har man flere, vil der typisk være en, der er storfavorit. Indendørs har jeg - uden problemer - to bakker til fire katte med den ene som absolut favorit :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;1079786]Jeg har 4 katte på reelt to værelser (eftersom jeg ikke anser bryggers og badeværelse som opholdsrum og det eneste tidspunkt, jeg har haft problemer, har været i forbindelse med killinger, så for et kastrathold er det ikke noget, jeg ville bekymre mig om. Selvom jeg selvfølgelig ikke vil anbefale dig at anskaffe et uendeligt antal katte :slight_smile:

Mange siger, man SKAL have en hulens masse kattebakker, når man har flere katte, men faktum er, at i de fleste tilfælde bruger alle kattene den samme og har man flere, vil der typisk være en, der er storfavorit. Indendørs har jeg - uden problemer - to bakker til fire katte med den ene som absolut favorit :)[/QUOTE]

Altså jeg har lige tjekket. Og der er faktisk lige præcis plads til to bakker under håndvasken :ups:
Selvom jeg helst ville nøjes med en. Det skal så også siges at jeg renser den meget mere end jeg ved mange gør. Jeg bruger grus som kan komme i wc’et og fjerner alt beskidt, stort set hver gang jeg selv går på wc og selvfølgelig som det første hver morgen og hver eftermiddag når jeg kommer fra job.

Hvad med det med pladsen?
Jeg forestiller mig (ved jo ikke en brik om katte :tihi:) at en race som orientaleren er god at have flere af på lille plads? I forhold til andre racer som har en større intimsfære og ikke på samme måde nyder at være sammen?

Igen, min erfaring begrænser sig jo til dem jeg har nu, så jeg ved ikke om det ændre sig med alderen. Men mine to laver faktisk alt sammen. Sover sammen, leger sammen, ligger sammen i solen og lige nu er de ved at regne en aktiverings-foderbold ud -sammen…

Til stuen høre naturligvis også gang, wc og køkken (hvad jeg heller ikke regner for rum).
Uuuh, ved det virkelig ikke…

Helt personligt ville jeg virkelig ikke være bekymret på forhånd :slight_smile: Der er langt større sandsynlighed for, at det går godt end for, at det går skidt.

[QUOTE=FinnFrode;1079761]At vente giver også mulighed for at få lidt større aldersspredning på flokken, så de ikke alle bliver gamle samtidigt.
Om to-tre år f.eks. vil de stadig være unge nok til at acceptere en killing - og du har kender deres temperamenter, så du kan finde den rigtige. :)[/QUOTE]

Er det nødvendigvis en fordel at der er aldersspredning? Jeg er ikke meget til helt små baby-killinger tror jeg, så ville nok uanset hvad vælge en lidt ældre hvis ikk der var andre rigtig gode grunde til at vælge en killing…
De er ikke færdig udviklede nej, men jeg “kender” måske den nyes temperament lidt, eftersom det er søsteren til mine to. Hvilket måske er en fordel, da de så må have nogle ting til fælles i temperamentet?

Det med aldersspredning… her har det ikke fungeret så godt. Personlig synes jeg jo, at det godt nok er rigtigt, det med hvornår de statistisk set falder fra (statistisk fordi man kan jo aldrig vide sig sikker på hvor længe de er her).
Til gengæld synes jeg at de jævnaldrende katte fungerer bedre sammen mens de er her. De problemer vi har haft gennem tiden har tit skyldtes at de var på forskellige stadier i deres liv.
Den absolut største og mest langvarige harmoni jeg har set var de to kuldsøskende Donna og Ditte. Og ja, DItte kom sig aldrig helt, da Donna døde. Det var hjerteskærende. Men de fik 11 år sammen, hvor de holdt sammen i tykt og tyndt, stort set uden en kurre på tråden. Og det er meget værd.
Dittes sorg efter de 11 år var i øvrigt ikke værre, tværtimod - end Tullens da hun mistede Greven. Selv om Tullen var ung og vi havde endu en kat i husholdningen, sørgede hun i næsten 6 måneder. Man kan aldrig vide.

[QUOTE=fugl;1079817]Altså jeg har lige tjekket. Og der er faktisk lige præcis plads til to bakker under håndvasken :ups:
Selvom jeg helst ville nøjes med en. Det skal så også siges at jeg renser den meget mere end jeg ved mange gør. Jeg bruger grus som kan komme i wc’et og fjerner alt beskidt, stort set hver gang jeg selv går på wc og selvfølgelig som det første hver morgen og hver eftermiddag når jeg kommer fra job.

Hvad med det med pladsen?
Jeg forestiller mig (ved jo ikke en brik om katte :tihi:) at en race som orientaleren er god at have flere af på lille plads? I forhold til andre racer som har en større intimsfære og ikke på samme måde nyder at være sammen?

Igen, min erfaring begrænser sig jo til dem jeg har nu, så jeg ved ikke om det ændre sig med alderen. Men mine to laver faktisk alt sammen. Sover sammen, leger sammen, ligger sammen i solen og lige nu er de ved at regne en aktiverings-foderbold ud -sammen…

Til stuen høre naturligvis også gang, wc og køkken (hvad jeg heller ikke regner for rum).
Uuuh, ved det virkelig ikke…[/QUOTE]
Hvis det er deres søster, ville jeg bare køre ud og hente hende lige nu :slight_smile: Sådan tre fylder ikke meget…
Mine tre bruger kun een bakke, det går helt fint. Da vi havde to bakker, gravede de bare alt sandet ud af den ene…